Efter en grundig gennemgang med et multimeter, har jeg på denne maskine konstateret at hjulene er isolerede.
Mht. flanger, så har jeg ikke målt efter om disse er højere end dem som er på en "rendyrket" DC udgave. Det er dog muligt at købe hjlsæt til hhv. AC og DC. I DC har man ligeledes muligheden for at købe hjulsæt med RP25 profil.
Det er korrekt at denne er digital, men princippet er det samme for analoge maskiner.
Jeps, 2 og 3 skinne
"kedde" skrev:
Desuden er AC og DC betegnelsen for spænding, og ikke strøm. Strøm betegnes som Ampere, hvilket er blevet banket på plads flere gange her på stedet.
Alteranting Current = vekslende strøm, men som altid: Ingen strøm uden spænding og ingen spænding uden strøm.Arrrh, jeg tager strøm på dig, det giver lidt spænding :-)Klaus[/quote]
"Ingen strøm uden spænding og ingen spænding uden strøm."
Dette er ikke korrekt. Strøm uden en spændingsforskel er godt nok svært at forestille sig, men en spændingsforskel uden der løber en strøm har man f.eks. i et batteri, en opladet kondensator o.s.v.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ombygge en 3-skinne til jævnstrøm..
Var det ikke nemmere bare og bytte på en eller anden måde til en jævnstøms udgave. Jeg er nok lidt uforstående hvorfor du vil bruge en masse energi på det her..
Jeg kunne da aldrig finde på at købe en 3-skinne udgave og så konvertere..
Selvfølgelig har jeg en god grund til at konvertere denne, og i øvrigt 2 andre lokomotiver fra 3 skinne til 2 skinne.
Dels fik jeg et tilbud, som jeg temmeligt svært ved at sige nej til (D-maskine, MH og Roco N-maskine). Dels blev jeg inspireret af denne tråd http://www.sporskiftet.dk/node/1615 til at tage udfordringen op, og bevise at det kunne lade sig gøre, uden alt for mange dikkedarer. Hvis det ikke var lykkedes mig at konvertere de lokomotiver jeg fik købt ind, ville jeg stadig kunne sælge dem igen, i samme stand og sikkert også til samme pris, som jeg havde givet. Så i bund og grund var det den personlige udfordring, der gav mig blod på tanden, og så det at modbevise det som andre skriver i nævnte tråd.
Min teori gik ud på, at de fleste lokomotiver, udover Märklins, er bygget tl at køre 2-skinne og dermed har standard dele indvendigt, således at fabrikken nemt og enkelt kan fremstille materiellet enten til det ene eller det andet. Som det nok er de fleste bekendt, kan Heljans dieselmaskiner konverteres ved at bytte om på stikkene til strømoptagene, og fjerne eller montere slæbesko.
Denne operation går jo i alt sin enkelthed ud på at fjerne det som ikke har med AC og gøre. Som det kan ses i min vejledning, er det så larmende enkelt, at alle kan være med. Det kræver blot en loddekolbe, en skruetrækker og en pincet til at holde/flytte ledningerne med.
Jeg kan dog i denne forbindelse sige, at det at konvertere en Roco N-maskine kræver indkøb af et par nye reservedele for at kunne lade sig gøre. Dette kan jeg evt. forklare i en lignende tråd, når maskinen er helt færdig. Jeg er ved at bygge den om med et tilbehørssæt fra Freja, og har tænkt mig at montere lyddekoder i den også nu jeg er i gang.
Så alt i alt, så var det den udfordring der lå i at modbevise andre i at det ikke kunne svare sig at konvertere der gav mig stødet til at forsøge.
Møtrik
Indlæg: 619
godt med nogle indslag , super!
hvad med hjulflagerne? som jeg har forstået det er det ikke multihjul" på D Maskinen.
kedde
Maskinmester
Indlæg: 164
Efter en grundig gennemgang med et multimeter, har jeg på denne maskine konstateret at hjulene er isolerede.
Mht. flanger, så har jeg ikke målt efter om disse er højere end dem som er på en "rendyrket" DC udgave. Det er dog muligt at købe hjlsæt til hhv. AC og DC. I DC har man ligeledes muligheden for at købe hjulsæt med RP25 profil.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Overvej om du kalder det 3 skinne til 2 skinne, frem for at rode strømmen ind i det. Da den er digital er det hele AC....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
kedde
Maskinmester
Indlæg: 164
Det er korrekt at denne er digital, men princippet er det samme for analoge maskiner.
