Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

Ny i H0, lige et par spg. om digital samt Roco-lokomotiver

Som overskriften siger er jeg ny i H0, har dog kørt mange år i skala N.

Som noget helt nyt for mig har jeg købt 3 lokomotiver i H0 fordi jeg synes de er flotte at have stående i vitrinen, og jeg regner med at jeg med tiden får en bane i denne størrelse. Derfor er et par ting jeg gerne lige vil have styr på inden den tid kommer: AC og DC har vi jo aldrig skulle bekymre os om i skala N (ikke i min tid i hvert fald), og selvom jeg aldrig har kunne huske hvad hvert par bogstaver betyder, kan man jo heldigvis rimelig hurtigt slå det op på internettet: AC - vekselstrøm - Märklin, mfl. DC - jævnstrøm - "alle de andre". Jeg ved godt at de andre fabrikater laver AC-lokomotiver, og her kommer jeg til mit første spørgsmål: Jeg har købt i alt 3 lokomotiver, 2 MZ´er i brun og rød/sort, samt en MY i rød/sort, alle tre Roco (de fås jo til gode priser for tiden). De to MZ´er er til Märklin-drift (altså med strømskinnen nedenunder) og MY´en er til jævnstrøm (altså uden strømskinnen). Dette havde jeg glemt at kigge efter da jeg bestilte dem, jeg havde faktisk slet ikke tænkt på forskellen - husk på jeg er normalt N-kører Wink

Egentlig passer det mig fint med de to MZ´ere til Märklindrift, idet jeg tror jeg foretrækker dette (nogle argumenter for eller imod??), og jeg ved at man kan bygge et DC-lokomotiv om til AC, men hvor meget kræver det og bliver det lige så godt som dem der er "født" med det?! Hvad koster denne "operation" typisk hvis man vælger at få det lavet ude i byen?

En anden ting for dem der kender disse Roco-lokomotiver: Jeg undrede mig pludselig over at den lille, seje sneplov (ja man er vel kun en dreng selvom man er 35) ude foran ikke er monteret fra fabrikken. Dette var jeg så henne og kigge på, og det viser sig at man kun kan montere en tynd udgave af sneploven da der skal være plads til koblingen. For at få den "rigtige" plov på skal man hen og afmontere koblingen, eller hvad?? Der er i hvert fald ikke plads til den sammen med koblingen.

Jeg har naturligvis kigget i den lille brugermanual der fulgte med, men jeg synes ikke jeg kan tolke hvilke muligheder man har. Nogle der ved det?

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Lars H." skrev:
Hvad koster denne "operation" typisk hvis man vælger at få det lavet ude i byen?
ca. 200 kr. for en dekoder og ca. 50 kr. for en slæbesko, så ca. 400 kr. vil jeg tro. Men jeg ved det ikke, for jeg bygger dem selv om, når jeg har købt et DC lokomotiv
"Lars H." skrev:
En anden ting for dem der kender disse Roco-lokomotiver: Jeg undrede mig pludselig over at den lille, seje sneplov (ja man er vel kun en dreng selvom man er 35) ude foran ikke er monteret fra fabrikken. Dette var jeg så henne og kigge på, og det viser sig at man kun kan montere en tynd udgave af sneploven da der skal være plads til koblingen. For at få den "rigtige" plov på skal man hen og afmontere koblingen, eller hvad?? Der er i hvert fald ikke plads til den sammen med koblingen.

Hvis du vil have kobling på lokomotivet i den ene eller begge ender, skal du bruge de "udhulede" plove.

Hvis du vil have den til at stå i vitrinen og se flot ud, skal du bruge de hele plove uden modeltogskoblinger, for der er sikkert en lille sort plastikdims der forestiller en rigtig kobling.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

Tak for svaret.

Den dekoder du skriver om, er det den der forvandler jævnstrøm til vekselstrøm? Og slæbeskoen, er den rimelig let at montere så den sidder ordentligt og virker 100 %?

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Alle nyere tog har jøvnstrømsmotor. Dekoderen laver vekselspændingen om til en jævnspænding toil motoren (pulsmoduleret)

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

Hej Gert.

Det forstår jeg ærligt talt ikke så meget af: Du siger at alle nyere tog har jævnstrømsmotor, og dekoderen laver vekselstrømmen om til jævnstrøm, men jeg vil jo køre på vekselstrøm (Märklin)??

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej!

Ja - ved treskinnedrift gælder det, at uanset om du kører vekselstrøm/analog eller vekselstrøm/digital, ja så laver dekoderen det om til jævnstrøm. Så det, at der er en jævnstrømsmotor i lokomotivet, forhindrer dig ikke i at køre på vekselstrøm, når blot der er en passende dekoder i.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Misæren skyldes forvirring omkring jævnstrøm og vekselstrøm.

Det er langt nemmere at snakke om 2-skinne og 3-skinne, for det er her forskellen er.

I princippet kan man så være ligeglad med hvad slags strøm der er i skinnerne, så længe din digital enhed sender noget ud som dekoderen forstår. I parentes bemærket er det, når du kører digitalt, som regel vekselstrøm med konstant spænding, som bliver sendt ud i skinnerne, både når vi snakker 2- og 3-skinne.

