Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Peco N sporskift. Hjertestykke spørgsmål

Jeg har indtil nu benyttet Roco og Minitrix skinner til min N bane, men overvejer nu at gå over til Peco code 55 næste gang jeg skal bygge noget. Har fået svar og hjælp til det meste allerede, men der er en ting jeg ikke er 100% sikker på endnu.

Hvis jeg nu køber nedenstående sporskift..

Billede

Der er ledende hjertestykke. Hvis jeg nu skal montere det, hvad skal der så præsic laves for at der ikke sker kortslutning når toget kører over?

Er der allerede forbindelse til hjertestykket via tungen, så man kun skal isolere hjertestykket fra de følgende skinner, eller skal man have noget elektronik, der kan skifte polaritet?

Skal der saves i det for at komme til at virke?

Er i tvivl om det _kan_ virke fra starten af, eller om der _skal_ laves ændringer (skære/lodde) før man kan benytte det.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

jms_dk

Indlæg: 141

PB

Prøv at se dette link under "Elektrisk kobling af sporskifter"

http://www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/det%20elektriske.htm

__________________

/JanM

Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Kender godt den side, men synes ikke rigtig den har givet mig svar.

Fx på dette billede jeg har vedhæftet.

Der hvor der er isoleret. er det isoleret fra starten af eller skal man selv skære skinnen over?

Det jeg er ude efter er, hvor meget skal der laves på netop Peco code 55 for at opnå noget der virker Smile

sk2a

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

jms_dk

Indlæg: 141

PB

Du skal selv skære det.

__________________

/JanM

Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

. . . eller sætte isolerings-lasker på de to skinner, der går ind i hjertestykket.

Hvis du ser rigtigt godt efter, vil du se, at der ikke er et decideret hjertestykke, men at de to skinner går ind mod hinanden, hvor de så er slebet til, så de kan komme helt ind til spidsen. Der er også lidt plastic imellem de to skinner. men nedenunder er de forbundet med hinanden - og med de to skifte-tunger.

Et godt tip er at lodde en ledning på "hjertestykket" og forbinde den til et relæ eller en omskifter indbygget i skifte-anordningen for at sikre, at der altid er strøm til "hjertestykket". Som tiden går, vil der uvægerligt komme skidt og snavs ned i skinnerne - du kunne også finde på at male dem - at tungen ikke længere kan røre skinnen. Og så har du ingen forbindelse til "hjertestykket".

Der har været nogle artikler i N-Bahn-Magazin i 2007 om Peco skinner, hvor de bl.a. viser, hvordan man kan montere ledningen på sporskifter og krydsspor.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Så vidt jeg husker, er alle sporskifter med polariserbart hjertestykke vedlagt en udførlig anvisning?

Jeg ved, at Knd har dem!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Tak for svarene. Jeg har nu bestilt et par sporskift fra England, det er nok lettere at se og forstå når jeg har det i hænderne.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Kender godt den side, men synes ikke rigtig den har givet mig svar.

Fordi den laver det hele alt for besværligt.

Med electrofrog skal du montere en isoleringslaske på de 2 korte skinnestykker der ender inde ved hjertestykket - thats it.

Tungerne tager selv strøm fra sideskinnerne (sådan er det ihvertfald i H0).

Du må bare ikke skære et sporskifte op, for så laver du kortslutning.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Som Klaus skriver, går det af sig selv. Det , man så lige skal være opmærksom på, er strømforsyningen til alle de spor, man får isoleret ved hjælp af de isolerede hjertestykker. Pecos vejledning angiver alle varianter.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"bl" skrev:
Så vidt jeg husker, er alle sporskifter med polariserbart hjertestykke vedlagt en udførlig anvisning?Jeg ved, at Knd har dem!

Korrekt. Der er en tydelig og let forståelig vejledning med hvert sporskifte.

Electrofrog-sporskifter kræver lidt omtanke når man monterer dem, men når først de er på plads, er de bare perfekte. Ingen strømløse punkter, og de slanke sporskifter minimerer risiko for afsporing selv ved (for) høj fart.

