Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

OKMJ 14

Hejsa, jeg har jo bygget lidt på en model af OKMJ14 i messing spor0. Imidlertid har jeg haft nogle problemer med at få rammen lige. Nu er tålmodigheden så nået dertil, at jeg har lavet en arbejdstegning på undervognen på et stykke skrivemaskine papir. Det var meningen jeg ville tegne den på NX4, som er det program der anvendes på arbejd, men kan ikke lige få det til at køre. Nok mest fordi computeren står i soveværelset og ikke er stillet op...

Men, efter arbejdstid går jeg så igang med at lave en ny undervogn ud af en stump stål, af passende kvalitet. I første omgang bliver det på en manuel fræser, eftersom der ikke er lavet en tegning på NX, som der så kan laves et program efter. Er nok lidt utålmodig efter at komme videre. Den eksisterende kedel bliver kasseret til fordel for en ny hvor der er drejet ud så motoren lige passer med en let pasnning. Håber at kunne aflive resonans på den måde.

21/1 09

Nu har jeg da fået skåret et passende stykke jern af kvalitet UHB11 -almindelig blødt jern-.

Stykker er flækket på langs, sådan at stykkerne er 25x35 og 25x65mm. Det lille stykker bliver til ramme, og det store stykke tænkte jeg på om måske kunne bruges til vandkasserne, eller endnu en ramme...

Jeg vil gøre et forsøg på at lægge billeder ind undervejs.

Mvh Jesper

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hejsa alle

Nu er jeg kommet så vidt med Nr14's ramme, at der er en brugbar arbejds tegning på ramme, motor befæstigelse og en ny kedel.

Rammen fræses ud i ét af rudtfrit, da det giver en pæn jævn overflade, som tilligemed er fin blank.

Til at starte med er der lavet er klods på de ydre mål. Godtnok blev den lidt skæv på den ene flade, 1,5/100 del, ikke meget i denne sammenhæng, men skæv er skæv. Regner med det kan rettes op på plansliberen.

Det er planen at fræse 20-25 mm ned i klodsen dér hvor der skal være huller i rammen, derefter fræse den udvendige form med akselporte, div buer osv, og til sidst fræse ud indvendig i rammen. Det bliver nok det mest kritiske, da der muligvis kan opstå vibrationer i rammen efterhånden som materialet bliver fjernet. For at mindske vibrationerne er det tanken at lade et stykke blive tilbage på den øverste del, som så fungerer både som sideværts forstærkning, og vibrations dæmper under fræsning.

Fremgangsmåden har jeg tænkt, skal være at gennembore rammen lodret dér hvor der er frit gennem rammen, for at spåner og kølevand kan komme væk, og samtidig holdes materialet fri af spåner, som nemt kan lave nogle irriterende ridser i den pæne overflade.

På tegningen er der ikke vist noget hul ind i enderne, men der skal fræses nogle huller, dér hvor der er huller i pufferplanken. Det vil se lidt forkert ud, at der er lavet huller i pufferplanken, men materiale umidelbart bag hullerne, så det bare ser ud som en fordybning. Derudover skal der bores 0,8mm huller vandret ind i rammen, i bunden af hullerne for montering af koblingsbøjler. Der skal være Götteborg koblinger, dog kun bøjlen. Vinkelret på bøjlehullerne i lodret plan skal der være gevindhuller til at spænde bøjlerne fast med, sådan at de også nemt kan afmonteres hvis behovet skulle være der.

Ved den bagerste kabbelaksel skal gearingen være. Der laves en firkantet rammeklods med et stykke der går lodret op for montering af motoren. Fra motoren skal der være et remtræk til den ene gearaksel, som bliver lejret i kuglelejer. Måske glidelejer hvis det bliver lettere at lave. Det opdager jeg, for der bliver lavet én af hver slags. "motorklodsen" får så nogle sider for og bag, som er tykke nok til at lave monterings huller. Klodsen, som egentlig ser ud som et firkantet rør, skal så stå på nogle tværbjælker i rammen, med dertil hørende huller til skruer. Om det bliver undersænkede maskinskruer eller unbraco skruer. Unbraco skruerne er nok at foretrække, da nøglen i kke har tendens til at smutte ud af kærven.

