Hej
Jeg har monteret SMD'er - røde hhv. varm-hvide - i førerhusenden af en Bn-vogn, hvor der også er loftsbelysning indvendigt med en stav med SMD'er. Front-/slutlys SMD'erne er forbundet til en Uhlenbrock dekoder 76200, grå hhv. gul ledning, som foreskrevet. De ledninger, der skulle have været brugt til motorstyring, er loddet af. Der er strømforsyning til og fra dekoderen. Dekoderen har fabriks-adressen 1, og jeg har kaldt lok.1 op. Displayet viser 'd 1'.
Loftsbelysningen går uden om dekoderen, og virker.
Jeg kører Märklin, styret af en Intellibox.
PROBLEM: Front-/slut-lysfunktionen skal tændes og slukkes med F0 (Funktion/off), og skiftes ved tryk på hastighedsregulatoren.
MEN INTET SKER! Hvad gør jeg galt, eller hvad overser jeg?
Jeg har skiftet dekoder, men problemet er det samme, så fejlen er formentlig min. Men hvilken?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg ser tre muligheder. Enten har du brændt dine SMD'er af, du har byttet om på + og - eller der er noget som ikke er forbundet. Gul og grå lyder korrekt - hvad med den anden ende af SMD'erne? Den skal velsagens til brun? Kan du andre ting med dekoderen? f.eks. udlæse CV værdier?
EDIT: har du tjekket med et voltmeter om der sker noget på udgangen?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Frede
1. SMD'erne virker, når jeg sætter 'digitalstrøm' til dem (via formodstande) (og med 'digitalstrøm' er det iøvrigt ligegyldigt med + og -) og når jeg sætter voltmetret til dem med en svag jævnstrøm (og hér skal strømmen løbe den rigtige vej)
2. Stelforbindelsen er også OK
3. IB'en er nok ikke 'i kontakt' med dekoderen. (Jeg ved faktisk ikke hvordan man udlæser CV værdier). Jeg har forsøgt at give dekoderen en anden adresse (CV1) med programmeringsudgangen forbundet til det sporstykke, vognen står på, men der meldes 'fejl' eller 'manglende lok.'. Men der er strømforbindelse til vognen - loftslyset lyser (som sagt uden om dekoderen).
4. Voltmetermålingerne forstår jeg ikke: med digitalstrøm på dekoderen måles ca. 18 V på den gule udgang (slutlys) og ca. 5 V på den grå udgang (frontlys) - uanset om jeg skifter kørselsretning.
Jeg gør garanteret ét eller andet helt elementært forkert - men hvad?
Eller er det virkelig dekoderne, der er kaput?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Pr908
landmand
Indlæg: 129
for at kunne udlæse cv'er skal der være belastning på motor udgangen, en diode er nok. mvh benjamin
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det lyder ... ikke nemt. Sæt en motor på så du i det mindste ved om du har kontakt digitalt - det kan jo være den har en anden adresse end du tror? IB'en kan iøvrigt selv finde adressen hvis du har en belastning over motorudgangen. Det er nok en god start
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
disavelo
Herning
Indlæg: 319
1. En belastning på motorudgangen? Er det en forudsætning for at man kan komme i kontakt med dekoderen? Det er nyt for mig, men hvorfor ikke?
2. Der er 4 ledninger, der har med motoren at gøre: 2 hvide, 1 grøn, 1 blå.
Lad os sige, at jeg vil montere en glødelampe over 'motorudgangen' - hvilke 2 af de ovennævnte 4 ledninger skal jeg bruge til det?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, måden den "svarer" på er ved at bruge strøm - aaltså ved at fyre noget strøm af ned i motoren.
Gør dig selv en tjenste brug de 150 kroner en god funktionsdekoder koster (ESU 52620).
Så kan du også tænde og slukke interiørlyset i vognen med dekoderen.
Uhlenbrocks dekodere er for en stor dels vedkommende noget bras, hvis du spørger mig.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Klaus
1. Virker nævnte ESU dekoder 'uden videre', uden at der er koblet noget til motorudgangene? (Prisen kan ikke ophidse mig.)
2. Vedr. interiørlyset: jeg har strømførende koblinger, og det kan derfor i givet fald være mange vogne, der tænder på én gang (med SMD lys). Skal der loddes et relæ imellem lysudgangen på dekoderen og SMD-lysstaven? Hvilket?
3. For lige at gøre det med Uhl.dekoderens motorudgange færdigt - hvilke 2 af de 4 nævnte ledninger skal i givet fald 'belastes' ?
Venlige hilsner - og tak for hjælpen til alle.
