Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Ny Triangel motorvogn ME/MF/MC

Fra Heljan i 2011

Der er ikke meget info pt. men læs lidt mere på min blog - http://www.emjblog.dk

Smile

heljantriangel

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

Cool Cool

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hold da op AC udgaven bliver efter NEM normem dvs med rigtige ac-hjul ,og sporvidde ,det ser meget lovende ud. jeg ser frem til at test køre den godt og grundigt i butikken inden den ryger i indkøbskurven.mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.696

PB  Blog  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
hold da op AC udgaven bliver efter NEM normem dvs med rigtige ac-hjul ,og sporvidde ,det ser meget lovende ud. jeg ser frem til at test køre den godt og grundigt i butikken inden den ryger i indkøbskurven.mvh lars

Det vil jeg tro er klogt, de små Triangler er desværre - 2 aksler og højbenede - svære at få anbragt slæbeskoen på så den ikke syner af særligt meget og samtidig ikke presser et hjulpar af sporet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Har du et link til det katalog? Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

Dejligt med de små loks som vi bliver lovet, rigtig fedt, så mangler der lige R maskine og og høj F'er ja og sådan kan jeg jo blive ved. (høj F'er kørte der hvor jeg er opvokset, bare en del år tidligere)

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"lars hansen" skrev:
hold da op AC udgaven bliver efter NEM normem dvs med rigtige ac-hjul ,og sporvidde ,det ser meget lovende ud. jeg ser frem til at test køre den godt og grundigt i butikken inden den ryger i indkøbskurven.mvh lars
Det vil jeg tro er klogt, de små Triangler er desværre - 2 aksler og højbenede - svære at få anbragt slæbeskoen på så den ikke syner af særligt meget og samtidig ikke presser et hjulpar af sporet.

Hmmm, er der en civilingeniør tilstede i dette forum? Løsning udbedes Laughing out loud. Jeg skal bruge et par stykker (mindst)!

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er et godt initiativ, der mangler hårdt en Triangler Laughing out loud

Så det var altså overraskelsen, det blev ikke en dampmaskine, men en næsten stensikker succes.

Men når snakken går på AC, vil jeg denne gang her vælge at se det an først, inden jeg evt. køber en.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

Jep, det ligner en sikker succes.

Så må vi håbe, at Heljan også laver en ulitreret udgave incl. litreringsark og evt. "afvigende" løsdele, sådan at man selv kan lave den/de privatbaneudgaver man måtte ønske.

Og turde man måske at håbe på eventuelle bivogne til modellen ? Wink

"F.Ormstrup" skrev:
Det vil jeg tro er klogt, de små Triangler er desværre - 2 aksler og højbenede - svære at få anbragt slæbeskoen på så den ikke syner af særligt meget og samtidig ikke presser et hjulpar af sporet.

Jeg kan ikke lige få øje på nogen slæbesko på billedet af originalen, så det er nok ikke dér at svaret skal søges...

Roco har som bekendt lavet en lydløs slæbesko - næste trin i udviklingen kunne måske være en usynlig (?) Laughing out loud

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.696

PB  Blog  Hjemmeside

"cbt" skrev:
Så må vi håbe, at Heljan også laver en ulitreret udgave incl. litreringsark og evt. "afvigende" løsdele, sådan at man selv kan lave den/de privatbaneudgaver man måtte ønske.
Der er da ingen privatbaner der havde type VIII/VIII A Triangler før de købte udrangerede DSB vogne.
"cbt" skrev:
Og turde man måske at håbe på eventuelle bivogne til modellen ?

Ja, lad os få FD, FE

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"cbt" skrev:
Og turde man måske at håbe på eventuelle bivogne til modellen ?
Ja, lad os få FD, FE

Ja, ja for hulen da ... den er jeg med på!

Sådan en lille fræk togstamme :idea:

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

T-41

Pølsemand

Indlæg: 67

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Det er et godt initiativ, der mangler hårdt en Triangler Laughing out loud Så det var altså overraskelsen, det blev ikke en dampmaskine, men en næsten stensikker succes. Men når snakken går på AC, vil jeg denne gang her vælge at se det an først, inden jeg evt. køber en.MvhClaus

Nej dette er IKKE overraskelsen. Har fået at vide hvad det er, men på den betingelse jeg ikke sagde hvad det er Smile

MVH

Bjarke

__________________

Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Næeh; men ovrraskelsen er der nu også mange der har efterlyst - også her i forum Wink

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"cbt" skrev:
Så må vi håbe, at Heljan også laver en ulitreret udgave incl. litreringsark og evt. "afvigende" løsdele, sådan at man selv kan lave den/de privatbaneudgaver man måtte ønske.
Der er da ingen privatbaner der havde type VIII/VIII A Triangler før de købte udrangerede DSB vogne.

Det ved jeg godt, Mr. Ormstrup. Det behøves du ikke at belære mig om. Og det ændrer ikke på rigtigheden af det, jeg skrev.

Jeg er måske nok ny her på sitet, men ikke indenfor denne hobby.

Og ved man ikke hvorfor det netop er DSB MC/ME/MF (og dermed bl.a. KRB og LNJ) Trianglen, som Heljan har udset sig som særlig fordelagtig, så kan man slå det op i diverse litteratur eller søge på nettet. Det er jo altså ikke raketvidenskab...

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 340

PB

"T-41" skrev:
Nej dette er IKKE overraskelsen. Har fået at vide hvad det er, men på den betingelse jeg ikke sagde hvad det er :-)MVHBjarke

Er der noget nyt mht. hvornår vi "normale mennesker" Smile får nyheden at vide?

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"T-41" skrev:
Nej dette er IKKE overraskelsen. Har fået at vide hvad det er, men på den betingelse jeg ikke sagde hvad det er Smile

IC4?

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Overraskelsen - 2. kvartal 2010. Virker som annoncering af produktet og levering sker samtidigt. Vi får se hvad der sker....

Wink

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 686

PB

Inden AC-folkets forventninger bliver for høje, så vil jeg blot bringe Heljans anonce fra bagsiden af Banen 108 i erindring. Læg nærke til ikonerne.

Hilsen

Gert

Heljan

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"gejo" skrev:
Inden AC-folkets forventninger bliver for høje, så vil jeg blot bringe Heljans anonce fra bagsiden af Banen 108 i erindring. Læg nærke til ikonerne.HilsenGert

Yep, det skal man nemlig være meget opmærksom på. Der er reeelt tale om en DC-model der blot har fået monteret slæbesko. Det skal man bare gøre sig klart, og så tage de evt. konsekvenser.

Men lige netop i dette her tilfælde blev DC-folket (i hvert fald en del) heller ikke forskånet for problemer pga. hjulene og de meget små flanger.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Det kunne være spændende, hvis Heljan lavede en gasgenerator som ekstraudstyr.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Søndenfjords" skrev:
Det kunne være spændende, hvis Heljan lavede en gasgenerator som ekstraudstyr.

Der er utrolig mange muligheder og som nævnt i en anden tråd, så kom typen også ud til en del privatbaner. Det er næsten en stensikker succes, uanset om det giver bøvl i AC eller ej.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra-H

Indlæg: 120

PB

"T-41" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Det er et godt initiativ, der mangler hårdt en Triangler Laughing out loud Så det var altså overraskelsen, det blev ikke en dampmaskine, men en næsten stensikker succes. Men når snakken går på AC, vil jeg denne gang her vælge at se det an først, inden jeg evt. køber en.MvhClaus
Nej dette er IKKE overraskelsen. Har fået at vide hvad det er, men på den betingelse jeg ikke sagde hvad det er :-)MVHBjarke

Vil det sige at der stadig er chance for at Heljan kommer med endnu et vippe lokomotiv som bare skal stå ved siden af de andre?