Desuden er AC og DC betegnelsen for spænding, og ikke strøm. Strøm betegnes som Ampere, hvilket er blevet banket på plads flere gange her på stedet.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Chris
Indlæg: 13
AC: Alternating Current
DC: Direct Current
Så - Moppe har ret denne gang
mvh
Chris
kedde
Maskinmester
Indlæg: 164
Nu begiver vi os ud i mudderkast.. Det stopper her.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej gruppe
Strengt taget kommer det vel an på tidsfaktoren, om det er ac eller dc.
Pulserne er jo inden for DCC vedkommende flere former for firkantspænding.
Firkant spænding [u]kan[/u] jo også veksle, men ikke i bølger som ac, der normalt er stabilt i hertz.
Eller skal jeg have mine skolepenge tilbage?
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps.
AC (eller vekselspænding betyder at spændingen) går under nul volt.
Det går den i både DCC og MM, samt ved konventione 3 skinne drift.
Konventionel 2 skinne er DC - omend man kan sige at den er pulserende da man skruer op og ned for den.
AC behøves ikke at have en fast frekvens.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Chris
Indlæg: 13
"Ingen strøm uden spænding og ingen spænding uden strøm."
Dette er ikke korrekt. Strøm uden en spændingsforskel er godt nok svært at forestille sig, men en spændingsforskel uden der løber en strøm har man f.eks. i et batteri, en opladet kondensator o.s.v.
mvh
Chris
kedde
Maskinmester
Indlæg: 164
Kan I ikke tage diskussionen om strøm, spænding, AD kontra DC og alt det der her i området ????
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewforum.php?f=19
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Kedde
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ombygge en 3-skinne til jævnstrøm..
Var det ikke nemmere bare og bytte på en eller anden måde til en jævnstøms udgave. Jeg er nok lidt uforstående hvorfor du vil bruge en masse energi på det her..
Jeg kunne da aldrig finde på at købe en 3-skinne udgave og så konvertere..
Du må have en eller anden grund..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
kedde
Maskinmester
Indlæg: 164
Hej Thomas.
Selvfølgelig har jeg en god grund til at konvertere denne, og i øvrigt 2 andre lokomotiver fra 3 skinne til 2 skinne.
Dels fik jeg et tilbud, som jeg temmeligt svært ved at sige nej til (D-maskine, MH og Roco N-maskine). Dels blev jeg inspireret af denne tråd http://www.sporskiftet.dk/node/1615 til at tage udfordringen op, og bevise at det kunne lade sig gøre, uden alt for mange dikkedarer. Hvis det ikke var lykkedes mig at konvertere de lokomotiver jeg fik købt ind, ville jeg stadig kunne sælge dem igen, i samme stand og sikkert også til samme pris, som jeg havde givet. Så i bund og grund var det den personlige udfordring, der gav mig blod på tanden, og så det at modbevise det som andre skriver i nævnte tråd.
Min teori gik ud på, at de fleste lokomotiver, udover Märklins, er bygget tl at køre 2-skinne og dermed har standard dele indvendigt, således at fabrikken nemt og enkelt kan fremstille materiellet enten til det ene eller det andet. Som det nok er de fleste bekendt, kan Heljans dieselmaskiner konverteres ved at bytte om på stikkene til strømoptagene, og fjerne eller montere slæbesko.
Denne operation går jo i alt sin enkelthed ud på at fjerne det som ikke har med AC og gøre. Som det kan ses i min vejledning, er det så larmende enkelt, at alle kan være med. Det kræver blot en loddekolbe, en skruetrækker og en pincet til at holde/flytte ledningerne med.
Jeg kan dog i denne forbindelse sige, at det at konvertere en Roco N-maskine kræver indkøb af et par nye reservedele for at kunne lade sig gøre. Dette kan jeg evt. forklare i en lignende tråd, når maskinen er helt færdig. Jeg er ved at bygge den om med et tilbehørssæt fra Freja, og har tænkt mig at montere lyddekoder i den også nu jeg er i gang.
Så alt i alt, så var det den udfordring der lå i at modbevise andre i at det ikke kunne svare sig at konvertere der gav mig stødet til at forsøge.
Jeg håber du kan bruge dette svar til noget.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.