Du har gættet helt rigtigt ... svaret er naturligvis porto.
I øvrigt et nummer af bladet, som er bredt i emnerne ... ser læseværdigt ud.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
00
Indlæg: 633
Stiger portoen igen? PostDanmark har en trist måde at arbejde på, de er under Press fra email, konkurrenter som deler pakker ud og blade der kommer som pdf download. I skrivende stund sidder jeg som passager i en bil og bruger en iPad. Der er lige kommet et specialmagasin til mig, det har jeg læst i et par timer her i bilen. 112 sider til 15 kroner.
Tænk hvis PostDanmark reagerede omvendt, og deler pakker ud i weekendennår folk er hjemme, genindfører efterlyst, henter pakker hos folk, og gør Porto og girokort biligere. (et girokort kager 25 kroner på posthuset)
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Det er der næsten tradition for at skrive om i lederne i tidsskrifter af den slags. Portoproblemet har plaget mangt en redaktør af klub og interesseblade i mange år.
Det giver da så tanker om alternativer - nemlig netbasesrede udgivelser. Så er der mindre post til postvæsnet - hvilket resulterer i yderligere portoforhøjelser.
Alt andet lige, så bliver vi da fattigere på viden om modeltog og tog i almindelighed, hvis der bliver et tidsskrift mindre. Så hellere et netbaseret end ingen ting.
Lad os håbe at det ikke sker. Så vi må alle gøre vort til at bevare disse kilder til viden - og ikke mindst dokumentation af meget omkring banerne.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det nye nr. af Banen er bestemt læseværdigt. Der er nogen spændende artikler med.
Det lader til at de rent abonnentmæssigt holder skindet på næsen, i modsætning til Lokomotivet.
Som tidl. nævnt, så har jeg stor fornøjelse af at holde dem begge, da jeg synes de supplerer hinanden rigtig fint op.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
miken
kjellerup
Indlæg: 347
Ja de vil sikkert kun tjener en pæn del pengen vis man kun købe en kopi til sin tlf/ipad så man kun læse det når man var i bil/tog eller lige hade 5 min
de kun jo laver et forsøg det er jo fremtiden
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jamen, læs dog Model Railroad Hobbyist på tlf / Ipad / bærbar.
http://model-railroad-hobbyist.com/
Fantastiske billeder og lækkert blad - ganske gratis
mvh. Dampfmeisteren
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
Hej
udemærket blad, men nu skriver de ikka så meget om Dansk, selvom principperne for at bygge er ens, og strøm er det samme.
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Den stadigt stigende porto må da undre, da Post Danmark ligger inde med et overskud på over 1.5 Mia. kr. Så skulle man da tro, at der var noget at tage af.
Mvh.
Carl
Cowi
Indlæg: 315
Det burde absolut være muligt for banen at udsende en online udgave.
Enten skal man gøre det muligt at købe en pdf til download og så sørge for at få en lås på den så man ikke kan sende den rundt til gud og hver mand, eller også skal man over i et helt andet format (ikke noget jeg skal gøre mig klog på), men tror det vil være for dyrt...
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.186
1. Jeg tror altså, at de fleste Banen og Lokomotivet læsere foretrækker at læse artiklerne på papir og andre steder end ved pc'en.
2. Alle formater kan knækkes og med den moral, som et par andre helt nye tråde viser, vil det betyde flere læsere men desværre færre betalende.
3. Jeg har for testens skyld en "Donate" knap på nogle af siderne på digitaltog.dk - mest fordi jeg blev opfordret til dog at tage bare lidt betalt for arbejdet, men også for at teste læsernes betalingsvillighed. Det er gået som forventet. Ingen har doneret blot en enkelt krone. Hvis det er udtryk for villigheden til at betale for on-line modeljernbanelitteratur, vil on-line være døden for Banen og Lokomotivet.
Jeg tror, at vi må erkende, at vi er en lille hobby i et lille sprogområde - vi skal altså være parate til at betale for de tidsskrifter, vi tilbydes.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej
Ja det er en form for luksus at kunne sidde med et tidsskrift trykt pænt på flot glittet papir.
