Hej jeg er ved at blive lidt små træt af at køre med samme litra 2-? gange på samme bane. Derfor kunne det være skægt at prøve at omlitrere nogle af modellerne.
men hvordan får jeg de oprindelige mærker af? nok ikke lige en mejsel, der må findes noget mere smart, hvad bruger I derude.
jeg har en air/paintbrush.
evt et link hvor processen er beskrevet.
__________________
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Altså, tampontryk kan fjernes med Brasso - MEN det virker vist nok kun på materiel der er gennemfarvet, da der ellers er en risiko for også at fjerne malingen - tror jeg...... (har af selv samme årsag kun prøvet den på gennemfarvede emner)
Alternativt, kan de forstigtigt kradses af med et dertil egnet remedie som fx en nål. Gøres det forsigtigt, bliver der ikke for store ridser efter det, og den nye decal vil dække over de få ridser der evt. ville komme ved "smuttere".
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og med fare for at blive overfaldet for at være for pernittengrynet kan jeg da lige bemærke, at emnet nok burde hedde "Omnummerering af lok", da Litra jo alene henviser til bogstaverne.
Men husk nu at viderebringe dine erfaringer!
Bjarne
Michael BJ
Indlæg: 278
På en del materiel er det muligt at fjerne påskrifter blot ved at gnubbe let med en klud med almindelig husholdningssprit. Det er en meget skånsom metode, der normalt ikke ødelægger den malede overflade på modellen (med mindre man er meget ihærdig med gnubberiet).
En alternativ metode som jeg har brugt med rimelig succes er at slibe meget let med ultrafint slibepapir, men her skal man passe meget på ikke at slibe for dybt. Hvis det lykkes at slibe påskriften væk uden at slibe igennem malingen, vil overfladen være blevet synligt mat, hvilket kan afhjælpes med lidt blank/halvmat/mat lak efter smag. Et godt middel i denne sammenhæng er Johnsons Future (findes også under andre navne), der er en slags meget tyndtflydende gulvlak.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Metoden med at slibe nummeret af, kan jeg ikke anbefale. Det bliver synligt uanset kornstørrelse (er min erfaring).
Brug i stedet isopropylalkohol. Benyt vatpinde og dyb dem let heri. Gnub derefter forsigtigt på litreringen, så er det hurtigt overstået, men pas på med mængden - det kan godt tage lidt af malingen med, hvis du "sovser" modellen ind i isopropylalkohol.
Men har selv gjort det ved flere af mine modeller, da der ikke må forefindes to trækkraftenheder på klubanlægget med samme nummer
Med venlig hilsen
Skott
Michael BJ
Indlæg: 278
Ikke nødvendigvis - Johnsons kan faktisk godt skjule sporene, men det kræver at der bruges meget finkornet slibepapir. Johnsons har en eminent evne til at gøre ridser usynlige - bare spørg folk der bygger flymodeller. Det kan faktisk bruges til at gøre cockpitglas med fine ridser klare igen!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Ulrik D
Indlæg: 128
Det er også min erfarring. Jeg har omnummeret flere af mine modeller på den måde.
mvh Ulrik
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Møtrik
Indlæg: 619
dejlig med så mange "indspark"
jeg vil lige øve mig på nogle gamle vogne eller lign.
Michael BJ
Indlæg: 278
Jeg vil absolut også anbefale metoden med sprit (eller isopropylalkohol), men det er bare ikke altid den kan bruges, da ikke alle påskrifter lader sig opløse, og da der også i visse tilfælde kan være fare for at fjerne selve malingen.
"Slibemetoden" er kun ment som et brugbart alternativ, når "spritmetoden" ikke virker. "Nålekradsemetoden" som Kim nævner er også brugbar, men kræver endnu højere grad af påpasselighed, da nålen meget nemt vil kunne lave en del ridser. Nogle gange kan denne metode dog være den eneste mulige, hvis f.eks. påskriften sidder i en fordybning (f.eks. brædderille).
Jeg har i øvrigt aldrig brugt isopropylalkohol, kun almindelig husholdningssprit, som normalt er absolut udmærket til formålet og har virket i mindst 90% af alle tilfælde for mig. Det er muligt at isopropylalkohol er mere effektivt, men nok også mere aggressivt overfor malingen?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg har før - med held - brugt en "skrue-blyant" købt i en autotilbehørs-butik.
Den er udrustet med glasfiberhår i stedet for bly, er beregnet til at slibe rust, og kan slibe / radere fnuglet.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Det jeg tror du tænker på hér er en glasfiber pensel. Jeg har et par stykker af dem. Jeg har købt mine fra Risløv Hobby til 49,- pr. stk. De er guld værd. Fidusen med denne er, at jo kortere "hår" man har, jo hårdere sliber den. Det er lige før den kan erstatte en fil. Jeg har brugt min til mange forskellige opgaver efterhånden, og jeg vil ikke undvære den i min mirakelkuffert.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Kan man på gamle Märklin My-lokomotiver fjerne litreringen med sprit?
Jeg har et litra My 1147 der skal skiftes til noget andet!
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk