Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Rengøring, strømtilslutning samt piccolo krydsspor

Hejsa.

Først. Hvordan rengører man bedst sine piccolo skinner. Med rensebenzin, sprit, noget helt tredie, eller kan det komme ud på et?

Jeg spørger fordi jeg efter en god gang rengøring med lidt rensebenzin inkl. aftøring bagefter, har oplevet en pæn forbedring i min digitale drift (nu kører lokomotiverne næsten så godt som ved analog drift... :? ).

Eneste undtagelse er dog mine piccolo krydsspor, som jeg også før har hørt omtalt som "noget man burde undgå". Det har jeg så valgt at overhøre, og nu har jeg så fået problemerne. Mine loks har det nemlig med at gå i stå midt i krydset. Selv efter utallige forsøg med lidt rensebenzin går det stadig ikke helt godt.

Nogen der ligger inde med løsningsforslag til dette problem?

Dernæst. Hvor mange strømtilslutninger kører i med? Og kan flere tilslutninger gøre kørslen bedre? Eller skulle man hellere dele sit anlæg op i blokke ala märklin med booster, med hver én tilslutning?

Ville blive rigtig glad hvis jeg kunne komme igang med noget rigtig kørsel, uden hele tiden at skulle bruge guds hånd til at puffe et lok videre Smile

Det var alt Smile

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 641

PB  Hjemmeside

Ad først: Vi i Jernhesten (Roco, Peco oa.) bruger en gummislibeklods, der meget fint fjerner det lag af skidt, der lægger sig på skinner. Man kan faktisk også bruge et stykke almndeligt A4 kopipapir til at pudse skinner med. Vi har også brugt rensebenzin men gør det ikke mere. Den sidste detalje er støvsugning ved hjælp af en lille Tomixvogn - en god investering.

Jeg/vi har ikke den store erfaring med Fleischmann-skinner, da vi har brugt Minitrix og Roco og nu bruger Peco. Vi har dog erfaring med, at lasker ikke er den bedste "strøm-overfører". Det viste sig specifikt, da vi malede skinnerne - og malingen trængte så langt ind i lasken, at den isolerede de to skinner. Derfor har vi den regel, at alle skinnestykker skal have sin egen strømtilførsel - også sporskifter, kryds osv. Det giver en del ledningstrækning, men så er vi også sikre på, at toget altid får strøm.

Spørgsmål: Er det alle lok eller kun nogle bestemte?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Hej boholm, og mange tak for svaret!

"boholm" skrev:
Ad først: Vi i Jernhesten (Roco, Peco oa.) bruger en gummislibeklods
Ok, er det noget du kan give mig et link til eller beskrive nærmere? Jeg har en renseklods fra minitrix men den er ikke af gummi. Nogen speciel grund til at i ikke bruger rensebenzin mere?
"boholm" skrev:
Vi har dog erfaring med, at lasker ikke er den bedste "strøm-overfører".
Det har jeg også erfaret, dog skal det siges at jeg har skiftet mange lasker til nye.
"boholm" skrev:
Derfor har vi den regel, at alle skinnestykker skal have sin egen strømtilførsel - også sporskifter, kryds osv. Det giver en del ledningstrækning, men så er vi også sikre på, at toget altid får strøm.
Wow! alle skinnestykker! ja, så skulle man da også være sikret, forudsat at skinneoverfladen er ren Smile
"boholm" skrev:
Spørgsmål: Er det alle lok eller kun nogle bestemte?

Hmm nej faktisk ikke. Mht til krydssporet er det kun mit nye

minitrix diesellok der volder problemer. Det standser [u]konsekvent[/u] midt på to af mine fire krydsspor hvis det kører halv fart eller under.

Alle mine loks kan dog finde på at standse på resten af banen engang imellem, derfor spurgte jeg også til rensing generelt.