Jeg har brugt Peco de sidste 20 år og har efterhånden købt 80 sporskifter og kryds samt 150 m skinner, men har aldrig haft brug for at skulle reklamere over et Peco produkt. Det siger lidt om kvaliteten.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpg

Indlæg: 50

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Hvis jeg nu skal montere det, hvad skal der så præsic laves for at der ikke sker kortslutning når toget kører over?
Det kan monteres uden videre, men mange anbefaler at man laver indgreb inden. Se her: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
"Bibihest" skrev:
Er der allerede forbindelse til hjertestykket via tungen, så man kun skal isolere hjertestykket fra de følgende skinner, eller skal man have noget elektronik, der kan skifte polaritet?
Tungerne forsyner hjertestykket med strøm, men med tiden kan denne forbindelse blive dårlig pga skidt og snavs.
"Bibihest" skrev:
Skal der saves i det for at komme til at virke?
Det er ikke et krav, kun en anbefaling
"Bibihest" skrev:
Er i tvivl om det _kan_ virke fra starten af, eller om der _skal_ laves ændringer (skære/lodde) før man kan benytte det.

Ingen tvivl, det virker ved starten.

En af problematikkerne er at hjertestykke, tunger og skinnerne der forbinder disse alle sammen har samme polaritet. Jeg kan ikke helt huske begrundelsen, men det kan betyde risiko for mikrokortslutninger i nogen sammenhænge og det kaldes også "DCC-uvenligt".

Her er en forklaring til, og billeder af, den måde hvorpå jeg har ombygget mine Peco sporskifter. Det er ikke svært. En hobbykniv, lodning samt en proxxon m/ skæreskive skal der til.

Oversigts-billedet viser et skifte der er ombygget, men hvor ledningerne endnu ikke er loddet på. (Det er et kasseret skifte, men det viser hvad det er der skal gøres)

De 3 gule udsnit er forstørret neden under.

Opskrift:

A. Der skæres et snit henover de 2 skinner der ligger mellem hjertestykke og tunger. Derved isoleres hjertestykket fra resten af skiftet. Snittet kan ses ved de røde pile i udsnit 1.

B. Plastic fjernes på undersiden ved foregående snit (grøn) og ved de 2 skinner der ligger mellem hjertestykke og tunger på et sted hvor der kan forbindes til yderskinnerne (lilla og lyseblå). Dette for at gøre plads til pålodning af ledninger. De enkelte steder kan ses ved de røde pile i udsnit 2.

C. Plastic fjernes på undersiden under den ene yderskinne langs med tungerne. Dette udføres med det formål at lim og ballast kan flyde ud ved lægning af ballast. Derved undgås tilsvining af tungerne. De enkelte steder kan ses ved de røde pile i udsnit 3.

D. Ledning til strømforsyning af hjertestykket loddes på i grønt punkt.

E. Ledning loddes på begge de lyseblå punkter til strømforsyning i den ene side, således at yderste spids af ledningen loddes på det ene punkt og ledningen herefter lægges henover det andet punkt og loddes på der.

F. Ledning loddes på begge de lilla punkter til strømforsyning i den anden side, således at yderste spids af ledningen loddes på det ene punkt og ledningen herefter lægges henover det andet punkt og loddes på der.

God forNøjelse[/u]

oversigt

image001

image002

image003

__________________

Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Jeg benytter PECO's H0m sporskifter (electrofrog) og det fungerer uden problemer og uden ekstra lodninger.

De to yderste skinnestrenge forsynes fra de tilstødende spor og den inderste del af sporskiftet forsynes enten overhovedet ikke (strømoptag på alle hjul hjælper her) eller igennem ESU's switch-pilot-extension (på denne måde får jeg også mulighed s88 i selve sporskiftet).

Forbindelsen til hjertestykke+"indre" skinnestykker er allerede monteret og trukket ud til siden, så det er bare at lodde en ledning på.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.