Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

rendyrkede Märklinister

Hejsa!

Ja, nu er dette ikke et indlæg om det ene eller andet system, men en søgen efter svar på følgende:

Jeg har efterhånden truffet en del, der er rene "Märklinister" forstået på den måde, at ALT skal være originalt Märklin.

Det er selvfølgelig et valg, man har truffet. Det kunne for så vidt lige så godt være en tilsvarende holdning til et andet fabrikat. Det er der nok også nogle, der har.

En holdning, der er mig noget fjern og til dels uforståelig.

Men hvad ligger der bag denne holdning? Ja, jeg er nysgerrig!

Er det ren samlermani?

Er det en investering?

Er det fordi man bare mener at det er det bedste?

Ren nostalgi?

En fortsættelse af barndommes modeltog?

Er der mange andre grunde?

Dette indlæg MÅ IKKE VÆRE STARTEN PÅ MUDDERKASTNING omkring systemerne. Hvert system har sine fordele og ulemper, og vi har alle truffet et valg - som i så mange andre forhold her i livet.

Jeg respekterer DIT valg.

mvh

Gert

Jeg ser frem til at høre nogle bud til afklaring af spørgsmålet - især fra personer der har modeltog på den beskrevne måde.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Jeg har selv været sådan tidligere. Mest fordi det før var kvalitet når man købte Märklin, men de seneste år er det jo gået meget tilbage både med kvalitet og support, så i dag er jeg ikke "Märklinist" mere og ville til enhver tid vælge noget andet.

For mig har det altid været kvalitet og da det var mit første modeltog har jeg altid holdt fast i Märklin tidligere..

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej folkens.

For det første: Jeg kører 2 skinne, jeg kører Tyskland epoke V og jeg benytter C-sporet fra Trix. Jeg har intet fast anlæg. Digitalsystem er Lenz LZV100.

Mit første togsæt var et Märklin sæt. Jeg køber primært Trix (loks + vogne) og Märklin (vogne) fordi jeg kan lide Märklin og Trix som brand og føler at købsoplevelsen, udbuddet af modeller passer til mine behov. Købsoplevelsen er vigtig for mig. Jeg kan godt lide følelsen af en lækker kasse med et lokomotiv i. Wink

At samle på et bestemt mærke giver mig mulighed for at gå og glæde mig til en model kommer på markedet, jeg har det fint med at skulle vente på en model. Jeg synes det spændende at se hvad der kommer af nyheder, når jeg bare kan købe modellen fra et andet mærke, så synes jeg ikke det er spændende mere.

Derudover kan jeg godt lide at jeg kan tage lokomotivet færdigsamlet ud af kassen, sætte det på sporet og køre med det. Jeg undgår helst modeller hvor jeg skal eftermontere en masse små ting og sager og det skal jeg ofte ved Roco.

Jeg har valgt at køre 2-skinne, for så har jeg muligheden for det store udvalg i både skinner og rullende materiale. Så vil tiden vise om jeg flytter mit standpunkt.

For mig er det absolut IKKE religion.

Jeg køber stort set kun:

Trix, Märklin og Roco.

Med venlig hilsen

Søren

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Tak for et par flotte og informative indlæg.

Jeg bliver klogere efterhånden - men det ville også være skidt hvis det går den anden vej.....

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Tak for et par flotte og informative indlæg.Jeg bliver klogere efterhånden - men det ville også være skidt hvis det går den anden vej.....

Hehe, ja det ville være så godt. Wink

Jeg er glad for din måde at lægge op til snakken på, det var meget fint, og på ingen måde generende.

Jeg oplever desværre alt for tit at folk, der stolt fortæller at de kører Märklin, må høre på deres hobby-venner stå og håne dem for at køre med Märklin. Det er noget JEG ikke forstår. Jeg har oplevet i en klub et PIKO blad blive taget ud af min hånd med bemærkningen "Det læser vi ikke her" og smidt i et hjørne. Jeg talte indvendig til 10 og gad næsten ikke bemærke det.

