Er der nogen der ligger inde med nogle ranger layout? Ved ikke lige hvad man kalde den slags.
Noget hvor man rangerer vogne frem og tilbage. Kører hen til en fabrik, henter nogle andre og kører dem over i den anden ende osv.
__________________
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
a62213
Indlæg: 382
Skal det være som et puzzle? Altså, at du har nogle vogne, som skal flyttes rundt og ene i en bestemt rækkefølge?
Eller bare som hygge?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
......eller rangerbanegård med tilslutning af industrispor?
Måske http://www.sitecenter.dk/erik-v-pedersen/nss-folder/scrapbog/AB1%20Oresu... kan bruges, hvis stationsarealet udbygges med et par ekstra spor?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det skal bare være til hygge og der er 200x85cm til rådighed.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det du søger er nok det man kalder en timesaver:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=timesaver+layout&btnG=Google-s%C3%B8...
Jeg går og lurer lidt på det samme, dog kombineret med en lille bro og en skjult banegård. Her bliver det blot den lille station Ichtershausen der var placeret for enden af den 5,5 lange (tildligere privatbane) strækning til Arnstadt i Thüringen.
Vedhæftet er sporlayoutet fra den nu nedlagte station.
Spor 1 er det gennemgående hovedspor der fører til perron, spor 2 er til omløb af maskine og spor 3 er til læsserampen (der også kan betjens fra spor 2). 4 og 5 er til den lille remise. I byen Ichtershausen var den tidligere storindustri en nålefabrik og langs den forholdsvis korte bane var der ikke mindre end 14 fabrikker med sportilslutning. Det lidt sjove her er at oftest havde man GmP til at køre der (Godstog med Personvogne på slæb). Her kom lokomotiv, med personvogne, efterfulgt af godsvogne. Lokomotivet kunne så lave omløb via spor 2, koble godsvogne fra og stille dem op i spor 2 og 3, for herefter at "dampe af igen" med persontoget. Når et nyt persontog kom, kunne vogne fra spor 2 (der nu var læsset om) hægtes på i bagneden af toget og lokomotivet lave omløb.
I "min" verden, der foregår i slutningen af 60'erne og starten af 70'erne, er der dog sket lidt forandringer. For det første har der været en løsrivelse af nogle egne af Thüringen, der har sluttet sig til det daværende Vesttyskland. Dermed er det DB materiel der befarer strækningen.
Desuden har nålefabrikken fået kæmpe succes og er med til at skabe gods og persontrafik. Så megen trafik at der er stationeret en Köf i de gamle remiser og at den skinnebus der bringer en del af natholdet pa arbejde overnatter i remisen.
Desuden kommer der en skinnebus med bivogn med arbejdere tli dagskiftet. Köf'en sørger ike kun for godst til og fra nålefabrikken, men servicerer også andre fabrikker undervejs og laver "opsamlingsrunde" så der køres med typisk en 3-5 små godsvogne, eller 1-2 store (det kunne være vogne med stålruller direkte til fabrikken - Roco har vist prototyper af en vogn der selv kan skyde taget til side og "larrme"). Derfor overvejes det at forlæge spor 2 yerligere over til et aflæssespor direkte ved fabrikken, da læsserampen ikke er praktisk/stor nok til at den kan betjene både nålefabrikken og de andre omkringliggende industrier.
Layoutet som du ser her, kan lige præcist være på toppen af min kommode (eller rettere kommode plus lidt udhæng i siderne). Til højre for kommoden ( http://home6.inet.tele.dk/moppe/gpics/gaetettog.jpg ) er der en åbning til en kvist og på den anden side af kvisten står mit computerbord ind mod skråvæggen, så her er der plads til en skjult opstilling og foran kvisten kunne der være et aftageligt stykke med bor/natur/whatever. Banen skal laves på 2 moduler af 0,5x1 m i størrelse + bro + skjult banegård, så den kan medbringes til evt udstillinger/messer.
I begge ender af spor 1 og 2 skal der placeres afkoblingskinner og ved spor 3 en ditto. Skal spor 2 forlaænges vil det også kræve en afkoblingsskinne ved fabrikken.
Der er så basis for skinnebusser, evt korte persontog og ikke mindst rangeren rundt med godsvogne - vel og mærke på en komplet station og ikke blot et rangerområde.
Et projet der i første ombæring skal bygges med PIKO skinner og med de rette bygninger. Styres manuelt af en ældre lokmaus (er på lager) og evt automatiseres med SPROG'en som interface. Det rullende materiel er også på plads. På sigt kan/skal det hele dog rives ned igen, lægges ud med TILLIG skinner , servodrev og afkoblingsskinner i baneovergange der også er servodrevne - men det har lange udsigter. Med nuværende hastighed vil der gå en 3-5 år inden der skal investeres i TILLIG skinner.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Hvis du lurer på:
http://www.rmweb.co.uk/forum/18
Så er der rigtigt mange fede layouts, også ranger layouts.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den er sød, men med en anlægsflade på en 5-8 m2.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Nå Klaus...
Skulle du ikke bare lige i N, så har du mere plads at give af
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Sjovt, jeg havde besøg på en vis modelbane for nyligt af en peson ved navn Henrink - han sagde fuldstændigt det samme - han så også tegningen af Ichtershausen.....