Det kunne være at de skulle lave en model af Danmarks Jernbane museum så vi i det mindste kan stille lokomotiverne indenfor.

Jeg fatter ikke at de ikke snart begynder at høre efter og ser at få lavet noget mere af det de er gode til (MX, MY, Mo) og baserer noget nyt på dette istedet for at komme med noget mere damp ingen af os vil købe alligevel.

Dansk jernbane har masser af tog som Heljan sagtens kan lave og tjene en skilling på ... istedet ligger man i en slags tornerose søvn og tror det hele er godt, bare de køber modeltog i England.

Jeg fatter ikke en meter... hvorfor ringer de ikke bare til Peter ???

Venligst

Litra-H

__________________

Benny Herold

H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Heljan kan altså godt lave dampere (eller også kan man være heldig).

Min E-maskine kører rigtg fint, og ligeledes Pr 905. Pr 908 vugger dog lidt med tenderen under baglænskørsel; men ikke meget værre end N206 fra Roco/Freja.

Min P-maskine kører også fint, den er dog godt nok repareret 1 gang.

DERIMOD har jeg både en Mo-vogn og et Ms-lyntog, som har opgivet ånden, efter at de begge to havde fejret fastelavn med skralder et kort sykke tid.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
DERIMOD har jeg både en Mo-vogn og et Ms-lyntog, som har opgivet ånden, efter at de begge to havde fejret fastelavn med skralder et kort sykke tid.

Hvad fejler de?

Og er du interesseret i at få dem til at køre igen - her tænker jeg specielt på Mo.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Klaus

Ja da, selvfølgelig er jeg da interesseret i det Smile

Du lyder som om, du genkender symptomerne ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Jeg fatter ikke at de ikke snart begynder at høre efter og ser at få lavet noget mere af det de er gode til (MX, MY, Mo)

Som 3-skinne kører vil jeg godt anfægte Mo som del af "det, de er gode til". Den har jeg og mange andre haft stor ombygningsfornøjelse af...

Og nu har jeg pludselig fået et åndssvagt problem med min MY1202 og vil høre, om nogen har oplevet noget lignende og måske har et tip til, hvad problemet er:

Den har stået ubrugt i 6-8 mdr og kører nu utroligt langsomt - lige indtil jeg løfter de trækkende hjul fra skinner/rullestand - så spæner den afsted. Jeg har haft den skilt ad i tusind dele (eller ihvertfald mange dele) for at se, om jeg kan finde hvor problemet er. Men det kan jeg ikke - alt synes at dreje fint og let. Jeg har Loksound dekoder og har forsøgt med CV53,54 og 55, men det hjalp heller ikke (de har i øvrigt heller ikke været ændret fra den gang, den kørte ok).

Er der nogen, der har oplevet samme situation og har en ide ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Er der nogen, der har oplevet samme situation og har en ide ?

Flækket kardanskål?

Når den kører langsomt, kører motoren så huritgt rundt?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Du lyder som om, du genkender symptomerne ?

Ikek specielt, men lige netop Mo er der ikke meget "rocket science" over. Den kan nok selv jeg finde fejlen på Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Tænk, her troede jeg lige, at tråden drejede sig om Heljans Triangelvogn.

Karlo.

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Flækket kardanskål? Når den kører langsomt, kører motoren så huritgt rundt?

Jeg har set tidligere tråde om flækket kardanskål. Men hvis du med kardanskålen mener den box, der sidder for enden af akslerne fra motoren og som må indeholde noget snekke-udveksling med tandhjulene til de trækkende hjul, er den fin og hel.

Det virker simpelthen som hjulene udsættes for belastning et eller andet sted fra.

Og nej - motoren kører ikke hurtigt rundt - nogle gange brummer den med en "ovderbelastningslyd" og sættes i gang ved at dreje på et af hjulene...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Sikke en dejlig overraskelse...den glæder jeg mig til at se.

