Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

ranger layout

Er der nogen der ligger inde med nogle ranger layout? Ved ikke lige hvad man kalde den slags.

Noget hvor man rangerer vogne frem og tilbage. Kører hen til en fabrik, henter nogle andre og kører dem over i den anden ende osv.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Skal det være som et puzzle? Altså, at du har nogle vogne, som skal flyttes rundt og ene i en bestemt rækkefølge?

Eller bare som hygge?

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"a62213" skrev:
Skal det være som et puzzle? Altså, at du har nogle vogne, som skal flyttes rundt og ene i en bestemt rækkefølge? Eller bare som hygge?

......eller rangerbanegård med tilslutning af industrispor?

Måske http://www.sitecenter.dk/erik-v-pedersen/nss-folder/scrapbog/AB1%20Oresu... kan bruges, hvis stationsarealet udbygges med et par ekstra spor?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"a62213" skrev:
Skal det være som et puzzle? Altså, at du har nogle vogne, som skal flyttes rundt og ene i en bestemt rækkefølge? Eller bare som hygge?

Det skal bare være til hygge og der er 200x85cm til rådighed.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Er der nogen der ligger inde med nogle ranger layout? Ved ikke lige hvad man kalde den slags.Noget hvor man rangerer vogne frem og tilbage. Kører hen til en fabrik, henter nogle andre og kører dem over i den anden ende osv.

Det du søger er nok det man kalder en timesaver:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=timesaver+layout&btnG=Google-s%C3%B8...

Jeg går og lurer lidt på det samme, dog kombineret med en lille bro og en skjult banegård. Her bliver det blot den lille station Ichtershausen der var placeret for enden af den 5,5 lange (tildligere privatbane) strækning til Arnstadt i Thüringen.

Vedhæftet er sporlayoutet fra den nu nedlagte station.

Spor 1 er det gennemgående hovedspor der fører til perron, spor 2 er til omløb af maskine og spor 3 er til læsserampen (der også kan betjens fra spor 2). 4 og 5 er til den lille remise. I byen Ichtershausen var den tidligere storindustri en nålefabrik og langs den forholdsvis korte bane var der ikke mindre end 14 fabrikker med sportilslutning. Det lidt sjove her er at oftest havde man GmP til at køre der (Godstog med Personvogne på slæb). Her kom lokomotiv, med personvogne, efterfulgt af godsvogne. Lokomotivet kunne så lave omløb via spor 2, koble godsvogne fra og stille dem op i spor 2 og 3, for herefter at "dampe af igen" med persontoget. Når et nyt persontog kom, kunne vogne fra spor 2 (der nu var læsset om) hægtes på i bagneden af toget og lokomotivet lave omløb.

I "min" verden, der foregår i slutningen af 60'erne og starten af 70'erne, er der dog sket lidt forandringer. For det første har der været en løsrivelse af nogle egne af Thüringen, der har sluttet sig til det daværende Vesttyskland. Dermed er det DB materiel der befarer strækningen.

Desuden har nålefabrikken fået kæmpe succes og er med til at skabe gods og persontrafik. Så megen trafik at der er stationeret en Köf i de gamle remiser og at den skinnebus der bringer en del af natholdet pa arbejde overnatter i remisen.

Desuden kommer der en skinnebus med bivogn med arbejdere tli dagskiftet. Köf'en sørger ike kun for godst til og fra nålefabrikken, men servicerer også andre fabrikker undervejs og laver "opsamlingsrunde" så der køres med typisk en 3-5 små godsvogne, eller 1-2 store (det kunne være vogne med stålruller direkte til fabrikken - Roco har vist prototyper af en vogn der selv kan skyde taget til side og "larrme"). Derfor overvejes det at forlæge spor 2 yerligere over til et aflæssespor direkte ved fabrikken, da læsserampen ikke er praktisk/stor nok til at den kan betjene både nålefabrikken og de andre omkringliggende industrier.

Layoutet som du ser her, kan lige præcist være på toppen af min kommode (eller rettere kommode plus lidt udhæng i siderne). Til højre for kommoden ( http://home6.inet.tele.dk/moppe/gpics/gaetettog.jpg ) er der en åbning til en kvist og på den anden side af kvisten står mit computerbord ind mod skråvæggen, så her er der plads til en skjult opstilling og foran kvisten kunne der være et aftageligt stykke med bor/natur/whatever. Banen skal laves på 2 moduler af 0,5x1 m i størrelse + bro + skjult banegård, så den kan medbringes til evt udstillinger/messer.

I begge ender af spor 1 og 2 skal der placeres afkoblingskinner og ved spor 3 en ditto. Skal spor 2 forlaænges vil det også kræve en afkoblingsskinne ved fabrikken.

