Hejsa
I forrige nummer af S&B var der en udmærket artikel om færgevogne brugt i Glyngøre, ex DSB PER.
Nu sidder jeg dog og ser filmen "På jyske sidespor" fra Limfjordsbanen. Her er der flere fine optagelser netop fra Glyngøre. Her indgår omtalte færgevogne også - 3 stk. Det ligner dog fladvogne uden sidestøtter og ser i de flygtige klip næsten sorte ud.
Er der nogen, der kender nærmere til disse, eller skal jeg bare have pudset de manglende briller?
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Skott.
Efterhånden som de gamle trækasser forfaldt på PER-vognene, pillede man blot træet af, så man efterhånden kørte rundt med de rene undervogne. Vognene var derfor kun fine, gråmalede specialvogne i begyndelsen af deres karriere.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Lars
tak for opklaringen. Så det er selvsamme PER-vogne, der fremgår af optagelserne... Men man havde jo heller ikke brug for at kunne lodse noget i vognene længere
Af selvsamme optagelser fremgår, at der såvel i Glyngøre som i Nikøbing M var stationeret en køf.
mon denne var kommet over med Morsø??? Mon ikke, denne var for tung?
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Nu tog jeg så lige skiven op på computeren - Her ser man litreringen tæt på i Nykøbing Mors:
Slår man denne op på jernbanen.dk: Specialvogn 371 ses det, at denne ikke var en PER men derimod en PJR-vogn - Da der også her står, at dette først blev foretaget i 1967, er det så også lagt fast, at optagelsen må være efter denne dato
Var de 3 færgevogne 5 - 7, senere 365 til 367 hjemhørende i Glyngøre før 1967?
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Skott.
Jeg tror, du har fat i en færgevogn fra Nykøbing M, ikke fra Glyngøre: Færgevognene blev ikke overført. Jeg blev inspireret af dig, og har genset en af mine gamle film om Glyngøre, og her ser man tydeligt, hvordan færgevognene bruges - og bliver i havn, når færgen sejler.
Slår du Specialvogn 367 op på jernbanen.dk, kan du både se et billede af den i sine velmagtsdage, og et senere billede fra netop Glyngøre, hvor den samme vogn er pillet næsten fra hinanden.
Vi var faktisk på fotosafari i Salling sidste weekend, og brugte lang tid i den dejlige sensommersol på havnen i Glyngøre - selvom det er lidt trist at se hvor lidt, der er tilbage. Stationen er jo nu museum, og her købte vi et postkort:
Teksten nederst i venstre hjørne siger klart 1965 - men man ser også tydeligt noget, jeg da vist kun kan genkende som en KöF sammen med de tre færgevogne, der endnu ser ud til at være i fin stand. Det er lidt mystisk, for de første KöFer blev bygget i 1966, så der er noget, der ikke stemmer.
Det ser ud til, man er ved at pille kulgården ned - er der nogen, der ved, hvornår det skete? Filmen, jeg har set her til aften, hedder Sidste tog på Sallingbanen (og kan også købes på museet), og selvom den er sammensat af mange småfilm, hvoraf nogle er ældre, er der vist ikke nogen tvivl om, at der blev kørt afskedstur med en D-maskine, da banen lukkede for passagerkørsel i 1971. Den måtte køre baglæns retur fra Glyngøre - hele remiseområdet incl. drejeskiven var væk.
Apropos KöF: Jeg vil bestemt tro, at Nykøbings KöF er blevet sejlet over med færgen. Selvom en KöF er tung, vejer den nok ikke mere end en fuld lastet godsvogn med støbejern fra Morsø Jernstøberi - man brugte færgevogne og undgik lokomotiver på færgeklappen for at mindske slitagen, ikke fordi den ville bryde omgående sammen. Man har nok sejlet det over, der var nødvendigt, men blot forsøgt at skåne klappen og dermed spare på vedligeholdelsen.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Lars
Sikken et dejligt billede - Her er der godt nok gang i stationen
Og færgevogne med sider ser jeg!
På den film jeg har fra LFB er jeg klar over den vogn, jeg saksede holder til i Nykøbing M
Det var mere fordi, det ikke var en PER-vogn, der var tale om, jeg tog billedet med
Men dejlige film dem fra LFB - kan bestemt anbefales!
Grunden til mine forespørgsler er, at jeg påtænker en station med Glyngøre som forbillede - Dog kommer der en mindre stationsbygning, da den kommer til at stå i halvrelief - Det vil jeg ikke nænne med Glyngøre station.
Her kunne det være sjovt at gengive rangeringen vha. færgevognene.
