Hvad var "standarden" for placeringen af et vandtårn i DK i epoke 3?
Stod det altid nær vandstanderen, kulterminalen og remissen eller var det også placeret andre steder som måske havde et stort behov for vand?
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Næh, næh og næh - det stod, hvor det var mest praktisk i den givne situation.
Var der tale om gennemkørselsstation, hvor lokomotiverne tog vand ved perronen, stod vandtårnet også ofte i nærheden af - eller nærmest direkte på - perronen - se f.eks. Skørping.
Var der tale om en lille station med et enkelt spor til vedligehold af maskinerne, fandt man ofte både kulgård og vandtårn ved dette spor - så kunne lokomotiverne forsynes direkte fra en hane på vandtårnet. Se f.eks. Glyngøre, som du kan finde en masse om her på Sporskiftet.
På en stor station, hvor man tog vand mange steder, havde man ofte et eller flere centralt placerede tårne, som så fordelte vandet til de mange forbrugssteder - her kan du se på enhver større station - jeg kommer umiddelbart til at tænke på Struer og København - H såvel som GB og CvK.
MVH
Lars
JD
Indlæg: 712
Aha!
Mange tak
Jens
DC bane i dansk epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Jens
Du kan også gå ind på Erik V Pedersens hjemmeside - han har noget om vandtårne
under store nipsgenstande
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved