Heljan har i dag lagt sit nyhedskatalog ud på nettet.
http://www.heljan.dk/filarkiv/billeder/1822009141711.pdf
Jeg hæfter mig specielt ved, at Mo'en lever endnu, at skinnebussen tilsyneladende ikke er opgivet, og at Cp'en kommer som specialvogn i tredje kvartal.
Og så er der drejeskiver i alle formater, både runde og aflange
Søndenfjords
__________________
Søndenfjords
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Det ser ud som om der skal et par forudbestillinger afsted til pusheren.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Desværre er der ikke så meget at hente for os AC-brugere mth. drejeskiven, medmindre man vil bygge om selv
Det er ellers en 100 % korrekt skive, der har forbillede i den der er i Odense (dette har jeg set i en folder med den).
Godt at se at MO´eren og CP´eren lever i bedste velgående
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Voller
Indlæg: 169
Jeg er glad for (igen) at se en vinrød MX'er. Sådan en har jeg aldrig fået fingrene i.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Litra-H
Indlæg: 120
Hej Claus...
Jeg er endnu ikke faldet over en 21,5 m. drejeskive i DK der ser ud som den Heljan er kommet med i model. Glæder mig til at se billed dokumentation på en 21,5 m. drejeskive med en bro der ikke er forstærket med skråstivere og med flad bund og ikke med dybde som på en dyb tallerken.
Drejeskiven i Odense ved DJM ligner i hvert fald ikke Heljan's model. Drejeskiverne i Langaa og Randers er ligeledes med dybde og skrå forstærkninger på selve broen.
Venligst,
Litra-H
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jamen du har helt klart et dybere kendskab til drejeskiven i Odense end jeg har det
Grunden til at jeg skrev at den i Odense var forbilledet, var fordi der i en præsentationsfolder af modellen var et par billeder af den i Odense. Og så tænkte jeg straks at de har brugt den som oplæg. Men jeg har ikke haft sammenlignet modellen med forbilledet.
Men under alle omstædigheder, så holder jeg mig nok til Rocos drejeskive. Den findes nemlig i en AC-version og ligner nogenlunde noget dansk, omend der på de danske ikke var betjeningshuse (har i hvert fald ikke set det på fotos). Men det må så kunne fjernes.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
http://www.hapo-bahn.de laver en fin 23 m drejeskive som med lidt snilde kan gøres dansk og så har den den fordel at den kan tage større damplokomotiver end litra N og findes naturligvis både til ac og dc.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for linket, det ser meget interessant ud og skal lige studeres nærmere
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Nu er det jo ikke alene størrelsen, det kommer an på.
Drejeskivens diameter skal vel også vurderes i forhold til anlægs-temaet ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg hæfter mig mest ved at det ikke er billeder, men tegninger.
Mo er faktisk meget pænere i virkeligheden, end på CAD tegningen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Søndenfjords
Indlæg: 284
Heljan skriver i dag på sin hjemmeside, at skydebroen er klar til levering.
Søndenfjords
Søndenfjords
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
I det nyhedskatalog som tilsyneladende ikke er online mere var der et CP-byggesæt. Hvad kan man bruge det til af spændende varianter, jeg synes ikke lige der var noget sidst jeg kikkede jernbanen.dk igennem.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
DSB's største drejeskiver var 20 m. lange. Der var/er 2 typer. Kongestolstypen med den dybe grav og skråstivere på broen samt den mere moderne Charnier type. På denne var graven ikke særlig dyb og broen var leddelt.
Der kan læses mere om begge typer i "Banens Bygning og Udstyrelse".
Forøvrigt virker linket til Heljan ikke hos mig.
Mvh.
Carl
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Linket er også ophørt med at fungere her.. Både i IE og Firefox.. Jeg får en fejl 404 når jeg prøver..
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Tikøb Hobby har tidligere haft en række ombyningssæt til Heljans CP - bl.a. til nogle 1. klasses vogne. Det kan være, de dukker op igen - det giver jo ikke så meget mening at sælge ombygningssættene, hvis man ikke kan få grundmodellen til dem.
MVH
Lars
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Til Heljans lille drejeskive er der skråstivere med til selv-montering. Det kan da godt være at graven ikke er helt dyb nok og at den forestiller en 1,5m for lang drejeskive, men jeg synes da, at den illuderer en dansk drejeskive langt bedre end en med et tysk manøvrehus på. Og så kan en N-maskine være på den.
Så må du købe epoke modellers, men der er et simplere styresystem til.
Heljans er jo lavet ud fra "det muliges kunst". Graven er fra deres N-skala drejeskive og så har man lavet en passende H0 bro. Hvis man ikke havde gjort det, så måtte man nøjes med den lange model lavet til US markedet.
Modeltog er altid et valg med kompromis'er.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Søndenfjords
Indlæg: 284
Kataloget kan stadig ses her:
http://www.danskmodel.dk/diverse/Anmeldelser/BrochureEuropa.pdf
Søndenfjords
Søndenfjords