Hvis jeg oplever folk blive hånet for at køre med et bestemt mærke, så kommenterer jeg det, jeg mener ikke at folk kan være bekendt at håne andre for deres valg. Bogstavlig talt!

Nu vi er ved at få afklaret ting, så er der en bestemt ting jeg godt kunne tænke mig svar på: Jeg hører folk bemærke at tre-skinne er "legetøj" Shock, det forstår jeg ikke. Hvad er det der gør 3-skinne til mere legetøj end 2-skinne? Det er blot et andet system. Udover slæbeskoen, hvad er så forskellen på en Roco AC model og en Roco DC model? Så vidt jeg kan se: Ingenting!

I bund og grund så går vi alle og betaler store summer for elektromotorer i formstøbte plastickasser på hjul! Laughing out loud

Med venlig hilsen

Søren

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Ja, nu er dette ikke et indlæg om det ene eller andet system, men en søgen efter svar på følgende:Jeg har efterhånden truffet en del, der er rene "Märklinister" forstået på den måde, at ALT skal være originalt Märklin.Det er selvfølgelig et valg, man har truffet. Det kunne for så vidt lige så godt være en tilsvarende holdning til et andet fabrikat. Det er der nok også nogle, der har.En holdning, der er mig noget fjern og til dels uforståelig.Men hvad ligger der bag denne holdning? Ja, jeg er nysgerrig! Er det ren samlermani?Er det en investering?Er det fordi man bare mener at det er det bedste?Ren nostalgi?En fortsættelse af barndommes modeltog?Er der mange andre grunde?
Da grundstenen til min interesse for modeltog blev lagt, for over 30 år siden, var det fordi jeg fik et startsæt fra Märklin i julegave, som senere blev udbygget med skinnebus + bivogn, samt en rød/sort MY og nogle TEE-vogne. Nej, der var ikke spor struktur i indkøbene dengang, eller de oprangeringer jeg kørte med!Der var andre fabrikater dengang som nu, så det var mest af alt et tilfælde, at jeg kom igang med lige præcis det fabrikat.Jeg forlod så denne skønne hobby i nogle år, men fandt den så igen for omkring 2 år siden. Siden da, har der været masser af damp på kedlerne, og jeg har fået samlet en hel del rullende materiel, som dog endnu ikke har et anlæg at køre på.Men at jeg IKKE har valgt Märklin denne gang, er et ganske bevidst valg fra min side. Inden jeg købte det første startsæt, så jeg mig meget omkring, for at konstatere hvordan markedet så ud, og hvem der lavede produkter, som passede med mine referencer.Jeg havde en ret god, om hvor jeg ville hen i forhold til epoke og nationalitet; det blev dansk og perioden fra omkring 1930 til 1980. Dermed havde jeg også afgjort, at jeg ikke ville køre Märklin, for de har ikke kunnet tilbyde det materiel, som jeg efterspurgte. Prisen har naturligvis også haft en stor betydning, og det stod meget tidligt klart, at jeg kunne komme længere for mine penge, hvis jeg så bort fra Märklin og i stedet kiggede på fabrikater som Roco, Hobbytrade, SachsenModelle, Togmodelle og Heljan.Men for nu at komme tilbage til spørgsmålet, så husker jeg godt, at Märklin tidligere blev anset for at være modeljernbaneverdens ypperste fabrikat