Som overskriften siger er jeg ny i H0, har dog kørt mange år i skala N.
Som noget helt nyt for mig har jeg købt 3 lokomotiver i H0 fordi jeg synes de er flotte at have stående i vitrinen, og jeg regner med at jeg med tiden får en bane i denne størrelse. Derfor er et par ting jeg gerne lige vil have styr på inden den tid kommer: AC og DC har vi jo aldrig skulle bekymre os om i skala N (ikke i min tid i hvert fald), og selvom jeg aldrig har kunne huske hvad hvert par bogstaver betyder, kan man jo heldigvis rimelig hurtigt slå det op på internettet: AC - vekselstrøm - Märklin, mfl. DC - jævnstrøm - "alle de andre". Jeg ved godt at de andre fabrikater laver AC-lokomotiver, og her kommer jeg til mit første spørgsmål: Jeg har købt i alt 3 lokomotiver, 2 MZ´er i brun og rød/sort, samt en MY i rød/sort, alle tre Roco (de fås jo til gode priser for tiden). De to MZ´er er til Märklin-drift (altså med strømskinnen nedenunder) og MY´en er til jævnstrøm (altså uden strømskinnen). Dette havde jeg glemt at kigge efter da jeg bestilte dem, jeg havde faktisk slet ikke tænkt på forskellen - husk på jeg er normalt N-kører
Egentlig passer det mig fint med de to MZ´ere til Märklindrift, idet jeg tror jeg foretrækker dette (nogle argumenter for eller imod??), og jeg ved at man kan bygge et DC-lokomotiv om til AC, men hvor meget kræver det og bliver det lige så godt som dem der er "født" med det?! Hvad koster denne "operation" typisk hvis man vælger at få det lavet ude i byen?
En anden ting for dem der kender disse Roco-lokomotiver: Jeg undrede mig pludselig over at den lille, seje sneplov (ja man er vel kun en dreng selvom man er 35) ude foran ikke er monteret fra fabrikken. Dette var jeg så henne og kigge på, og det viser sig at man kun kan montere en tynd udgave af sneploven da der skal være plads til koblingen. For at få den "rigtige" plov på skal man hen og afmontere koblingen, eller hvad?? Der er i hvert fald ikke plads til den sammen med koblingen.
Jeg har naturligvis kigget i den lille brugermanual der fulgte med, men jeg synes ikke jeg kan tolke hvilke muligheder man har. Nogle der ved det?
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvis du vil have kobling på lokomotivet i den ene eller begge ender, skal du bruge de "udhulede" plove.
Hvis du vil have den til at stå i vitrinen og se flot ud, skal du bruge de hele plove uden modeltogskoblinger, for der er sikkert en lille sort plastikdims der forestiller en rigtig kobling.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Lars H.
Indlæg: 165
Tak for svaret.
Den dekoder du skriver om, er det den der forvandler jævnstrøm til vekselstrøm? Og slæbeskoen, er den rimelig let at montere så den sidder ordentligt og virker 100 %?
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Alle nyere tog har jøvnstrømsmotor. Dekoderen laver vekselspændingen om til en jævnspænding toil motoren (pulsmoduleret)
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Lars H.
Indlæg: 165
Hej Gert.
Det forstår jeg ærligt talt ikke så meget af: Du siger at alle nyere tog har jævnstrømsmotor, og dekoderen laver vekselstrømmen om til jævnstrøm, men jeg vil jo køre på vekselstrøm (Märklin)??
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Ja - ved treskinnedrift gælder det, at uanset om du kører vekselstrøm/analog eller vekselstrøm/digital, ja så laver dekoderen det om til jævnstrøm. Så det, at der er en jævnstrømsmotor i lokomotivet, forhindrer dig ikke i at køre på vekselstrøm, når blot der er en passende dekoder i.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Misæren skyldes forvirring omkring jævnstrøm og vekselstrøm.
Det er langt nemmere at snakke om 2-skinne og 3-skinne, for det er her forskellen er.
I princippet kan man så være ligeglad med hvad slags strøm der er i skinnerne, så længe din digital enhed sender noget ud som dekoderen forstår. I parentes bemærket er det, når du kører digitalt, som regel vekselstrøm med konstant spænding, som bliver sendt ud i skinnerne, både når vi snakker 2- og 3-skinne.
Vedrørende ombygning: det med at ombygge fra 2- til 3-skinne eller omvendt kan vel sagtens lade sig gøre, men de fleste forhandlere laver modeller til begge systemer, så det skal da kun være for fornøjelsens skyld at du bygger om.
Det er iøvrigt nemmere at bygge fra 2-skinne til 3-skinne end omvendt idet den anden vej kræver at du bytter hjul på din model.
vh f
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Cargoman
Indlæg: 498
Hvis du har købt lokomotiverne fra nyt, mon så ikke forhandleren er så flink at ombytte til rette model (+prisdifferencen) :?: Det må da være nemmere end at ombygge selv.
Moderne tog på danske skinner
Lars H.
Indlæg: 165
Tjah, der er nu temmelig stor forskel på prisen: Jeg gav 695,- for min DC-MY´er og samme lokomotiv i AC hos samme forhandler koster 1895,- Så der må vel egentlig siges at være en vis prisforskel.
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Man har muligheden at montere den lills smalle sneplov (frontskørt), hvis man vil bruge koblingen i den ende af lokomotivet. Vil man have lokomotivet "pænere" tager man koblingen ud af skakten og monterer den store sneplov.
Vil man have vitrinemodeller (eller som hos mig "reolmodeller") monterer man alt "gejlet" og lader dem stå flotte og uden kobling. Vil man køre i fast drift montere man sneplov foran og kobling bagi, sog kobler den til en stamme. Vil man hav emulighed for lidt af hvert, monterer man den tynde sneplov og koblinger i begge ender.
Selv har jeg en Lima BR 240 der er fuldt bestyket med alt muligt tilbehør, det gør så også at radier unde 800 mm er bandlyste....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model