Ja, ja - endnu et "dumt" spørgsmål, men lev med det ... :oops:
Jeg er ved at rode med mit indendørs layout når jeg nu ikke kan komme i gang med havetoget på denne årstid.
Jeg har nu opsat pladen til et "industrial switching layout" på 400 x 50 cm - det var det som der kunne blive plads til lige pt. i stuen langs den ene væg.
Layoutet fandt jeg ude på nettet og jeg blev faktisk meget imponeret over de mange muligheder på lidt plads - desuden syntes jeg det er et rigtigt flot layout som jeg sagtens kan tilpasse til mine mål.
Mit spørgsmål er nu om der findes en video eller anden god beskrivelse af hvad der helt nøjagtigt sker når selve godstoget med f.eks. 15-20 vogne ruller ind på industriområdet.
1) Kobler godstoget af og køre væk til andre opgaver/service, mens at et mindre rangerlok sørger for opdeling af togstammen eller hvad sker der?
2) Deles selve togstammen op i større dele á f.eks. 5 vogne som derefter køres til en venteplads (for at holde hovedsporet frit) eller plukkes en eller flere vogne bare af hovedstammen mens at det holder på hovedsporet?
3) Hvad sker der normalt med godsvognene efter de er blevet tømt for det medbragte gods - bliver de holdende ud for varehuset eller fragtes de til en "tomme vogne" position?
4) findes der et program til at lave fragtkort - eller hvad de nu hedder?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Purellum
Indlæg: 507
Hvis det er spor1 vi taler om, er jeg spændt på at se hvordan du vil krølle det ind på 50 cm
Centerafstand mellem to parallelgående spor er 156 mm; selve sporet er, målt på svellerne, 80 mm.
Per.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det gør der sikkert - bruger det ikke, så - pas
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
MY1104
Indlæg: 112
Det med rangering er jo meget forskelligt alt afhængig hvad epoke, hvor meget trafik og hvilken form for trafik der var/er.
I tiden inden 1990 havde de fleste provins stationer sin egen rangermaskine i form af Klædeskab,Kof eller Ardelt traktor måske en MH
Men i den sidste tid man betjente provinsen med gods fra banen, var det som regel togmaskinen der klarede rangeringen.
Har selv haft fornøjelsen at være med på MY eller MZ der betjente Hjørring og frederikshav.
Især i Hjørring var det sjovt at opleve MZ på sidesporene til foderstoffen og Nestle hvor man udvekslede vogne med den "mindre" pæne blå traktor fra fabrikken
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Jens.
Nu er det et meget amerikansk inspireret layout. Over på den anden side af andedammen, ville de nok være togmaskinen der klarede ranger opgaven.
Hvis man konvertere layoutet til noget mere europæisk, er mange muligheder. Jo ældre epoke man ønsker at benytte. Jo flere små spøjse rangertraktore eller rangermaskiner vil der have været benyttet. Jo nyerer epoke, så overgår ranger opgaven mere og mere til togmaskinerne. Men generelt er der frit valg.
Vogn benyttelse. Det er jo virksomhederne der bestiller vogne. Så det behøver nødvendigvis ikke at være læsset vogne alle sammen. Det kan godt være tomme vogne, som en virksomhed har bestilt, til at kørt noget væk med. I et ældre nr. af Lokomotivet (kan PT. ikke huske nr.) beskriver Jens Bruun-Petersen mere indgående hvordan godsvogne bruges. Bane bøger har udgivet bogen Godstog af Jens Bruun-Petersen. Den er også et glimmeren suplement til emnede.
Til slut ønskes alle her i forumet, et Godt Nytår!
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Torben Z.
Indlæg: 753
Der findes - mig bekendt - kun 2 programmer på dansk.
I http://www.momolo.dk/ har vi i årevis benyttet programmet "FSB fragt til DOS" - udviklet af Jørgen sammen med medlemmer af "Fjellandske Jernbaners Fællesraad" http://www.fjelland.dk/ siden midten af 1980'erne.
Om Jørgen stadig sælger dette program ?
Tja, jeg bliver dig svar skyldig, men jeg kan da i givet fald spørge ham.
Jeg kan desværre IKKE huske navnet på det andet program
Men hvorfor bruge et sådant program til dit rangérområde ?
Vognkort er vel til for at fortælle om indhold, vognløb mellem stationer mv.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
JD
Indlæg: 712
Super - tak for det.
Jeg er enig i din betragtning m.h.t. USA vs. dansk layout. Det var også bare for at give en ide om problemstillingen. Jeg sidder og roder med en tegning af et europærisk layout - kommer på sporskiftet så snart jeg har tegnet det færdigt.
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Hmm - godt set. Det gør jo mit arbejde lettere.
Men hvordan ved rangerlokføren hvor godset skal hen hvis han ikke har nogle papirer på det? Stiger han ud af lokket og kikker på hvert enkelt vogn, har han radiokontakt med andet personale eller ... :?:
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jens,
Har lige sendt dig MIBA Spezialnummer 59 "Richtig Rangieren". Hier werden Sie geholfen .
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...