Picture

A-Stjerne

Indlæg: 163

PB

Problemer med Roco-skinner

Jeg har i den sidste tid haft arbejdet på en underdel til min første bane.

Som billedet herunder viser, så er består banen af et spor ned, der kører rundt og op igen. Dertil kommer en række sidespor og specielt 2 parallelle spor med hovedet sporet. De er koblet sammen med Rocos R2/R3 skinner.

Når vogne - specielt 2-akslede - kører gennem disse, hopper vognene og de kan tildels afspores.

Har I andre oplevet samme type problemer?

42465

underdel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej.

Det er muligvis dine hjul der ikke står korekt. Afstanden mellem indersiden af hjulskiverne skal i.flg. NEM-normerne (NEM 310) være 14,3mm i H0.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

A-Stjerne

Indlæg: 163

PB

"Ty2 406" skrev:
Hej. Det er muligvis dine hjul der ikke står korekt. Afstanden mellem indersiden af hjulskiverne skal i.flg. NEM-normerne (NEM 310) være 14,3mm i H0.

Den afstand er perfekt på 14,3mm, så dette er ikke problemet. Til gengæld kunne jeg ved nærmere studie se, som billedet herunder viser, at selve hjuldiameteren er for lille.

Hvis et tog eller en vogn bevæger sig i pilens retning, så forlader det skinnen i det gule område, og inden den når den næste skinne, ved det røde område, så falder hjulet ned i hullet (det grønne område). Det må i så fald betyde, at alle andre oplever det samme.

Er jeg bare sart? eller har andre lavet en lille forlængelse af det "røde område"?

Det skal siges, at både Heljan og hobbytrade lokomotiver laver samme hop samme sted. Hobbytrades mz1408 har endda en tendens til, at hvis forreste højre hjul synker ned, så kan bagerste venstre på forreste boggie blive afsporet.

roco 42464

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Jeg kender ikke det pågældende sporkifte, men det kunne se ud som om, at det er afstanden mellem hjertestykket og vingeskinnerne, der er for stor, så lokomotiver i stedet for at blive holdt på plads kan kravle ud til venstre. Har du også oplevet problemet med Roco-maskiner?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"A-Stjerne" skrev:
Den afstand er perfekt på 14,3mm, så dette er ikke problemet. Til gengæld kunne jeg ved nærmere studie se, som billedet herunder viser, at selve hjuldiameteren er for lille.
Hjuldiametren fejler nok ikke noget, men højden af hjulflangen kontra dybden ned til bunden af hjertestykket er nok problemet.
"A-Stjerne" skrev:
Er jeg bare sart? eller har andre lavet en lille forlængelse af det "røde område"?

Hvis eller tvangsskinnen holder hjulene på plads ovre på "langsiden" (ved den gule pil) og hjulene "falder i" hjertestykket, så laver du bare den lette løsning.

Første måler du højden på dine hjulflanger med en skydelære. Du finder højeste flange.

Dernæste måler du dybden af det punkt ved hjertestykket, hvor hjulene "falder i". Forskellen på de 2 mål er den tykkelse plast du skal lægge i bunden af hullet, så lokomotiver og vogne kan køre på hjuleflangen hen over "hullet".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Det moppe forsøger at sige er, at visse fabrikanters sporskifter har så stor tolerance i hjertestykket, at de har fundet det nødvendigt at lave en bund i hjertestykket, som flangerne kan køre på. Er dine flanger mindre, end fabrikanten har lavet sporskifterne til, vil hjulene dykke ned i hjertestykket, det andet hjul vil løfte sig og afspore.

Du kan selvfølgelig putte et indlæg i gabene i hjertestykkerne, men det vi så bare resultere i, at hjul med større flanger vil hoppe.

Bedste løsning er at undgå små kurver, i hvert fald i sporskifterne. Jo større radius i det afvigende spor, jo mindre tolerancer i hjertestykket, jo større kørselssikkerhed.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.