Skinnebussen fra efterkrigstiden, som treenigheden af danske producenter blev enige om at lave samtidig, er lidt for moderne for min smag. Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Nyhedsbladet oplyser at den kommer i AC og DC. Den kommer at overholde NEM standarden for hjulprofiler. Den får en 8-polig NEM 652 stik til decoder. Den får skift af lys i køreretningen. Mindste kurveradius bliver 42 cm. Den får NEM skakter til koblinger.

Hvorfor mindste kurveradius er 42 cm er lidt mystiskt. Hvorfor? :?

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.696

PB  Blog  Hjemmeside

"Elgen" skrev:
Nyhedsbladet oplyser at den kommer i AC og DC. Den kommer at overholde NEM standarden for hjulprofiler. Den får en 8-polig NEM 652 stik til decoder. Den får skift af lys i køreretningen. Mindste kurveradius bliver 42 cm. Den får NEM skakter til koblinger.Hvorfor mindste kurveradius er 42 cm er lidt mystiskt. Hvorfor?

Lyder godt. - minimum 42 cm. Det er da ikke spor mystisk - Heljan har endelig lært at skrive i et reklamemateriale hvilke minimumskrav der skal overholdes for at køre med materiellet (altså ingen metalskinner). De har bare glemt max 3 % stigning.

Men de 42 cm skyldes nok at de vil forsøge at få hjulophænget til at se forbilledligt ud. Det giver ikke de store muligheder for ekvilibrerende ophæng. At den kan klare selv en så relativ skarp startsætskurve som 42 cm er da godt klaret.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Elgen" skrev:
Nyhedsbladet oplyser at den kommer i AC og DC. Den kommer at overholde NEM standarden for hjulprofiler. Den får en 8-polig NEM 652 stik til decoder. Den får skift af lys i køreretningen. Mindste kurveradius bliver 42 cm. Den får NEM skakter til koblinger.Hvorfor mindste kurveradius er 42 cm er lidt mystiskt. Hvorfor?
Lyder godt. - minimum 42 cm. Det er da ikke spor mystisk - Heljan har endelig lært at skrive i et reklamemateriale hvilke minimumskrav der skal overholdes for at køre med materiellet (altså ingen metalskinner). De har bare glemt max 3 % stigning.Men de 42 cm skyldes nok at de vil forsøge at få hjulophænget til at se forbilledligt ud. Det giver ikke de store muligheder for ekvilibrerende ophæng. At den kan klare selv en så relativ skarp startsætskurve som 42 cm er da godt klaret.

Der er ikke taget endelig stilling til hvordan motorvognen skal konstrueres. Der er ikke mange hjul, så strømoptag og trækkraft er noget, der skal ses særligt på. Den håbløse slæbesko, som parantes bemærket kun metrotog kører rundt med i Dk nedsætter trækkraften og et monteringspunkt kommer under alle omstændigheder til at se afskyeligt ud, men hvis det kan lade sig gøre så kommer det vel. Hvis det skal blive en pæn model (og det skal den) så er der ikke meget plads til alskens elektronik. Selv en mindre motor levner ikke meget plads til dekoder og højttaler. Det bliver i øvrigt en kunst at lave den, så den kun kan trække to vogne og helst ingen op ad bakke, for nu at få lidt virkelighed ind i modellen. Faktisk er det vanvittigt at elektronik og lyd nu fylder så meget, at fordelene ved mindre motorer nu bliver spist op af alle mulige andre features. Lysskift er nærmest unødvendigt, da en enkelt frontprojektør på en enkeltrettet motorvogn nok skal være tændt når vognen kører fremad.

Motorvognen er tænkt at blive konstrueret med forskellige front- og tagkølerarrangementer. Hvis det er muligt at støbe en pæn kofanger, så bliver den lagt ved, til de mange (få?) som gerne vil have privatbaneudgaver. Andet privatbanelir er så op til den enkelte at sætte på. Bemalingen bliver det mest udfordrende, men det er der også idéer til.