Visse firmaer afsender deres post fra andre lande i EU, idet det er billigere. Jeg har ingen ide om besparelsens tørrelse i den forbindelse, men de gør det i hvert fald for at spare penge. Måske det var en mulighed.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Men det kræver så også, at bladet bliver trykt i udlandet, eller sendes ud af Danmark først, men så er det jo nok så som så med besparelsen, selvom et oplag sagtens kan sendes som een stor pakke. Der skal jo også nogen til at pakke ud, komme i kuverter og poste til Danmark.
Det er også en mulighed at udkomme på www. Men når der, for mit vedkommende, er tale om materiale der fordrer timelang fordybelse frem for mere flygtig læsning som f.eks nyheder, som sagtens kan læses på www, foretrækker jeg, til hver en tid at læse som blad.
Af samme årsag bliver jeg aldrig tilhænger af e-bøger, men det er en helt anden snak.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De kan da sagtens pakkes i Danmark, køres over grænsen og så sendes derfra.
Min svigermor er veninde med et par der udlejer sommerhuse, hovedsageligt til tyskere. Der skulle sendes brev til samtlige kunder, så min svigermor hjalp med at pakke nogle af brevene og så kørte de ellers på shoppingtur ned over grænsen. De sparede sommerhusudlejningsfirmaet 10.000 kr på - og så kunne de grænsehandle lidt samtidigt....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Jeg ved, at der er nogle firmaer, der beskæfiger sig med at adressere og kuvertere, så selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Jeg synes bare det lyder skørt, hvis det kan betale sig, først at fragte x antal forsendelser ud af landet, for derefter at sende dem tilbage, uanset om de er adresseret i Danmark eller ej.
Men så pudsig er verden sommetider.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej
Du havde nok ikke, kunne forvente andet. Hvis alle dem der laver hjemmesider, gerne ville have penge for deres "arbejde" ville de bare ikke få besøg på deres respektive side. Man er nød til at betragte dette arbejde, som frivillig ulønnet arbejde. Hvis man er så heldig at kunne få nogle til at reklamere på ens hjemmeside, skal man nok værer glad. Men jeg tror ikke at man kunne få en anstændig timeløn ud af det.
Jeg er ikke bruger af digitaltog .dk. i det jeg ikke har fundet siden særlig intersant. Da det primært Märklin siden drejer sig om, og mit Märklintog har været pakket ned i de sidste 25år. Hvis jeg skal bruge manualer, finder jeg dem hos de respektive producenter, indelandske som udenlandske.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.186
Ja, er det ikke det, jeg skriver - "Det er gået som forventet"?
Mit indlæg skal ses som en underbygning af, at der ikke rigtig vil være økonomi i en on-line udgave af Banen og/eller Lokomotivet. Tidsskrifterne vil blot blive en hjemmeside som min og andres hjemmesider.
http://www.digitaltog.dk er ikke lavet for at tjene penge. Den er udelukkende for sjov. Jeg har personligt meget stor glæde af siden og de kontakter, det giver både virtuelt og når vi optræder ude i virkeligheden under messer og udstillinger.
På sidste Hobby-messe var der flere, som opfordrede til en "donate" knap ..... men som jeg har skrevet i flere indlæg, er dansk mentalitet ikke rigtig til den slags.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Næh, bare spørg Lars hvad han har fået ind her for Sporskiftet. Tror ikke helt det står mål med de mange ressourcer der er brugt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.186
Jeg så egentlig godt, at nogen engang opfordrede Lars til Donate-knappen, men troede, at han havde droppet idéen. Dit indlæg fik mig til at lede på siden.
Nederst og kun på forsiden, den havde jeg ikke set. Så gad vide, hvor mange, der ser den overhovedet. Donerer da nu ;0)
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
En aktuel optælling: 2200,- kr. siden knappen kom på i starten af august.
Tak til alle, der har bidraget - men det er rigtigt, at det på ingen måde står mål med udgifterne.
