Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu er det officielt, S-maskinen kommer fra Hobbytrade

Som det kan ses andetsteds herinde, så er det nye nr. af Banen på vej ud i disse dage.

I nummeret er der et besøg hos Hobbytrade, som bekræfter de rygter der også har været herinde, nemlig at det næste damplokomotiv herfra bliver en S-maskine, fordi den passer sammen med CL-vognene der kommer først i det nye år.

Og man vil med jævne mellemrum komme med et damplokomotiv, ligesom der også er kig på privatbanemateriellet, der jo må siges at mangle endnu.

Så nu kan vi på sigt nok også glæde os til R-maskinen, H-maskinen......... Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Og lad os også håbe, at der også kommer Cle, Al og Da, så der kan laves "ægte" kystbaneoprangeringer!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Cl/Cls vogne regner de med at kunne fremvise til nurnberg næste år Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

Det er lidt med blandede følelser, jeg læste om S maskinen. Ja, jeg vil meget gerne have sådan en, og efter D-maskinens imponerende kvalitet, bliver den nye ganske sikkert et nærmere bekendtskab værd.

Og så det sure: Jeg har allerede et komplet sæt fra Tikøb liggende, som jeg skulle have bygget på nogle kedelige efterårs-/vinterdage. Men nu med denne nyhed kan min motivation for at bygge dette sæt ligge på et meget lille sted.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Tjaeeeee - er i samme situation med en skinnebus..................

hyg jer med noget modeltog...

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Tjaeeeee - er i samme situation med en skinnebus..................hyg jer med noget modeltog...Gert

Jeg har så 2 sæt til S-maskinen. Det, der i sin tid kom som byggesæt i en masse ætsede dele og så et påbegyndt ombygning af en BR23 med en Bodan S-støbningsoverdel...

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Til alle jer der har samlesæt liggende:

BYG DEM! Laughing out loud

Der er ikke noget mere tilfredstillende end at have bygget dem selv. De loks og vogne jeg har patineret ender jeg altid med at være mere glad for i sidste ende. Det samme gælder, hvad end jeg måtte bygge selv.

Med venlig hilsen

Søren

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"MY1201" skrev:
Til alle jer der har samlesæt liggende:BYG DEM! :DDer er ikke noget mere tilfredstillende end at have bygget dem selv. De loks og vogne jeg har patineret ender jeg altid med at være mere glad for i sidste ende. Det samme gælder, hvad end jeg måtte bygge selv. Med venlig hilsenSøren

Det er skam også planen - men der er så meget andet, der liiiige skal på plads først, især færdiggørelse af vores renovering af huset...

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu er det også kommet frem på hobbytrades hjemmeside http://www.hobbytrade.dk med priser og varianter.

Men det er efterhånden ved at være halvkostbare modeller, specielt hvis man vil have lyd. Men flot bliver det.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

3000.- for et lokomotiv med lyddekoder er da en slags penge. Men hvis du så tænker på, hvor mange timers fornøjelse, du vil have de næste mange år, så er det lige pludselig ikke så dyrt mere.

Sådan en maskine kan sikkert holde 10 år eller mere, hvis den bliver passet og plejet, og det gør den jo selvfølgelig.

Jeg vil ihvertfald ikke betænke mig et øjeblik på at anskaffe en S med lyd, når den tid kommer.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Ja det lyder da af rimeligt mange penge. Men det er heller ikke gratis at fremstille en sådan model. Formene kan meget let løbe op i 300.000 - 500.000 kr., dertil skal så lægges div. arbejdslønninger samt transport fra Kina.og så er prisen da helt fornuftig.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hj med jer alle

Jeg glæder mig tiol at se den model når den engang kommer. Det er jo nok en model jeg også må have. Dog vil jeg sige, at den er lidt egnsbestemt, men stadig meget flot.

Kúnne godt have ønsket en litra F eller en litra H og måske en af R-maskinerne...