hvad kvalitet og driftssikkerhed angår.I dag, tror jeg, at der er mærker, som er mindst lige så gode, men som kan erhverves til en anden og lavere pris, og der er jo ingen grund til, at vælge en vare, bare fordi den er dyrere, vel?Märklin er et gammelt mærke med en masse produkter i bagkataloget, og nogle af dem er sikkert sjældne eller betydningsfulde på anden måde, og det gør dem jo til investeringsobjekter, og det skal der nok være nogen, der har øje for.Men jeg har valgt at investere med kørsel for øje, og jeg tror helt ærligt, at der er andre investeringsmuligheder, der giver et større afkast.Hvis man har stor tillid til et givent fabrikat, og kun har gode erfaringer med det, så er det, for mig, ikke så underligt, at man holder ved det, og køber mere og mere. Man ved jo, hvad man får for pengene, og satser måske også på det trygge?På nogle punkter, hvad modeltog angår, er jeg forholdsvis fanatisk. Jeg bruger f.eks en del penge på materiel fra danske fabrikanter, fordi jeg også ønsker, at de er her om 3 år. Jeg tror ikke, at de tilbageværende store fabrikanter i udlandet, i den grad som jeg ønsker det, kan eller vil tilgode se et dansk marked, som set i den store sammenhæng, ikke tæller ret meget. Jeg ved godt, at bl.a. Roco har sendt B-vogne og en brun MY på markedet og at Piko lige har lanceret en Kosangas-vogn, men jeg vil gerne have en lidt mere nuanceret og facetteret vognpark end det, og der kommer bl.a. Hobbytrade og Heljan meget belejligt.Man kan dermed ikke sige, at jeg sværger til et bestemt fabrikat, men jeg holder stædigt fast ved perioden fra 1930 til 1980....give or take.....og forsøger at køre med så korrekte oprangeringer, som det nu kan lade sig gøre.50 år er et stort interval i den forbindelse, og jeg skifter derfor sommetider indenfor det angivne interval. En uge har jeg jeg lyst til at køre præ-2. verdenskring, og en anden har jeg lyst til at køre midt-70'erne.Med et interval på 50 år, vil man ikke kunne finde materiel fra begge yderpunkter kørende samtidig, med mindre man "leger" at den ældste del er et museumstog;-)Så jo, jeg har også mine togmæssige kæpheste.Et andet sted i denne tråd, skrives der om ROCO, og de ofte mange smådele, der skal eftermonteres, inden lokomotivet eller vognen er rigtig køreklar.Fremfor noget der er helt færdigmonteret, vil jeg fortrække, disse små og ofte skrøbelige stykker tilbehør pakket for sig. Jeg oplever, at de ofte holder bedre på turen fra fabrikant til mig, hvis de er vedlagt i kassen ,end hvis de allerede er monteret.Og jeg indrømmer da gerne, at der er en vis charme i at sidde og nørkle en aften med at få monteret banerømmere, håndbøjler og trykluftslanger.
"Gert Frikke" skrev:
Dette indlæg MÅ IKKE VÆRE STARTEN PÅ MUDDERKASTNING omkring systemerne. Hvert system har sine fordele og ulemper, og vi har alle truffet et valg - som i så mange andre forhold her i livet. Jeg respekterer DIT valg.mvhGertJeg ser frem til at høre nogle bud til afklaring af spørgsmålet - især fra personer der har modeltog på den beskrevne måde.mvhGert