Kedlen, der også skal laves i rustfrit, drejes ud undvendig så den har en let prespasning over motoren, således at kedlen med et let tryk kan trykkes på motoren. Tanken dér er at undgå resonans fra et tyndvæget rør. Udfordringen bliver her at få fræset det stykke væk som er i vejen for at kedlen kan komme på plads. Men det regner jeg med er klaret ved at lave et stykke stang der presses ind i kedlen, så den kan spændes op uden at deformere. På samme side som bortfræsningen skal være, skal der også være udfræsning til ledninger til motoren, og evt lys, men lyset kommer nok først og ffremmest fra lygten på fodpladen under røgkammerdøren. Samtidig med at kedlen er i skruestikken bores der også huller til montering af skorsten, domer og fødevantil, samt evt monterings anodrning så kedlen kan spændes fast til rammen. I den forbindelse skal der også fremstilles en sadel til kedlen. Også i rustfrit. I det hele taget vil jeg bruge fustfrit mest mulig,dog ikke hvor der evt skal svejses. Svejsning bliver med laser, måske tig, hvis tiggen er til at styre. Den svejser ned til 0,3mm plade uden at lave genembrænding, så det skulle vel være muligt at lave en svejsning i den størelse her.

Svejsning har jeg tænkt som en mulighed ved de vinger der sider udvendig på rammen bag pufferplanken. Dog har jeg også overvejet at skære dem ud af et stykke materiale i ét sammen med pufferplanken, ved hjælp at trådskæring. Problemet er at det sikkert er umuligt at fræse ud på grund af svingninger, selvom det ville være det helt rigtige for at få lavet det stykke der er bukket nedad for montering på rammen. Det er da forsøget værd, og så er det nok nødvendigt at lave et program og lave stykket i én af de styrede maskiner. De kan komme op på 24.000 omdrejninger, hvorimod de manuelle maskinerikke når mere end 2500 på højeste omdrejninger. Laves de i styrede maskiner bliver det nok nødvendig med propper i ørerne, da den tynde plade blandes med lyden fra fræseren og fræsemaskinen. Det larmer helt vildt når den kører over 20.000 omdrejningwer i minuttet, både den nye og den gamle Micron.

Jeg vender tilbage med billeder af rammen undervejs som arbejdet skrider frem. Denne uge har jeg fri, og næste uge er er jeg på skole, så de første 3 uger er der no ikke meget og se på.

Mvh Jesper

Billede 003

Billede 001

Billede

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej igen, så fik jeg lavet den første CAD tegning af rammen. Regner med den skal skæres med tråd i de udvendige konturer samt alle gennemskæringer på Y-aksen. Når der skal fræses ud indvendig i rammen bliver der højst sansynlig behov for afspænding, men det klarer vi også. Havde jeg muligheden for det ville jeg foretrække at printe den fremfor at fjerne materiale, men har ikke en printer til rådighed. Øv.

I det firkantede rum over bagerste akselport er der gjort plads til den klods der skal holde motoren og gearet. I bunden af "hullet" er der en slags bjælke som giver støtte til motor/gear klodsen, og der laves huller til fastspænding. Der laves en let pasning.

på de øvrige flade rammestykker er rammen forstærket sideværts med et stykke på siden ved overkanten så der dannes et L på hovedet.

På endefladerne er de firkantede lommer lavet for at give luft bar udskæringerne i pufferplanken. Har planlagt at pufferne drejes i stål, og der sættes en tråd mellem pufferne til Gôtteborg koblinger. Det skal være pianotråd der microsvejses fast med laser.

Vender tilbage når der sker yderligere.

Mvh Jesper

ramme2

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej, her lidt opfølgning på mit lille projekt.

