Hej drenge, er igang med at planlægge layout, og er lidt i tvivl om hvor skarp en radius 50 eller 60cm vil være !?
Jeg planlægger kun at køre med to-akslet materiel, en vognstamme ikke længere end 50cm af hensyn til den lille station, som lige kan listes ind i et hjørne mellem vindue og dør. Pladsen er noget begrænset, og vil hellere være fedtet med antal spor frem for at ende med en "fuglerede" ! Vil hellere fokucere på dekoration, og så et flot layout.
Men som sagt, hvor skarp vil en kurve på 56-60cm være ? Nogen der har praktisk erfaring med den kurvestørelse i praksis, i forhold til to-akslede vogne og D-maskine ?
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Der er et par billeder her, der måske kan give dig et indtryk:
http://www.sporskiftet.dk/node/1717
Som du kan se, hjælper overgangskurve og overhøjde til at give en harmonisk indgang i kurven.
Bjarne
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Jesper
Jeg synes det er nogen meget sympatiske overvejelser du gør dig omkring det rigtige visuelle indtryk af anlægget.
Driftteknisk vil du absolut ikke få nogen problemer med de anbefalede radier. Visuelt afhænger det lidt af anlæggets øvrige karaktér. En lang, helt lige strækning der ender i en 50 cm radie ser ud ad h... til. Men hvis du iøvrigt lader banen følge landskabet (flexspor) så kan du sagtens slippe afsted med det. Samme metode anvender vi på klubanlægget.
Jeg kan iøvrigt kun anbefale dig at anvende overgangskurver, dvs. starte kurven med en enkelt skinne i R=60 og så fortsætte med R=50. Det giver et godt visuelt indtryk.
Og så lige en enkelt ting mere: Selv på små sidebaner skal du for enhver pris undgå sporskifter på 15 grader - det ser altså ikke godt ud. Bevares, det kan være nødvendigt, men...
Held og lykke med planlægningen.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Hvis det er muligt for dig, så brug, hvor sporet er synligt 60 cm a.h.t. det visuelle; men ellers burde 50 cm driftsteknisk være OK
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej igen
Pæn tak for respons. Jeg tænker mig en lille langs vægen bane. Den kan gå langs 3 sider, hvor den sidste er overskåret af et vindue. Forestiller mig der skal være en lang bro forbi vinduet, en bro i samme stil som gl lillebæltsbro. Den bliver nok bygget op over en finér plade hvor selve pladen er skjult af noget der ligner en kasse-konstruktion med kitter konstruktion til at holde det oppe.
På den ene "langside" skal der være noget stations miljø, og en smule erhverv. Banen skulle jo helst have noget gods og køre med ! Persontrafikken bliver med små vogne, i stil med dem Freja er ved at udvikle. Har bestilt et par stykker ! Ellers kan Roco den lille tagrytter også komme på krogen.
På den anden langside skal der være noget ala landskab. Det kan ikke blive til ret meget, for de to sider er kun 274cm og 238cm !!! Anlægsdybden bliver ca 56cm, undtagen ved vinduet hvor den snævres und til 30cm. Vinduet skal stadig kunne benyttes.
Så er der idér til hvad der kan laves på den korte plads, tages der mod inspiration med kyshånd ! Men det skal hele tiden holdes luftigt, så det ikke bliver indeklemt og se på. Kan da være der bare kommer skov på stykket mellem "byen" og broen. Der kan jo laves meget dekorativt og snydes visuelt med skov. Dér kan Reiner måske give en hint om hvilke træer der er bedst og gå efter !?
Men ideer, kom med dem.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Litra ME
Indlæg: 373
Hej Jesper
Prøv at ligge en skitse med mål af rummet ud, så er det lidt nemmere at komme med et bud.
Det kan godt være at jeg har overset det men det hjælper også at vide hvilket skinne system du regner med at anvende.
Vh Claus
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Claus
Næh, det har du såmen ikke overset. Sider og kæmper med at lave en skitse, som fylder mere end et stykke A4, for jeg laver skitsen 1:10, for at gøre det mere overskueligt. Derfor er jeg nød til at vente til jeg kommer hjem igen fredag, med at knipse et b illede af skitsen, og lægge det ind den vej.
Systemet er nævnstrøm digital. Bliver Roco's udgave, da jeg kan få styre systemet til en fornuftig pris, og så det ikke brugt.
