Hejsa
Sidst i 30'erne har Nordpilen dagligt kørt Hirtshals/Frederikshavn til Flensburg med DSB's MP-vogne.
Var trækkraften en MO (de først kom jo midt i 30'erne) eller var det en Litra P i Front?
Har der været tale om X antal MP vogne efterspændt lokal trækkraft til og fra Hirsthals eller blot et lokaltog passende ind i køreplanerne?
(Jeg kan kun forstille mig selve Nordpilen i Hirtshals hvis trækkraften har været MO da Hirtshals kun har rådet oven en mindre drejeskive.)
Og hvem kan fortælle noget om den nævnte MP vogn?
Både historier og billeder søges...
Mvh
Kristian
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Kristian
endelig en til der har samme passion for HP og Nordpilen - ( og dermed Vensysselbanen - her kan du også være med cbt - selvom du er mere SBmand - smile )
og hvorfor HP? ( min ynglingsprivatbane ) - fordi det er den eneste privatban der har haft Internationale tog og har/er optaget i TEEM planerne
med tilbage til emnet ( kunne bare ikke lige lade være )
Nordpilen startes op i 1936 med forbindelse fra Norge tirsdag og lørdag : mod Norge søndag og torsdag : oprangeringen var MP + BPM efter 1941 ARM.
Fra Oktober 1936 fik toget navnet Nordpilen
Grunden til MP og ikke MO var at der i den ene ende af MP var harmonikaovergangsmulighed - hvad der ikke var på MO
Toget blev større og størrere - og kom op på MP=BPM=BPM=MP=BPM=MP eller i 39 MP=AUM=AUM=MP=AUM/BPM=MP men kun MP=BPM/AUM=BPM/AUM=MP fortsatte syd for Aarhus
krigen stopper for Nordpilen - og den genoptages først i 1952/53 som ekspresstog Frederikshavn - Fredericia - hvor der var forbindelse videre sydpå med gennemgående vogne Frederikshavn og Hamburg - som i Fredericia blev sat på Paris-Express i sommerperioden - udenfor denne som selvstændigt tog hele vejen Fredericia - Hamburg
der var endda store planer med vogne til Paris og Basel sam CAR vogn Frederikshavn - Flensburg - men som desværre ikke blev til noget.
Har en del mere om dette tog og foto - men skal lige have fundet det frem og sat sammen
håber at det forløbig kan bruges - mere følger
Kan forresten kraftigt anbefale bogen "INTERNATIONALE TOG VIA JYLLAND" af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen, banebøger - den kan muligvis stadig købes - ellers kan den lånes på biblo.
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Hej Henning
Det lyder som om du er et omvandrende Nordpilen leksikon - kom endelig med flere guldkorn.
Har selve Nordpilen besøgt Hirtshals, eller har der blot været tale om tilsluttende lokaltog?
Tør vi håbe at MP kommer i model en dag?
Spændt på at se omtalte billeder, når du en dag får tid...
Mvh
Kristian
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Kristian
først - foretrækker at sidde -
nå med hensyn til Nordpil og MP i Hirtshals. Begge har været der - og senere blev det til vogne bag en af HP maskiner, herunder har CAR også været der§§ , senere igen har det været tilslutningstog - her blandet andet de gamle Kielervogne - jo en fornøjelig blanding materiel - men vender som sagt til age med mere om det, grunden er at meget er pakket ned i kasser og skal så frem i lyset igen
herunder også materiale om HP - da det altid har været "min privatbane" - har tegnet en del af det - og ligger på min blog - ikke så meget endnu - men vil blive udbygget der
noget andet er at omkring 61/62 kørte der DB vogne Hirtshals - Köln - oprang HP 13 + HP E 81-85 + DB BD4üm(g) + AB4üm(g) + DB B4üm(g) - kunne også være 2 af HP DL 10-12
§§ : nævnte CAR har ikke været i Hirtshals i forbindelse med Nordpil - men med andre tog hvor der har været gennemgående vogne til skibsforbindelse
mvh - henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Hej Henning
Tusind tak indtil videre.
Som 3-skinne køre er det positivt at Märklin for nylig har udgivet alle tre vogne BD4üm(g) + AB4üm(g) + DB B4üm(g).
Og så må HT's HP E86 kunne gå for E 81-85 med lidt god modeljernbane vilje.
Så mangler vi blot makværket HP13, for at kunne lave et næsten korrekt træk. Men mon ikke Heljan snart kommer på banen der...
Mvh
Kristian