Selvsamme person har dog så vidt jeg husker en del kvaler med at få plads til sit eget N-layout på en plads svarende nogenlunde til min
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvorfor dog ikke starte med TILLIG-skinner, hvis det alligevel er det, projektet ender med?
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue om projektet har hel eller delvis oprindelse i virkeligheden? Noget kunne tyde på en del fantasi(bem. om løsrivelse), men uanset hvad, virker det så ikke befordrende for skabelsesprocessen, at have gjort denne slags tanker på forhånd; industriudvikling, råstoffer, arbejdskraft, byområder som jo også i den virkelige verden, har haft stor indflydelse på, hvor der kom til at ligge jernbaner og i hvilket omfang; hovedbane, sidebane etc.
Måske er det en god ide at tænke den del af anlægget igennem, inden man overhovedet spekulerer layout; et eller andet sted, bør det vel nærmest komme af sig selv, hvis man har gjort et ordentligt forarbejde.
Du skriver iøvrigt, at spor 1 er gennemgående; ender det ikke ved en stopbom lige før vejen, eller er det et tunnelsymbol?
Det er iøvrigt et dejligt simpelt og overskuelige layout. Også selvom spor 1 er gennemgående. Spor 2 kan jo stadig bruges til både krydsning og omløb.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Det er dejlig historie du fortæller omkring anlæggets historie.
Det gør hele forskellen fra en timesaver, der er en logik opgave. Når historien kommer med blir det ren leg - dejlig.
( Jeg troede egentlig du var ældre end billedet viser - har du ikke været aktiv i hobbyen i mange år? )
mvh niels peter
DK-2720
Bibihest
Indlæg: 1.300
Lyder spændende med den station du laver. Jeg er i tvivl om et ranger layout ikke bliver hurtigt kedeligt. Hva mener i andre?
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvis et ranger-layout optræder i forbindelse med en industri, havn eller godsterminal, må der nødvendigvis være en nogenlunde konstant tilgang og afgang af gods, som igen betyder en vis aktivtet på sporene. Der er, med andre ord, hele tiden noget at lave.
Tænk f.eks på et miljo som f.eks Nyborg eller Korsør, før broen kom til. Der var jo aktivtet døgnet rundt med passager såvel som godsvogne.
Jeg tror ikke at et rangerlayout bliver kedeligt, hvis det qua omgivelserne, er oplagt at der er aktiviteter nok, og det kunne der sagtens være ved en færgehavn.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg har altid godt kunne tænke mig at lave en havn, hvor der kom gods ned til et skib og hvor der er en lille fabrik og et værksted til loks
Kunne være det jeg skulle overveje.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
a62213
Indlæg: 382
Hej Bibi,
Tjek lige denne tråd:
http://www.rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=9&t=20815&st=0&sk=t&sd=a&si...
Der er noget af en havn, som måske kan give lidt inspiration. Jeg synes selv det er super godt lavet, og såfremt jeg skulle lave noget med en havn, ville det nok blive lignede dette layout.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Undskyld, min genenmgående er "gennemgående til perron" - en skade jeg har efter at have læst for meget tysk. Jo det er en endestation.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Det lyder fedt Klaus! Er sikker på, det skal nok blive godt når du kommer igang altså
Og ham Henrik lyder da ellers som en god fyr! Kan være der er kommet flere ændringer siden du sidst snakkede med ham!
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer alle
det er da rart, at der flere der går med samme idee.
Jeg har 2 sektioner på hver 2 gange 1 meter som skulle ende med et eller andet rangerdiorama og har endnu ikke fået den endelige idee. Jeg vil, selvom det er mit første starte med Tillig. Skulle der være en eller anden vil jeg da gerne have et forslag...
Jeg vil lave dansk i epoke III....
med venlig toghilsen
Togthom :roll: :roll: :roll: :roll:
Thomas Thomsen
2 skinnekører
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg har tanker, der minder om moppes - dog med dansk forbillede. Jeg håber de kan være til inspiration for bibihest og øvrige.
Mit udgangspunkt bliver et modul med Kastrup station på Amagerbanen (AB). erik v pedersen er uundværlig og jeg tillader mig at vedlægge hans sporplan og henviser til historierne på
http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/kastrup/
og
http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/kastruplufthavnenimetrotiden/
Der er mulighed for kørsel og rangering - ikke mindst til industri- og havnesporet, der bliver en andet modul. På vej til havnen er der stikspor til mindre industrier.
Jeg tager udgangspunkt i de reale forhold og tilpasser så min modelverden til mine ønsker
- der vil blive lidt gennemgående persontrafik, med større intensitet end på AB
- min havn vil have en lille jernbanefærge (er igang med Freja's galge) -
Min opgave i juleferien er så - ikke mindst inspireret af moppes indlæg - at skrive en samfunds-historie, og at syreteste om jeg finder sporplanen spændende nok.
Stationsbygningen findes i model - den er lig Dragør station - se nederst på denne side: http://www.togcenter.dk/html/danske_huse.html
(er dog bygget spejlvendt)
En sjov detalje: da jeg viste siden med Dragør station til min mor på 83 siger hun: "Det er jo Kastrup station, hvor din farfar boede på 1.sal". Jeg har ikke kendt til dette før nu.
Jeg tror hun har fået familien til at skillinge sammen til bygningen til min fødseldsag i næste uge - så tag jeg godt af de gamle i familien, det lønner sig.
mvh niels peter
DK-2720