Jeg er sikker på, at den vil være af samme høje kvalitet som litra D...

med venlig toghilsen

:roll: :roll: :roll:

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja iflg. Banens artikel, hvor de interviewede Hobbytrade, så vil de komme med en damphest ca. hvert andet år. Så både H, R og F skal nok komme på et tidspunkt.

Specielt F´eren er meget interessant, vi mangler hårdt rangermaskiner i H0 :!: Den bliver med garanti en sællert, for hvor mange vil ikke købe mindst et par stykker? Wink

Skal da også selv have S´eren, og nej 3000 kr. for en maskine med lyd, er vel ikke galt når man taler om det danske marked og om modeller på det niveau som D-maskinen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Ja, specielt F'eren er interressant. Så kan vi slippe for en fekumdek-model med forkert styring Cool

Men : Som jyde er jeg jo også nødt til, at investere i R og H Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med jer

Dybest set er det egentlig lidt mærkeligt, at man ikke var gået i kast med Fèren men det kunne måske ligge i, at den ikke er ret stor og derfor noget mere kompliceret at fremstille. Der er ingen tvivl om, at litra S er nemere da der er en del mere plads bag vandtankene. Vi må da bare vente, men hvis det var en Fèr ville det helt sikkert blive en kæmpe sællert...Det kommer nok endag... :roll: :roll: :roll:

Mvh

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

"Togthom" skrev:
Hej med jerDybest set er det egentlig lidt mærkeligt, at man ikke var gået i kast med Fèren men det kunne måske ligge i, at den ikke er ret stor og derfor noget mere kompliceret at fremstille. Der er ingen tvivl om, at litra S er nemere da der er en del mere plads bag vandtankene. Vi må da bare vente, men hvis det var en Fèr ville det helt sikkert blive en kæmpe sællert...Det kommer nok endag... :roll: :roll: :roll: MvhTogthom

Jeg er helt enig! En ordentlig F har vi manglet længe og næste ønske kunne så være Hs, men de er jo nok noget komplicerede pga. størrelsen, som du skriver Smile

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej alle sammen!

Så er der billede af prøvestøbning af S-maskinen på Hobbytrades hjemmeside!

http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#aug24

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Sådan noget skod......

Det ser så lovende ud, at jeg ærger mig gul og grøn over at være i komstant krone-nød... D-maskinen ville jeg også gerne investere i sammen med et hav af deres vogne, og så bygge det selv som ingen fabrikant vil fremstille. -F.eks Milling´s tre-kobler........ -ved det godt, fabler altid om tre-koblere, men synes bare de er så flotte/nuttede/søde...

Men S-maskinen ser ud til at blive en succes.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Sådan noget skod...... Det ser så lovende ud, at jeg ærger mig gul og grøn over at være i komstant krone-nød...

Tænk ikke på det, sæt 250 kr. til side hver måned fra nu af, og så har du råd samme tid næste år. Det gør jeg tit, og det har jeg det ganske udmærket med.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Tjah, det har du jo ret i......

Jeg kunne jo osse bare spille lidt lotto, og vinde den store præmie..... Tænk hvis man vandt Shock ........ Så skulle der handles ind..........

Noget helt andet er, at det ville give et helt andet præg af luksus-kvalitet, hvis røgpladerne var lavet af ætsning. Jeg ville gerne give en hund eller to mere hvis det var det der skulle til, for at få det med ætsning........

Ikke for at være negativ eller andet i samme retning, men jeg kommer altså til at tænke på det ligner nogle byfer-plader der er skrut på, i den tykkelse sammenlignet med resten af loko'et, som lover rigtig godt......

Eller er det bare mig der er et brokkehoved fordi jeg er vant til at se på størelse 0 ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Eller er det bare mig der er et brokkehoved fordi jeg er vant til at se på størelse 0 ?

Der skal jo også være noget at lave for tilbehørsproducenterne.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Klaus

Jo, selvfølgelig skal der det. Vil man have ætsede plader på, så kan man så bare sætte dem på selv, eller få andre til det...