Man kan heldigvis godt være rygende uenige, uden at kasse mudder efter hinanden, og jeg kan godt forestille mig at denne diskussion, kunne gå hen og blive lige så følelsesbetonet, som hvis man havde stillet det klassiske spørgsmål i computerverdenen: PC el. MAC?

Men med den forstandighed, som tilsyneladende præger hovedparten af de "tilstedeværende" i dette forum, så bliver det vist ikke noget problem.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa igen!

Takker ærbødigt for de fine indlæg. Her får vi da belyst nogle tanker omkring vores kære hobby.

Søren kalder det "plastikkasser med en motor i" - ja der er ikke langt til en alternativ udformning af en barbermaskine (elektrisk altså)

Flot beretning Willie - den ligner i nogen grad min egen, omend jeg altid har kørt toskinnedrift. Men det er jo da et tilfælde - i hvert fald fra starten af. Da var det min far, der efter rådslagning med min skolelærer (også radiomekaniker) fandt frem til, at det skulle være Fleischmann.

Jeg er benovet over disse flotte indlæg - at i har taget jeres tid til det.

- lige nu leger jeg med noget infrarød besat-melding...

Hyg jer

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
I dag, tror jeg, at der er mærker, som er mindst lige så gode, men som kan erhverves til en anden og lavere pris, og der er jo ingen grund til, at vælge en vare, bare fordi den er dyrere, vel?Märklin er et gammelt mærke med en masse produkter i bagkataloget, og nogle af dem er sikkert sjældne eller betydningsfulde på anden måde, og det gør dem jo til investeringsobjekter, og det skal der nok være nogen, der har øje for.Men jeg har valgt at investere med kørsel for øje, og jeg tror helt ærligt, at der er andre investeringsmuligheder, der giver et større afkast.

Vi kunne næppe være mere enige.

De modeller jeg har investeret i er hovedsageligt på grund af køreteknik. Og så lige et par stykker fordi historien bag forbilledet er spændende (min tog har ingen bane, kun en udstilling).

Et totalt overset mærke i Danmark er Mehano. De laver altså bare kvalitetstog. På "min" modelbane har vi et thalys togsæt i fuld længde som nu kører på 8. år uden antydning af problemer. Det samme med en Blue Tiger. Jeg har selv en Blue Tiger og en G2000 og de kører som "sukkertøj" til trods for at de har fået lov til at trille en del på "min" bane.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Da jeg som 6 året fik mit første modeltog af min mormor, stod der marklin på kassen, og dette samlet jeg så sammen med min far til jeg tabte interassen omkring de 16 år, her efter solgte jeg skidtede, nu var der andre ting i livet som træk.

Da jeg for ca 10 - 15 år siden genstartede hobbyen, syntes jeg ikke valget var så svært, dels var marklin meget langt fremme vedr. digital kørsel, hvilken virket meget spændene på mig.

Dels havde jeg mine gammel minder i baghovedet, fra min tid sammen med Preben Hjort i city 2, hvor vi havde mange problemer med at få 2 skinnet lokomotiverne til at kører ordenligt, så valget faldt på marklin igen.

Jeg må dog så erkende, at jeg er blevet meget kloger sidenhen, i dag kører 2 skinnet ligeså stablit som 3 skinnet, så skulle jeg starte om igen, ville valget nok falde på 2 skinnet drift, men dette vil være grundet skinne udvalget.

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

KristianHP

Slagelse

Indlæg: 22

PB

Jeg er Märklinist - tror jeg nok ...

Da jeg som barn (for 30 år siden) fik mit første modeltog var det en brugt Märklin rundbane, der gennem årene blev suppleret godt op med skinner og et par lokomotiver.

Da jeg pakkede banen sammen var den af en eller anden grund det eneste legetøj jeg IKKE ville have skulle på loftet af hensyn fugt m.v.

For et halvt års tid siden snakkede jeg med nogen omkring Märklin og oplevede til min gru at en kollega og min kones stedbror havde smidt deres Märklin legetøj ud, fordi det jo nok ikke var noget værd.

Det fik mig til at kigge på nettet for at finde ud af hvad sådan noget nu er værd, og nu har jeg fået blod på tanden igen til at få en bane op at stå. Glæden var stor da jeg kunne pakke lokomotiver og skinner ud igen uden een eneste rustplet.

Når man nu står med gamle skinner og lokomotiver gør man sig nogle overvejelser om hvorvidt man skal bygge videre på den, eller starte forfra. Hvis jeg skulle erstatte alle min skinner vil det koste 10-15.000,- og da jeg vil kun kunne få en brøkdel prisen ved at sælge synes jeg ikke valget er så svært for mig - jeg fortsætter med Märklin, nok primært af nostalgiske årsager.

Jeg synes ikke at Märklin virker specielt dyrt. Det lokomotiv 3003 (BR24) som jeg fik i fødselsdagsgave af mine bedsteforældre kostede dengang i slutningen af 1970'erne kr. 400,- I dag koster samme model, dog digital kr. 800,-

Et Roco MY (AC+DEC+LYD) koster kr. 2.000,- til sammenligning har jeg set de 2 nye Märklin MY til kr. 3200,- så det med at Märklin er dyrt har jeg svært ved at se. Man skal bare kigge sig godt for.

