Jeg har indtil nu benyttet Roco og Minitrix skinner til min N bane, men overvejer nu at gå over til Peco code 55 næste gang jeg skal bygge noget. Har fået svar og hjælp til det meste allerede, men der er en ting jeg ikke er 100% sikker på endnu.
Hvis jeg nu køber nedenstående sporskift..
Der er ledende hjertestykke. Hvis jeg nu skal montere det, hvad skal der så præsic laves for at der ikke sker kortslutning når toget kører over?
Er der allerede forbindelse til hjertestykket via tungen, så man kun skal isolere hjertestykket fra de følgende skinner, eller skal man have noget elektronik, der kan skifte polaritet?
Skal der saves i det for at komme til at virke?
Er i tvivl om det _kan_ virke fra starten af, eller om der _skal_ laves ændringer (skære/lodde) før man kan benytte det.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
jms_dk
Indlæg: 141
Prøv at se dette link under "Elektrisk kobling af sporskifter"
http://www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/det%20elektriske.htm
/JanM
Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo
Bibihest
Indlæg: 1.300
Kender godt den side, men synes ikke rigtig den har givet mig svar.
Fx på dette billede jeg har vedhæftet.
Der hvor der er isoleret. er det isoleret fra starten af eller skal man selv skære skinnen over?
Det jeg er ude efter er, hvor meget skal der laves på netop Peco code 55 for at opnå noget der virker
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
jms_dk
Indlæg: 141
Du skal selv skære det.
/JanM
Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
. . . eller sætte isolerings-lasker på de to skinner, der går ind i hjertestykket.
Hvis du ser rigtigt godt efter, vil du se, at der ikke er et decideret hjertestykke, men at de to skinner går ind mod hinanden, hvor de så er slebet til, så de kan komme helt ind til spidsen. Der er også lidt plastic imellem de to skinner. men nedenunder er de forbundet med hinanden - og med de to skifte-tunger.
Et godt tip er at lodde en ledning på "hjertestykket" og forbinde den til et relæ eller en omskifter indbygget i skifte-anordningen for at sikre, at der altid er strøm til "hjertestykket". Som tiden går, vil der uvægerligt komme skidt og snavs ned i skinnerne - du kunne også finde på at male dem - at tungen ikke længere kan røre skinnen. Og så har du ingen forbindelse til "hjertestykket".
Der har været nogle artikler i N-Bahn-Magazin i 2007 om Peco skinner, hvor de bl.a. viser, hvordan man kan montere ledningen på sporskifter og krydsspor.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Så vidt jeg husker, er alle sporskifter med polariserbart hjertestykke vedlagt en udførlig anvisning?
Jeg ved, at Knd har dem!
Bjarne
Bibihest
Indlæg: 1.300
Tak for svarene. Jeg har nu bestilt et par sporskift fra England, det er nok lettere at se og forstå når jeg har det i hænderne.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi den laver det hele alt for besværligt.
Med electrofrog skal du montere en isoleringslaske på de 2 korte skinnestykker der ender inde ved hjertestykket - thats it.
Tungerne tager selv strøm fra sideskinnerne (sådan er det ihvertfald i H0).
Du må bare ikke skære et sporskifte op, for så laver du kortslutning.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Som Klaus skriver, går det af sig selv. Det , man så lige skal være opmærksom på, er strømforsyningen til alle de spor, man får isoleret ved hjælp af de isolerede hjertestykker. Pecos vejledning angiver alle varianter.
Bjarne
S123
Indlæg: 174
Korrekt. Der er en tydelig og let forståelig vejledning med hvert sporskifte.
Electrofrog-sporskifter kræver lidt omtanke når man monterer dem, men når først de er på plads, er de bare perfekte. Ingen strømløse punkter, og de slanke sporskifter minimerer risiko for afsporing selv ved (for) høj fart.
Jeg har brugt Peco de sidste 20 år og har efterhånden købt 80 sporskifter og kryds samt 150 m skinner, men har aldrig haft brug for at skulle reklamere over et Peco produkt. Det siger lidt om kvaliteten.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
jpg
Indlæg: 50
Ingen tvivl, det virker ved starten.
En af problematikkerne er at hjertestykke, tunger og skinnerne der forbinder disse alle sammen har samme polaritet. Jeg kan ikke helt huske begrundelsen, men det kan betyde risiko for mikrokortslutninger i nogen sammenhænge og det kaldes også "DCC-uvenligt".
Her er en forklaring til, og billeder af, den måde hvorpå jeg har ombygget mine Peco sporskifter. Det er ikke svært. En hobbykniv, lodning samt en proxxon m/ skæreskive skal der til.
Oversigts-billedet viser et skifte der er ombygget, men hvor ledningerne endnu ikke er loddet på. (Det er et kasseret skifte, men det viser hvad det er der skal gøres)
De 3 gule udsnit er forstørret neden under.
Opskrift:
A. Der skæres et snit henover de 2 skinner der ligger mellem hjertestykke og tunger. Derved isoleres hjertestykket fra resten af skiftet. Snittet kan ses ved de røde pile i udsnit 1.
B. Plastic fjernes på undersiden ved foregående snit (grøn) og ved de 2 skinner der ligger mellem hjertestykke og tunger på et sted hvor der kan forbindes til yderskinnerne (lilla og lyseblå). Dette for at gøre plads til pålodning af ledninger. De enkelte steder kan ses ved de røde pile i udsnit 2.
C. Plastic fjernes på undersiden under den ene yderskinne langs med tungerne. Dette udføres med det formål at lim og ballast kan flyde ud ved lægning af ballast. Derved undgås tilsvining af tungerne. De enkelte steder kan ses ved de røde pile i udsnit 3.
D. Ledning til strømforsyning af hjertestykket loddes på i grønt punkt.
E. Ledning loddes på begge de lyseblå punkter til strømforsyning i den ene side, således at yderste spids af ledningen loddes på det ene punkt og ledningen herefter lægges henover det andet punkt og loddes på der.
F. Ledning loddes på begge de lilla punkter til strømforsyning i den anden side, således at yderste spids af ledningen loddes på det ene punkt og ledningen herefter lægges henover det andet punkt og loddes på der.
God forNøjelse[/u]
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg benytter PECO's H0m sporskifter (electrofrog) og det fungerer uden problemer og uden ekstra lodninger.
De to yderste skinnestrenge forsynes fra de tilstødende spor og den inderste del af sporskiftet forsynes enten overhovedet ikke (strømoptag på alle hjul hjælper her) eller igennem ESU's switch-pilot-extension (på denne måde får jeg også mulighed s88 i selve sporskiftet).
Forbindelsen til hjertestykke+"indre" skinnestykker er allerede monteret og trukket ud til siden, så det er bare at lodde en ledning på.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..