Du har nok ret i det med færgeklappen - det ville da også være nemmest 'blot' at tage køffen med færgen over
Med venlig hilsen
Skott
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Lars og Skott
Kortet / Billedet er ikke fra 1965, men fra 1967 og er taget af K.B. Markdahl. Kortet ligner egentlig noget der er "håndkoloreret" efter nævnte billed. Oplysningerne stammer fra Mogens Duus's bog :"Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors", udgivet af forlaget BaneBøger 2009. Billedet kan ses på side 99 øverst i "fuld udstrækning" , desude har bogen også noget om færgevogne, samt lidt om deres anvendelse.
Og flere "Billed"-oplysninger kan findes på Gunnar W Christensens side ; www.tog-billeder.dk , hvor der er flere billeder af færgevognene.
Og angående tidsbestemmelsen, så gør det "Hobby-arbejdet" noget nemmere, da der ligger minimum 3 styks DRG/DB OM Halle, fra Sachsenmodelle, der så venter på at blive bygget om til nævnte færgevogne (Projekt-bunken bliver bare større og større ....
) , hvorefter de påregnes at komme til at indgå i Klubbens "færgeberedskab"
. Så ventes der bare på at min kammerat for "banket" min Köf sammen, så bliver det bare endnu bedre.
Med venlig Modelbanehilsen
OHJ 20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej OHJ 20
Tak for opklaringerne. Hvis Lars' billede er fra '67, må optagelsen, jeg startede spørgsmålet ud med jo være noget længere op i tid. Passer jo fint til, vi så 'bare' kan anvende nævnte vogntype i ommalet form og ikke skal tænke på at fjerne vognsider m.v., hvis der arbejdes i start-60'erne. Det er jo godt
Du må da lige lade os se billeder af arbejdet, når hhv. færgevogne og køf er klar!
Med venlig hilsen
Skott
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Skot & Lars
Efter at have kommet tilbage fra ferie samt brugt ( noget) af weekenden på andet end tog, så kom jeg lige til at se & læse lidt i M.Duus's bog om Glyngørebanen, og der "lå åbembart lige et svar " lige til højre benet ( eller venstre - om man vil) , på forsiden ka' man se hvordan de 3 færgevogne også seer ud indeni - bemalingsmæssigt.
Og efter at have været på Frederiksberg legetøjsmarked Idag , fandt man da lige hjemme en æske med 6 styks SachsenModelle vogne( købt m ombygning / ophug etc. + mv.) - hvoraf de 2 kan bruges til færgevogne, juhuu
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Ah - jeg har til gengæld netop købt 4 stk. af Tilligs PER, hvor jeg har tænkt mig at beholde en i normal udgave, og så male de tre andre om til færgevogne. Modellen er udsolgt de fleste steder, men kan stadig findes hos forhandlere rundt omkring.
Jeg har også skrevet til KM Text, og Klaus Kongsted har lovet mig, at de vil få fingeren ud snart, så de kan levere litreringer til de tre Glyngøre-vogne.
Og så ville jeg naturligvis gerne have bragt et foto af de to vogne, jeg allerede har - nemlig et par DWA modeller; men fotografen er sløv, så billedet er ikke taget endnu.
Jeg har imidlertid vurderet, at jeg gerne ville male vognene om - netop efter billederne i Duus' bog, der ligger ved siden af mig - men at det af mange ville blive bedømt som vandalisme at modificere en DWA vogn, så dem beholder jeg nok som samleobjekter, og laver så i stedet 3 nye i rigtig bemaling baseret på Tilligs. Den ene DWA er vist baseret på samme forlæg, der står ihvertfald Sachsen Modelle på kassen - den anden er baseret på en Fleischmann vogn.
Billeder følger senere.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Jeg har selv haft fat i omtalte bog og har kigget de omtalte billeder igennem.
Skal også have kigget efter nogle PER-vogne til ommaling
Med venlig hilsen
Skott
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Skot & Lars
iPaden "åd" ca det halve svar igår , meen det går nok . Og tak for det Lars, så behøver jeg ikke "fritte" KM- Text ang litra, så behøves man kun lige at koncentrere sig, om nye platformsrækvæk og trin midt på vognen, så loddebolt skal findes frem . Efter at "have" kigget i gemmerne, så er der 4 styks SachsenModelle - aka Tillig vogne i indboet, hvoraf de 3, egner sig til, de nævnte Færgevogne .
Nærmere vil tilgå i nær fremtid, til de 2 nævnte Herrer, samt alle der måtte - og vil følge med .....
mvh
OHJ 20
PS - hvilken farve er DSB Specialvognsgrå ????
