Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Ny brochure fra Heljan

Heljan har i dag lagt sin nye brochure ud på nettet.

http://www.heljan.dk/filarkiv/billeder/12201113059.pdf

Skinnebusserne kommer angiveligt i dette kvartal, men vi må vente et år på tagrytter-udgaven af CM og også på Trianglen. Den kommer så til gengæld både i MC, ME og MF-udgave. Men åbenbart ikke med privatbanelitrering.

Dertil kommer alle de mange lange personvogne, som strøs ud over året i år: AV, BDh, BRh, CA, CAE, CAR, CB/Bjh og CPS.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Søndenfjords" skrev:
Heljan har i dag lagt sin nye brochure ud på nettet.http://www.heljan.dk/filarkiv/billeder/12201113059.pdfSkinnebusserne kommer angiveligt i dette kvartal, men vi må vente et år på tagrytter-udgaven af CM og også på Trianglen. Den kommer så til gengæld både i MC, ME og MF-udgave. Men åbenbart ikke med privatbanelitrering.Dertil kommer alle de mange lange personvogne, som strøs ud over året i år: AV, BDh, BRh, CA, CAE, CAR, CB/Bjh og CPS.

Trianglen kommer ikke med privatbanelitrering, for der er ingen som ved hvilken bane som er interessant. Men den er projekteret med kofanger, som burde gøre det let at ombygge den til privatbane XYZJ.

Terminen er på ? og CM er vel blot et udtryk for mere realisme end tidligere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"UTJ" skrev:
Trianglen kommer ikke med privatbanelitrering, for der er ingen som ved hvilken bane som er interessant.

Når skinnebusserne engang kommer til salg, kunne det måske give Heljan et fingerpeg, hvis man så, hvilken privatbane der var mest efterspørgsel på, Gribskovbanen eller Odsherredbanen. De havde begge et par Triangler med åbne endeperroner.

FFJ nytter det derimod ikke med, for de kørte med lukkede endeperroner.

Det kunne også være fristende at spørge Epoke Modeller, hvordan det ligger med deres efterspørgsel på skinnebusser fra Bryrupbanen, Vestsallingbanen og Hvalpsundbanen - underforstået: Hvilke baner er mest populære.

Men det nytter desværre ikke, for deres Triangler kørte også med lukkede endeperroner alle sammen.

Men så kunne Heljan måske overveje at lave sådan en variant på et senere tidspunkt ...

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.937

PB

"Søndenfjords" skrev:
"UTJ" skrev:
Men så kunne Heljan måske overveje at lave sådan en variant på et senere tidspunkt ...

Mon ikke, den version er indtænkt i muligheden Wink

Tror udfordringen ved netop Trianglerne er undervognen - at få så meget frit udsyn i vognen som muligt. Kunne tro, de bygger videre på erfaringerne, de har gjort sig med skinnebusserne.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

morten

Indlæg: 306

PB

På billedet af skinnebusserne ser det ud som om de har mistet tagbagagebæren!

Mon det kan være rigtig ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Triangel motorvognen:

Hvis bare Heljan kommer med den udgave som er vist på fotografiet af forbilledet (i privatbaneudgaven) SNNB M5 er jeg tilfreds Smile

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Svend" skrev:
Triangel motorvognen:Hvis bare Heljan kommer med den udgave som er vist på fotografiet af forbilledet (i privatbaneudgaven) SNNB M5 er jeg tilfreds Smile

Der vil være en del tagkølerting på taget, men ellers er den næsten som SNNB M 5, som jo er en ME.

Det er ikke til at lave en OHJ eller GDS, for det er fup - det må man selv lave. ud af Heljans kommende triangel kan man få vogne fra: RGGJ, RØHJ, VLTJ, KRB, ØSJS, LNJ, SNNB. Desuden lejede en hel del privatbaner fra tid til anden en DSB-vogn som supplement, bl.a OHJ.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"UTJ" skrev:
ud af Heljans kommende triangel kan man få vogne fra: RGGJ, RØHJ, VLTJ, KRB, ØSJS, LNJ, SNNB.

Øv! Nu må jeg hellere få afbestilt den MC jeg regnede med at omlitrere (klistre en plade med ejendomsmærke på) til VaGJ MC561 - Jeg troede ellers den var identisk med DSB MC561!