MVH
Lars
c-lind
Elektriker
København N
Indlæg: 50
Det er da fuldstændigt helt utroligt, at der kun er gået 2200,- kr ind til donationer, især når man ser den meget aktivitet på Sporskiftet. Måske Lars har gjort en fejl i forbindelse med donate knappen, måske han skulle have lagt sit bankkonto nummer på også, jeg havde feks. ikke mulighed for andet end en overførsel og måtte skrive efter det for at give min donation :oops: .
Hvis det havde været mig der havde kørt en sådan side som denne, med alt det arbejde og tid det tager, ville jeg have været enormt skuffet over den ringe support. Prøv da at huske på, hvis hvert medlem bare gav en sølle tier, ville det blive over 15000,- kr, jeg synes det er tankevækkende.
Jeg tror sgu jeg vil give en donation til i det nye år igen, så kan Lars i det mindste se der er en der er rigtig glad for hans initiativer.
Glædelig jul til alle
Claus
Møtrik
Indlæg: 619
Jeg ville elske at kunne købe ET download link. Der findes så mange metoder til at sikre det med, og så få Posten ikke nogen af "vores" penge.
Jeg køber så meget underligt så penge til et pdf dok. ville være helt ok.
Tænk at kunne købe gamle årgange på Cd /DVd eller lign. Miba har da gjort det flere gange.
og det til en yderst fin pris.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.677
I vores øjne har et blad større værdi - så hvis vi ( konen & jeg ) skulle bestemme - så fortsat et blad
Hvis man forestiller sig, at Lokomotivet må kaste håndklædet, så vil Banens fremtid også blive lysere, for så er der et medie mindre til forretningerne ....
Men om Banen kan dække den anden del med tegninger o.s.v., det ved jeg ikke
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu holder jeg på at man bestemt skal støtte Lokomotivet. Bare man kører en lille smule dansk, kan man få meget ud af det.
Men skulle det komme så vidt at der kun kommer et blad, så er der måske åbnet op for en A4-udgivelse i stedet.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
Jeg tror ikke Banens fremtid hverken mørkere eller lysere ud, med eller uden Lokomotivet. Der er mange der kun læsere et bladene. Jeg selv er en af dem, og jeg køber ikke Banen, bare fordi Lokomotivet lukker og slukker.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.677
Da reklameindtægterne er større del af omsætningen i den type blade, så vil der, hvis et blad forsvinder, blive en større del til det / de, der bliver tilbage
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Møtrik
Indlæg: 619
Hvad er værdi for dig? for mig er det viden ikke noget fysisk håndgribeligt (blad, bog eller lign)
jeg bruger som så mange andre computere, smartphone og lign. på min smartphone har alt muligt liggende. og det er jeg rigtig glad for, fordi jeg altid har den og dermed dataerne på mig. Derfor vil så og altid viden (pdf dok.) med mig, og det er der meget værdi i.
og hvis priosen er rigtig (husk at der kan spares på tryksager og porto , i den her forbindelse, så vil det give langt lavere priser pr. udgivelse. og kan da kun være i alles interesse.
(husk porto og trykningen er altid det bladene brokker sig over)
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Tidskrifter som lokomotivet og det hedengangne Signalposten har frem for alt deres store værdi i form af den viden og dokumentation, der er kommet på tryk og dermed tilgængelig for eftertiden.
Et tidsskrift i form af en fysisk udgivelse er vel enhver redaktørs drøm. Man har lavet noget håndgribeligt der gerne skulle præsentere sig godt.
Hvis ikke at det fortsat er økonomisk muligt, så er det næstbedste selvfølgelig at finde en mulighed for en elektronisk udgivelse. Uden at kende de konkrete omkostninger ved den elektroniske udgivelse, så vil jeg mene, at det meget vel kan være en måde at få et tidsskrift til at overleve på.
Umiddelbart vil det også være resourcebesparende, men om det gælder total set, er anden sag.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Michael BJ
Indlæg: 277
Et tidsskrift i elektronisk form er næsten uden værdi for mig!
