Hejsa!
Ja, nu er dette ikke et indlæg om det ene eller andet system, men en søgen efter svar på følgende:
Jeg har efterhånden truffet en del, der er rene "Märklinister" forstået på den måde, at ALT skal være originalt Märklin.
Det er selvfølgelig et valg, man har truffet. Det kunne for så vidt lige så godt være en tilsvarende holdning til et andet fabrikat. Det er der nok også nogle, der har.
En holdning, der er mig noget fjern og til dels uforståelig.
Men hvad ligger der bag denne holdning? Ja, jeg er nysgerrig!
Er det ren samlermani?
Er det en investering?
Er det fordi man bare mener at det er det bedste?
Ren nostalgi?
En fortsættelse af barndommes modeltog?
Er der mange andre grunde?
Dette indlæg MÅ IKKE VÆRE STARTEN PÅ MUDDERKASTNING omkring systemerne. Hvert system har sine fordele og ulemper, og vi har alle truffet et valg - som i så mange andre forhold her i livet.
Jeg respekterer DIT valg.
mvh
Gert
Jeg ser frem til at høre nogle bud til afklaring af spørgsmålet - især fra personer der har modeltog på den beskrevne måde.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg har selv været sådan tidligere. Mest fordi det før var kvalitet når man købte Märklin, men de seneste år er det jo gået meget tilbage både med kvalitet og support, så i dag er jeg ikke "Märklinist" mere og ville til enhver tid vælge noget andet.
For mig har det altid været kvalitet og da det var mit første modeltog har jeg altid holdt fast i Märklin tidligere..
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej folkens.
For det første: Jeg kører 2 skinne, jeg kører Tyskland epoke V og jeg benytter C-sporet fra Trix. Jeg har intet fast anlæg. Digitalsystem er Lenz LZV100.
Mit første togsæt var et Märklin sæt. Jeg køber primært Trix (loks + vogne) og Märklin (vogne) fordi jeg kan lide Märklin og Trix som brand og føler at købsoplevelsen, udbuddet af modeller passer til mine behov. Købsoplevelsen er vigtig for mig. Jeg kan godt lide følelsen af en lækker kasse med et lokomotiv i.
At samle på et bestemt mærke giver mig mulighed for at gå og glæde mig til en model kommer på markedet, jeg har det fint med at skulle vente på en model. Jeg synes det spændende at se hvad der kommer af nyheder, når jeg bare kan købe modellen fra et andet mærke, så synes jeg ikke det er spændende mere.
Derudover kan jeg godt lide at jeg kan tage lokomotivet færdigsamlet ud af kassen, sætte det på sporet og køre med det. Jeg undgår helst modeller hvor jeg skal eftermontere en masse små ting og sager og det skal jeg ofte ved Roco.
Jeg har valgt at køre 2-skinne, for så har jeg muligheden for det store udvalg i både skinner og rullende materiale. Så vil tiden vise om jeg flytter mit standpunkt.
For mig er det absolut IKKE religion.
Jeg køber stort set kun:
Trix, Märklin og Roco.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Tak for et par flotte og informative indlæg.
Jeg bliver klogere efterhånden - men det ville også være skidt hvis det går den anden vej.....
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hehe, ja det ville være så godt.
Jeg er glad for din måde at lægge op til snakken på, det var meget fint, og på ingen måde generende.
Jeg oplever desværre alt for tit at folk, der stolt fortæller at de kører Märklin, må høre på deres hobby-venner stå og håne dem for at køre med Märklin. Det er noget JEG ikke forstår. Jeg har oplevet i en klub et PIKO blad blive taget ud af min hånd med bemærkningen "Det læser vi ikke her" og smidt i et hjørne. Jeg talte indvendig til 10 og gad næsten ikke bemærke det.
Hvis jeg oplever folk blive hånet for at køre med et bestemt mærke, så kommenterer jeg det, jeg mener ikke at folk kan være bekendt at håne andre for deres valg. Bogstavlig talt!
