Er der nogen der har prøvet at bygge OHJ38 på baggrund af overdel fra Tikøb Hobby.
Er det svært ?
Hvilken model har du bygget den over ?
Er resultatet blevet godt ?
Evt billeder ?
Jeg synes ikke umiddelbart at ROCO BR93 kan anvendes.....
Indlæg: 301
Er der nogen der har prøvet at bygge OHJ38 på baggrund af overdel fra Tikøb Hobby.
Er det svært ?
Hvilken model har du bygget den over ?
Er resultatet blevet godt ?
Evt billeder ?
Jeg synes ikke umiddelbart at ROCO BR93 kan anvendes.....
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Morten
Har du spurgt Kim fra Tikøb ? Skulle mene han kan svare på det...
Men har da tænkt på at bygge en af dem(firkoblerne). Det er jo Milling der har streget dem op, ligesom de fynske tre-koblere...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
morten
Indlæg: 301
Har sendt e-mail til Tikøb Hobby, men de har ikke svaret på min e-mail.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej igen Morten, det skal ikke være ked af. Kim er ikke verdens hurtigste til at svarre mails. Har også spurgt om noget, hvor svarret kom 6 uger efter... Så tålmodighed...
Ellers prøv og sammenligne undervognen på de forskellige "kandidater". Ellers er der den mulighed at flække noget sammen selv, som vil tage nogen tid og tålmodighed, men så er det dig der har bygget det selv. -meget tilfredsstillende...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Problemet med at bruge industrimodeller af tyske damplokomotiver til at illudere danske privatbanelokomotiver er at de tyske maskiner var langt større.
En BR 93.5 er 14,5 meter over pufferne og vejer 97,8 tons tjenestefærdig med 2/3-del forråd. Såvidt jeg husker vejer OHJ 38 57,5 tons tjenestefærdigt.
mvh. Dampfmeisteren
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
hejsa mester
det lyder vist ikke helt forkert. men mener nu at der er andre tyske maskiner der kan anvendes, men ved ikke hvad de hedder. synes nu ellers firkobleren virker rimelig robust i opbygning, men det er måske synsbedrag...
Mvh jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
OHJ 38 (SFB 33) er i føjge "biblen" 12,17 meter langt, en dribhjulsafstand på 3 x 1150mm og en akselafstand på 9,3 meter mellem løbeakslerne.
BR 93.5 er 13,8 meter langt, og vejer som skrevet knapt 100 tons, kontravægtene på hjulene er også helt forkerte.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej alle.
I gamle dage var det almindeligt at bruge en model af en Br86. Det ændre bare ikke på at den har for små hjul og akselafstanden er for stor.
Br.86 drivhjul er 1400mm (1:87=16mm), med en aksel afstand på 1700mm (1:87=19,5mm).
OHJ 38 drivhjul er 1420mm (1:87=16,3m), med en aksel afstand på 1550mm (1:87=17,8mm).
Det er ikke de store forskelle når man kikker på målende i 1:87. De er der og man kan se forskellen, hvis to korekte modeller sættes op ved siden af hinanden.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Rasmus
Trafikinspektør
Indlæg: 26
Hej
Rocos BR93 er problematisk at bruge da motoren er for stor. Jeg er selv igang med den og er gået lidt i stå da jeg er nødt til at anskaffe en anden motor for at få plads i overdelen. Desuden skal gangtøjet sænkes en anelse, samt for- og bagløber bør skiftes til en mindre hjuldiameter.
Så jeg ville nok vælge den løsning Kim foreslår med en Lilliput hvor kun bagløberen udskiftes.
Mvh
Rasmus
Rasmus
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Problemet er også at lave hjulafstand på 1550/87mm i model på hjul der er 1420mm/87. Afstanden fra hjul til hjul = 130/87 mm = 1,5 mm. På de 1,5 mm skal der være plads til lidt spil i aksler og hjulflangeer.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Michael BJ
Indlæg: 270
Dette her er godt nok en gammel tråd, men det er netop lykkedes mig at få fat i Tikøbs byggesæt til OHJ 38. Kim Møller siger at man skal bruge en Roco BR 93, men for det første er de ikke så nemme at få fat i og for det andet fremgår det af indlæg ovenfor, at det er problematisk at bruge dette lokomotiv som basis.
Jeg spurgte Kim om der var andre muligheder end BR 93, men det svarede han at det var der ikke.
Det foreslås også ovenfor, at man kan bruge en BR 86 i stedet, hvilket ikke ser helt forkert ud i mine øjne (ja ja, det passer ikke perfekt, men er dog indenfor hvad jeg vil siger acceptabelt).
Jeg vil derfor meget gerne høre om der er nogen, der har erfaringer med bygning af Tikøb OHJ 38, hvilket lokomotiv der er brugt som basis og hvilke problemer man kan forvente at løbe ind i.
På forhånd tak
mvh Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
morten
Indlæg: 301
Meget sjovt, da det var mig der oprettede dette indlæg for 13 år siden.
Jeg købte overdelen hos Tikøb Hobby og en Roco BR93 - og fik bygget OHJ38 hos Mikkel fra MM-modeller.
Jeg husker at han nævnte udfordringen omkring motorblokken og at der skulle files en del af.
Slutresultatet blev flot og ser således ud: