Picture

Henrik PS

Indlæg: 77

PB  Hjemmeside

DSB Lynette detaljer om udstødningsrør eftersøges

Jeg er i færd med at opgradere mit DSB Lynette togsæt med forskellige detaljer.

Skorsten på gavlen af ML

På DSB udgaven og de sidste privatbane motorvogne var der monteret et udstødningsrør i gavlen. Det kunne jeg godt tænke mg at eftergøre, men jeg savner billeder af denne lille detalje.

Jeg har taget et H-profil som jeg er ved at tilpasse. Det er en my for bredt, men jeg er ikke sikker på om jeg kan få et firkantet rør til at blive lige nok.

Er selve afgangsrøret firkantet eller rundt?

Jeg kan nu også, at jeg mangler lidt tagdetaljer om udluftning fra toiletterne.  

Er der nogen her på forummet, der kan hjælpe.

Jeg har været inde på jernbanen.dk, men har svært ved at se detaljerne på siderne om DSB's Lynette.

Det foreløbige resultat af mit arbejde kan ses på min hjemmeside.

 

__________________

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Like 1 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Udstødningsrøret kan anes på dette billede:
https://www.jernbanen.dk/Fotos/Lyntog/DSB_ML4903_1989.jpg

I BaneBøgers MM 4.2 side 56 er der en tegning af gavlen på ML, inkl. udstødningsrøret.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg ved godt at dette er en VNJ lynette, men muligvis lidt hjælp at hente??

 

Mvh

Steff

NB: På DSB Hovedtgning er der desværre intet at se. 

Billede

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hejsa Henrik. Efter lidt mere research, har jeg fundet dette. DSB ML er leveret med en lyddæmper på hver motor på, monteret på undervognen, med udblæsning nedad, dog efter kort tids brug fandt man ud af der trak udstødningsgasser op langs de rejsende på perronen, til stor gene. Derfor blev udstødningen trukket i rør bagud og op i et firkantet aftræk.Her Original tegningen af undervognen fra DSB:     ML undervogn      Numrene 1 er dieselmotorer, der ses tydeligt de to lyddæmpere i udstødningen. De to Udstødsrør blev trykket bagud og samlet i et T-stykke før de førtes op til taget gennem det firkantede rør.  Her under ses gavlene med det runde udstødningsrør som tydeligt går over i et firkantet. Som du kan se af tegningerne af den Dygtige tekniske tegner Allan Hansen, en ven der desværre gik bort alt for tidligt, udgivet i Lokomotivet nummer 24, Maj 1991:     ML gavl     I samme Lokomotivet, af den gode Allan Hansen, denne tegning af taget, med din toilet ventil og den runde tagventil over førerrummet:     ML Tagudrustning    Du må bestemt ikke skrive LIllenord på siden, med alt det du har lavet indtil nu, i 1997 da Lillenord kom på siden, var både togføreren for længst fjernet, så afgangsblink og dørmeldere brugtes ikke længere. Håber det hjælper dig på vej. Mange hilsner Erling.      
Like 1 kan lide
Top

Picture

Henrik PS

Indlæg: 77

PB  Hjemmeside

Tak for tegninger og kommentarer. Desværre passer den indvendige bemaling alene til perioden efter 1997!

Så der er desværre en disharmoni mellem mine nye lysfunktioner og så virkeligheden.

Jeg har skåret og slebet i et H-profil til beskyttelsesrøret, så plasten er ultratynd. Nu skal jeg lave selve udstødningsrøret, der skal være firkantet i topppen og ca. 1 mm på den ene led, hvor jeg også gerne skal have markeret hullet i det firkantede rør. Det bliver spændende om det kan lade sig gøre.

Beskyttelsesrøret om udstødningen

__________________

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Henrik.

Du bliver nødt til at åbne din to ML motorvogne.

Der må aldrig være flere en Lokomotivføreren på Førerpladsen, så denne bliver ukoncentretet, ifølge sikkerhedreglementet !

Din ene ende skal være med lokomotivfører og den anden der skal togføreren sidde, så skal de bytte plads ved endestationen, altså være Diagonalt, det er tanken med sæddet ved siden af Lokomotivføreren.

Ellers må togføreren placeres inde ved de rejsende i din model.

 

Hvis du lader dem sidde, er det fordi tog er Defekt, Dødmanden er faldet/ samt overstroppet og Togføreren er instueret i at bremse toget i tilfælde af Lokomotivføreren falder om.

Hvis du gerne vil have alle detaljer rigtige, både inde som udenn for toget !

Hilsen Erling.

 

 

 

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 129

PB  Hjemmeside

Togsøn skrev:

Du bliver nødt til at åbne din to ML motorvogne.

Bortset fra at man kan lege som man vil, så var tiderne nogle andre i 1984 hvor togene blev leveret og op gennem 90erne. 

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

Like 1 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Mikkel.

Reglerne er aldrig blevet ændret, samtidigt er Henrik ude og ombygge til efter 1997, hvor togføreren forlængst var afskaffet, erstattet af en revisor, der også skulle være i bagerste førerrum.

Nu alt andet er så perfekt !

Vores modeltog skal jo efterligne den virkelige verden, i den er der er regler og love som skal overholdes.

Det glemmer vi måske både i model og til dagligt.

Mvh. Erling.

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 129

PB  Hjemmeside

Uden at kende det specifikke cirkulære, så ved jeg at virkeligheden ofte var en anden. 

Eksempelvis er dette billede fra 2006, hvor hele og halve skoleklasser besøgte førerrummet under kørslen. 

Desuden skal man ikke lede længe efter billeder af Lille Nord, før man finder billeder med to personer i førerrummet. Men hvis det kan skabe ro, så kan man altid kalde den anden person for "kørelærer". 

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik PS

Indlæg: 77

PB  Hjemmeside

Jeg bliver nok nødt til at lege, at når toget kører i den ene retning, så er der en instruktør med og togrevisoren holder en uautoriseret pause i førersædet i den anden ende. 

Når det kører den anden vej så har togrevisoren en lærling med. Smile

Perfecttrains har nu lavet en prototype på udstødningsrør til DSB's Lynette. Firmaet planlægger at lave en opgraderingspakke til Y-togene.

Udstødningsrør til ML

 

__________________

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.