Fra Heljan i 2011
Der er ikke meget info pt. men læs lidt mere på min blog - http://www.emjblog.dk
__________________
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Fra Heljan i 2011
Der er ikke meget info pt. men læs lidt mere på min blog - http://www.emjblog.dk
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Cool
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hold da op AC udgaven bliver efter NEM normem dvs med rigtige ac-hjul ,og sporvidde ,det ser meget lovende ud. jeg ser frem til at test køre den godt og grundigt i butikken inden den ryger i indkøbskurven.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
F.Ormstrup
Indlæg: 2.696
Det vil jeg tro er klogt, de små Triangler er desværre - 2 aksler og højbenede - svære at få anbragt slæbeskoen på så den ikke syner af særligt meget og samtidig ikke presser et hjulpar af sporet.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har du et link til det katalog?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Møtrik
Indlæg: 619
Dejligt med de små loks som vi bliver lovet, rigtig fedt, så mangler der lige R maskine og og høj F'er ja og sådan kan jeg jo blive ved. (høj F'er kørte der hvor jeg er opvokset, bare en del år tidligere)
Litra P
Indlæg: 1.852
Hmmm, er der en civilingeniør tilstede i dette forum? Løsning udbedes
. Jeg skal bruge et par stykker (mindst)!
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er et godt initiativ, der mangler hårdt en Triangler
Så det var altså overraskelsen, det blev ikke en dampmaskine, men en næsten stensikker succes.
Men når snakken går på AC, vil jeg denne gang her vælge at se det an først, inden jeg evt. køber en.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cbt
Indlæg: 1.167
Jep, det ligner en sikker succes.
Så må vi håbe, at Heljan også laver en ulitreret udgave incl. litreringsark og evt. "afvigende" løsdele, sådan at man selv kan lave den/de privatbaneudgaver man måtte ønske.
Og turde man måske at håbe på eventuelle bivogne til modellen ?
Jeg kan ikke lige få øje på nogen slæbesko på billedet af originalen, så det er nok ikke dér at svaret skal søges...
Roco har som bekendt lavet en lydløs slæbesko - næste trin i udviklingen kunne måske være en usynlig (?)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.696
Ja, lad os få FD, FE
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ja, ja for hulen da ... den er jeg med på!
Sådan en lille fræk togstamme :idea:
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Nej dette er IKKE overraskelsen. Har fået at vide hvad det er, men på den betingelse jeg ikke sagde hvad det er
MVH
Bjarke
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Næeh; men ovrraskelsen er der nu også mange der har efterlyst - også her i forum
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
cbt
Indlæg: 1.167
Det ved jeg godt, Mr. Ormstrup. Det behøves du ikke at belære mig om. Og det ændrer ikke på rigtigheden af det, jeg skrev.
Jeg er måske nok ny her på sitet, men ikke indenfor denne hobby.
Og ved man ikke hvorfor det netop er DSB MC/ME/MF (og dermed bl.a. KRB og LNJ) Trianglen, som Heljan har udset sig som særlig fordelagtig, så kan man slå det op i diverse litteratur eller søge på nettet. Det er jo altså ikke raketvidenskab...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 340
Er der noget nyt mht. hvornår vi "normale mennesker"
får nyheden at vide?
- Martin
Søndenfjords
Indlæg: 284
IC4?
Søndenfjords
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Overraskelsen - 2. kvartal 2010. Virker som annoncering af produktet og levering sker samtidigt. Vi får se hvad der sker....
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
gejo
Indlæg: 686
Inden AC-folkets forventninger bliver for høje, så vil jeg blot bringe Heljans anonce fra bagsiden af Banen 108 i erindring. Læg nærke til ikonerne.
Hilsen
Gert
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Yep, det skal man nemlig være meget opmærksom på. Der er reeelt tale om en DC-model der blot har fået monteret slæbesko. Det skal man bare gøre sig klart, og så tage de evt. konsekvenser.
Men lige netop i dette her tilfælde blev DC-folket (i hvert fald en del) heller ikke forskånet for problemer pga. hjulene og de meget små flanger.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Det kunne være spændende, hvis Heljan lavede en gasgenerator som ekstraudstyr.
Søndenfjords
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er utrolig mange muligheder og som nævnt i en anden tråd, så kom typen også ud til en del privatbaner. Det er næsten en stensikker succes, uanset om det giver bøvl i AC eller ej.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Litra-H
Indlæg: 120
Vil det sige at der stadig er chance for at Heljan kommer med endnu et vippe lokomotiv som bare skal stå ved siden af de andre?
Det kunne være at de skulle lave en model af Danmarks Jernbane museum så vi i det mindste kan stille lokomotiverne indenfor.
Jeg fatter ikke at de ikke snart begynder at høre efter og ser at få lavet noget mere af det de er gode til (MX, MY, Mo) og baserer noget nyt på dette istedet for at komme med noget mere damp ingen af os vil købe alligevel.