Det kan jeg dog leve med, men at førnævnte lok strejker hver gang det kører igennem de omtalte kryds...det dykker moralen et stykke. Evil

mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 641

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
Ok, er det noget du kan give mig et link til eller beskrive nærmere? Jeg har en renseklods fra minitrix men den er ikke af gummi. Nogen speciel grund til at i ikke bruger rensebenzin mere?
Det er meget nemmere med en gummiklods, end det er med en klud, som kan komme til at ødelægge de små fine detaljer på anlægget, hvis man ikke passer på.Rocos gummiblokPeco: PL-41 Rail Cleaner, abrasive rubber block
"Mathias Nielsen" skrev:
"boholm" skrev:
Spørgsmål: Er det alle lok eller kun nogle bestemte?
Hmm nej faktisk ikke. Mht til krydssporet er det kun mit nye minitrix diesellok der volder problemer. Det standser [u]konsekvent[/u] midt på to af mine fire krydsspor hvis det kører halv fart eller under. Alle mine loks kan dog finde på at standse på resten af banen engang imellem, derfor spurgte jeg også til rensing generelt. Det kan jeg dog leve med, men at førnævnte lok strejker hver gang det kører igennem de omtalte kryds...det dykker moralen et stykke. Evil

Der kan være flere ting i det:

1. Lokomotivets sporvidde

2. En lille fejl i krydset

3. Dårligt strømoptag

Få fat i et løst hjulsæt. Mål det efter ud fra denne norm, som SVJV kun findes på tysk. Rul hjulet forsigtigt igennem krydset og mærk, om det ruller ordentligt igennem.

Hvis du har et måleinstrument, der kan måle gennemgang eller ohm, kan du måle efter, om der nu kommer strøm ud til alle de små skinner i krydset. Fordi selv om et lokomotiv kan køre igennem uden stop, kan et andet stadig stoppe, da det første lokomotiv har bedre/flere strøm-optag.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Tak for linket til rocos klods...den vil jeg anskaffe mig!

Mht til sporvidde: Kan problemet i teorien skyldes at sporvidden er forkert? Og kan problemer i teorien så løses ved at købe et hjulsæt med den korrekte vidde, og montere dem på loket?

Jeg er ny i skala-n og sporvidder er ikke noget jeg har skænket en tanke indtil videre må jeg indrømme :?

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 641

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
Mht til sporvidde: Kan problemet i teorien skyldes at sporvidden er forkert? Og kan problemer i teorien så løses ved at købe et hjulsæt med den korrekte vidde, og montere dem på loket?
Det er ikke teori, det er erfaret praksis. Lokomotiver er pr. vores erfaring ikke de værste - men derimod vognene. Hvis du tager en skydelære el. lign. og måler efter, vil du måle minutiøse forskelle. Desværre har visse aksler det med at løsne sig, eller de er allerede rimeligt løse i et af hjulene. Man kan prøve at tage en aksel og dreje de to hjul kontra - forsigtigt selvfølgelig. Sidder det løst, vil du kunne dreje dem imod hinanden, og du har nu - måske - ændret sporvidden i hjulet.Der skal ikke meget til, før en flange kører mod hjertestykket eller en støtteskinne i et sporskifte.At købe nye hjul (aksler) er ingen garanti. SVJV er der ingen fabrikant, der giver garanti på korrekt hjulafstand. Der er selvfølgelig en meget stor sandsynlighed for, at sporvidden er helt korrekt (eller rettere indenfor tolerencerne).
"Mathias Nielsen" skrev:
Jeg er ny i skala-n og sporvidder er ikke noget jeg har skænket en tanke indtil videre må jeg indrømme :?

Det er heller ikke noget, vi tænker over i dagligdagen, men hvis samme vogn bliver ved med at lave numre, må den jo skille sig ud på en eller anden måde. Hjulafstand en en af tingene. En hængende kobling eller en træg bogie kan være andre.

Prøv og mål akslerne efter. Langt de fleste er sikkert i orden, men det er min arfaring, at især Roco kan have problemer med sine hjulaksler.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.