Søren
Venlige hilsner
Søren
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Så skal der godt nok mange lysdioder (LED, som du så har i SMD-størrelse) til.
Du skrev forøvrigt noget om, at du brugte formodstande, da du testede lyset ved at sætte det direkte til digitalstrøm. Du har vel stadig formodstande i? Ellers brænder dine LED istykker.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Leonard
Tak for oplysningerne.
Jojo, der er monteret formodstande.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fisk. Dem man slutter til kullene på motoren. Sæt en 10 ohms modstand over motorudgangen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Klaus
Jeg får fat i ESU 52620 snarest.
Tak for hjælpen til alle.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Så har jeg monteret ESU 52620. Jeg har monteret loftslyset til aux2, og kan tænde og slukke med F2, når jeg har kaldt dekoderen op - fabriksindstillingen adresse 3. Så jeg har kontakt til dekoderen. Returstrøm hér som foreskrevet til dekoderen.
Jeg kan stadig ikke tænde og slukke for front- og slutlyset, når ledningerne til det formål er loddet til de respektive formodstande ved de parallelt forbundne SMD'er. Og SMD'erne virker, dels når jeg tester med voltmetret, dels når jeg sætter digitaltrøn direkte til formodstandene. Jeg skylder at nævne, at formodstandene er 1 kOhm i begge kredsløb. Returstrøm som foreskrevet til stel i skinne.
Jeg har forsøgt at lodde front- og slutlysledningerne til en prøveopstilling af front- og slutlys med små gløderørspærer, uden formodstande, og hér virker det som det skal, via F0, og med returstrøm til stel i skinne. Så dekoderen virker som den skal.
Hvad gør jeg galt? Er mine formodstande for store? Er der formodstande i dekoderen?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Til stel i skinne?
Du har en fælles leder til dine funktionsudgange - den er oftest blå. Den indeholder plus og funktionsudgangene tænder ved at forbinde til minus.
Husk det i polariseringen af lysdioderne.
Alternativt, smut en tur til Hammel/Hadsten en dag, så skal vi nok få det til at virke.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Klaus.
Se vedhæftede tegning fra dekoderens manual.
Det virker med stelforbindelse til skinne, når jeg bruger min prøveopstilling med små gløderørspærer.
Det vil ikke være noget problem at lodde returstrømmen fra SMD'erne til den fælles blå returledning til dekoderen - jeg har bare ikke turdet, for ikke at ødelægge dekoderen, but if you say so....!
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Kresten
Indlæg: 1.044
Den problemstilling kender jeg kun alt for godt - og jeg kender også løsningen: Gør som Klaus Moppe siger - blå ledning (og vend dioderne rigtigt)!!!
Kresten
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Kresten
Ja, så virker det! Tak for det.
Men kan nogen forklare mig, hvorfor de i manualen udtrykkeligt markerer på tegningen, at returstrøm fra lysene skal til 'Lokgehäuse', altså lokomotiv-stel?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi de tror at alle "Märklin folk" er så "dumme" at de ikke kan finde ud af at lave det ordentligt. Laver man det til "lokgehäuse" kører den ene leder af dioderne ud til vekselspændingen. Det giver flimrende lys og lavere lysstyrke.
ESU burde have tæsk for det. Lær dog folk at gøre det ordentligt!
Måske jeg skal lave et skriv om det på min hjemmeside.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Klaus
Strengt taget er det måske rigtigt, det ESU skriver i diagrammet, nemlig at GLØDERØRSPÆRER skal tilsluttes via 'Lokgehäuse', idet signaturen jo viser PÆRER, ikke lysdioder. De burde imidlertid OGSÅ vise, hvordan lysdioder til front- og slutlys skal forbindes, for det er vel det, de fleste bruger i dag.
Det var nyttigt, om du skrev om det på dit site. Jeg vil så til gengæld skrive til ESU om det.
Endnu engang tak for hjælpen til alle.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg er enig med dig - jeg er også blevet snydt af samme tegning og kunne ikke forstå, at den blå ledning praktisk taget aldrig skulle bruges til 3-leder drift (altså indtil overlæreren fra Hammel-Hadsten-og-omegn hjalp mig med at få det på plads
).
Jeg har haft lignende problem med røgmoduler, hvor det virker sådan lidt on-and-off, hvis jeg bruger 16-22V moduler og "Lokgehäuse", hvorimod det altid virker fint hvis jeg bruger isolerede 10-16V røgmoduler (altså uden forbindelse til "Lokgehäuse") og forbinder via blå ledning.
Nu bruger jeg så vidt mulig altid blå ledning til alle funktioner (lys, røg, m.v.) og det virker altid.