Dansk jernbane har masser af tog som Heljan sagtens kan lave og tjene en skilling på ... istedet ligger man i en slags tornerose søvn og tror det hele er godt, bare de køber modeltog i England.
Jeg fatter ikke en meter... hvorfor ringer de ikke bare til Peter ???
Venligst
Litra-H
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Heljan kan altså godt lave dampere (eller også kan man være heldig).
Min E-maskine kører rigtg fint, og ligeledes Pr 905. Pr 908 vugger dog lidt med tenderen under baglænskørsel; men ikke meget værre end N206 fra Roco/Freja.
Min P-maskine kører også fint, den er dog godt nok repareret 1 gang.
DERIMOD har jeg både en Mo-vogn og et Ms-lyntog, som har opgivet ånden, efter at de begge to havde fejret fastelavn med skralder et kort sykke tid.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad fejler de?
Og er du interesseret i at få dem til at køre igen - her tænker jeg specielt på Mo.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Klaus
Ja da, selvfølgelig er jeg da interesseret i det
Du lyder som om, du genkender symptomerne ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Kresten
Indlæg: 1.044
Som 3-skinne kører vil jeg godt anfægte Mo som del af "det, de er gode til". Den har jeg og mange andre haft stor ombygningsfornøjelse af...
Og nu har jeg pludselig fået et åndssvagt problem med min MY1202 og vil høre, om nogen har oplevet noget lignende og måske har et tip til, hvad problemet er:
Den har stået ubrugt i 6-8 mdr og kører nu utroligt langsomt - lige indtil jeg løfter de trækkende hjul fra skinner/rullestand - så spæner den afsted. Jeg har haft den skilt ad i tusind dele (eller ihvertfald mange dele) for at se, om jeg kan finde hvor problemet er. Men det kan jeg ikke - alt synes at dreje fint og let. Jeg har Loksound dekoder og har forsøgt med CV53,54 og 55, men det hjalp heller ikke (de har i øvrigt heller ikke været ændret fra den gang, den kørte ok).
Er der nogen, der har oplevet samme situation og har en ide ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Flækket kardanskål?
Når den kører langsomt, kører motoren så huritgt rundt?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ikek specielt, men lige netop Mo er der ikke meget "rocket science" over. Den kan nok selv jeg finde fejlen på
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Karlo Roed
Indlæg: 129
Tænk, her troede jeg lige, at tråden drejede sig om Heljans Triangelvogn.
Karlo.
Roed
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg har set tidligere tråde om flækket kardanskål. Men hvis du med kardanskålen mener den box, der sidder for enden af akslerne fra motoren og som må indeholde noget snekke-udveksling med tandhjulene til de trækkende hjul, er den fin og hel.
Det virker simpelthen som hjulene udsættes for belastning et eller andet sted fra.
Og nej - motoren kører ikke hurtigt rundt - nogle gange brummer den med en "ovderbelastningslyd" og sættes i gang ved at dreje på et af hjulene...
Kresten
Occam
Indlæg: 583
Sikke en dejlig overraskelse...den glæder jeg mig til at se.
Skinnebussen fra efterkrigstiden, som treenigheden af danske producenter blev enige om at lave samtidig, er lidt for moderne for min smag.
Med venlig hilsen
- Occam
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Nyhedsbladet oplyser at den kommer i AC og DC. Den kommer at overholde NEM standarden for hjulprofiler. Den får en 8-polig NEM 652 stik til decoder. Den får skift af lys i køreretningen. Mindste kurveradius bliver 42 cm. Den får NEM skakter til koblinger.
Hvorfor mindste kurveradius er 42 cm er lidt mystiskt. Hvorfor? :?
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
F.Ormstrup
Indlæg: 2.696
Lyder godt. - minimum 42 cm. Det er da ikke spor mystisk - Heljan har endelig lært at skrive i et reklamemateriale hvilke minimumskrav der skal overholdes for at køre med materiellet (altså ingen metalskinner). De har bare glemt max 3 % stigning.
Men de 42 cm skyldes nok at de vil forsøge at få hjulophænget til at se forbilledligt ud. Det giver ikke de store muligheder for ekvilibrerende ophæng. At den kan klare selv en så relativ skarp startsætskurve som 42 cm er da godt klaret.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
UTJ
Indlæg: 438
Der er ikke taget endelig stilling til hvordan motorvognen skal konstrueres. Der er ikke mange hjul, så strømoptag og trækkraft er noget, der skal ses særligt på. Den håbløse slæbesko, som parantes bemærket kun metrotog kører rundt med i Dk nedsætter trækkraften og et monteringspunkt kommer under alle omstændigheder til at se afskyeligt ud, men hvis det kan lade sig gøre så kommer det vel. Hvis det skal blive en pæn model (og det skal den) så er der ikke meget plads til alskens elektronik. Selv en mindre motor levner ikke meget plads til dekoder og højttaler. Det bliver i øvrigt en kunst at lave den, så den kun kan trække to vogne og helst ingen op ad bakke, for nu at få lidt virkelighed ind i modellen. Faktisk er det vanvittigt at elektronik og lyd nu fylder så meget, at fordelene ved mindre motorer nu bliver spist op af alle mulige andre features. Lysskift er nærmest unødvendigt, da en enkelt frontprojektør på en enkeltrettet motorvogn nok skal være tændt når vognen kører fremad.
