Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Problem med flexskinner H0

Hej

Der er desværre tilstødt en komplikation i mine bestræbelser på, at sammensætte flexskinner. (Piko A)

Det er når jeg skal sætte dem sammen med lasker så man kan ikke "mase" svellerne sammen pga. laskerne er i vejen. Dette resulterer i, at der mangler en svelle i samlingen.

Nogen der har trick? eller ved hvad producenten har tænkt sig?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

I virkeligheden måske IKKE KUN med Piko det er besværligt..

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Det er når jeg skal sætte dem sammen med lasker så man kan ikke "mase" svellerne sammen pga. laskerne er i vejen. Dette resulterer i, at der mangler en svelle i samlingen.

Der er tre mulige løsninger:

1. Brug korte lasker så de kan være mellem to nabosveller. Laskerne kan skæres over med en guldsmedesav med fintandet klinge hvis man sætter lasken på et stykke skinne og holder skinnen fast i en skruestik. Metoden har jeg med succes brugt i skala 0.

2, Udelad i første omgang de to sveller som ikke kan være der. Når sporet er lagt, tager man to sammenhængende sveller, skærer fri så der er plads til laskerne, skyder svellerne ind under skinner med lasker og limer dem fast til underlaget. Metoden demonstreres ofte af Model Railroader i artikler og videoer om sporlægning i skala H0 og N.

3. Skær fri i endesvellerne under begge skinner så der bliver plads til laskerne. Det kræver lidt fingerfærdighed og en skarp, spids hobbykniv som X-Acto eller en skalpel (pas på fingrene). Jeg har prøvet metoden i skala H0, i skala N bliver det lidt småt.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej igen

Har lige taget et par billeder for at vise "udfordringen".

Man kan ane bredden på laskerne der holder svellerne tilbage.

Hej Erikolsen1954

Tak for dit ufattelige gode indlæg. Mange tak for det.

Det er rigtigt god hjælp.

IMG_3237 [1024x768]

IMG_3238 [1024x768]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Hej igenHar lige taget et par billeder for at vise "udfordringen".Man kan ane bredden på laskerne der holder svellerne tilbage.

På hver svelle sidder der 4 små "skinnesøm", som holder skinnen.

Dem fjerner du med en skarp kniv, så kan svellen skubbes hen under lasken.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Der dukker et eller andet op i erindringen om en bog hvor jeg læste, at skinnestød i den virkelige verden også har sine epoker og det derfor ikke er ligegyldigt hvad du gør! (Hvis du går op i den detalje altså)

Der er en af epokerne hvor der sad to sveller sammen i skinnestødet, og det har du da vistnok lige præcist plads til under laskerne?

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"ppilot" skrev:
Der er en af epokerne hvor der sad to sveller sammen i skinnestødet, og det har du da vistnok lige præcist plads til under laskerne?

DSB anvendte dobbeltsvellestød med fladlasker fra sidst i 1920'erne til engang i 1970'erne. I jernbanens barndom anvendte man faste stød med fladlasker, derefter svævende stød med vinkellasker eller Z-lasker. I dag svejses stødene eller der benyttes isolerklæbestød, begge med normal svelleafstand.

Hvis nogen ønsker mere præcis information, graver jeg gerne noget materiale frem.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

"erikolsen1954" skrev:
Hvis nogen ønsker mere præcis information, graver jeg gerne noget materiale frem.

Gerne! Hvor langt var der typisk mellem dobbeltsvellerne (skinnestødene)?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads

torup

Indlæg: 65

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Nogen der har trick? eller ved hvad producenten har tænkt sig?

Jeg tror producenten har tænkt sig at;

Brug en piko 55282, så er problemmet løst

ps. det virker Laughing out loud

mvh Mads

piko 55282

__________________

Er mest til Ho DCC epoke (4)-5-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Gerne! Hvor langt var der typisk mellem dobbeltsvellerne (skinnestødene)?

Samme afstand som skinnelængde plus stødspillerum.

Skinnelængder i overbygning V (45 kg/m) var opr. 12 m, senere 15 m og senest 30 m. I overbygning VII (60 kg/m) var skinnelængden 30 m og 60 m. Stødspillerum afhang af temperaturen, gennemsnitligt 6 mm.

Dertil fandtes kurveskinner (kortere skinner til brug indvendigt i kurver), korte skinner og indpassere.

Jeg har scannet nogle normaltegninger som kan findes på http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/sportegn.htm

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Mads" skrev:
"Thrane" skrev:
Nogen der har trick? eller ved hvad producenten har tænkt sig?
Jeg tror producenten har tænkt sig at;Brug en piko 55282, så er problemmet løstps. det virker Laughing out loud mvh Mads

TAK!

ja...men så får men så nogle mærkelige buer!

Holder mig til at lægge et par "løse" ind under

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

"erikolsen1954" skrev:
"bl" skrev:
Gerne! Hvor langt var der typisk mellem dobbeltsvellerne (skinnestødene)?
Samme afstand som skinnelængde plus stødspillerum.Skinnelængder i overbygning V (45 kg/m) var opr. 12 m, senere 15 m og senest 30 m. I overbygning VII (60 kg/m) var skinnelængden 30 m og 60 m. Stødspillerum afhang af temperaturen, gennemsnitligt 6 mm.Dertil fandtes kurveskinner (kortere skinner til brug indvendigt i kurver), korte skinner og indpassere.Jeg har scannet nogle normaltegninger som kan findes på http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/sportegn.htm

Tak for svaret! Og fine tegninger!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.