Jeg kan godt se at 2 skinnesystemer er mere realistiske, men nu rækker mine evner og interesse ikke til at lave realistiske landskaber, så jeg kan godt overleve at der er en midterleder.

Om en vogn er for kort i forhold til virkeligheden generer mig heller ikke. Det er vigtigere for mig at vognene holder sig på skinnerne, så jeg har da også tænkt mig af købe de nye Märklin passagervogne til MY'erne...

Omvendt har jeg da lige købt nogle Roco godsvogne på udsalg, så jeg er ikke fanatisk Märlinist.

Nu har jeg så fået en fiks ide om at jeg primært vil køre dansk, og det kan jeg godt se at det ikke harmonerer særlig godt med Märklin. Så med tiden kommer der nok andre mærker på skinnerne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kulle2007

Salgskonsulent

Indlæg: 127

PB

hej

først : jeg kører mest mærklin, men gerne andre vogne, hvis jeg finder nogle flotto /sjove - Cskinner og nu CS.

Og hvorfor nu det: nok som mange andre, man skal starte et sted og så blev det et Mærklin startsæt og tidligere Kskinner.

Jeg er glad for at nå man nu bruger eks. 2-3000 kr på et lokomotiv, så skal det virke med det samme - tænk hvis vi gik i en radio forretning og købte et tv til 5000 og når vi kom hjem så virkede det ikke fordi man selv skulle samle et print og montere kabinet selv. - jeg har, og nu er der nok nogle der bliver lidt sure, aldrig opblevet så dårlig betjerning som af Heljan, for jeg har støttet dem med - rødt lyntog -IC3-Skagenbane lok-Pmaskine og 1202 og ingen af dem kan køre og når man taler med Heljan, så siger de hus forbi.

Så måske en Heljan vogn men aldrig et lok fra dem.

Jeg mener at når man giver så mange penge så skal varen også være iorden med det samme.

Men heldigvis har eks. D maskinen vist andre end Mærklin kan gøre det, for Heljan kan IKKE. jeg er på vej på fredag til at hente min D maskine hos min forhandler, og jeg glæder mig som et lille barn til jule aften.

Jeg mener nu også at Mærklin skal passe på, fordi der nettop er kommet en del andre der har vist deres vær - så jeg er absolut ikke kun til Mærklin.

Jeg håber da meget at eks. ROCO bliver bedre til 3 skinne kørsel, jeg overvejer at købe et lok fra ROCO.

Det jeg opblever som det største problem at bestemte personer / klubber når man besøger dem - ser ned til os der køre mærklin, jeg ser da absolut ikke ned på nogle som helst, men gør alt for at lære så meget som muligt når jeg er rundt omkring.

For vi skal huske at der er brug for os alle, for kun ved at vi er mange der "leger" med tog kan holde producenterne igang med nye modeller.

men til alle rigtig god togsommer og tak for et godt forum

mange hilsner

flemming

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja er ikke 100 % Märklinist, men har bevidst valgt at køre på K-skinner, fordi det er meget driftsikkert og fordi det elektriske er let når man først kommer ind i det. Samtidig kan man også anlægge vendesløjfer uden problemer og en masse elektronik, da + jo sidder i midterlederen.

Har ikke nogen Märklinlokomotiver overhovedet, det er Heljan, Hobbytrade og Roco det hele.

Mht. Heljans lokomotiver har jeg kun oplevet nogen småproblemer. Men må så også sige at jeg bevidst har satset på slanke skifter. Havde der været korte skifte imellem, havde det også givet større problemer. Nu er det faktisk kun det slanke K-kryds jeg har lidt problemer med. Her med MO og Frichs MY. Enten er det hjulafstanden eller også er det fordi der ikke er plads nok til slæbeskoen pga. de højere punktkontakter. Både P og PR klarer nemt skærene. Og det er i øvrigt nogen fantastisk flotte maskiner.