Roco's system har jeg stiftet bekendtskab med for en del år siden, da var det lok-maus(1), og denne her er lokmaus2. Så har en formodning om at kunne forstå systemet. Og med den stak adresser den kan styre, har jeg ikke behov for mere !
Diskuterer med mig selv om der skal være en drejeskive på den lille station som kan tage en D-maskine, men for at komme på skiven skal der tages sporplads fra perron og godssporet, så enten skal der kun køre mindre lokomotiver dér med godstog, eller osse må det tage en vogn mindre med...
Hvad mener I andre ?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kig i Güther Fromms bog "Gleispläne" - den kan lånes på biblioteket. Der er masser af små nuttede stationer. Men drejeskive er altid lidt problematisk.
Som jeg ser det er drejeskiver kun klaceret ved større stationer, hvor man har en længere strækning iden der kan vendes igen. Mindre sidebaner ville hellere undvære den dyre drejeskive (og vedligehold heraf), for is tedet at bakke med de små godstog der endeligt kom dertil. Persontrafikken (hvis ikke vi taler epoke 2) var alligevel ved at overgå til motormateriel.
En simpel station:
http://moppe.dk/mibane.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Lad mig lige se om jeg har fået fat i det...
Vi snakker om et anlæg i U-facon.
I det ene ben af U-et tænker du banen afsluttet i en station.
I bunden af U-et en landskabslangside.
I det andet ben af U-et delvis en bro og du afslutter i hvad?
Jeg går så ud fra at vi taler om en punkt til punkt bane? Der er næppe plads til at lave en vendesløjfe på den plads du har til rådighed.
I det første ben udgår trafikken fra stationen. Hvorfor gør den det?
Det var en lidt drilagtig måde at få dig til at gennemtænke din banes eksistensberettigelse. Hvis der skal køres med noget, ja så skal der også være et sted at køre det hen.
Dit oplæg sætter mange tanker og ideer i gang hos mig men det er [u]dine[/u] forestillinger der er vigtige her. Jeg vil derfor opfordre dig til, når du nu alligevel har papiret fremme, at nedskrive alle de funktoner som du forestiller dig at banen skal indeholde, f.eks. godsrampe, perron (er) til passagerer, dieseldepot, dampremise, svinefold mv. Først derefter kan du begynde at tænke på at lægge disse funktioner ind i din grundplan. Og det allersidste er at forbinde det hele med spor.
Og svaret på dit sidste spørgsmål: Ja, hvis det er en endestation, så skal du have en drejeskive samt en (enkelt) remise. Fordelen er at den ikke behøver at være større end at dit største lok kan vendes på den. Iøvrigt var det praksis også at vende motorvogne samt andet materiel på privatbanerne i gamle dage.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Søndenfjords
Indlæg: 284
Jeg kan ikke finde små personvogne på Frejas hjemmeside, men det lyder meget interessant. Kan du guide mig?
Søndenfjords
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Ifølge Freja-modeltog er vognene stadig under udvikling. Der mangler et par dele før sætene sættes i produktion, hvis jeg altså har forstået ham ret !?
Men kan da kun opfordre til at de lægge et foto af vognene ind på hjemmesiden, og gøre klart opmærksom på at de er under udvikling. Prøv at skrive til ham.
Det kan sagtens tænkes at jeg bestiller flere af vognene. Det er jo lige den slags vogne jeg har beug for.
Og skulle han finde på at lave sæt til Arlöf vogne (dem fra OMB og OKMJ samt andre privatbaner), ja så bliver jeg nok nød til at bestille nogle af dem. Det ville nok blive en sellert, vil jeg tro, især hvis prisen kan holdes nede. Og det er jo det evige problem, prisen. Det koster at udvikle og fremstille, og der er nok ingen der vil fremstille modeller og forære dem væk.
Men tilbage til omtaltge vogne.
Er vi flere der bestiller og betaler forud, vil det nok også være en god motivations faktor til at lave flere sæt.
Kunne du bruge mit svar til noget ?
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Søndenfjords
Indlæg: 284
Ja tak, jeg er også selv meget interesseret i at få privatbanepersonvogne og håber navnlig på, at der kommer bivogne til trianglen.