For det første læser jeg normalt mine tidsskrifter i sengen om aftenen og det kan jeg ikke med et on-line tidsskrift.
For det andet orker jeg ikke at læse længere tekster på en skærm - korte tekster er OK (feks. indlæg her på Sporskiftet), men længere tekster vil kun være acceptabelt på papir for mit vedkommende.
For det tredje vil jeg også gerne have bladene stående til senere opslag, også efter at udgiveren har lukket og slukket, og det kan man ikke med on-line udgivelser. Når websitet er lukket, er alle bladene væk.
Der er selvfølgelig forskel på tidsskrifter: Et blad som Lokomotivet indeholder så meget information af blivende værdi at det ville være slemt, hvis det pludselig var væk. Et blad som Banen ville derimod ikke være problematisk for mig at miste, da det mest er nyheder og "underholdningsstof" og ikke meget af blivende værdi.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Møtrik
Indlæg: 619
Prøv at forestille jer at have adgang til alle artikler vis et index. Det ville bare være helt vildt bruger venligt. Jeg læser da også inden mine øjne falder i. Men aldrig noget jeg er "nød" til huske. Og herre gud det er kun et blad. Desuden ville en digital udgave forhindre at forlaget ikke havde gamle udgaver liggende. Til salg
Naturligvis.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Er Banen og Lokomotivet ikke primært blade, der udkommer fordi redaktøren brænder for opgaven.
En udgivelsesform som gratis pdf-download kan redde bladet, hvis udgifter til trykning og ikke mindst forsendelse bliver for høje.
mvh. Dampfmeisteren
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.186
Lokomotivet er en forening, som også udgiver bøger ... men ikke Banen .... Mig bekendt skal nogen leve af indtægten fra Banen.
Derudover er det nok ikke lige så let at få nogen til at bruge den lange tid på at researche og skrive til nettet som til en fysisk udgivelse.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Cowi
Indlæg: 315
Hvis man nu sammenligner med Model Railroader (okay noget større oplag og derved næppe lige så økonomisk trængt) så er deres opsætning da tæt på genial. Man kan finde en masse på deres hjemmeside om hvad de tidligere har bragt i bladet (og her er banens appetitvækker noget bleg, men igen et noget større blad) Der hvor jeg dog mener vi kunne lære noget er af deres medlemslogin. Hvis du er abonnent kan du som ved så mange tidsskrifter osv logge ind og få adgang til en hel masse information online, hvilket jeg synes er genialt. Jeg er selv ikke abonnent på bladet, men bare alene på grund af deres onlinedel har jeg da tit overvejet at blive det (men der er jo også noget der hedder penge). De har blandt andet guides (og flere er videoer) og så har de deres trackplan database som for mit vedkommende især er fristende.
Naturligvis kræver det nogle ressourcer (både økonomiske samt menneskelige), men jeg kunne se det som en mulighed hvis Lokomotivet og Banen blev lagt sammen (om end blot online) under samme sted og hvor man så til gengæld som abonnent kan få tilgang til deres materiale.
Torben Z.
Indlæg: 754
Tidsforbruget er såmænd det samme, så det må i så fald mere være lysten til at skrive artiklerne.
Teknisk burde der vel ikke være noget som talte imod en pdf-udgivelse af "banen" og "LOKOMOTIVET".
Begge blade bliver formentlig i dag afleveret til tryk som en pdf-fil, så derfor burde de let kunne lægges til download fra hjemmesiderne - måske man så skal udelade nogle skæremærker, farvestrips etc.
Under forudsætning af at annoncørerne fortsat vil betale det samme beløb for en annonce i en ren webudgivelse, så burde økonomien alt andet blive bedre.
Hvis "LOKOMOTIVET"s eneste problem ER økonomien og IKKE er mangel på tilgangen af nyt stof, så burde muligheden måske overvejes i Næstved.
Hvis man frygter manglen på godnatlæsningen, så kunne man jo printe hele tidsskriftet ud, eller blot de sider man er specielt interesseret i.
