Hejsa.
Hermed en ny tråd til mit nye layout i skala n. Arbejdet med selve anlægget ligger nok minimum et halvt år ude i fremtiden, men derfor kan man jo godt begynde at tænke layout!
Planen er tysk epoke 3 og 4 som sagt i skala n. Togdriften digital DCC, sporskift og signaler på gammeldags manér.
Har efterhånden forsøgt mig et par gange med at ramme et layout der rammer plet, men det er ikke lykkedes helt endnu. Seneste forsøg findes her. Den sporplan var opbygget omkring hundebens-ideen, men manglede f.eks. en ordentlig paradestrækning, og lidt bedre rangeringsmuligheder samt en drejeskive.
Hundebensopbygning hælder jeg stadig kraftigt til, og jeg er faldtet over dette meget flotte anlæg også i skala-n (takket være modelbanen.eu's blog - tak). Fyrens sporplan er som min hundeben, men han har en enkeltsporet afstikker fra den dobbelte hovedstrækning til en endestation. Jeg tror såden et setup med endestation er sagen for mig, da det vil give anledning til en masse "leg"/rangering, som jeg ikke syntes jeg har fået fra mine tidligere forsøg. Måske med endnu en endestation (den obligatoriske bjergstation? ).
Kommentarer til førnævnte sporplan modtages med kyshånd! Andre ideer modtages også meget gerne, for denne gang skal anlægget gerne blive operationelt og holde "et par år" før det bliver kedeligt.
Mange tak, Mathias Nielsen
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Fulgte det link til Mannis, du opgav - WOAW, for et anlæg (og en web-side)
Sporplan også elegant tænkt, så hvis du eftergør den, er du ikke blevet snydt
Flot løst er også sidebanens udmunding i hovedbanen - ingen englænder der, så det er nødv. men hastighedsnedsættelse.
Når du nu kører tysk epoke 3/4, så er udvalget af rullende materiel eneormt.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Godt at høre, og ja det er utroligt flot! Løsningen med hovedbanen og forbindelsen til endestationen er netop flot - det er primært den og så grundideen jeg påtænker at benytte mig af, og så tilrette resten til mine behov.
Jeg vil gerne have flere input til grundideen med hovedstrækning i hundeben og sidenbane med endestation. Nogen der har reelle erfaringer, og måske har gjort sig samme overvejelser som jeg?
Mathias
Edit: nå ja, man kan jo iøvrigt ikke se det omtalte skjulte område på det vedhæftede :oops: Gå ind på siden, den er under alle omstændigheder et kig værd.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej igen
Hvis du tænker i "trafikgrundlagsbaner", så er det også der en rigtig god plan.
Gods : Dels er der stenbruddet, dels er der pakhuset, som generer trafik. Kul skal der til maskindepotet, og slagger væk fra samme. Der kunne jo også , foruden smedien, som skal have råjern leveret, ligge en maskinfabrik eller et møbelsnedkeri omme bag ved rådhuset. Og med både café, Getränkehandel og kro, er der vel basis for, enten et bryggeri eller et øl-depot - og. og.
Persontrafik : Hvis man omme bag træerne forestiller sig et kurhotel (den rene friske luft), så er der basis for en kursvognsløb på skiftedagen lørdag og onsdag, foruden skoletog og de andre normale afgange /ankomster.
Hvad angår hundebenet : Smart, fordi der ikke bliver det helt store vendesløjfe-cirkus. (Kun på sidebanen), og smart p.g.a. paradestrækningen, hvor køretiden også kan blive ganske lang.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Sporplanen du henviser til er rigtig flot - men der er et par "brølere".
Enten skal sidebanen udgå fra den dobbeltsporede strækning og ikke have sin egen vendesløjfe (tunnel A og B). Ellers skal der være mulighed for at komme fra B og over i hoveddtrækningen i retning D.
Man tilgår stenbruddet fra 2 højdeniveauer i hver sin retning. Sådan vil det næppe være ude i den virkelige verden.
Endestationen mangler rangermuligheder på gods - specielt mulighed for at lave omløb. Faktisk kunne stationen sagtens være lidt større end den er.
Ellers er vi enige om at det er et fedt layout. Det minder meget om et H0 layout der er vist i bogen "Modellbahn Anlageplannung" Af Joachim M Hill (lån den, læs den inden du går videre med dine tanker) .
Det gode er at man kan køre med lrigtigt store og lange to uden at behøves at have plads til en kæmpelang station. Derudover er der masser af muligheder for at have "rangersjov" når man er træt af at se togene køre rundt og rundt automatisk.
Leg med tanken om at både sporene til kulminen og stenbruddet vender imod stationen. Så skel der oprangeres vogne til tørre tog på stationen, som derefter sendes ud i den "store verden" nede på hovedsporet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Helt enig igen. Der skal lidt overvejelse til her.
Tak for input!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Velbekom
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Efterhånden er jeg faktisk kommer langt med opbygningen. Skal se om jeg kan få nogen billeder op på et tidspunkt.
Jeg er dog lidt i tvivl om sporføringen på endestationen, se vedhæftede billede. Jeg havde fastlagt mig på den udforming der hænger sammen med resten af layoutet på tegningen, men er ikke helt tilfreds med at der ikke er tilgang til drejeskiven fra det nederste perronspor. Det er forsøgt løst på det andet forslag.
Hvad syntes i?
Mvh. Mathias
Ps. Layoutet er hundeben/knogle. De to ender går til hver sin skjulte banegård.
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Hej igen.
Efter endnu et kig på mit nye forslag, går mit problem op for mig. Jeg har ikke en klar adskillelse af industri samt drejeskive etc., og persontransport. Det resulterer i spaghettikrydset på forslag 2 ovenfor.
Mine krav er:
Drejeskive samt 3 sporet remise samt klargøring i forbindelse med drejeskiven.
Udtræk til fabrik. Fabrikken fremgår af tegningen (fylder en del).
Passagerspor med plads til fire lange vogne.
Mulighed for rangering.
Plads til by.
Formen på stationsområdet inkl. by ligger fast, da jeg har anlagt selve "hundebenet".
Jeg er meget interesseret i input og andre løsningsforslag. Jeg bygger skala n, men forslag i H0 er selvfølgelig også meget velkomne, ligesom jeg vil eksperimentere med alle de skitser / ideer i kan komme på.
Tak
Mvh Mathias