Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Ny N-bane

Hejsa.

Hermed en ny tråd til mit nye layout i skala n. Arbejdet med selve anlægget ligger nok minimum et halvt år ude i fremtiden, men derfor kan man jo godt begynde at tænke layout! Smile

Planen er tysk epoke 3 og 4 som sagt i skala n. Togdriften digital DCC, sporskift og signaler på gammeldags manér.

Har efterhånden forsøgt mig et par gange med at ramme et layout der rammer plet, men det er ikke lykkedes helt endnu. Seneste forsøg findes her. Den sporplan var opbygget omkring hundebens-ideen, men manglede f.eks. en ordentlig paradestrækning, og lidt bedre rangeringsmuligheder samt en drejeskive.

Hundebensopbygning hælder jeg stadig kraftigt til, og jeg er faldtet over dette meget flotte anlæg også i skala-n (takket være modelbanen.eu's blog - tak). Fyrens sporplan er som min hundeben, men han har en enkeltsporet afstikker fra den dobbelte hovedstrækning til en endestation. Jeg tror såden et setup med endestation er sagen for mig, da det vil give anledning til en masse "leg"/rangering, som jeg ikke syntes jeg har fået fra mine tidligere forsøg. Måske med endnu en endestation (den obligatoriske bjergstation? Smile ).

Kommentarer til førnævnte sporplan modtages med kyshånd! Andre ideer modtages også meget gerne, for denne gang skal anlægget gerne blive operationelt og holde "et par år" før det bliver kedeligt.

Mange tak, Mathias Nielsen

n-bahn

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Fulgte det link til Mannis, du opgav - WOAW, for et anlæg (og en web-side) Shock

Sporplan også elegant tænkt, så hvis du eftergør den, er du ikke blevet snydt Smile

Flot løst er også sidebanens udmunding i hovedbanen - ingen englænder der, så det er nødv. men hastighedsnedsættelse.

Når du nu kører tysk epoke 3/4, så er udvalget af rullende materiel eneormt. Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"henho" skrev:
Hej Fulgte det link til Mannis, du opgav - WOAW, for et anlæg (og en web-side) Shock Sporplan også elegant tænkt, så hvis du eftergør den, er du ikke blevet snydt Smile Flot løst er også sidebanens udmunding i hovedbanen - ingen englænder der, så det er nødv. men hastighedsnedsættelse.Når du nu kører tysk epoke 3/4, så er udvalget af rullende materiel eneormt. Laughing out loud

Godt at høre, og ja det er utroligt flot! Løsningen med hovedbanen og forbindelsen til endestationen er netop flot - det er primært den og så grundideen jeg påtænker at benytte mig af, og så tilrette resten til mine behov.

Jeg vil gerne have flere input til grundideen med hovedstrækning i hundeben og sidenbane med endestation. Nogen der har reelle erfaringer, og måske har gjort sig samme overvejelser som jeg?

Mathias

Edit: nå ja, man kan jo iøvrigt ikke se det omtalte skjulte område på det vedhæftede :oops: Gå ind på siden, den er under alle omstændigheder et kig værd.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej igen

Hvis du tænker i "trafikgrundlagsbaner", så er det også der en rigtig god plan.

Gods : Dels er der stenbruddet, dels er der pakhuset, som generer trafik. Kul skal der til maskindepotet, og slagger væk fra samme. Der kunne jo også , foruden smedien, som skal have råjern leveret, ligge en maskinfabrik eller et møbelsnedkeri omme bag ved rådhuset. Og med både café, Getränkehandel og kro, er der vel basis for, enten et bryggeri eller et øl-depot - og. og.

Persontrafik : Hvis man omme bag træerne forestiller sig et kurhotel (den rene friske luft), så er der basis for en kursvognsløb på skiftedagen lørdag og onsdag, foruden skoletog og de andre normale afgange /ankomster.

Hvad angår hundebenet : Smart, fordi der ikke bliver det helt store vendesløjfe-cirkus. (Kun på sidebanen), og smart p.g.a. paradestrækningen, hvor køretiden også kan blive ganske lang.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
Kommentarer til førnævnte sporplan modtages med kyshånd! Andre ideer modtages også meget gerne, for denne gang skal anlægget gerne blive operationelt og holde "et par år" før det bliver kedeligt.

