Hej alle, jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i bruger/gør. her tænker jeg på mere rengøring end bare at køre med en skinnerensevogn.
Roco rubber - kan jo ikke gøre punkttkontakterne rene ?
Sprit ? isopropyl alkohol ? - på en fnugfri klud ?
kom med jeres indput...
__________________
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, væsker har absolut _intet_ at gøre på dine skinner - INTET!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jeg havde da indtrykket af, at sådanne skinner aldrig har problemer med snavs.
Hvad er fidusen så?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Nu må du ikke "Moppe" 3 - skinne folket.
Da Märklin bluger punktkontakterne til 0 leder, vil skinnerne fungere som støvsuger. I modsætning til M - skinnerne, der på grund af profilen virker selvrensende, er især K - skinner uhyggeligt følsomme overfor snavs (støv, væske).
Problemet er størst når vi kører digitalt, hvorfor ???
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej Flemming!
Jeg kunne da komme med et gæt: Motorolaformatet er "skævt", dvc middelværdien er ikke 0 Volt. Det bevirker således, at man kan opfatte digitalsignalet som en jævnspænding overlejret med med kraftig AC . Man kan bare sætte et multimeter til skinnerne og overbevise sig om det, for i DC vil det vise 10 - 12V. Og netop et DC spændingsfelt vil tiltrække støvet mere etil den ene pol fremfor den anden.
Det gør det ikke, når man kører Märklin analog, her er spændingen fuldstændig symmetrisk.
Støvproblemerne burde kunne minimeres ved at installere en ion-generator i rummet. De kan købes i byggesæt for små penge.
F. eks. her:
http://www.pchonline.dk/p78.asp
Gert
Gert
Hvorfor der så er forskel på C og K skinner kan jeg ikke se.
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Tak!
C - skinnen er smallere og afrundet på kørefladen, - K - skinnen er bredere og "flad" på toppen, kan det være forklaringen ???? M - skinner der er helt runde på kørefladen virker nærmest "selvrensende"
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej igen!
Især spidser med et spændingspotentiale tiltrækker støv - så det er næppe forklaringen - eller også er årsagen en anden.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvornår er de begyndt med det?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvilket materiale er skinnestrengen på en C-skinne lavet af?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
disavelo
Herning
Indlæg: 319
..punktkontakterne 0? Også nyt for mig.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Märklin C-skinnen er lavet af rustfrit stål.
Trix C-skinnen er lavet af nysølv.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hmmm, gad vide om det har noget at sige
Måske derfor andre har produceret skinner i nysølv i mange år?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej jonas .ang. punktkontakterne ,jeg formoder du har kørt dem til ,og slidt bruneringen af det kan godt tage et stykke tid,men ellers skal de ikke renses det sørger slæbeskoen selv for,men ellers er det jo altid godt at have rene skinner ,specielt for små loks som kan svært ved at stå fast på fedtede spor,eller hvis man f.eks har en heljan litra E som kun har stel i den ene side så er det en fordel at have rene skinner for at kompensere for denne models svage stel forbindelse.samler børsen i århus har et udstillings anlæg med to maerklin my som kører i åbningstiden og det klarede at køre i 6 måneder uden at få renset skinner,men så var det også på tide kørefladerne var kulsorte og strømmen får svært ved at trænge igennem til sidst.så konklusionen må være at ikke engang c-skinnen kan trylle mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
z-land dk
Indlæg: 49
i det gamle anlæg vi havde marklin k skinner havde vi en vogn som var monteret med en slæbesko til lys på skoen havde vi monteret vandslibepapir som vi engang imellem sendte afsted over hele anlægget især efter lang tids stilstand og det virkede fint
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Nysølv er også ca. dobbelt så god en leder som rustfrit stål. Samtidig så er det rimeligt umodtageligt fra kemiske påvirkninger.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Jonas
Indlæg: 329
ang midterlederen; det er også min teori men rart at få det bekræftet.
efter en søgnig på moba forum, kan jeg se at det enten er en fnugfri klud med sprit eller roco rubber de anbefaler.
Jonas
Indlæg: 329
dette synes jeg ikke virker logisk og jeg har ikke kunne finde noget omkring det.
kan du komme med en kilde angivelse..
Jonas
Indlæg: 329
det har du ret i. rengøring kan desværre ikke helt undgås hvilket system man vælger.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at lod en ledning på begge skinner, så finder du ud af det.....
http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/gleis01.htm
"Das C-Gleis ist ein Komplettgleis mit Kunststoff-Schotterbett und Vollprofilschienen aus Neusilber."
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
altså jeg tænkte på det med de skulle være i rustfrit stål
har fundet flere links på at C skinnen både i trix og marklin er i nysølv.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Moppe har ret!