Ombygger du osse selv ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Jo, selvfølgelig skal der det. Vil man have ætsede plader på, så kan man så bare sætte dem på selv, eller få andre til det... Ombygger du osse selv ?

Alt alt for lidt. Renoverer og isættere dekodere er mest, hvad det bliver til. Har godtnok en N-maskine med lys i øverste lanterne og den skal også have 2 frontlanterner, men tiden.........Næste trin tager 3-4 timer i rap, for at komme over et par hurdles og tiden er for knap.

I dag var jeg på arbejde i 11 timer og skulle også lige en tur i klubben - så er den dag gået.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Tjah, kender godt problemet med tiden. Har kørt for en vognmand, og havde ikke under 12 timer om dagen. Skæppede godt i kassen men blev enig med mig selv om at finde noget andet, så jeg undgik en kæmpebøde hvis jeg en dag skulle møde bror snup og fætter haps..... Men har god tid lige nu, går sygemeldt efter mødet med en ventilløs trykflaske, men nu kan jeg da gå med forsigtighed...... Held i uheld. Får da lavet lidt på de forskellige projekter. Snart færdig med med motorophæng i tenderkassen på spor0 H'eren, og også nået et godt stykke med undervogn til tre-kobleren. Så der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget....

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Det kunne være fedt hvis hobbytrade kom med K-maskinen Smile

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"My1102" skrev:
Det kunne være fedt hvis hobbytrade kom med K-maskinen Smile

Ja den kommer jo nok på et tidspunkt, hvis man kan vente længe nok. I det sidste nr. af Banen er der et interview med Hobbytrade, og her regner de faktisk med en dansk dampmaskine ca. hvert andet år.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
"My1102" skrev:
Det kunne være fedt hvis hobbytrade kom med K-maskinen Smile
Ja den kommer jo nok på et tidspunkt, hvis man kan vente længe nok. I det sidste nr. af Banen er der et interview med Hobbytrade, og her regner de faktisk med en dansk dampmaskine ca. hvert andet år.MvhClaus

K-maskinen er en logisk opfølger til D-maskinen idet, den også har kørt over hele landet. Og tenderen har de jo nu Smile

Mon de så ikke, hvis de en gang laver K-maskinen, laver underdelen til maskinen, så både ombygget og uombygget K-maskine kan produceres?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej

Du siger Skott, om de laver K-maskinen så den kan bygges om ? -uha, der er jo mange dele der skal ændres. Hele styringen, gliderkasse, dom, og vist et par andre ting jeg ikke lige husker, hvis der er flere...

Men det vil da være en oplagt sag for diverse tilbehøre/stumpe fabrikanter. Tror da Tikøb hurtigt vil komme med dele til ombygning. Nemmest vil det da være at hele cylinderblokken bare er skruet fast, så den kan udskiftes med et snuptag. Det er så bare en anden sag med domen...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"JGJ67" skrev:
Hej Du siger Skott, om de laver K-maskinen så den kan bygges om ? -uha, der er jo mange dele der skal ændres. Hele styringen, gliderkasse, dom, og vist et par andre ting jeg ikke lige husker, hvis der er flere... Men det vil da være en oplagt sag for diverse tilbehøre/stumpe fabrikanter. Tror da Tikøb hurtigt vil komme med dele til ombygning. Nemmest vil det da være at hele cylinderblokken bare er skruet fast, så den kan udskiftes med et snuptag. Det er så bare en anden sag med domen... Mvh Jesper

Det var ikke lige det, jeg mente.

De oprindelige maskiner havde jo en lavtliggende kedel. Da man overgik til trykluftsbremser, blev maskinparken jo ombygget med bla. tryktanke, men sandkasserne blev også indbygget i domen ovenpå kedlen, deraf den forlængede dome. De beholdt dog den lavtliggende dome - deraf lave K-maskiner/uombyggede.

Billede

Nogle af K-maskinerne fik så også ny og højereliggende kedel - deraf høje K-maskiner/ombyggede.

Billede

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.