Nu vi er ved at få afklaret ting, så er der en bestemt ting jeg godt kunne tænke mig svar på: Jeg hører folk bemærke at tre-skinne er "legetøj"
, det forstår jeg ikke. Hvad er det der gør 3-skinne til mere legetøj end 2-skinne? Det er blot et andet system. Udover slæbeskoen, hvad er så forskellen på en Roco AC model og en Roco DC model? Så vidt jeg kan se: Ingenting!
I bund og grund så går vi alle og betaler store summer for elektromotorer i formstøbte plastickasser på hjul!
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Man kan heldigvis godt være rygende uenige, uden at kasse mudder efter hinanden, og jeg kan godt forestille mig at denne diskussion, kunne gå hen og blive lige så følelsesbetonet, som hvis man havde stillet det klassiske spørgsmål i computerverdenen: PC el. MAC?
Men med den forstandighed, som tilsyneladende præger hovedparten af de "tilstedeværende" i dette forum, så bliver det vist ikke noget problem.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hejsa igen!
Takker ærbødigt for de fine indlæg. Her får vi da belyst nogle tanker omkring vores kære hobby.
Søren kalder det "plastikkasser med en motor i" - ja der er ikke langt til en alternativ udformning af en barbermaskine (elektrisk altså)
Flot beretning Willie - den ligner i nogen grad min egen, omend jeg altid har kørt toskinnedrift. Men det er jo da et tilfælde - i hvert fald fra starten af. Da var det min far, der efter rådslagning med min skolelærer (også radiomekaniker) fandt frem til, at det skulle være Fleischmann.
Jeg er benovet over disse flotte indlæg - at i har taget jeres tid til det.
- lige nu leger jeg med noget infrarød besat-melding...
Hyg jer
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vi kunne næppe være mere enige.
De modeller jeg har investeret i er hovedsageligt på grund af køreteknik. Og så lige et par stykker fordi historien bag forbilledet er spændende (min tog har ingen bane, kun en udstilling).
Et totalt overset mærke i Danmark er Mehano. De laver altså bare kvalitetstog. På "min" modelbane har vi et thalys togsæt i fuld længde som nu kører på 8. år uden antydning af problemer. Det samme med en Blue Tiger. Jeg har selv en Blue Tiger og en G2000 og de kører som "sukkertøj" til trods for at de har fået lov til at trille en del på "min" bane.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Da jeg som 6 året fik mit første modeltog af min mormor, stod der marklin på kassen, og dette samlet jeg så sammen med min far til jeg tabte interassen omkring de 16 år, her efter solgte jeg skidtede, nu var der andre ting i livet som træk.
Da jeg for ca 10 - 15 år siden genstartede hobbyen, syntes jeg ikke valget var så svært, dels var marklin meget langt fremme vedr. digital kørsel, hvilken virket meget spændene på mig.
Dels havde jeg mine gammel minder i baghovedet, fra min tid sammen med Preben Hjort i city 2, hvor vi havde mange problemer med at få 2 skinnet lokomotiverne til at kører ordenligt, så valget faldt på marklin igen.
Jeg må dog så erkende, at jeg er blevet meget kloger sidenhen, i dag kører 2 skinnet ligeså stablit som 3 skinnet, så skulle jeg starte om igen, ville valget nok falde på 2 skinnet drift, men dette vil være grundet skinne udvalget.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
KristianHP
Slagelse
Indlæg: 22
Jeg er Märklinist - tror jeg nok ...
Da jeg som barn (for 30 år siden) fik mit første modeltog var det en brugt Märklin rundbane, der gennem årene blev suppleret godt op med skinner og et par lokomotiver.
Da jeg pakkede banen sammen var den af en eller anden grund det eneste legetøj jeg IKKE ville have skulle på loftet af hensyn fugt m.v.
For et halvt års tid siden snakkede jeg med nogen omkring Märklin og oplevede til min gru at en kollega og min kones stedbror havde smidt deres Märklin legetøj ud, fordi det jo nok ikke var noget værd.
Det fik mig til at kigge på nettet for at finde ud af hvad sådan noget nu er værd, og nu har jeg fået blod på tanden igen til at få en bane op at stå. Glæden var stor da jeg kunne pakke lokomotiver og skinner ud igen uden een eneste rustplet.
