Hejsa.
Først. Hvordan rengører man bedst sine piccolo skinner. Med rensebenzin, sprit, noget helt tredie, eller kan det komme ud på et?
Jeg spørger fordi jeg efter en god gang rengøring med lidt rensebenzin inkl. aftøring bagefter, har oplevet en pæn forbedring i min digitale drift (nu kører lokomotiverne næsten så godt som ved analog drift... :? ).
Eneste undtagelse er dog mine piccolo krydsspor, som jeg også før har hørt omtalt som "noget man burde undgå". Det har jeg så valgt at overhøre, og nu har jeg så fået problemerne. Mine loks har det nemlig med at gå i stå midt i krydset. Selv efter utallige forsøg med lidt rensebenzin går det stadig ikke helt godt.
Nogen der ligger inde med løsningsforslag til dette problem?
Dernæst. Hvor mange strømtilslutninger kører i med? Og kan flere tilslutninger gøre kørslen bedre? Eller skulle man hellere dele sit anlæg op i blokke ala märklin med booster, med hver én tilslutning?
Ville blive rigtig glad hvis jeg kunne komme igang med noget rigtig kørsel, uden hele tiden at skulle bruge guds hånd til at puffe et lok videre
Det var alt
Mvh Mathias
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Ad først: Vi i Jernhesten (Roco, Peco oa.) bruger en gummislibeklods, der meget fint fjerner det lag af skidt, der lægger sig på skinner. Man kan faktisk også bruge et stykke almndeligt A4 kopipapir til at pudse skinner med. Vi har også brugt rensebenzin men gør det ikke mere. Den sidste detalje er støvsugning ved hjælp af en lille Tomixvogn - en god investering.
Jeg/vi har ikke den store erfaring med Fleischmann-skinner, da vi har brugt Minitrix og Roco og nu bruger Peco. Vi har dog erfaring med, at lasker ikke er den bedste "strøm-overfører". Det viste sig specifikt, da vi malede skinnerne - og malingen trængte så langt ind i lasken, at den isolerede de to skinner. Derfor har vi den regel, at alle skinnestykker skal have sin egen strømtilførsel - også sporskifter, kryds osv. Det giver en del ledningstrækning, men så er vi også sikre på, at toget altid får strøm.
Spørgsmål: Er det alle lok eller kun nogle bestemte?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Hej boholm, og mange tak for svaret!
Hmm nej faktisk ikke. Mht til krydssporet er det kun mit nye
minitrix diesellok der volder problemer. Det standser [u]konsekvent[/u] midt på to af mine fire krydsspor hvis det kører halv fart eller under.
Alle mine loks kan dog finde på at standse på resten af banen engang imellem, derfor spurgte jeg også til rensing generelt.
Det kan jeg dog leve med, men at førnævnte lok strejker hver gang det kører igennem de omtalte kryds...det dykker moralen et stykke.
mvh Mathias
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Der kan være flere ting i det:
1. Lokomotivets sporvidde
2. En lille fejl i krydset
3. Dårligt strømoptag
Få fat i et løst hjulsæt. Mål det efter ud fra denne norm, som SVJV kun findes på tysk. Rul hjulet forsigtigt igennem krydset og mærk, om det ruller ordentligt igennem.
Hvis du har et måleinstrument, der kan måle gennemgang eller ohm, kan du måle efter, om der nu kommer strøm ud til alle de små skinner i krydset. Fordi selv om et lokomotiv kan køre igennem uden stop, kan et andet stadig stoppe, da det første lokomotiv har bedre/flere strøm-optag.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Tak for linket til rocos klods...den vil jeg anskaffe mig!
Mht til sporvidde: Kan problemet i teorien skyldes at sporvidden er forkert? Og kan problemer i teorien så løses ved at købe et hjulsæt med den korrekte vidde, og montere dem på loket?
Jeg er ny i skala-n og sporvidder er ikke noget jeg har skænket en tanke indtil videre må jeg indrømme :?
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Det er heller ikke noget, vi tænker over i dagligdagen, men hvis samme vogn bliver ved med at lave numre, må den jo skille sig ud på en eller anden måde. Hjulafstand en en af tingene. En hængende kobling eller en træg bogie kan være andre.
Prøv og mål akslerne efter. Langt de fleste er sikkert i orden, men det er min arfaring, at især Roco kan have problemer med sine hjulaksler.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<