Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Rangering - hvordan gør man?

Ja, ja - endnu et "dumt" spørgsmål, men lev med det ... :oops:

Jeg er ved at rode med mit indendørs layout når jeg nu ikke kan komme i gang med havetoget på denne årstid.

Jeg har nu opsat pladen til et "industrial switching layout" på 400 x 50 cm - det var det som der kunne blive plads til lige pt. i stuen langs den ene væg.

Layoutet fandt jeg ude på nettet og jeg blev faktisk meget imponeret over de mange muligheder på lidt plads - desuden syntes jeg det er et rigtigt flot layout som jeg sagtens kan tilpasse til mine mål.

Mit spørgsmål er nu om der findes en video eller anden god beskrivelse af hvad der helt nøjagtigt sker når selve godstoget med f.eks. 15-20 vogne ruller ind på industriområdet.

1) Kobler godstoget af og køre væk til andre opgaver/service, mens at et mindre rangerlok sørger for opdeling af togstammen eller hvad sker der?

2) Deles selve togstammen op i større dele á f.eks. 5 vogne som derefter køres til en venteplads (for at holde hovedsporet frit) eller plukkes en eller flere vogne bare af hovedstammen mens at det holder på hovedsporet?

3) Hvad sker der normalt med godsvognene efter de er blevet tømt for det medbragte gods - bliver de holdende ud for varehuset eller fragtes de til en "tomme vogne" position?

4) findes der et program til at lave fragtkort - eller hvad de nu hedder?

fergus02

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Hvis det er spor1 vi taler om, er jeg spændt på at se hvordan du vil krølle det ind på 50 cm Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Centerafstand mellem to parallelgående spor er 156 mm; selve sporet er, målt på svellerne, 80 mm.

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg har nu opsat pladen til et "industrial switching layout" på 400 x 50 cm - det var det som der kunne blive plads til lige pt. i stuen langs den ene væg.
Spor 1 eller?
"Jens Didriksen" skrev:
Mit spørgsmål er nu om der findes en video eller anden god beskrivelse af hvad der helt nøjagtigt sker når selve godstoget med f.eks. 15-20 vogne ruller ind på industriområdet.
1) Kobler godstoget af og køre væk til andre opgaver/service, mens at et mindre rangerlok sørger for opdeling af togstammen eller hvad sker der?2) Deles selve togstammen op i større dele á f.eks. 5 vogne som derefter køres til en venteplads (for at holde hovedsporet frit) eller plukkes en eller flere vogne bare af hovedstammen mens at det holder på hovedsporet?3) Hvad sker der normalt med godsvognene efter de er blevet tømt for det medbragte gods - bliver de holdende ud for varehuset eller fragtes de til en "tomme vogne" position?[/quote]Dine 3 spørgsmål kan besvares med et "Mnjaaanej".Det kommer helt og holdent an på det enkenlte sted og hvem der betjener linjen og hvilken årgang vi taler om."I gammel tid", var det det lokale godstog der selv rangerede vognene ind på plads, men slet ikke 15-20 vogne på så lille et areal som du har der.I nyere tid, afleverer det store godstog en stamme vogne på stationen. Her kommer der så et mindre (ranger)lokomotiv og fordeler ud til hver slutkunde. Om vognen fjernes lige når den er tømt, eller holder der til næste gang der skal samles sammen til et tog, er op til den enkelte kunde, da de betaler for kørslen.Kunden kunne jo godt forabejde den var de får leveret og så sende det via banen til forbrugeren. Et svværk er altid godt, her aflveres der træstammer og der frates tømmer væk derfra. Tømmeret læsses af i næste by hos trævarefabrikken, der igen sender sine varer videre i trækasser.Møllen modtager korn, maler det til mel og sender det videre i silovogne, bigbags, eller på pallerOsv osv.
"Jens Didriksen" skrev:
4) findes der et program til at lave fragtkort - eller hvad de nu hedder?

Det gør der sikkert - bruger det ikke, så - pas

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

MY1104

Indlæg: 112

PB

Det med rangering er jo meget forskelligt alt afhængig hvad epoke, hvor meget trafik og hvilken form for trafik der var/er.

I tiden inden 1990 havde de fleste provins stationer sin egen rangermaskine i form af Klædeskab,Kof eller Ardelt traktor måske en MH

Men i den sidste tid man betjente provinsen med gods fra banen, var det som regel togmaskinen der klarede rangeringen.

