Hej venner.
Jeg har været inde og klippe to forbindelser, så nu styrer min ESU lokpilot de røde slutlys som F1 og F2 så nu har jeg ikke lys i førrerrums enden op mod den stamme jeg trykker foran mig.
Jeg var træt af at lyset ikke slukkede op til toget, det er ikke så svært jeg har brudt tre printbaner og loddet ledningerne fra F1 og F2 på der, der var enkelt modstande for både de røde men osse hvide lys.
Esu'en kan man kode så den kun skifter lys i den ene ende, så nu skifter den kun i modsatte førrerum fra togstammen.
Jeg skal nok tage billeder af print af ombygning og beskrive kodning, hvis da ikke det er gjort her før ?
Jeg styrer nu Front lys, dvs. tre hvide med F0
F1 er rødt lys kun i Førrerrum 1 ende
F2 er kun rødt lys i Førerrum 2 ende.
F3 tænder Førerrum 1 røde sluttere / Hvidt frontlys, til styrevognsstog
F4 tænder Førerrum 2 røde sluttere / Hvidt frontlys, til styrevognsstog
Så der skal ændres lidt i registre, kaldet CV'er:
Cv 150 skal ændres til 0, F1 kun tænder i modsat køreretning.
Cv 153 skal ændres til 0, F2 kun tænder i modsat køreretning.
Cv 159 skal ændres til 4, F3 kun tænder førerrum 1 røde sluttere.
Cv 162 skal ændres til 2 ,F3 kun tænder førerrum 1 frontlys.
Cv 165 skal ændres til 1, F4 kun tænder førerrum 2 frontlys.
Cv 168 skal ændres til 8, F4 kun tænder førerrum 2 røde sluttere.
Så når man kører tomt lok F0 + F1 og F2 koblet ind, lok skifter som normalt , lys tre hvide to røde i enderne.
Ved styrevognskørsel er det det førerrum som vender bort fra styrevognen, altså, F3 ved førrerum 1 bagerst og F4 ved førerrum 2 bagerst der køres i dobbeltraktion med styrevognen. derved skifter lokket kun frontlys i den ende og lyser ikke op mod stammen.
Mvh. Erling.
ulrikernst
Indlæg: 247
impornerende bare man have de evner
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
En ganske genial løsning.
Jeg har personligt valgt en meget mere simpel model.
Da de 3 ME'ere jeg har, kører fast i styrevognstog, så har jeg simpenthen fjernet forbindelsen til lyset i den ene ende.
Den er kører med dobbeltdækkere er der ikke noget problem da de jo har strømoptag på alle vogne - fordelen er, at man altid kører forlæns når lokomotivet er forrest, ikke noget med at huske på, hvilken ende der er hvad.
De 2 der kører med BN/BNS stammer har monteret strømførende kobling - det samme har alle BN/BNS og der er så dekoder & lysskifte i BNS'erne. Lyset i vognene kommer en dag, jeg får taget mig sammen til det.
Min løsning er simpel til fast stammer, men der er jo mange, der ex. kører med ex. b-vogne og godsvogne - her er din løsning genial, kunne være interesseret i en vejledning når man benytter Loksound.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
cbt
Indlæg: 1.165
Kunne man ikke ganske enkelt føre ledninger til lyset via en DIL Switch, som man kunne anbringe skjult et sted under lokomotivet, sådan at man kan vælge i hvilken ende af lokomotivet at lyset skal være afbrudt ?
Så er lokomotivets lysfunktionalitet jo ikke "lost forever", hvis det en dag skal køre med den anden ende forrest eller der bliver brug for, at det kan løbe om, eller at det en dag skal køre solo (ved materieltransport eller ved kørsel til/fra maskindepotet, etc.).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.