Som sagt. Det bliver det muliges kunst, så forlang ikke for mange features, for så køb hellere en MZ eller MY, hvor der er plads indeni til en hel bærbar computer. En triangel er for os, som gerne vil have sidebane og korte tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"UTJ" skrev:
Der er ikke taget endelig stilling til hvordan motorvognen skal konstrueres. Der er ikke mange hjul, så strømoptag og trækkraft er noget, der skal ses særligt på. Den håbløse slæbesko, som parantes bemærket kun metrotog kører rundt med i Dk nedsætter trækkraften og et monteringspunkt kommer under alle omstændigheder til at se afskyeligt ud, men hvis det kan lade sig gøre så kommer det vel. Hvis det skal blive en pæn model (og det skal den) så er der ikke meget plads til alskens elektronik. Selv en mindre motor levner ikke meget plads til dekoder og højttaler. Det bliver i øvrigt en kunst at lave den, så den kun kan trække to vogne og helst ingen op ad bakke, for nu at få lidt virkelighed ind i modellen. Faktisk er det vanvittigt at elektronik og lyd nu fylder så meget, at fordelene ved mindre motorer nu bliver spist op af alle mulige andre features. Lysskift er nærmest unødvendigt, da en enkelt frontprojektør på en enkeltrettet motorvogn nok skal være tændt når vognen kører fremad. Motorvognen er tænkt at blive konstrueret med forskellige front- og tagkølerarrangementer. Hvis det er muligt at støbe en pæn kofanger, så bliver den lagt ved, til de mange (få?) som gerne vil have privatbaneudgaver. Andet privatbanelir er så op til den enkelte at sætte på. Bemalingen bliver det mest udfordrende, men det er der også idéer til. Som sagt. Det bliver det muliges kunst, så forlang ikke for mange features, for så køb hellere en MZ eller MY, hvor der er plads indeni til en hel bærbar computer. En triangel er for os, som gerne vil have sidebane og korte tog.

Uha!

Du får det til at lyde som om, det er dig, der skal designe Trianglen, og du får det også til at lyde som om, du helst var fri.

Nu havde jeg ellers lige glædet mig til den, men det er lykkedes dig at tage noget af glæden fra mig.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hej!

Nu har jeg tilfældigvis leget med at bygge en Triangel - omend en anden udgave end den Heljan vil lave.

Dekoder - selv en lyddekoder kan fint ligge i taget. Da den skal have en beskeden trækkraft/motor, kan man med fordel anvende en dekoder beregnet til skal N. Højttaleren vil også kunne olaceres under taghvælvingen.

Motoren skal placeres således, at den stikker lidt ud gennem bunden og lidt op mellem stolerækkerne, men under vindueshøjde. En slank faulhaber vil kunne klare det. De fås også med påmonteret gear - så kan transmissionen laves meget enkelt.

Det er selvfølgeli ikke deb billigste løsning, men hellere en god professionel løsningt og lidt højere pris end et halvgående produkt. Dem har vi set nok af.

Jo det er da en udfordring at lave sådan en model, men det er en udfordring Heljan selv har valgt. En god udfordring.