Heljans epoke 3 vogne ville jeg for alt i verden ikke undvære sammen med Hobbytrades epoke 3 vogne. Sikke korrekte oprangeringer det efterhånden er muligt at lave her :!:

Skulle jeg gøre det om i dag (men har ingen planer om det, det vil være mega kostbart og besværligt, selv om brugte ting selvfølgelig vil indbringe noget), ville jeg nok også vælge toskinne. Og dog. Der kan faktisk godt laves noget rimeligt dekorationsmæssigt med K-skinner og selv med C-skinner (med stort patineringsarbejde). Må sige at jeg er begyndt at sætte pris på de fordele AC giver.

Vil vove den påstand at treskinnedrift rent elektrisk set, er lettere at have med at gøre end toskinnedrift. Det fungerer bare og man skal fx ikke til at polarisere sporskifter og englændere mm. som det ofte er tilfældet ved toskinnedrift. Det er driftssikkert fra starten.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

dc har flere fordele ,udvalg af skinner,udseendet og pris.mene jeg kan nu godt undvære rensning af hjul,polarsereing af hjertestykker,rense vogne i fast pendulfart ,vendesløjfemoduler,og de der af med følgende driftforstyrrelser.medmindre man selvfølgelig har 101 % styr på disse ting.ligesom i hamburg.mvh lars

hamburg 07-07-2008 025

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Jeg startede med en brugt Märklin bane, som jeg fik i julegave.

Den sidste uge før jul, var døren til et af kælderrummene aflåst, og jeg kunne høre far hamre (og bande) derinde. Stor var glæden over ovalen med dobbelt vendesløjfe Laughing out loud

Det rullende materiel var selvf. tysk.

Så gik årene ellers og jeg udvidede og udvidede; men efterhånden sukkede jeg mere og mere efter Roco's og Rivarossis lokomotiver (Fleichmann kørte stadig i forkert skala dengang) - og så flexskinner, uhm !. Jeg prøvede med Pecos messing midterleder;men det var heller ikke særligt pænt.

Jeg havde også investeret i Arnolds hæfte om teknik, og blev betaget af mulighederne, med f.eks. at undgå, at brase ind i en stopbum blot ved hjælp af en enkelt diode og en sporisollation. Enhver, som havde samlet et Josty-Kit samlesæt havde store muligheder Cool

Husk : Det var før digital-alderen Wink

Så tog jeg springet, og selvom jeg kun fik ca 1/3 af nyprisen, var Roco og Peco dengang så latterlig billige, at jeg faktisk"byttede lige over".

Og så blev der eller købt flexskinner og slanke skiftespor (Peco) og Rivarossis 01'er og og Laughing out loud Og ballast kunne lægges Smile Det eneste nyanskaffede Märklin-materiel var en halvcirkel af hver af K-skinne "Storkredsene", som i mellemtiden var fremkommet (i hulprofil). Disse som skabeloner for flexskinnerne.

Og vognene kunne kortkobles (Roco) Shock

Og så er jeg altså blevet hængende lige siden. Er medlem af SdMJK, hvor der køres digital 2-skinne (Lenz). Er ved at overveje digitalisering af det rullende materiel på "hjemmebanen"; men har endnu ikke besluttet mig 100 %

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

"kulle2007" skrev:
hej

først : jeg kører mest mærklin, men gerne andre vogne, hvis jeg finder nogle flotto /sjove - Cskinner og nu CS.

Og hvorfor nu det: nok som mange andre, man skal starte et sted og så blev det et Mærklin startsæt og tidligere Kskinner.

Jeg er glad for at nå man nu bruger eks. 2-3000 kr på et lokomotiv, så skal det virke med det samme - tænk hvis vi gik i en radio forretning og købte et tv til 5000 og når vi kom hjem så virkede det ikke fordi man selv skulle samle et print og montere kabinet selv. - jeg har, og nu er der nok nogle der bliver lidt sure, aldrig opblevet så dårlig betjerning som af Heljan, for jeg har støttet dem med - rødt lyntog -IC3-Skagenbane lok-Pmaskine og 1202 og ingen af dem kan køre og når man taler med Heljan, så siger de hus forbi.

Så måske en Heljan vogn men aldrig et lok fra dem.

