Hej
Der er desværre tilstødt en komplikation i mine bestræbelser på, at sammensætte flexskinner. (Piko A)
Det er når jeg skal sætte dem sammen med lasker så man kan ikke "mase" svellerne sammen pga. laskerne er i vejen. Dette resulterer i, at der mangler en svelle i samlingen.
Nogen der har trick? eller ved hvad producenten har tænkt sig?
Thrane
Indlæg: 995
I virkeligheden måske IKKE KUN med Piko det er besværligt..
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Der er tre mulige løsninger:
1. Brug korte lasker så de kan være mellem to nabosveller. Laskerne kan skæres over med en guldsmedesav med fintandet klinge hvis man sætter lasken på et stykke skinne og holder skinnen fast i en skruestik. Metoden har jeg med succes brugt i skala 0.
2, Udelad i første omgang de to sveller som ikke kan være der. Når sporet er lagt, tager man to sammenhængende sveller, skærer fri så der er plads til laskerne, skyder svellerne ind under skinner med lasker og limer dem fast til underlaget. Metoden demonstreres ofte af Model Railroader i artikler og videoer om sporlægning i skala H0 og N.
3. Skær fri i endesvellerne under begge skinner så der bliver plads til laskerne. Det kræver lidt fingerfærdighed og en skarp, spids hobbykniv som X-Acto eller en skalpel (pas på fingrene). Jeg har prøvet metoden i skala H0, i skala N bliver det lidt småt.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Thrane
Indlæg: 995
Hej igen
Har lige taget et par billeder for at vise "udfordringen".
Man kan ane bredden på laskerne der holder svellerne tilbage.
Hej Erikolsen1954
Tak for dit ufattelige gode indlæg. Mange tak for det.
Det er rigtigt god hjælp.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
På hver svelle sidder der 4 små "skinnesøm", som holder skinnen.
Dem fjerner du med en skarp kniv, så kan svellen skubbes hen under lasken.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ppilot
Indlæg: 135
Der dukker et eller andet op i erindringen om en bog hvor jeg læste, at skinnestød i den virkelige verden også har sine epoker og det derfor ikke er ligegyldigt hvad du gør! (Hvis du går op i den detalje altså)
Der er en af epokerne hvor der sad to sveller sammen i skinnestødet, og det har du da vistnok lige præcist plads til under laskerne?
Peter
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
DSB anvendte dobbeltsvellestød med fladlasker fra sidst i 1920'erne til engang i 1970'erne. I jernbanens barndom anvendte man faste stød med fladlasker, derefter svævende stød med vinkellasker eller Z-lasker. I dag svejses stødene eller der benyttes isolerklæbestød, begge med normal svelleafstand.
Hvis nogen ønsker mere præcis information, graver jeg gerne noget materiale frem.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Gerne! Hvor langt var der typisk mellem dobbeltsvellerne (skinnestødene)?
Bjarne
Mads
torup
Indlæg: 65
Jeg tror producenten har tænkt sig at;
Brug en piko 55282, så er problemmet løst
ps. det virker
mvh Mads
Er mest til Ho DCC epoke (4)-5-6
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Samme afstand som skinnelængde plus stødspillerum.
Skinnelængder i overbygning V (45 kg/m) var opr. 12 m, senere 15 m og senest 30 m. I overbygning VII (60 kg/m) var skinnelængden 30 m og 60 m. Stødspillerum afhang af temperaturen, gennemsnitligt 6 mm.
Dertil fandtes kurveskinner (kortere skinner til brug indvendigt i kurver), korte skinner og indpassere.
Jeg har scannet nogle normaltegninger som kan findes på http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/sportegn.htm
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Thrane
Indlæg: 995
TAK!
ja...men så får men så nogle mærkelige buer!
Holder mig til at lægge et par "løse" ind under
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tak for svaret! Og fine tegninger!
Bjarne