Det var i øvrigt samme overlærer som fortalte mig, at man i så fald skal passe på ikke at få forbindelse både til "Lokgehäuse" og blå ledning - det påstår han vil gå hårdt ud over dekoderen... :?
Kresten
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.210
Ja, den brænder formodentlig udgangen af.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Næppe udgangen, men det bliver formedentligt meget spændende at får kortsluttet halvdelen af data (forsyning til alle tog) gennem den kondesator og dioder der sider som spændingsstabilisering på dekoderen......
Selve lysudgangen skal nok holde til mosten.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Det var for at illustrere et lignende eksempel på, at ESU's vejledning er lidt vildledende. Den beskriver indbygning af røgmoduler via stel - og det har jeg stort set altid problemer med at få til at virke. Hvorimod det altid virker med blå ledning, hvor jeg isolerer røgmodulet fra stel. :?
Så mit råd er - ligesom med lys - at se bort fra de dele af vejledningerne, der beskriver tilslutning via stel og satse på den blå ledning i stedet for.
Kresten
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Kresten skrev: '------det altid virker med blå ledning, hvor jeg isolerer røgmodulet fra stel.'
Hej Kresten og Klaus.
Jeg har aldrig fået min gode gamle Märklin N maskine (nu med ESU lyddekoder) til at køre ordentligt, når der er tændt for dampslag og røg (F1). Den havde som anbefalet i vejledningen stelforfindelse gennem metaloverdelen. Dekoderen slukkede hvert andet sekund, og startede så forfra, og så fremdeles, og det var jo helt ubrugeligt. Nu har jeg - inspireret at d'herrer - lavet en prøveopstilling, hvor røgdekoderens stel er forbundet til dekoderens blå plusledning, og så virker det!
Min Mä. N-maskine's røggenerators ydre diameter er 5 mm og udboringen i skorstenen naturligvis også 5 mm.
Hvordan isolerer man røggeneratoren fra en metal Märklin overdel? Krympeflex? Hvilken varmebestandig lim? (Jeg vil helst undgå åben ild op af skorstenen!)
Jeg kan regne ud at jeg enten skal bore skorstenen op eller købe en røggenerator med mindre diameter, for også at få plads til isolering.
Hvis det skulle ende med en mindre røggenerator, er der så nogen der har konkrete forslag (skorstensåbning 5 mm)?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Man køber en røggenerator med 2 ledninger ud af og "isoleret hus"....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Klaus
Nå, ja det kan jo ikke være nemmere. Det gør jeg i den kommende uge. Tak for hjælpen.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Kresten
Indlæg: 1.044
Og - har jeg så lært af Klaus Moppe - skal man være hamrende sikker på, at der virkelig ikke er forbindelse mellem røgmodulet og "Lokgehäuse".
Og når der ikke er det - og man har styr på Fx-ledningen og den blå ledning... Tja - så virker det bare
Kresten
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Seuthes røgindsats nummer 12 - er overfladen isolerende? På et billede, jeg har set af den, ligner overfladen metal (messing?). Og hvad er dens diameter?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Kresten
Indlæg: 1.044
Diameteren er den samme som nr. 10 og 11 - vistnok 5mm.
Selv om nr. 12 har to ledninger (i modsætning til nr 10 og 11), mener jeg ikke at huset er isoleret. Min opfattelse er, at nr. 12 er beregnet til isolerede "Lokgehäuse" - f.eks. af plast.
Kresten
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Kresten
Tak. Du skriver i dit indlæg af 28/5, at du problemfrit bruger isolerede 10-16 V røgmoduler. Hvad er fabrikatet? Evt. varenummer? Hvor køber du dem?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Kresten
Indlæg: 1.044
Hej Søren,
jeg bruger altid Seuthe - se http://www.seuthe-dampf.de/start.htm , "Technische Daten" giver et overblik over de forskellige moduler - og antal ledninger.
som jeg har forstået "mekanikken", er 16-22 V via "Lokgehäuse" - altså ud over den digitale strøm, men 10-16V er via dekoder (Aux + blå ledning).
Dertil kommer så de forskellige variationer af isolering, hvor det bl.a. afhænger af det enkelte lokomotiv, om der er forbindelse fra "Lokgehäuse" og ned til sporet.
Hvis du er nogenlunde sikker på, at "Lokgehäuse" ikke fører strømmen videre, burde du f.eks. kunne bruge nr. 100 (kan ikke huske, om nr. 100 er isoleret i forvejen).
Jeg køber stort set altid mine røgmoduler hos Kystbanen.
Kresten
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Fint - mange tak.
Søren
Venlige hilsner
Søren