Vi ser med spænding frem til resultatet.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Søndenfjords" skrev:
"UTJ" skrev:
Der er ikke taget endelig stilling til hvordan motorvognen skal konstrueres. Der er ikke mange hjul, så strømoptag og trækkraft er noget, der skal ses særligt på. Den håbløse slæbesko, som parantes bemærket kun metrotog kører rundt med i Dk nedsætter trækkraften og et monteringspunkt kommer under alle omstændigheder til at se afskyeligt ud, men hvis det kan lade sig gøre så kommer det vel. Hvis det skal blive en pæn model (og det skal den) så er der ikke meget plads til alskens elektronik. Selv en mindre motor levner ikke meget plads til dekoder og højttaler. Det bliver i øvrigt en kunst at lave den, så den kun kan trække to vogne og helst ingen op ad bakke, for nu at få lidt virkelighed ind i modellen. Faktisk er det vanvittigt at elektronik og lyd nu fylder så meget, at fordelene ved mindre motorer nu bliver spist op af alle mulige andre features. Lysskift er nærmest unødvendigt, da en enkelt frontprojektør på en enkeltrettet motorvogn nok skal være tændt når vognen kører fremad. Motorvognen er tænkt at blive konstrueret med forskellige front- og tagkølerarrangementer. Hvis det er muligt at støbe en pæn kofanger, så bliver den lagt ved, til de mange (få?) som gerne vil have privatbaneudgaver. Andet privatbanelir er så op til den enkelte at sætte på. Bemalingen bliver det mest udfordrende, men det er der også idéer til. Som sagt. Det bliver det muliges kunst, så forlang ikke for mange features, for så køb hellere en MZ eller MY, hvor der er plads indeni til en hel bærbar computer. En triangel er for os, som gerne vil have sidebane og korte tog.
Uha!Du får det til at lyde som om, det er dig, der skal designe Trianglen, og du får det også til at lyde som om, du helst var fri.Nu havde jeg ellers lige glædet mig til den, men det er lykkedes dig at tage noget af glæden fra mig.

Det er vel det som på moderne dansk kaldes "forventningsafstemning". Hellere positivt overrasket, når den kommer, end skuffet på grund af for høje forventninger.

Og nej. Jeg konstruerer den ikke, men ved en hel del om triangelvognen. Og jeg synes at det er en helt fin idé med en triangelvogn, for efter min smag passer den lige ind på et dansk modelbaneanlæg.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"UTJ" skrev:
Det er vel det som på moderne dansk kaldes "forventningsafstemning". Hellere positivt overrasket, når den kommer, end skuffet på grund af for høje forventninger.Og nej. Jeg konstruerer den ikke, men ved en hel del om triangelvognen. Og jeg synes at det er en helt fin idé med en triangelvogn, for efter min smag passer den lige ind på et dansk modelbaneanlæg.

Jeg synes da bestemt ikke, du på nogen måde ødelægger forventningens glæde, tværtimod! Det er da bestemt en udfordring at lave et så spinkelt køretøj, så alle bliver tilfredse, og jeg tror ikke, der her inde vil have noget imod at følge modellens udvikling.

Det lyder rigtig godt, at alle varianter formentlig vil blive tilgodeset (Mo-kølerne har Heljan jo i forvejen!), og rigtigt: Vognen er et "must" på ethvert anlæg, hvor der køres dansk.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

Angående "børnesygdomme" hos industrimateriel, så er modeller fra køkkenbordsfabrikanter heller ikke altid fejlfri - og her er prisen endda 5-10 gange så høj... :?

"Gert Frikke" skrev:
...Motoren skal placeres således, at den stikker lidt ud gennem bunden og lidt op mellem stolerækkerne, men under vindueshøjde. En slank faulhaber vil kunne klare det. De fås også med påmonteret gear - så kan transmissionen laves meget enkelt.Det er selvfølgeli ikke deb billigste løsning, men hellere en god professionel løsningt og lidt højere pris end et halvgående produkt. Dem har vi set nok af.Jo det er da en udfordring at lave sådan en model, men det er en udfordring Heljan selv har valgt. En god udfordring.Vi ser med spænding frem til resultatet.Gert

Mon ikke Heljan kunne tænkes at bruge samme motor i Trianglen som i skinnebusserne (hvis de da ellers bliver til noget) ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 273

PB  Hjemmeside

Motoren kan også med fordel placeres lodret i toiletet Smile Der står den på min Triangel, og det fungerer fortrinligt.

Smile

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hej!

Også en mulighed - måske kaldet "træk og slip"? Smile

Jeg bruger toilettet ( i trianglen!) til kabelføringen.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"cfrost" skrev:
Motoren kan også med fordel placeres lodret i toiletet Smile Der står den på min Triangel, og det fungerer fortrinligt.