Har selv haft fornøjelsen at være med på MY eller MZ der betjente Hjørring og frederikshav.

Især i Hjørring var det sjovt at opleve MZ på sidesporene til foderstoffen og Nestle hvor man udvekslede vogne med den "mindre" pæne blå traktor fra fabrikken

Med jernbane hilsen

Anders

__________________

I morgen er i dag historie.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej Jens.

Nu er det et meget amerikansk inspireret layout. Over på den anden side af andedammen, ville de nok være togmaskinen der klarede ranger opgaven.

Hvis man konvertere layoutet til noget mere europæisk, er mange muligheder. Jo ældre epoke man ønsker at benytte. Jo flere små spøjse rangertraktore eller rangermaskiner vil der have været benyttet. Jo nyerer epoke, så overgår ranger opgaven mere og mere til togmaskinerne. Men generelt er der frit valg.

Vogn benyttelse. Det er jo virksomhederne der bestiller vogne. Så det behøver nødvendigvis ikke at være læsset vogne alle sammen. Det kan godt være tomme vogne, som en virksomhed har bestilt, til at kørt noget væk med. I et ældre nr. af Lokomotivet (kan PT. ikke huske nr.) beskriver Jens Bruun-Petersen mere indgående hvordan godsvogne bruges. Bane bøger har udgivet bogen Godstog af Jens Bruun-Petersen. Den er også et glimmeren suplement til emnede.

Til slut ønskes alle her i forumet, et Godt Nytår!

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
4) findes der et program til at lave fragtkort - eller hvad de nu hedder?

Der findes - mig bekendt - kun 2 programmer på dansk.

I http://www.momolo.dk/ har vi i årevis benyttet programmet "FSB fragt til DOS" - udviklet af Jørgen sammen med medlemmer af "Fjellandske Jernbaners Fællesraad" http://www.fjelland.dk/ siden midten af 1980'erne.

Om Jørgen stadig sælger dette program ?

Tja, jeg bliver dig svar skyldig, men jeg kan da i givet fald spørge ham.

Jeg kan desværre IKKE huske navnet på det andet program Sad

Men hvorfor bruge et sådant program til dit rangérområde ?

Vognkort er vel til for at fortælle om indhold, vognløb mellem stationer mv.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Ty2 406" skrev:
Hej Jens.Nu er det et meget amerikansk inspireret layout. Over på den anden side af andedammen, ville de nok være togmaskinen der klarede ranger opgaven. Hvis man konvertere layoutet til noget mere europæisk, er mange muligheder. Jo ældre epoke man ønsker at benytte. Jo flere små spøjse rangertraktore eller rangermaskiner vil der have været benyttet. Jo nyerer epoke, så overgår ranger opgaven mere og mere til togmaskinerne. Men generelt er der frit valg.

Super - tak for det.

Jeg er enig i din betragtning m.h.t. USA vs. dansk layout. Det var også bare for at give en ide om problemstillingen. Jeg sidder og roder med en tegning af et europærisk layout - kommer på sporskiftet så snart jeg har tegnet det færdigt.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Torben Z." skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
4) findes der et program til at lave fragtkort - eller hvad de nu hedder?
Der findes - mig bekendt - kun 2 programmer på dansk.Men hvorfor bruge et sådant program til dit rangérområde ? Vognkort er vel til for at fortælle om indhold, vognløb mellem stationer mv.

Hmm - godt set. Det gør jo mit arbejde lettere.

Men hvordan ved rangerlokføren hvor godset skal hen hvis han ikke har nogle papirer på det? Stiger han ud af lokket og kikker på hvert enkelt vogn, har han radiokontakt med andet personale eller ... :?:

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
"Torben Z." skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
4) findes der et program til at lave fragtkort - eller hvad de nu hedder?
Der findes - mig bekendt - kun 2 programmer på dansk.Men hvorfor bruge et sådant program til dit rangérområde ? Vognkort er vel til for at fortælle om indhold, vognløb mellem stationer mv.
Hmm - godt set. Det gør jo mit arbejde lettere. Men hvordan ved rangerlokføren hvor godset skal hen hvis han ikke har nogle papirer på det? Stiger han ud af lokket og kikker på hvert enkelt vogn, har han radiokontakt med andet personale eller ... :?:

Hej Jens,

Har lige sendt dig MIBA Spezialnummer 59 "Richtig Rangieren". Hier werden Sie geholfen Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.