Der er så basis for skinnebusser, evt korte persontog og ikke mindst rangeren rundt med godsvogne - vel og mærke på en komplet station og ikke blot et rangerområde.

Et projet der i første ombæring skal bygges med PIKO skinner og med de rette bygninger. Styres manuelt af en ældre lokmaus (er på lager) og evt automatiseres med SPROG'en som interface. Det rullende materiel er også på plads. På sigt kan/skal det hele dog rives ned igen, lægges ud med TILLIG skinner , servodrev og afkoblingsskinner i baneovergange der også er servodrevne - men det har lange udsigter. Med nuværende hastighed vil der gå en 3-5 år inden der skal investeres i TILLIG skinner.......

Klaus

Ichtershausen

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hvis du lurer på:

http://www.rmweb.co.uk/forum/18

Så er der rigtigt mange fede layouts, også ranger layouts.

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
Måske http://www.sitecenter.dk/erik-v-pedersen/nss-folder/scrapbog/AB1%20Oresu... kan bruges, hvis stationsarealet udbygges med et par ekstra spor?

Den er sød, men med en anlægsflade på en 5-8 m2.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Nå Klaus...

Skulle du ikke bare lige i N, så har du mere plads at give af Wink

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"a62213" skrev:
Skulle du ikke bare lige i N, så har du mere plads at give af

Sjovt, jeg havde besøg på en vis modelbane for nyligt af en peson ved navn Henrink - han sagde fuldstændigt det samme - han så også tegningen af Ichtershausen.....

Selvsamme person har dog så vidt jeg husker en del kvaler med at få plads til sit eget N-layout på en plads svarende nogenlunde til min Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"moppe" skrev:
"Bibihest" skrev:
Er der nogen der ligger inde med nogle ranger layout? Ved ikke lige hvad man kalde den slags.Noget hvor man rangerer vogne frem og tilbage. Kører hen til en fabrik, henter nogle andre og kører dem over i den anden ende osv.
Spor 1 er det gennemgående hovedspor der fører til perron, spor 2 er til omløb af maskine og spor 3 er til læsserampen (der også kan betjens fra spor 2). 4 og 5 er til den lille remise. I byen Ichtershausen var den tidligere storindustri en nålefabrik og langs den forholdsvis korte bane var der ikke mindre end 14 fabrikker med sportilslutning. Det lidt sjove her er at oftest havde man GmP til at køre der (Godstog med Personvogne på slæb). Her kom lokomotiv, med personvogne, efterfulgt af godsvogne. Lokomotivet kunne så lave omløb via spor 2, koble godsvogne fra og stille dem op i spor 2 og 3, for herefter at "dampe af igen" med persontoget. Når et nyt persontog kom, kunne vogne fra spor 2 (der nu var læsset om) hægtes på i bagneden af toget og lokomotivet lave omløb.I "min" verden, der foregår i slutningen af 60'erne og starten af 70'erne, er der dog sket lidt forandringer. For det første har der været en løsrivelse af nogle egne af Thüringen, der har sluttet sig til det daværende Vesttyskland. Dermed er det DB materiel der befarer strækningen.Desuden har nålefabrikken fået kæmpe succes og er med til at skabe gods og persontrafik. Så megen trafik at der er stationeret en Köf i de gamle remiser og at den skinnebus der bringer en del af natholdet pa arbejde overnatter i remisen. Desuden kommer der en skinnebus med bivogn med arbejdere tli dagskiftet. Köf'en sørger ike kun for godst til og fra nålefabrikken, men servicerer også andre fabrikker undervejs og laver "opsamlingsrunde" så der køres med typisk en 3-5 små godsvogne, eller 1-2 store (det kunne være vogne med stålruller direkte til fabrikken - Roco har vist prototyper af en vogn der selv kan skyde taget til side og "larrme"). Derfor overvejes det at forlæge spor 2 yerligere over til et aflæssespor direkte ved fabrikken, da læsserampen ikke er praktisk/stor nok til at den kan betjene både nålefabrikken og de andre omkringliggende industrier.<...>Et projet der i første ombæring skal bygges med PIKO skinner og med de rette bygninger. Styres manuelt af en ældre lokmaus (er på lager) og evt automatiseres med SPROG'en som interface. Det rullende materiel er også på plads. På sigt kan/skal det hele dog rives ned igen, lægges ud med TILLIG skinner , servodrev og afkoblingsskinner i baneovergange der også er servodrevne - men det har lange udsigter. Med nuværende hastighed vil der gå en 3-5 år inden der skal investeres i TILLIG skinner.......Klaus

Hvorfor dog ikke starte med TILLIG-skinner, hvis det alligevel er det, projektet ender med?

Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue om projektet har hel eller delvis oprindelse i virkeligheden? Noget kunne tyde på en del fantasi(bem. om løsrivelse), men uanset hvad, virker det så ikke befordrende for skabelsesprocessen, at have gjort denne slags tanker på forhånd; industriudvikling, råstoffer, arbejdskraft, byområder som jo også i den virkelige verden, har haft stor indflydelse på, hvor der kom til at ligge jernbaner og i hvilket omfang; hovedbane, sidebane etc.

Måske er det en god ide at tænke den del af anlægget igennem, inden man overhovedet spekulerer layout; et eller andet sted, bør det vel nærmest komme af sig selv, hvis man har gjort et ordentligt forarbejde.

Du skriver iøvrigt, at spor 1 er gennemgående; ender det ikke ved en stopbom lige før vejen, eller er det et tunnelsymbol?

Det er iøvrigt et dejligt simpelt og overskuelige layout. Også selvom spor 1 er gennemgående. Spor 2 kan jo stadig bruges til både krydsning og omløb.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Det er dejlig historie du fortæller omkring anlæggets historie.

Det gør hele forskellen fra en timesaver, der er en logik opgave. Når historien kommer med blir det ren leg - dejlig.

( Jeg troede egentlig du var ældre end billedet viser - har du ikke været aktiv i hobbyen i mange år? )

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"a62213" skrev:
Hvis du lurer på:http://www.rmweb.co.uk/forum/18Så er der rigtigt mange fede layouts, også ranger layouts.
Der er rigtig mange flotte derinde, tak.
"Moppe" skrev:
Jeg går og lurer lidt på det samme, dog kombineret med en lille bro og en skjult banegård. Her bliver det blot den lille station Ichtershausen der var placeret for enden af den 5,5 lange (tildligere privatbane) strækning til Arnstadt i Thüringen.

Lyder spændende med den station du laver. Jeg er i tvivl om et ranger layout ikke bliver hurtigt kedeligt. Hva mener i andre?

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Bibihest" skrev:
"a62213" skrev:
Hvis du lurer på:http://www.rmweb.co.uk/forum/18Så er der rigtigt mange fede layouts, også ranger layouts.
Der er rigtig mange flotte derinde, tak.
"Moppe" skrev:
Jeg går og lurer lidt på det samme, dog kombineret med en lille bro og en skjult banegård. Her bliver det blot den lille station Ichtershausen der var placeret for enden af den 5,5 lange (tildligere privatbane) strækning til Arnstadt i Thüringen.
Lyder spændende med den station du laver. Jeg er i tvivl om et ranger layout ikke bliver hurtigt kedeligt. Hva mener i andre?

Hvis et ranger-layout optræder i forbindelse med en industri, havn eller godsterminal, må der nødvendigvis være en nogenlunde konstant tilgang og afgang af gods, som igen betyder en vis aktivtet på sporene. Der er, med andre ord, hele tiden noget at lave.

Tænk f.eks på et miljo som f.eks Nyborg eller Korsør, før broen kom til. Der var jo aktivtet døgnet rundt med passager såvel som godsvogne.

Jeg tror ikke at et rangerlayout bliver kedeligt, hvis det qua omgivelserne, er oplagt at der er aktiviteter nok, og det kunne der sagtens være ved en færgehavn.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
Hvis et ranger-layout optræder i forbindelse med en industri, havn eller godsterminal, må der nødvendigvis være en nogenlunde konstant tilgang og afgang af gods, som igen betyder en vis aktivtet på sporene. Der er, med andre ord, hele tiden noget at lave.Tænk f.eks på et miljo som f.eks Nyborg eller Korsør, før broen kom til. Der var jo aktivtet døgnet rundt med passager såvel som godsvogne.Jeg tror ikke at et rangerlayout bliver kedeligt, hvis det qua omgivelserne, er oplagt at der er aktiviteter nok, og det kunne der sagtens være ved en færgehavn.

Jeg har altid godt kunne tænke mig at lave en havn, hvor der kom gods ned til et skib og hvor der er en lille fabrik og et værksted til loks Smile

Kunne være det jeg skulle overveje.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hej Bibi,

Tjek lige denne tråd:

http://www.rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=9&t=20815&st=0&sk=t&sd=a&si...

Der er noget af en havn, som måske kan give lidt inspiration. Jeg synes selv det er super godt lavet, og såfremt jeg skulle lave noget med en havn, ville det nok blive lignede dette layout.