Selvsamme ide som ved Märklins Lint, hvor motoren er placeret lodret på midterste bogie (der alligevel er gemt i overgangen mellem de 2 halvdele). Det efterlader masser af plads til både elektronik og frit gennemsyn i toget.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"moppe" skrev:
"cfrost" skrev:
Motoren kan også med fordel placeres lodret i toiletet Smile Der står den på min Triangel, og det fungerer fortrinligt.
Selvsamme ide som ved Märklins Lint, hvor motoren er placeret lodret på midterste bogie (der alligevel er gemt i overgangen mellem de 2 halvdele). Det efterlader masser af plads til både elektronik og frit gennemsyn i toget.Klaus

Det må være sådan, det skal gøres.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"UTJ" skrev:
...Der er ikke mange hjul, så strømoptag og trækkraft er noget, der skal ses særligt på. Den håbløse slæbesko, som parantes bemærket kun metrotog kører rundt med i Dk nedsætter trækkraften og et monteringspunkt kommer under alle omstændigheder til at se afskyeligt ud, men hvis det kan lade sig gøre så kommer det vel.
Ja, alene af økonomiske årsager vil det jo være dumt på forhånd at afskære sig selv fra halvdelen af markedet. Udviklingsomkostningerne skulle vel gerne fordeles på så mange solgte vogne som muligt. Teknisk set er det ikke umuligt at lave en velfungerende treskinnemodel i denne størrelse, Märklin har bevist det forlængst med deres "Kittel" (her er der en test: http://stummi.foren-city.de/htopic,35278,Kittel.html., hvor den får pæne ord med på vejen - i hvert fald med hensyn til det mekaniske). Så hvis Märklin kan, så kan Heljan vel også Wink.
Citat:
Hvis det skal blive en pæn model (og det skal den) så er der ikke meget plads til alskens elektronik. Selv en mindre motor levner ikke meget plads til dekoder og højttaler. Det bliver i øvrigt en kunst at lave den, så den kun kan trække to vogne og helst ingen op ad bakke, for nu at få lidt virkelighed ind i modellen. Faktisk er det vanvittigt at elektronik og lyd nu fylder så meget, at fordelene ved mindre motorer nu bliver spist op af alle mulige andre features. Lysskift er nærmest unødvendigt, da en enkelt frontprojektør på en enkeltrettet motorvogn nok skal være tændt når vognen kører fremad.

Ja, men nu har de da fået nogle idéer med på vejen (se ovenfor). Og hvis Claus kan, så kan Heljan vel også Laughing out loud. Og hvis den kan trække to vogne op ad en 3% helix, så får Heljan også muligheden for at få de kunder med, der har været så optimistiske, at bygge sådan noget ind på deres anlæg (sådanne ligger dog nok lidt udenfor målgruppen Laughing out loud).

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Litra P" skrev:
Ja, alene af økonomiske årsager vil det jo være dumt på forhånd at afskære sig selv fra halvdelen af markedet. Udviklingsomkostningerne skulle vel gerne fordeles på så mange solgte vogne som muligt. Teknisk set er det ikke umuligt at lave en velfungerende treskinnemodel i denne størrelse, Märklin har bevist det forlængst med deres "Kittel" (her er der en test: http://stummi.foren-city.de/htopic,35278,Kittel.html., hvor den får pæne ord med på vejen - i hvert fald med hensyn til det mekaniske). Så hvis Märklin kan, så kan Heljan vel også Wink.

Nu er der ikke mange jævnstrømskørere, som køber Märklins produkter - de fleste produkter er simpelthen ikke pæne nok i detaljerne og heller ikke tilstrækkeligt målfaste. Märklin i Trix-udgave er heller ikke den store åbenbaring. Heljan kan sagtens lave Märklin-tog, men det gør de nu ikke. Men mon ikke der kan blive plads til dennehersens rædsomme slæbesko alligevel........

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.