Søndenfjords
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Jamen ville en C eller E vogn ikke være oplagt som bi-vogn for en Triangel ? Og så med fast sammenkobling med en Triangel i hver ende og en bi-vogn i midten...
Den ene Triangel kan jo sagtens være en dummy.
Fordelen i min lille verden er den, at der ikke behøves den store vilde perron længde og højde. Her kan bondemand snus sagtens klare sig med en perron-kant af et par sveller i højden, og en grus-belægning.
Men jeg bliver nok nød til at gøre alvor af mine planer om at bygge en model af en fynsk tre-kobler til at trække de små fine vogne.....
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Søndenfjords
Indlæg: 284
Af pladshensyn har jeg planer om noget, der er mindst lige så enkelt: En fortovskant som på SKRJ's endestation overfor banegården i Silkeborg - et blindspor uden stopbom og bare med plads til en solokørende skinnebus.
Søndenfjords
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Kan godt se hvad du mener med det lille trinbræt... Har lige studeret lidt i EVP's optegnelse over den lille bane. Vidste forøvrigt ikke at "david" kom derfra !
Men der er da et par stationer på dén bane der kan give inspiration til små stationer. I den henseende er EVP's hjemmeside uundværlig som kilde til studier.
Fik da et par ideer der lige skal ses lidt nærmere på.
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Har du overvejet at din station kan være en mellemstation på en strækning. Men hvor man har rebroussement?
Altså 2 udkørsler i samme ende, men i hver sin retning.
En mellemstation har sjældent remise og drejeskive, men en "dejlig masse arbejde" når der kommer et tog der skal videre. Det giver også basis for godstog, der indeholder flere vogne, end blot dem der har adresse til stationen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Jamen det er da værd og overveje. Kan da se fidusen i sådan en station. Modelbane i to etager, og så det helt legalt........
Det kunne måske være noget som Lemvig ? Og ikk alligevel...
Har du nogle forslag til sådan en station ? Der er jo ikke ret meget plads til rådighed på den lille station ! 118x56cm hvor den side der vender mod broen er skåret fra 56 til 30cm.
Men ok, der ville så blive behov for to broer i hvert sit neanu. Så skulle man køre svensk eller norsk... Ikke noget sydtysk eller andet tyroler halløj
til tegnebrættet igen
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det skulle såmænd være den store station......du får lige et uskarpt billede.
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Aha, sådan en du tænker på. Når du siger rebussement tænker jeg en station i "trapper", altså ind på stationen, tilbage ad et skift der fører en tand længere op og ud på en "halv bro", fremad igen og opad til det spor længere oppe der har forbindelse til broforbindelse over "vinduefloden whatever" og videre til den anden endestation. Sådan en saksen fremogtilbage kunne ogeå give anledning til rangeren med de forskellige godsvogne.
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jesper,
Hvis du lægger en skitse af rummet med indtegnet plads til banen ind her, så kigger jeg på det...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Nu der imislertid sket en væsenlig ændring i pladsen, da vi har flyttet rundt på det ene værelse og kontoret. Igen...
Så nu skal jeg starte forfra med diverse planer. Men tænker så at det ville være smart at bygge anlægget i sektioner som andre har beskrevet. Så behøver man ikke brække det hele fra hinanden når man skal flytte, og det kan tages med til evt udstilling !
Så jeg må til tegnebordet igen.
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Litra P
Indlæg: 1.852
Det er en god idé, man ved jo aldrig hvor rejsen går hen. Men som sædvanlig kan man ikke både blæse og have mel i munden
.
Med et fast anlæg har du muligheden for at udnytte rummet optimalt. Et sådant kan du stadig opbygge som moduler, der kan flyttes ved næste flytning (læs ikke veje for meget, komme igennem diverse døre, nedad trapper osv.). Hvis anlægget er i flere etager skal der tænkes knivskarpt der...
Og så kan du kun håbe på, at der i den nye lejlighed eller hus er et rum hvor alting passer ind og/eller de fleste af de gamle moduler ikke skal bygges for meget om.
Sådanne (optimerede) moduler passer selvfølgelig ikke til Fremo eller andre standardmoduler, der bygger på idéen om "ligeudmoduler" og "kurvemoduler". Disse er per definition meget pladskrævende og plads det har man så når man mødes med ligesindede, men ofte ikke derhjemme i tilstrækkelig omfang.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...