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg plejer at bruge Humbrol 28. Det er helt sikkert ikke den "rigtige" farve, men jeg er på det hold, der mener, at farver konstant ændrer sig under solens påvirkning, så kompenseret for sol og tilsat en god bid patinering tror jeg, at det alligevel er den "rigtige" farve.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Det vil den ene af de to herrer bestemt se frem til
Med venlig hilsen
Skott
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
'Jamen' Takker da så ydmygt
Og nu er SachsenModelle vognkassen 'røget' et i spritbad, sammen med en ADE-Silberlingevognkasse*, for at se om litra / litreringer kan komme af , inden SachsenModellevognkassen , kommer under et "Modeljernbane mæssigt Indgreb".
Og maling er idag indkøbt jvf LS's anvisninger, og den passer meget godt med Fleischmann's farve på deres specialvogne, men farven er jo afhængig af øjet der seer.
-Så kommer det der med billeder, det må man se om man kan lærer ......
Mvh
OHJ20
* ADE-Silberlingevognkassen har absolut INTET med Færgevogne at gøre, der gøres bare et forsøg på afrense vognkasse for maling etc., meen endnu et projekt jvfd. 'Signaturen' ;-)
Autonom Modeljernbane Ghostrider
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Og nu ca 2 timer senere, så kan det konstateres at sprit IKKE bider på SachsenModelle-vognkassen , men på ADE-vognkassen - sammen med en alm skure-skumgummi-rengørings-svamp, det er noget der dur, nu er ADE-vognkassen efterhånden flødefarvet og klar til noget "Modeljernbane Mæssigt Operativt" kirugi
Hvad der skal ske med SachsenModelle-vognkassen, der "tænkes" lidt over det, måske ovnrens eller bremsevædske ??? - Hvem ved ???
Nærmere vil tilgå.
Mvh
OHJ20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Venter spændt på fortsættelsen
Med venlig hilsen
Skott
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Og nu ca 2 timer senere, så kan det konstateres at sprit IKKE bider på SachsenModelle-vognkassen , men på ADE-vognkassen - sammen med en alm skure-skumgummi-rengørings-svamp, det er noget der dur, nu er ADE-vognkassen efterhånden flødefarvet og klar til noget "Modeljernbane Mæssigt Operativt" kirugi
Hvad der skal ske med SachsenModelle-vognkassen, der "tænkes" lidt over det, måske ovnrens eller bremsevædske ??? - Hvem ved ???
Jeg plejer at bruge Krystalsæbe fra Føtex, det skal være den faste der fåes i en plastikbøtte, ikke den flydende. Smør emnet godt ind i sæben og lad den ligge i en plastikpose en dags tid, så kan du næsten skylle malingen af.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Snuden og Andre
Efter at have prøvet Snudens råd angående Krystal-sæbe, så må det , desværre, konstateres, at malingen / påtryk på SachsenModelle vognen , sidder umanérligt godt fast. Vognen har nu ligget i krystalsæbe i over et døgn, og ved afskylningen ligenede den, en helt ny vognkasse, intet antydning af at malingen skaller af. Måske den lille genstridige vognkasse er lavet af noget / nogle rester fra PIKO-tiden ???, for vognkassen er utrolig sej = ingen tegn på deformation eller ligende, samt at påtryk sidder rigtig godt fast.
Selv et forsøg med LUX-Modellbau DLE-90 tryk- og lak-fjerner - samt med XYLOL (skrappe og kradse sager), virker overhovedet ikke
Næste forsøg på vognkassen, bliver med bremsevædske
Mvh
OHJ20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Mon isopropanol og en vatpen kan tage litreringen? Det har jeg brugt et par gange i forbindelse med omlitrering af materiel
Med venlig hilsen
Skott
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Skott
Der er prøvet, noget af det første udi at fjerne litra etc. .
Det viser sig ved forsøg, samt (bitter) erfaring , at der IKKE er nogen "Såkaldt gylden" løsning på problemet, - altså ved at fjerne lak og litreringere, på den ene modelfabrikat virker alt , mens på den anden slet ikke, og der skal så andre metoder til.
På Heljans modeller - skal man bestemt IKKE bruge bremsevædske, det fjerner godtnok litra og lak / bemaling, meen gør plasten skør, og senere hen smuldre den simpelthen, bitter erfaring og lærerpenge, der skal man bruge alm. husholdningssprit.
På PIKO's og Liliputs (gamle) vogne, der kan bruges sprit -og tildels bremsevædske, for at fjerne maling og litra, samt en del kno-fedt, for malingen sidder godtnok fast, selv efter ca 2 år i sprit, stritter malingen noget imod, meen vognkassen holder stadigvæk form og facon.
- Hvis der er andre der har gjort sine erfaringer, så kom ud af busken, og fortæl .
