Jeg har i den sidste tid haft arbejdet på en underdel til min første bane.
Som billedet herunder viser, så er består banen af et spor ned, der kører rundt og op igen. Dertil kommer en række sidespor og specielt 2 parallelle spor med hovedet sporet. De er koblet sammen med Rocos R2/R3 skinner.
Når vogne - specielt 2-akslede - kører gennem disse, hopper vognene og de kan tildels afspores.
Har I andre oplevet samme type problemer?
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
Det er muligvis dine hjul der ikke står korekt. Afstanden mellem indersiden af hjulskiverne skal i.flg. NEM-normerne (NEM 310) være 14,3mm i H0.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
A-Stjerne
Indlæg: 163
Den afstand er perfekt på 14,3mm, så dette er ikke problemet. Til gengæld kunne jeg ved nærmere studie se, som billedet herunder viser, at selve hjuldiameteren er for lille.
Hvis et tog eller en vogn bevæger sig i pilens retning, så forlader det skinnen i det gule område, og inden den når den næste skinne, ved det røde område, så falder hjulet ned i hullet (det grønne område). Det må i så fald betyde, at alle andre oplever det samme.
Er jeg bare sart? eller har andre lavet en lille forlængelse af det "røde område"?
Det skal siges, at både Heljan og hobbytrade lokomotiver laver samme hop samme sted. Hobbytrades mz1408 har endda en tendens til, at hvis forreste højre hjul synker ned, så kan bagerste venstre på forreste boggie blive afsporet.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg kender ikke det pågældende sporkifte, men det kunne se ud som om, at det er afstanden mellem hjertestykket og vingeskinnerne, der er for stor, så lokomotiver i stedet for at blive holdt på plads kan kravle ud til venstre. Har du også oplevet problemet med Roco-maskiner?
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis eller tvangsskinnen holder hjulene på plads ovre på "langsiden" (ved den gule pil) og hjulene "falder i" hjertestykket, så laver du bare den lette løsning.
Første måler du højden på dine hjulflanger med en skydelære. Du finder højeste flange.
Dernæste måler du dybden af det punkt ved hjertestykket, hvor hjulene "falder i". Forskellen på de 2 mål er den tykkelse plast du skal lægge i bunden af hullet, så lokomotiver og vogne kan køre på hjuleflangen hen over "hullet".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det moppe forsøger at sige er, at visse fabrikanters sporskifter har så stor tolerance i hjertestykket, at de har fundet det nødvendigt at lave en bund i hjertestykket, som flangerne kan køre på. Er dine flanger mindre, end fabrikanten har lavet sporskifterne til, vil hjulene dykke ned i hjertestykket, det andet hjul vil løfte sig og afspore.
Du kan selvfølgelig putte et indlæg i gabene i hjertestykkerne, men det vi så bare resultere i, at hjul med større flanger vil hoppe.
Bedste løsning er at undgå små kurver, i hvert fald i sporskifterne. Jo større radius i det afvigende spor, jo mindre tolerancer i hjertestykket, jo større kørselssikkerhed.
Bjarne