Motorvognen er tænkt at blive konstrueret med forskellige front- og tagkølerarrangementer. Hvis det er muligt at støbe en pæn kofanger, så bliver den lagt ved, til de mange (få?) som gerne vil have privatbaneudgaver. Andet privatbanelir er så op til den enkelte at sætte på. Bemalingen bliver det mest udfordrende, men det er der også idéer til.
Som sagt. Det bliver det muliges kunst, så forlang ikke for mange features, for så køb hellere en MZ eller MY, hvor der er plads indeni til en hel bærbar computer. En triangel er for os, som gerne vil have sidebane og korte tog.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Uha!
Du får det til at lyde som om, det er dig, der skal designe Trianglen, og du får det også til at lyde som om, du helst var fri.
Nu havde jeg ellers lige glædet mig til den, men det er lykkedes dig at tage noget af glæden fra mig.
Søndenfjords
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Nu har jeg tilfældigvis leget med at bygge en Triangel - omend en anden udgave end den Heljan vil lave.
Dekoder - selv en lyddekoder kan fint ligge i taget. Da den skal have en beskeden trækkraft/motor, kan man med fordel anvende en dekoder beregnet til skal N. Højttaleren vil også kunne olaceres under taghvælvingen.
Motoren skal placeres således, at den stikker lidt ud gennem bunden og lidt op mellem stolerækkerne, men under vindueshøjde. En slank faulhaber vil kunne klare det. De fås også med påmonteret gear - så kan transmissionen laves meget enkelt.
Det er selvfølgeli ikke deb billigste løsning, men hellere en god professionel løsningt og lidt højere pris end et halvgående produkt. Dem har vi set nok af.
Jo det er da en udfordring at lave sådan en model, men det er en udfordring Heljan selv har valgt. En god udfordring.
Vi ser med spænding frem til resultatet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
UTJ
Indlæg: 438
Det er vel det som på moderne dansk kaldes "forventningsafstemning". Hellere positivt overrasket, når den kommer, end skuffet på grund af for høje forventninger.
Og nej. Jeg konstruerer den ikke, men ved en hel del om triangelvognen. Og jeg synes at det er en helt fin idé med en triangelvogn, for efter min smag passer den lige ind på et dansk modelbaneanlæg.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg synes da bestemt ikke, du på nogen måde ødelægger forventningens glæde, tværtimod! Det er da bestemt en udfordring at lave et så spinkelt køretøj, så alle bliver tilfredse, og jeg tror ikke, der her inde vil have noget imod at følge modellens udvikling.
Det lyder rigtig godt, at alle varianter formentlig vil blive tilgodeset (Mo-kølerne har Heljan jo i forvejen!), og rigtigt: Vognen er et "must" på ethvert anlæg, hvor der køres dansk.
Bjarne
cbt
Indlæg: 1.167
Angående "børnesygdomme" hos industrimateriel, så er modeller fra køkkenbordsfabrikanter heller ikke altid fejlfri - og her er prisen endda 5-10 gange så høj... :?
Mon ikke Heljan kunne tænkes at bruge samme motor i Trianglen som i skinnebusserne (hvis de da ellers bliver til noget) ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
cfrost
Indlæg: 273
Motoren kan også med fordel placeres lodret i toiletet
Der står den på min Triangel, og det fungerer fortrinligt.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Også en mulighed - måske kaldet "træk og slip"?
Jeg bruger toilettet ( i trianglen!) til kabelføringen.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Selvsamme ide som ved Märklins Lint, hvor motoren er placeret lodret på midterste bogie (der alligevel er gemt i overgangen mellem de 2 halvdele). Det efterlader masser af plads til både elektronik og frit gennemsyn i toget.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det må være sådan, det skal gøres.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, men nu har de da fået nogle idéer med på vejen (se ovenfor). Og hvis Claus kan, så kan Heljan vel også
. Og hvis den kan trække to vogne op ad en 3% helix, så får Heljan også muligheden for at få de kunder med, der har været så optimistiske, at bygge sådan noget ind på deres anlæg (sådanne ligger dog nok lidt udenfor målgruppen
).
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
UTJ
Indlæg: 438
Nu er der ikke mange jævnstrømskørere, som køber Märklins produkter - de fleste produkter er simpelthen ikke pæne nok i detaljerne og heller ikke tilstrækkeligt målfaste. Märklin i Trix-udgave er heller ikke den store åbenbaring. Heljan kan sagtens lave Märklin-tog, men det gør de nu ikke. Men mon ikke der kan blive plads til dennehersens rædsomme slæbesko alligevel........