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
Hvorfor dog ikke starte med TILLIG-skinner, hvis det alligevel er det, projektet ender med?
Af den simple årsag at det er mit første anlæg i 25 år og jeg skal øve mig i alt med hensyn til udsmykning og dekoration.
"Willie Garvin" skrev:
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue om projektet har hel eller delvis oprindelse i virkeligheden?
Tegningen du ser er helt fra virkeligheden - Ichtershausen, Thüringen ca 1950.
"Willie Garvin" skrev:
Noget kunne tyde på en del fantasi(bem. om løsrivelse), men uanset hvad, virker det så ikke befordrende for skabelsesprocessen, at have gjort denne slags tanker på forhånd; industriudvikling, råstoffer, arbejdskraft, byområder som jo også i den virkelige verden, har haft stor indflydelse på, hvor der kom til at ligge jernbaner og i hvilket omfang; hovedbane, sidebane etc.
Netop tankerne om trafikken på forhånd har gjort mig klar over hvordan jeg kan/skal realisere projektet og hvordan sporføringen kan bruges. Eller rettre jeg har læst bogen med stationlayouts igennem 100 vis af gange efterhånden og Ichtershausen er et af de få jeg har plads til uden at gå i spor n. Efter at have fundet stationen begynder læsningen af historie om byen og hvad der skete i byen. Byen har knapt 4000 indbygere, en tidligere nålefabrik og et fængsel/ungdomsanstalt og et kloster har været betydende for byen.
"Willie Garvin" skrev:
Måske er det en god ide at tænke den del af anlægget igennem, inden man overhovedet spekulerer layout; et eller andet sted, bør det vel nærmest komme af sig selv, hvis man har gjort et ordentligt forarbejde.
Nej, layouts er stadigvæk svære. Mit valg af netop Ichtershausen er også fra de mange muligheder med den "besværlige" rangering og den betydende mængde gods i forhold til persontrafik. Valget er delvist også under indflydelse af det rullende materiel jeg har opbygget - desværre er det fra DB og ikke DR (okay har et par østtyskere, meeeen ikke nok) - derfor "løsrivelsen".
"Willie Garvin" skrev:
Du skriver iøvrigt, at spor 1 er gennemgående; ender det ikke ved en stopbom lige før vejen, eller er det et tunnelsymbol?

Undskyld, min genenmgående er "gennemgående til perron" - en skade jeg har efter at have læst for meget tysk. Jo det er en endestation.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Det lyder fedt Klaus! Er sikker på, det skal nok blive godt når du kommer igang altså Wink

Og ham Henrik lyder da ellers som en god fyr! Kan være der er kommet flere ændringer siden du sidst snakkede med ham!

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med jer alle

det er da rart, at der flere der går med samme idee.

Jeg har 2 sektioner på hver 2 gange 1 meter som skulle ende med et eller andet rangerdiorama og har endnu ikke fået den endelige idee. Jeg vil, selvom det er mit første starte med Tillig. Skulle der være en eller anden vil jeg da gerne have et forslag...

Jeg vil lave dansk i epoke III....

med venlig toghilsen

Togthom :roll: :roll: :roll: :roll:

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Jeg har tanker, der minder om moppes - dog med dansk forbillede. Jeg håber de kan være til inspiration for bibihest og øvrige.

Mit udgangspunkt bliver et modul med Kastrup station på Amagerbanen (AB). erik v pedersen er uundværlig og jeg tillader mig at vedlægge hans sporplan og henviser til historierne på

http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/kastrup/

og

http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/kastruplufthavnenimetrotiden/

Der er mulighed for kørsel og rangering - ikke mindst til industri- og havnesporet, der bliver en andet modul. På vej til havnen er der stikspor til mindre industrier.

Jeg tager udgangspunkt i de reale forhold og tilpasser så min modelverden til mine ønsker

- der vil blive lidt gennemgående persontrafik, med større intensitet end på AB

- min havn vil have en lille jernbanefærge (er igang med Freja's galge) -

Min opgave i juleferien er så - ikke mindst inspireret af moppes indlæg - at skrive en samfunds-historie, og at syreteste om jeg finder sporplanen spændende nok.

Stationsbygningen findes i model - den er lig Dragør station - se nederst på denne side: http://www.togcenter.dk/html/danske_huse.html

(er dog bygget spejlvendt)

En sjov detalje: da jeg viste siden med Dragør station til min mor på 83 siger hun: "Det er jo Kastrup station, hvor din farfar boede på 1.sal". Jeg har ikke kendt til dette før nu.

Jeg tror hun har fået familien til at skillinge sammen til bygningen til min fødseldsag i næste uge - så tag jeg godt af de gamle i familien, det lønner sig.

AB Kastrup sporplan

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.