Dog ville jeg næppe selv ofre 132 sider papir på at printe "banen" ud, men "LOKOMOTIVET" med sine 40 sider burde være overkommeligt.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.186
Jeg tror, at du undervurderer de ressourcer, der skal til - og særligt de IT-mæssige ressoircer der skal til sikkerhedsløsningen. Jeg har ikke rigtig tillid til, at alle vil betale, hvis de kan "snyde sig" til en gratis version.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 254
Det er da meget nemmere at snyde i dag hvor du dagen efter udgivelsen kan gå på dit lokal bibliotek og læse nyeste udgave.
Du kan tage kopier af (for dig) spændende artikler.
Eller du kan sågar låne ældre versioner med hjem og scanne selvsamme.
En online version kan du da kun læse, hvis du har et abonnement!
(Kan måske hackes, hvis man er rigtig dygtig.)
Tvivler på at de fleste danske aviser vill have en online abonnements version, hvis det var så nemt at snyde.
Og fordi løsningen jo allerede er opfundet, tror jeg heller ikke at det vil koste alverden i indkøb af et brugbart CMS system, i forhold til at skulle blive ved at at betale for trykning og porto - og sidstnævnte kender jo desværre kun en vej i øjeblikket, og det er op.
Mvh
Kristian
Cowi
Indlæg: 315
Det er absolut muligt at jeg undervurderer hvad der skal til for at holde en online version "sikker" og skal da gerne indrømme jeg på ingen måde har nogen ide om hvad det egentlig kræver. Omvendt som HP 16 skriver så er der vil en grund til at så mange aviser m.v. netop har online udgaver at det altså er muligt at gardere sig mod hackere.
Endvidere så tror jeg også det kommer an på hvem man har som klientel. Selvom der i denne tråd har været nogen som har efterspurgt kopier af nye numre af Banen (er i øvrigt ikke for at hænge nogen ud) så anser jeg da folk i vores verden her for at være forholdsvis reelle med hensyn til at betale istedet for at springe over hvor gærdet er lavest. Selv ville jeg være meget interesseret i netop et abonnement hvis det betød at jeg online kunne få tilgang til gamle artikler. Den mulighed har jeg ikke ved det fysiske abonnement. Jeg kan selvfølgelig gå ned på biblioteket, men de har ikke særligt mange år tilbage og der har jeg jo heller ikke muligheden for at hive en artikel frem lige når jeg skal bruge den. (nogen kunne jo have lånt det før mig :!: )
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Det kan du ikke sammenligne: Der er meget stor forskel på en avis, der hovedsageligt leverer nyheder, og så et tidsskrift, der leverer indhold med meget længere levetid. Problemet her er ikke hackere, men derimod almindelig kopiering, der jo bliver meget lettere, når originalmaterialet foreligger i elektronisk form fra starten.
Aviserne kan lettere sælge deres nyheder, fordi folk vil have dem med det samme - de vil ikke vente en uge eller fjorten dage på at få dagens nyheder. Derimod er der sikkert mange, der gerne vil vente på at få en PDF med f.eks. Lokomotivet eller Banen. Tidsfaktoren spiller altså med til fordel for aviserne her - men har en helt anden betydning i forbindelse med bøger og tidsskrifter.
Og for dem, der måtte være i tvivl: Der findes masser af software, der så let som ingenting kan gemme en hjemmeside i PDF-format, så man kan læse en nyhed, sige "Gem som PDF", og herefter sende PDFen til alle sine venner. Og nej, det er ikke lovligt - kun at gemme dem til eget brug.
MVH
Lars
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 254
Jeg er helt enig i at det er fuldt lovligt, som du siger, og det er da fint at det er tilgængeligt for masserne, Men det var blot som kommentar til det Pejft skrev om en online version at nogle nok ville forsøge at snyde sig til en gratis version.
Her mener jeg at den nuværende bladform giver større muligheder for "gratister".
Hvis ikke man "bare" kunne låne på biblioteket, ville flere måske abonnere på mjbladene.
Og faktum er jo at vi bevæger os mere og mere i retning af et online samfund, og det er blad- og magasinudgivere jo nød til at forholde sig til - desværre også her i mj-verdenen.