Mvh
OHJ20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hmm, var ikke klar over, der var SÅ stor forskel på besværet med litreringer. Men det er jo også gjort for, de sksl forblive på modellen i de fleste tilfælde
Håber, der er nogen, der har nogle bedre løsninger
Med venlig hilsen
Skott
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Skott
- Det troede Jeg også, - altså at der IKKE var var så stor forskel, meen gennem, nu års erfaring, ca 30 år +, så har man lært det, gennem bitter erfaring samt - ikke mindst HØRT efter, hvad andre siger og fortæller,- samt har af erfaringer, er - at der IKKE er 1 eller 2 modeller ( fabrikater) der opfører sig ens. Og på et eller andet tidspunkt, vil erfaringer med fjernelse af lak / farve samt litreringer blive delt her på Sporskiftet, meen det 'kræver' lige som, at Jeg får 'spolet' lidt tilbage, på filmen - samt Harddisken.
Nuvel - så viste det sig at, bremsevædske virkede på de Genstridige små SachsenModelle PER-vognkasser, det fik litreringerne af, så nu står vognkasserne helt brune, lige KLAR til et "ModelJernbane- Mæssigt-Operativt " indgreb, dvs. fjernelse af plasthåndgreb etc. samt påsættelse af nogle nye i 0,3 mm, tildannelse af nye trin og evt vægtstangsbremse og et nyt platformsgelænder på platformen, samt bremseudrustning. Måske bliver hjulene også udskiftet med ROCO's RP-25 hjul.
Mvh
OHJ20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej OHJ20
Fedt, det lykkedes at få vognen gjort klar til videre bearbejdning. Jeg håber, du vil vise billeder af projektets fremskridt
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' igen.
Jeg har fået en mail fra Klaus Kongsted, hvor han fortæller, at KM Text nu har lavet litreringer til færgevognene. Mere præcist:
Vi har lavet et sæt med både Gedser, Korsør og Glyngøre-hjemsted, samt både præ-1958 ("Færgevogn") og post-1958 ("Specialvogn"); og både til "fulde" og "flade" PER-typer.
Sættene skulle være ude hos en del forhandlere allerede nu.
Så er den en undskyldning mindre for ikke at gå i gang.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Lars
Det lyder da spændende. Er det så til en serie på 3 vogne, de har lavet det?
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Skott.
Jeg har ikke fået købt nogen endnu, så jeg ved ikke rigtigt mere end det, jeg har skrevet.
Jeg går ud fra, du spørger, om man skal købe et eller tre sæt for at have dekaler nok til tre vogne? Kender jeg KM Text ret, skal man nok købe tre sæt - og det er vel også rimeligt nok.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Lars
Både og - Jeg tænkte også, om de har lavet litreringer til alle 3 vogne?
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Skott.
Det har de ihvertfald lovet mig.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Lyder spændende - Så mangler jeg 'blot' een vogn
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' igen.
Så har jeg fået købt tre sæt litreringer fra KM Text.
Desværre har de været lidt nærige, så der er kun numre til Færgevogn 4 (Korsør/Gedser) og Specialvogn 366 (Glyngøre). Når man vil lave alle tre, skal man altså fortsat ud for at jagte et 5-tal og et 7-tal i den rigtige font og punktstørrelse; ret skuffende, synes jeg.
Havde de så i det mindste lavet Specialvogn 367 - 365 og 366 har jeg allerede fra DWA.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Lars
Lidt ærgerligt - Men mon ikke Klaus er til at snakke med? Han har da tidligere lavet et specielt MO nummer til mig...
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Skott.
Jo, det er han! Jeg sendte ham en mail, og nu har han svaret, at han sådan set er enig og vil lave nye sæt med de manglende numre - og sende et par stykker til mig U/B.
Det er en service, der er i orden.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Lars
Fedest - Godt træk af Klaus
Spændt på at se dine vogne, når de er færdige - Så bliver jeg nok også nødt til at komme i gang med mine...
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Så har jeg fået brev fra KM Text - og jeg kan fortælle, at de nye litreringsark indeholder numre til alle tre færgevogne fra Glyngøre: Specialvogn nummer 365, 366 og 367.
Nu må jeg bare i gang med byggeriet...
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Lars
Nice - Så SKAL man da i gang med alle tre vogne, når man får fat i den sidste
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej OHJ20
Hvordan gik det med dine færgevogne? Fik du foretaget de forskellige operationer?
Håber, du tog en masse billeder undervejs, dem vil jeg nemlig meget gerne se
Jeg har du skaffet den manglende 3. vogn, så jeg regner med snart at skulle finde noget bremsevæske, så operationen kan startes.
Lars, hvordan gik det med litreringerne fra Klaus? Er de gode?
Hvilken lak bruger I til at beskytte litreringerne efterfølgende?
Med venlig hilsen
Skott