Hvis man kigger på denne hjemmeside (Trix)
http://www.minitrix.de/produkte/cgleis.php
får du følgende at vide: "Das C-Gleis ist ein Komplettgleis mit Kunststoff-Schotterbett und Vollprofilschienen aus Neusilber. Das nur 2,1 mm hohe Profil entspricht Code 83. Es ist für Fahrzeuge mit Gleichstromradsätzen nach NEM und RP 25 gleichermaßen geeignet".
Hvis man kigger på denne side (Märklin)
http://www.maerklin.de/de/produkte/spur_h0/gleismaterial/cgleis/eigensch...
kan man læse følgende: "Die neuen Profilschienen sind aus rostfreiem Stahl von hoher Stabilität gefertigt. Der Querschnitt mit einer Profil-Höhe von 2,3 mm (Code 90) entspricht nahezu dem maßstäblichen Profil und erlaubt den Betrieb mit Märklin H0-Fahrzeugen ab Mitte der 50er Jahre. Vorbildgerecht sind die Schienen mit freiem Durchblick unter dem Schienenfuß gelagert".
Heraf kan udledes, at de to skinneprofiler er forskellige og at Trix C er lavet af nysølv - endnu en grund til ved Märklin C-spor (rustfrit stål) at være opmærksom på hvor ofte en strækning "fødes" med strøm.
Grunden til at Märklin ikke er gået længere "ned" i Code er nok deres forsøg på at sikre en "Rückwärtskompabilität" helt tilbage til midten af 50erne. Så kan den gamle BR23 (kat. nr 3005) og andre modeller fra den gang jeg blev født også stadig indsættes i den daglige drift.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Nævn lige dem, hvor der står at Märklin C er lavet i nysølv. Det kunne jo være at Märklin ikke ved hvad de selv laver
. Eller har glemt at opdatere produktbeskrivelsen på deres hjemmeside....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Eller endnu nemmere end Lars's forslag,- prøv med en magnet.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Jonas
Indlæg: 329
søg på google: märklin c gleis neusilber - så vil du både få forum og forhandler hits.
når det er sagt, tror jeg selv mere på märklins egen side som du linker til. bedre kilde kan næppe findes; men klart der kommer forvirring.
nok om det. som trådstarter tror jeg vi skal lukke den mht skinner er af det ene eller andet - og blot lade folk komme med deres råd/indput mht rengøring - fra folk der kører märklin eller har gjort det tidligere... :!:
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg har nu ikke oplevet de store problemer med de lagte af mine K-skinner. Men har da indimellem brugt et Roco skinneviskelæder, og det fungerer helt fint. Midtlerlederen tager slæbeskoen sig af som før nævnt.
På lidt længere sigt overvejer jeg støvsugertoget, da det bliver besværligt at komme til inde i den helix jeg er ved at bygge.
Men generelt synes jeg nu ikke at der er de store problemer. Det kommer fx. også an på hvor meget støv der kommer i modelbanerummet.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej
Rustfrit stål er ikke altid magnetisk det kommer meget an på kvaliteten, noget er slet ikke magnetisk andet lidt mere og noget kan du slet ikke mærke forskel på almindeligt jern og rustfrit stål.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej
Lidt mere om c skinnen hvis den ikke var magnetisk så er det jo ikke så smart af Märklin at lave små köf lokomotiver med magneter på for at øge træk kraften.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Har de ikke også gjort det for at den bedre skal stå fast?
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De lanver så mange andre ting der heller ikke et smarte, så hvorfor ikke?
Bør jeg nævne styreprintet i BR 146 der bruger AUX 3 og 4 til styring af noget af lyset, men udformet så det ikkr virker med en lokpilot.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej
Jamen du har da ret i det at det ikke er alt der er lige gennem tænkt fra deres side af. Men der er mange andre firmaer der heller ikke lige få deres ting gennem tænk. Så der har de forskellige vist ikke noget at lade hinanden høre for
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Så var du der med din rygmarvsreaktion på Märklin igen .... Det er smadder ærgerligt, når du har så meget at byde på i øvrigt!
og hvorfor skulle Märklin i øvrigt lave styre, så det passer med en eller anden anden dekoder, de leverer jo modellen køreklar med dekoder!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Såmænd fordi andre gerne vil bruge andet end den Trix dekoder som Trix gerne vil sælge.
Aux1 og 2 er så ført op på printet og ud til ingenting, så klip 2 ben på styreprintet og lav 3 lodninger, så virker det som planlagt.
Men Trix er såmænd ikke de enste der har dummet sig. ESU burde tage sig selv ved nosserne og få lavet ordentlige dekodere med et NEM stik i stedet for det der uhjælpelige 21 polede. PluX er vejen frem, så var ingen løbet i disse problemer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model