Efter rammen er tegnet fortsatte jeg med en motorholder. denne laves så den har pasning ned i rammen, hvor den skrues fast med fire skruer. Der er så lavet nogleændringer undervejs, som bedst vises med et billede. De billeder jeg har liggende på denne pc, er i bitmap, og jeg kan ikke finde ud af og lave dem om til jpeg filer, så I må tage til takke med en beskrivelse.

I de ændringer der er lavet, er der lavet en "klemme", forstået på den måde at der skal skrues en lille klods fast nede fra, som holder på de lejer, som har forbindelse mellem morot og drivaksel. Forbindelsen mellem motor og snekke er med O-ring, så for at gøre montering lettere, valgte jeg at lave det sådan at den geardel sættes i nedefra. Det giver igen mulighed for at lave en aksel, hvor skiven til O-ringen er drejet i ét med akslen. Så skal der kun sættes tandhjulet på, som har forbindelse til dér hjul der sider på drivaksel. Ved godt det lyder indviklet, men når jeg finder ud af og lægge et billede ind, virker det meget logisk.

For at finde ud af om kedlen kan være dér hvor jeg havde planlagt det, måtte jeg lave en del som har facon som motoren. Så kan det samles og se om der skal ændres noget inden det føres ud i livet. Faktisk har jeg tænkt mig at tegne hele maskinen på CAD, inden jeg begynder at lave nogen af delene. Det er nu ærgerligt at lave nogle dele, som kun kan bruges som "pynt" hos den lokale skrot-handel, fordi der er ændret i opbygningen.

Lige nu er cylinder-blokken ved at tage sin udformning. Den laves også som en hel klods, hvor den udvendige runding er fræset af én klods, så den kun skal fæstnes med en enkelt skrue. Placeringen ad denne bliver ligesom Motorholderen lavet med pasning. Her er pasningen i maskinens længderetning ikke så vigtig, for den er jo ikke dampdrevet ! Samtidig med at cylinder klodsen giver vægt, giver den også støtte til den fjeder som skal trykke løbe-trucken mod sporet. Det skal så kun være et ganske let tryk, 100g eller der omkring, bare så det holdes tryl nok til strømoptag.

Dækslerne for og bag på cylinderen laves seperat og skrues muligvis i med gevind. Det ved jeg ikke endnu hvordan skal gøres, men det ser vi. Måske de fæstnes med en pind nedefra, som så også udgør det for udblæsnings rør.

Mht motorholderen, skyldes pasningen, at jeg vil undgå at der er for meget slør mellem kedel og ramme. Så når motorholderen holdes stramt på plads, vil kedlen heller ikke have tendens til at rasle. Den holdes på plads med en enkelt skrue foran, og ellers af motoren. Kedlen drejes på mål, så den lige kan skubbes på motoren med en pasning på 1/100.

Så er man også ude over problemet med at skulle lave en anordning til at spænde motor og kedel sammen. Røgkammerdøren laves som en prop der sættes i, efter ledninger til motoren er trukket, for det er et problem at få ledningerne ned gennem sadelen til kedlen. Det går meget lettere når de først skal monteres efter motoren er på plads i forhold til kedlen. Sikkert lidt bøvlet i andres øjne, men jeg synes det er sjovt med desse udfordringer...

Hvordan der kommer lys i lygterne er ikke helt på plads endnu,men det er helt sikkert at der skal lys i ! Den lille lygte foran skorstenen bliver en udfordring.

Er der nogen der har ideer til hvordan der kan laves lys i lygterne er jeg bestemt glad for input. Både i spor 0 og H0...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Er der nogen der har ideer til hvordan der kan laves lys i lygterne er jeg bestemt glad for input. Både i spor 0 og H0...

http://home6.inet.tele.dk/moppe/nlys.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Godt forslag. Findes der dioder der har mere facon efter en pærer ? Det ville jo se mere "rigtigt" ud med en rund pære end en firkantet !?

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.713

PB

"JGJ67" skrev:
Godt forslag. Findes der dioder der har mere facon efter en pærer ? Det ville jo se mere "rigtigt" ud med en rund pære end en firkantet !? Jesper

En mulig løsning - omend lidt dyr: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=79540

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Nu spør jeg nok til nogens undren: Findes der nogle dioder der er ligesom de almindelige runde med et sæt ben strittende bagud, men bare 1mm i diameter og har en glød som en el-pærer ?

Eller er det igang med at lave pære-fatning hvis man vil have det lidt dovne lys fra en glødepærer ?

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.545

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jesper.

"JGJ67" skrev:
Nu spør jeg nok til nogens undren: Findes der nogle dioder der er ligesom de almindelige runde med et sæt ben strittende bagud, men bare 1mm i diameter og har en glød som en el-pærer ?

Det nærmeste, du kommer det ønske, er nok 1,8 mm dioder som denne:

http://www.bjergum.dk/product_info.php?cPath=78&products_id=291

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Nu spør jeg nok til nogens undren: Findes der nogle dioder der er ligesom de almindelige runde med et sæt ben strittende bagud, men bare 1mm i diameter og har en glød som en el-pærer ?
Problematikken i det er at de stikker "langt bagud", det vil sige at har du lanterner der er fritstående får de en meget unatruligt form.
"JGJ67" skrev:
Eller er det igang med at lave pære-fatning hvis man vil have det lidt dovne lys fra en glødepærer ?

Det lys kan du sagtens få med dioder, blot de er "sunny white".

Kig på Ole Veldels Pr maskine:

http://modeltogfoto.spaces.live.com/

Her er lyset lavet med selvsamme dioder som jeg har brugt, selve lygten er blot fyldt op med noget masse (kan ikke huske hvilken, men det er fortalt i dk.fritid.jernbaner.model, gå amok med google, eller spørg igen i gruppen).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

"JGJ67" skrev:
Nu spør jeg nok til nogens undren: Findes der nogle dioder der er ligesom de almindelige runde med et sæt ben strittende bagud, men bare 1mm i diameter og har en glød som en el-pærer ? Eller er det igang med at lave pære-fatning hvis man vil have det lidt dovne lys fra en glødepærer ? Jesper

ja de findes nok, selvom så små dioder i dag nok mest er til bonded montage og derfor ret vanskelige at lodde. jeg vil foreslå du søger på elektronikkomponenter (industrielt - ikke hobbybutikker) og kontakter en importør. sig endelig det er til fusk i lille antal, så får du dem sikkert gratis. (for mange år siden var jeg salgschef hos en meget stor grossist - og vi havde praksis med at forærere sådan noget væk - det er billigere end at skrive en faktura)

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"00" skrev:
ja de findes nok, selvom så små dioder i dag nok mest er til bonded montage og derfor ret vanskelige at lodde. jeg vil foreslå du søger på elektronikkomponenter (industrielt - ikke hobbybutikker) og kontakter en importør. sig endelig det er til fusk i lille antal, så får du dem sikkert gratis. (for mange år siden var jeg salgschef hos en meget stor grossist - og vi havde praksis med at forærere sådan noget væk - det er billigere end at skrive en faktura)

Den praksis er for længst overstået.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej moppe, har du mulighed for at spørge Ole Vedel hvad han fyldte i lygterne ?

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Hej moppe, har du mulighed for at spørge Ole Vedel hvad han fyldte i lygterne ?

Ja, det havde jeg, men jeg har også google:

Kig under "Små pærer"...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

fino, tak for det. kaffe tid...

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Her er status over tegnearbejdet.

Som der ses, sider kedlen alt for lavt, så det skal ændres. Det er jo heldigt at have et tegneprogram til rådighed hvor den slags kan rettes, istedetfor at opdage det når man er igang med at bygge.

jeg skal beklage det dårlige billede, men klippet er forstørret op og beskåret for at kunne bruges her på sitet.

vender tilbage når der er nyt.

Mvh Jesper

untitled

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.