Hej allesammen
Sidder lige og kigge på nogle billedere der er taget i udlandet.
så faldt jeg over dette Billede
Hvad er meningen med at de har lavet 4 Pentograffer dette Lokomotiv??
Jeg har undret mig lidt over det, nogen der kan give et svar på dette??
Per
__________________
AnyRail Superprogram
Klubben N-Modulvest
HenrHans
Indlæg: 82
Hej,
Årsagen til de 4 strømaftagere på lokomotivet, er at der ikke blot er forskel på 'strømmen' i køreledningerne i de forskellige lande, men også på de mål fritrumsprofilet har. I Norden (Danmark incl.) og i tyskland kan den samme strømaftager anvedes, her er bredden af kulbanen 1950 mm, hvorimod der bl.a i Frankrig anvedes strømaftagere med en kulbanebredde på 1450 mm. Derudover anvendes der ikke kulbaner i alle lande, nogle steder benyttes istedet kobber.
Alt i alt giver en del kombinationer, som der skal tages hensyn til ved lokomotiver beregnet på grænseoverskridende trafik.
Hilsen Henrik
N-Manden
Håndværker
Indlæg: 109
Super
Så forstår jeg bedere.
Tak for indlæg
Per
AnyRail Superprogram
Klubben N-Modulvest
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Hej Henrhans.
Så må jeg lige stille spørgsmålet.
hvad er kulbaner? det udtryk / ord har jeg aldrig hørt før.
Go weekend
Vh Frederik
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
Litra P
Indlæg: 1.852
Se her (side 2):
http://www.banedanmark.dk/publ/baneavisen/baneavisen0703.pdf
og her:
http://www.berlingske.dk/article/20070613/danmark/106131280/
http://ing.dk/artikel/76675-defekte-kulbaner-paa-s-tog-river-ledninger-n...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Hej Lars.
Tak for svar.
God weekend.
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
Z20500
student
Indlæg: 53
Jeg tror, at, på visse strækninger i Sydfrankrig benyttes der stadigvæk strømaftager på 1,95m bredde. Ellers bruges der normalt en strømaftager med 1650mm kontaktoverflade under 1,5kV.
Med 1450mm bredde, bruger man flere stativer til at holde kørestrømledningen, på grund af vinden. Til gengæld har man brug for mindre fri rum ind i tunneller. Det er sikkert derfor, at Schweiz også bruger 1450mm bredde men Tyskland 1,95m.
I Frankrig bruges der ikke kulbaner under 1,5kV jævnstrøm, tror jeg.
Da de strømstyrke er større under Jævnstrøm er aftagerne også breddere.
Det kan man se på dette billed fra St-Lazare banegården (25kV): der er et bisystemlokomotiv, som har et strømafteger til 25kV (i brug) og den anden til 1,5kV (ned). I nødstildfælle kan den ene bruges til den anden, men med begrænset hastighed (1,5kV strømaftager ville slide 25kV ledning meget) eller strømstyrke.
Billdet kommer fra http://www.automotrice2000.123.fr/Sybic_dk.php
Her en tavle fra et emne på et franske forum med de forskellige lande og breddelser:
http://www.lrpresse.fr/trains/album_mod/upload/grandes/93234c67c564b8179a0c7abfc42c1db9.jpg
Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/