Mvh
Kristian
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der ER faktisk en rimelig sikker løsning, som også kan overvejes ... eBooks.
Med Amazons Kindle og Apples iPad, er markedet for alvor begyndt at røre på sig. Og specielt på iPad er der begyndt at vælte engelsksprogede fagblade ud på den platform.
Jeg er godt klar over, at lige Banens og Lokomotivets læsere måske ikke lige er de første, der springer på en iPad.
Men det ER faktisk ret smart, da de blade/bøger/aviser man abonnerer på, bliver kodet til det abonnement man har. Det KAN selvfølgeligt hackes - men det er ikke ligetil. Og hvis prisen er rigtig, gider folk generelt ikke.
Jeg har f.eks. købt abonnement på Politiken ... det koster kr. 12,- pr. måned. Og hvis man nu forestillede sig, at et blad som Banen kostede kr. 48,- i en elektronisk udgave, så var jeg helt klart på.
Det smarte ved eBooks er, at hele sikkerhedsaspektet håndteres af udgiveren (Apple eller Amazon). Og man kan altså sagtens få en Kindle-reader til en computer. Det er bare sjovere at tage en iPad eller lign. med i seng og godnatlæse på sådan en.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Møtrik
Indlæg: 619
Tablet coms findes også på andre platforme. jeg skal ihvertfald ALDRIG ha' en IPadde, (får simpelthen knopper ved tanken.) men lav det til Android så er jeg med
og husk det skal skrives i Flash (Rofl)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Jep - dem diskuterede vi også under frokosten i dag i en helt anden kontekst.
For mit vedkommende er der ikke nogen tvivl: Jeg ville aldrig drømme om at købe det nødvendige isenkram, så længe man samtidigt bandt sig til en monopol-virksomhed som Apple eller Amazon. Apple har klart vist deres viljestyrke, når man betænker, hvordan de udelukker applikationer som Ekstra Bladet, der ikke må vise deres side 9 pige (selvom lignende udgydelser i England og Tyskland godt må), eller spærrer for enhver applikation eller publikation, der omtaler Android i positive toner.
Apple er ved at overgå selv Microsoft i misbrug af monopol, så for mit vedkommende er det fuldstændigt udelukket at handle med dem.
Så eBooks er først interesante den dag, man kan købe en eBook og bruge den på tværs af producenternes platforme - jeg vil først investere i konceptet, når jeg kan købe en eBook og være sikker på, at jeg også kan læse den, når jeg skifter hardware til et konkurrerende fabrikat.
Det producent lock-in, Apple er verdens førende eksponent af, vil jeg på ingen måde støtte.
MVH
Lars
Møtrik
Indlæg: 619
du ER bare bedre til at sige tingene pænt
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Kindle-reader fås også til iPad, så helt bundet er man heldigvis ikke.
Ellers er jeg enig ... der er lidt for meget BigBrother i deres polititk.
Med hensyn til Flash, så er der altså noget om kritikpunkterne. Apple har valgt IKKE at installere Flash på deres nye MacBook Air. Et nyhedssite prøvede så at installere det ... helt uden problemer. Men surftiden på helt almindelige hjemmesider med flashbaserede reklamebannere reducerede batteritiden fra ca. 6 timer til ca. 4 timer.
Så ... måske er Flash ikke det fedeste til mobile enheder ...
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Ja, eBooks, uden at Amerikanerene er involveret. De har monopol på næsten alt i den retning, og vi ved ikke hvad de bruger informationerne til!.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.033
Tror du mig meget gammeldags, når jeg siger jeg vil hellere læse en trykte magasin?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Nej, slet ikke - det vil jeg også hellere: Se blot (under Køb/Salg/Bytte), hvad jeg lige har købt...
MVH
Lars
Møtrik
Indlæg: 619
http://www.wired.com/gadgetlab/2008/11/adobe-flash-on/
min Android har det meget fint med flash
Er Apple er nogle gamle mænd med paranoia, med ønske om totalt monopol.
:?:
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.033
Tillykke!
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!