Når man nu står med gamle skinner og lokomotiver gør man sig nogle overvejelser om hvorvidt man skal bygge videre på den, eller starte forfra. Hvis jeg skulle erstatte alle min skinner vil det koste 10-15.000,- og da jeg vil kun kunne få en brøkdel prisen ved at sælge synes jeg ikke valget er så svært for mig - jeg fortsætter med Märklin, nok primært af nostalgiske årsager.
Jeg synes ikke at Märklin virker specielt dyrt. Det lokomotiv 3003 (BR24) som jeg fik i fødselsdagsgave af mine bedsteforældre kostede dengang i slutningen af 1970'erne kr. 400,- I dag koster samme model, dog digital kr. 800,-
Et Roco MY (AC+DEC+LYD) koster kr. 2.000,- til sammenligning har jeg set de 2 nye Märklin MY til kr. 3200,- så det med at Märklin er dyrt har jeg svært ved at se. Man skal bare kigge sig godt for.
Jeg kan godt se at 2 skinnesystemer er mere realistiske, men nu rækker mine evner og interesse ikke til at lave realistiske landskaber, så jeg kan godt overleve at der er en midterleder.
Om en vogn er for kort i forhold til virkeligheden generer mig heller ikke. Det er vigtigere for mig at vognene holder sig på skinnerne, så jeg har da også tænkt mig af købe de nye Märklin passagervogne til MY'erne...
Omvendt har jeg da lige købt nogle Roco godsvogne på udsalg, så jeg er ikke fanatisk Märlinist.
Nu har jeg så fået en fiks ide om at jeg primært vil køre dansk, og det kan jeg godt se at det ikke harmonerer særlig godt med Märklin. Så med tiden kommer der nok andre mærker på skinnerne.
kulle2007
Salgskonsulent
Indlæg: 127
hej
først : jeg kører mest mærklin, men gerne andre vogne, hvis jeg finder nogle flotto /sjove - Cskinner og nu CS.
Og hvorfor nu det: nok som mange andre, man skal starte et sted og så blev det et Mærklin startsæt og tidligere Kskinner.
Jeg er glad for at nå man nu bruger eks. 2-3000 kr på et lokomotiv, så skal det virke med det samme - tænk hvis vi gik i en radio forretning og købte et tv til 5000 og når vi kom hjem så virkede det ikke fordi man selv skulle samle et print og montere kabinet selv. - jeg har, og nu er der nok nogle der bliver lidt sure, aldrig opblevet så dårlig betjerning som af Heljan, for jeg har støttet dem med - rødt lyntog -IC3-Skagenbane lok-Pmaskine og 1202 og ingen af dem kan køre og når man taler med Heljan, så siger de hus forbi.
Så måske en Heljan vogn men aldrig et lok fra dem.
Jeg mener at når man giver så mange penge så skal varen også være iorden med det samme.
Men heldigvis har eks. D maskinen vist andre end Mærklin kan gøre det, for Heljan kan IKKE. jeg er på vej på fredag til at hente min D maskine hos min forhandler, og jeg glæder mig som et lille barn til jule aften.
Jeg mener nu også at Mærklin skal passe på, fordi der nettop er kommet en del andre der har vist deres vær - så jeg er absolut ikke kun til Mærklin.
Jeg håber da meget at eks. ROCO bliver bedre til 3 skinne kørsel, jeg overvejer at købe et lok fra ROCO.
Det jeg opblever som det største problem at bestemte personer / klubber når man besøger dem - ser ned til os der køre mærklin, jeg ser da absolut ikke ned på nogle som helst, men gør alt for at lære så meget som muligt når jeg er rundt omkring.
For vi skal huske at der er brug for os alle, for kun ved at vi er mange der "leger" med tog kan holde producenterne igang med nye modeller.
men til alle rigtig god togsommer og tak for et godt forum
mange hilsner
flemming
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja er ikke 100 % Märklinist, men har bevidst valgt at køre på K-skinner, fordi det er meget driftsikkert og fordi det elektriske er let når man først kommer ind i det. Samtidig kan man også anlægge vendesløjfer uden problemer og en masse elektronik, da + jo sidder i midterlederen.
Har ikke nogen Märklinlokomotiver overhovedet, det er Heljan, Hobbytrade og Roco det hele.
Mht. Heljans lokomotiver har jeg kun oplevet nogen småproblemer. Men må så også sige at jeg bevidst har satset på slanke skifter. Havde der været korte skifte imellem, havde det også givet større problemer. Nu er det faktisk kun det slanke K-kryds jeg har lidt problemer med. Her med MO og Frichs MY. Enten er det hjulafstanden eller også er det fordi der ikke er plads nok til slæbeskoen pga. de højere punktkontakter. Både P og PR klarer nemt skærene. Og det er i øvrigt nogen fantastisk flotte maskiner.
Heljans epoke 3 vogne ville jeg for alt i verden ikke undvære sammen med Hobbytrades epoke 3 vogne. Sikke korrekte oprangeringer det efterhånden er muligt at lave her :!:
Skulle jeg gøre det om i dag (men har ingen planer om det, det vil være mega kostbart og besværligt, selv om brugte ting selvfølgelig vil indbringe noget), ville jeg nok også vælge toskinne. Og dog. Der kan faktisk godt laves noget rimeligt dekorationsmæssigt med K-skinner og selv med C-skinner (med stort patineringsarbejde). Må sige at jeg er begyndt at sætte pris på de fordele AC giver.
Vil vove den påstand at treskinnedrift rent elektrisk set, er lettere at have med at gøre end toskinnedrift. Det fungerer bare og man skal fx ikke til at polarisere sporskifter og englændere mm. som det ofte er tilfældet ved toskinnedrift. Det er driftssikkert fra starten.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
dc har flere fordele ,udvalg af skinner,udseendet og pris.mene jeg kan nu godt undvære rensning af hjul,polarsereing af hjertestykker,rense vogne i fast pendulfart ,vendesløjfemoduler,og de der af med følgende driftforstyrrelser.medmindre man selvfølgelig har 101 % styr på disse ting.ligesom i hamburg.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg startede med en brugt Märklin bane, som jeg fik i julegave.
Den sidste uge før jul, var døren til et af kælderrummene aflåst, og jeg kunne høre far hamre (og bande) derinde. Stor var glæden over ovalen med dobbelt vendesløjfe
Det rullende materiel var selvf. tysk.
Så gik årene ellers og jeg udvidede og udvidede; men efterhånden sukkede jeg mere og mere efter Roco's og Rivarossis lokomotiver (Fleichmann kørte stadig i forkert skala dengang) - og så flexskinner, uhm !. Jeg prøvede med Pecos messing midterleder;men det var heller ikke særligt pænt.
Jeg havde også investeret i Arnolds hæfte om teknik, og blev betaget af mulighederne, med f.eks. at undgå, at brase ind i en stopbum blot ved hjælp af en enkelt diode og en sporisollation. Enhver, som havde samlet et Josty-Kit samlesæt havde store muligheder
Husk : Det var før digital-alderen
Så tog jeg springet, og selvom jeg kun fik ca 1/3 af nyprisen, var Roco og Peco dengang så latterlig billige, at jeg faktisk"byttede lige over".
Og så blev der eller købt flexskinner og slanke skiftespor (Peco) og Rivarossis 01'er og og
Og ballast kunne lægges
Det eneste nyanskaffede Märklin-materiel var en halvcirkel af hver af K-skinne "Storkredsene", som i mellemtiden var fremkommet (i hulprofil). Disse som skabeloner for flexskinnerne.
Og vognene kunne kortkobles (Roco)
Og så er jeg altså blevet hængende lige siden. Er medlem af SdMJK, hvor der køres digital 2-skinne (Lenz). Er ved at overveje digitalisering af det rullende materiel på "hjemmebanen"; men har endnu ikke besluttet mig 100 %
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
først : jeg kører mest mærklin, men gerne andre vogne, hvis jeg finder nogle flotto /sjove - Cskinner og nu CS.
Og hvorfor nu det: nok som mange andre, man skal starte et sted og så blev det et Mærklin startsæt og tidligere Kskinner.