Vedrørende ombygning: det med at ombygge fra 2- til 3-skinne eller omvendt kan vel sagtens lade sig gøre, men de fleste forhandlere laver modeller til begge systemer, så det skal da kun være for fornøjelsens skyld at du bygger om.

Det er iøvrigt nemmere at bygge fra 2-skinne til 3-skinne end omvendt idet den anden vej kræver at du bytter hjul på din model.

vh f

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 498

PB  Hjemmeside

"Lars H." skrev:
De to MZ´er er til Märklin-drift (altså med strømskinnen nedenunder) og MY´en er til jævnstrøm (altså uden strømskinnen). Dette havde jeg glemt at kigge efter da jeg bestilte dem, jeg havde faktisk slet ikke tænkt på forskellen - husk på jeg er normalt N-kører Wink Egentlig passer det mig fint med de to MZ´ere til Märklindrift, idet jeg tror jeg foretrækker dette (nogle argumenter for eller imod??), og jeg ved at man kan bygge et DC-lokomotiv om til AC, men hvor meget kræver det og bliver det lige så godt som dem der er "født" med det?! Hvad koster denne "operation" typisk hvis man vælger at få det lavet ude i byen?

Hvis du har købt lokomotiverne fra nyt, mon så ikke forhandleren er så flink at ombytte til rette model (+prisdifferencen) :?: Det må da være nemmere end at ombygge selv.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"Cargoman" skrev:
"Lars H." skrev:
De to MZ´er er til Märklin-drift (altså med strømskinnen nedenunder) og MY´en er til jævnstrøm (altså uden strømskinnen). Dette havde jeg glemt at kigge efter da jeg bestilte dem, jeg havde faktisk slet ikke tænkt på forskellen - husk på jeg er normalt N-kører Wink Egentlig passer det mig fint med de to MZ´ere til Märklindrift, idet jeg tror jeg foretrækker dette (nogle argumenter for eller imod??), og jeg ved at man kan bygge et DC-lokomotiv om til AC, men hvor meget kræver det og bliver det lige så godt som dem der er "født" med det?! Hvad koster denne "operation" typisk hvis man vælger at få det lavet ude i byen?
Hvis du har købt lokomotiverne fra nyt, mon så ikke forhandleren er så flink at ombytte til rette model (+prisdifferencen) :?: Det må da være nemmere end at ombygge selv.

Tjah, der er nu temmelig stor forskel på prisen: Jeg gav 695,- for min DC-MY´er og samme lokomotiv i AC hos samme forhandler koster 1895,- Så der må vel egentlig siges at være en vis prisforskel.

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Lars H." skrev:
Egentlig passer det mig fint med de to MZ´ere til Märklindrift, idet jeg tror jeg foretrækker dette (nogle argumenter for eller imod??)Ja, inod - På det tidspunkt du skal til at bygge en bane i H0 har du kun 2 slags skinner at vælge i mellem fra 1 fabrikat.Og ingen af dem er billige........Men det være sagt, så er jeg nok mest vitrinesamler og har derfor også et 3 skinne lokomotiv i min samling.
"Lars H." skrev:
, og jeg ved at man kan bygge et DC-lokomotiv om til AC, men hvor meget kræver det og bliver det lige så godt som dem der er "født" med det?! Hvad koster denne "operation" typisk hvis man vælger at få det lavet ude i byen?
Kommer an på om den der sakl lave det har alle stumperne.....Hvad forskellen er kan du se på den sedel der ligger ved lokomotivet, den dækker oftest både 2 og 3 skinne versionerne.
"Lars H." skrev:
En anden ting for dem der kender disse Roco-lokomotiver: Jeg undrede mig pludselig over at den lille, seje sneplov (ja man er vel kun en dreng selvom man er 35) ude foran ikke er monteret fra fabrikken. Dette var jeg så henne og kigge på, og det viser sig at man kun kan montere en tynd udgave af sneploven da der skal være plads til koblingen. For at få den "rigtige" plov på skal man hen og afmontere koblingen, eller hvad?? Der er i hvert fald ikke plads til den sammen med koblingen.Jeg har naturligvis kigget i den lille brugermanual der fulgte med, men jeg synes ikke jeg kan tolke hvilke muligheder man har. Nogle der ved det?

Man har muligheden at montere den lills smalle sneplov (frontskørt), hvis man vil bruge koblingen i den ende af lokomotivet. Vil man have lokomotivet "pænere" tager man koblingen ud af skakten og monterer den store sneplov.

Vil man have vitrinemodeller (eller som hos mig "reolmodeller") monterer man alt "gejlet" og lader dem stå flotte og uden kobling. Vil man køre i fast drift montere man sneplov foran og kobling bagi, sog kobler den til en stamme. Vil man hav emulighed for lidt af hvert, monterer man den tynde sneplov og koblinger i begge ender.

Selv har jeg en Lima BR 240 der er fuldt bestyket med alt muligt tilbehør, det gør så også at radier unde 800 mm er bandlyste....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.