Sporplanen du henviser til er rigtig flot - men der er et par "brølere".

Enten skal sidebanen udgå fra den dobbeltsporede strækning og ikke have sin egen vendesløjfe (tunnel A og B). Ellers skal der være mulighed for at komme fra B og over i hoveddtrækningen i retning D.

Man tilgår stenbruddet fra 2 højdeniveauer i hver sin retning. Sådan vil det næppe være ude i den virkelige verden.

Endestationen mangler rangermuligheder på gods - specielt mulighed for at lave omløb. Faktisk kunne stationen sagtens være lidt større end den er.

Ellers er vi enige om at det er et fedt layout. Det minder meget om et H0 layout der er vist i bogen "Modellbahn Anlageplannung" Af Joachim M Hill (lån den, læs den inden du går videre med dine tanker) .

Det gode er at man kan køre med lrigtigt store og lange to uden at behøves at have plads til en kæmpelang station. Derudover er der masser af muligheder for at have "rangersjov" når man er træt af at se togene køre rundt og rundt automatisk.

Leg med tanken om at både sporene til kulminen og stenbruddet vender imod stationen. Så skel der oprangeres vogne til tørre tog på stationen, som derefter sendes ud i den "store verden" nede på hovedsporet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"moppe" skrev:
Enten skal sidebanen udgå fra den dobbeltsporede strækning og ikke have sin egen vendesløjfe (tunnel A og B). Ellers skal der være mulighed for at komme fra B og over i hoveddtrækningen i retning D.
Tjoo. Umiddelbart syntes jeg det er udemærket at man kan sende et tog afsted fra stationen og modtage det igen uden det kommer i kontakt med hovedbanen. Der er jo fin mulighed for at komme fra sidebanen i retning C på hovedbanen.
"moppe" skrev:
Man tilgår stenbruddet fra 2 højdeniveauer i hver sin retning. Sådan vil det næppe være ude i den virkelige verden.
Helt enig. Om jeg vælger dette layout, vil jeg tilpasse industrien til "det jeg syntes om" og derved genoverveje denne del.
"moppe" skrev:
Endestationen mangler rangermuligheder på gods - specielt mulighed for at lave omløb. Faktisk kunne stationen sagtens være lidt større end den er.

Helt enig igen. Der skal lidt overvejelse til her.

Tak for input!

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
Tjoo. Umiddelbart syntes jeg det er udemærket at man kan sende et tog afsted fra stationen og modtage det igen uden det kommer i kontakt med hovedbanen. Der er jo fin mulighed for at komme fra sidebanen i retning C på hovedbanen.
Det var for at komme af med "legestadiet" og komme mere over i forbilledets opbygning.Ellers ender det bare med at man har 1½ "kødben" og en endestation.
"Mathias Nielsen" skrev:
Tak for input!

Velbekom

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Efterhånden er jeg faktisk kommer langt med opbygningen. Skal se om jeg kan få nogen billeder op på et tidspunkt.

Jeg er dog lidt i tvivl om sporføringen på endestationen, se vedhæftede billede. Jeg havde fastlagt mig på den udforming der hænger sammen med resten af layoutet på tegningen, men er ikke helt tilfreds med at der ikke er tilgang til drejeskiven fra det nederste perronspor. Det er forsøgt løst på det andet forslag.

Hvad syntes i?

Mvh. Mathias

Ps. Layoutet er hundeben/knogle. De to ender går til hver sin skjulte banegård.

NyBane1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Hej igen.

Efter endnu et kig på mit nye forslag, går mit problem op for mig. Jeg har ikke en klar adskillelse af industri samt drejeskive etc., og persontransport. Det resulterer i spaghettikrydset på forslag 2 ovenfor.

Mine krav er:

Drejeskive samt 3 sporet remise samt klargøring i forbindelse med drejeskiven.

Udtræk til fabrik. Fabrikken fremgår af tegningen (fylder en del).

Passagerspor med plads til fire lange vogne.

Mulighed for rangering.

Plads til by.

Formen på stationsområdet inkl. by ligger fast, da jeg har anlagt selve "hundebenet".

Jeg er meget interesseret i input og andre løsningsforslag. Jeg bygger skala n, men forslag i H0 er selvfølgelig også meget velkomne, ligesom jeg vil eksperimentere med alle de skitser / ideer i kan komme på.

Tak Smile

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.