Jeg er glad for at nå man nu bruger eks. 2-3000 kr på et lokomotiv, så skal det virke med det samme - tænk hvis vi gik i en radio forretning og købte et tv til 5000 og når vi kom hjem så virkede det ikke fordi man selv skulle samle et print og montere kabinet selv. - jeg har, og nu er der nok nogle der bliver lidt sure, aldrig opblevet så dårlig betjerning som af Heljan, for jeg har støttet dem med - rødt lyntog -IC3-Skagenbane lok-Pmaskine og 1202 og ingen af dem kan køre og når man taler med Heljan, så siger de hus forbi.
Så måske en Heljan vogn men aldrig et lok fra dem.
Jeg mener at når man giver så mange penge så skal varen også være iorden med det samme.
Men heldigvis har eks. D maskinen vist andre end Mærklin kan gøre det, for Heljan kan IKKE. jeg er på vej på fredag til at hente min D maskine hos min forhandler, og jeg glæder mig som et lille barn til jule aften.
Jeg mener nu også at Mærklin skal passe på, fordi der nettop er kommet en del andre der har vist deres vær - så jeg er absolut ikke kun til Mærklin.
Jeg håber da meget at eks. ROCO bliver bedre til 3 skinne kørsel, jeg overvejer at købe et lok fra ROCO.
Det jeg opblever som det største problem at bestemte personer / klubber når man besøger dem - ser ned til os der køre mærklin, jeg ser da absolut ikke ned på nogle som helst, men gør alt for at lære så meget som muligt når jeg er rundt omkring.
For vi skal huske at der er brug for os alle, for kun ved at vi er mange der "leger" med tog kan holde producenterne igang med nye modeller.
men til alle rigtig god togsommer og tak for et godt forum
mange hilsner
flemming
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
hej jeg hved godt jeg er nybegynder og ikke er begyndt med at lave min ejen modelbane og det kan og det godt være at der nogle der synes at så skal jeg lade være med at skrive her men jeg ville lige sige at selv om jeg er nybegyner har jeg slået fast at jeg ville KUN køre med marklin 3 spor jeg synes at når man ser det på afstand så liner det "nomalt" spor så jeg ville forsat køre med marklin 3 spor
hvis i synes at det er noget lort det jeg skriver så unskyld :oops: :oops: :oops:
Hmm hvad kan man skrive?
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej Ronnie!
Nej vi synes da bestemt ikke at det er "noget lort" du skriver. Her er der frit slag for at drøfte alt om modeltog - uanset om man er helt grøn nybegynder eller har leget med det i en menneskealder. Og nu skrev jeg "vi" - jeg kan selvfølgelig kun udtale mig på egne vegne, men jeg er overbevidst om, at rigtig mange er enig med mig.
Spørgsmålet i denne tråd er ikke rejst for at sige, at Märklinister e r nogle besynderlige nogle - derimod for at få den enkeltes holdning frem om det at være rendyrket "Märklinist"
Absolut fordomsfrit.
Fint at du også giver dit besyv med. Sammen med alle de andre meget flotte og imponerende besvarelser.
Så leg du trygt videre sammen med alle os andre!
Med de bedste FUT hilsner
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
tak Gert Frikke
jeg ville gerne uddybe min svar da jeg nu ved at jeg må skrive her der er nogle "jeg" at det tætteste man kan komme i nærheden af en kørekort er en traktore kørekort så man kan ikke køre till en butik der kun handler med model tog og ikke gider at vente på at det man nu har bestilt kommer med posten det eneste jeg kan handle i er en legetøj butik som kun handler med marklin c spor
Hmm hvad kan man skrive?
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvis ellers, den butik du bestiller fra, er lagerførende i de varer du bestiller og sender samme dag som bestillingen modtages, skal du normalt ikke vente mere end 48 timer, på at modtage din pakke. Danmark er, trods alt, ikke så stort, at det ikke kan lade sig gøre at sende pakker tværs gennem landet ret hurtigt.
Så bestil du kun løs, og glæd dig til at tage det nye grej i brug.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H