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"UTJ" skrev:
ud af Heljans kommende triangel kan man få vogne fra: RGGJ, RØHJ, VLTJ, KRB, ØSJS, LNJ, SNNB.
Øv! Nu må jeg hellere få afbestilt den MC jeg regnede med at omlitrere (klistre en plade med ejendomsmærke på) til VaGJ MC561 - Jeg troede ellers den var identisk med DSB MC561!

Ansager Central Railroad havde selvfølgelig også én ex DSB - den glemte jeg i skyndingen. Men VaGJ har aldrig haft en 561, men derimod en 651 Cool

Måske har jeg glemt flere, ETJ måske?

DSB 561 var en nittet 1935 Mo-vogn, senere ombygget til 1961.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Et kig på jernbanen.dk viser, at MC652, som Heljan har annonceret, senere kom til RØHJ med samme nr.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"UTJ" skrev:
ud af Heljans kommende triangel kan man få vogne fra: RGGJ, RØHJ, VLTJ, KRB, ØSJS, LNJ, SNNB.
Øv! Nu må jeg hellere få afbestilt den MC jeg regnede med at omlitrere (klistre en plade med ejendomsmærke på) til VaGJ MC561 - Jeg troede ellers den var identisk med DSB MC561!

Du kan med al ro i sindet lade være med at afbestille din MC'er. VaGJ MC 651 er overtaget fra DSB med samme nummer, så jo, det er den samme! MC 651 er i øvrigt bevaret af ØSJK.

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"UTJ" skrev:
Måske har jeg glemt flere, ETJ måske?

ME36/623 kom til ETJ i 1956 som ETJ M 6.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lundgaard

Norway

Indlæg: 136

PB

"UTJ" skrev:
Måske har jeg glemt flere, ETJ måske?

[u]HBS M2[/u] solgtes til RGGJ som M5, solgtes igen til LB som M5 Wink .

__________________

Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Lundgaard" skrev:
"UTJ" skrev:
Måske har jeg glemt flere, ETJ måske?
[u]HBS M2[/u] solgtes til RGGJ som M5, solgtes igen til LB som M5 Wink .

HV M 11-13 og HBS M 1-2 (HV LM 115-117, HBS LM 215-216 og HOJ LM 416) har intet med en DSB MF at gøre. Der er mange dimensioner som er forskellige og det er ikke kun forskellen på lukket og åben endeperron. En tysk messingbygger lader som om de er ens, men det gør dem ikke mere lig hinanden.

RGGJ M 3 var en tidligere DSB ME.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Ifølge motormateriel 1 (1976) ser listen over privatiserede ME/MF/MC således ud:

ME 31/621 -> LNJ M 5 i 1943

ME 32 -> KRB M3 i 1937, bagperron lukket.

ME 33 -> LNJ M 4 i 1937

ME 34/622 -> NPMB M 8 i 1943

ME 35 -> SNNB M 5 i 1936

ME 36/623 -> ETJ M 6 i 1956

ME 39/625 -> RØHJ i 1941

ME 40 -> RGGJ M3 i 1938

ME 42 -> ØSJS M3 i 1934

ME ¤¤ -> ØSJS M 4 i 1934

ME 46 -> AHTJ M 6 i 1936

ME 47 -> RHJ M 3 i 1939

MF 53/633 -> MC 651 i 1950 ->VaGJ MC 651 i 1956 -> ØSJK i 1972

MF 54/634 -> MC 654 -> KRB M 4 i 1956

MF 58/638 -> MC 652 i 1950 -> RØHJ MC 652 i 1956

MF 66/645 -> MC 655 -> ØSJS M 2 i 1956

MF 67/646 -> MC 653 i 1950 -> RØHJ MC 653 i 1056 -> Triangelklubben i 1974

MF 68/647 -> VLTJ M 1 i 1956

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 113

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg vil gerne spørge dette forum, om der er nogle blandt Jer, der ved noget om, hvilke underepoker, epoke IIIa el. b. el. c. de kommende CA-vogne kan henføres til ?

Der er jo tale om en del udgivelser, og da jeg ikke har råd til at købe dem alle, bliver jeg nødt at være lidt selektiv.

Med venlig Hilsen

LTL

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.