Jeg mener at når man giver så mange penge så skal varen også være iorden med det samme.

Men heldigvis har eks. D maskinen vist andre end Mærklin kan gøre det, for Heljan kan IKKE. jeg er på vej på fredag til at hente min D maskine hos min forhandler, og jeg glæder mig som et lille barn til jule aften.

Jeg mener nu også at Mærklin skal passe på, fordi der nettop er kommet en del andre der har vist deres vær - så jeg er absolut ikke kun til Mærklin.

Jeg håber da meget at eks. ROCO bliver bedre til 3 skinne kørsel, jeg overvejer at købe et lok fra ROCO.

Det jeg opblever som det største problem at bestemte personer / klubber når man besøger dem - ser ned til os der køre mærklin, jeg ser da absolut ikke ned på nogle som helst, men gør alt for at lære så meget som muligt når jeg er rundt omkring.

For vi skal huske at der er brug for os alle, for kun ved at vi er mange der "leger" med tog kan holde producenterne igang med nye modeller.

men til alle rigtig god togsommer og tak for et godt forum

mange hilsner

flemming

hej jeg kører i øjeblikket kun på c-skinner og jeg har 20 stknyere roco ac -lokomotiver og samtlige kører perfekt igennem alt ,dvs forlæns,baglæns,krybehastighed,og bundgas gennem samtlige c-sporkombinationer jeg har,et lys som udsender så meget som et enkelt blink,betragter jeg som en driftforstyrrelse.MEN slæbeskoen skal være korekt justeret dvs den skal være 100 % paralel med hjulene og ingen støbe grater i enden af slæbeskoen som kan støde på bunden af lokomotivet når man kører på de høje kontakter i sporskiftere.korrekt justeret kører bl.a rocos n-maskine sat..... godt.off topic .mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

hej jeg hved godt jeg er nybegynder og ikke er begyndt med at lave min ejen modelbane og det kan og det godt være at der nogle der synes at så skal jeg lade være med at skrive her men jeg ville lige sige at selv om jeg er nybegyner har jeg slået fast at jeg ville KUN køre med marklin 3 spor jeg synes at når man ser det på afstand så liner det "nomalt" spor så jeg ville forsat køre med marklin 3 spor

hvis i synes at det er noget lort det jeg skriver så unskyld :oops: :oops: :oops:

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej Ronnie!

Nej vi synes da bestemt ikke at det er "noget lort" du skriver. Her er der frit slag for at drøfte alt om modeltog - uanset om man er helt grøn nybegynder eller har leget med det i en menneskealder. Og nu skrev jeg "vi" - jeg kan selvfølgelig kun udtale mig på egne vegne, men jeg er overbevidst om, at rigtig mange er enig med mig.

Spørgsmålet i denne tråd er ikke rejst for at sige, at Märklinister e r nogle besynderlige nogle - derimod for at få den enkeltes holdning frem om det at være rendyrket "Märklinist"

Absolut fordomsfrit.

Fint at du også giver dit besyv med. Sammen med alle de andre meget flotte og imponerende besvarelser.

Så leg du trygt videre sammen med alle os andre!

Med de bedste FUT hilsner

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

tak Gert Frikke

jeg ville gerne uddybe min svar da jeg nu ved at jeg må skrive her der er nogle "jeg" at det tætteste man kan komme i nærheden af en kørekort er en traktore kørekort så man kan ikke køre till en butik der kun handler med model tog og ikke gider at vente på at det man nu har bestilt kommer med posten det eneste jeg kan handle i er en legetøj butik som kun handler med marklin c spor

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Hvis ellers, den butik du bestiller fra, er lagerførende i de varer du bestiller og sender samme dag som bestillingen modtages, skal du normalt ikke vente mere end 48 timer, på at modtage din pakke. Danmark er, trods alt, ikke så stort, at det ikke kan lade sig gøre at sende pakker tværs gennem landet ret hurtigt.

Så bestil du kun løs, og glæd dig til at tage det nye grej i brug.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.