Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Nogen der kan svare

Hej allesammen

Sidder lige og kigge på nogle billedere der er taget i udlandet.

så faldt jeg over dette Billede

Hvad er meningen med at de har lavet 4 Pentograffer dette Lokomotiv??

Jeg har undret mig lidt over det, nogen der kan give et svar på dette??

Per

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

"N-Manden" skrev:
Hej allesammenSidder lige og kigge på nogle billedere der er taget i udlandet.så faldt jeg over dette BilledeHvad er meningen med at de har lavet 4 Pentograffer dette Lokomotiv??Jeg har undret mig lidt over det, nogen der kan give et svar på dette??Per

Hej,

Årsagen til de 4 strømaftagere på lokomotivet, er at der ikke blot er forskel på 'strømmen' i køreledningerne i de forskellige lande, men også på de mål fritrumsprofilet har. I Norden (Danmark incl.) og i tyskland kan den samme strømaftager anvedes, her er bredden af kulbanen 1950 mm, hvorimod der bl.a i Frankrig anvedes strømaftagere med en kulbanebredde på 1450 mm. Derudover anvendes der ikke kulbaner i alle lande, nogle steder benyttes istedet kobber.

Alt i alt giver en del kombinationer, som der skal tages hensyn til ved lokomotiver beregnet på grænseoverskridende trafik.

Hilsen Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Super

Så forstår jeg bedere.

Tak for indlæg

Wink

Per

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frben

Inspektør

Indlæg: 203

PB  Hjemmeside

Hej Henrhans.

Så må jeg lige stille spørgsmålet.

hvad er kulbaner? det udtryk / ord har jeg aldrig hørt før.

Go weekend

Vh Frederik

__________________

Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen

Besøg Faldtsted

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Frben" skrev:
Hej Henrhans.Så må jeg lige stille spørgsmålet. hvad er kulbaner? det udtryk / ord har jeg aldrig hørt før. Go weekendVh Frederik

Se her (side 2):

http://www.banedanmark.dk/publ/baneavisen/baneavisen0703.pdf

og her:

http://www.berlingske.dk/article/20070613/danmark/106131280/

http://ing.dk/artikel/76675-defekte-kulbaner-paa-s-tog-river-ledninger-n...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frben

Inspektør

Indlæg: 203

PB  Hjemmeside

Hej Lars.

Tak for svar.

God weekend.

__________________

Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen

Besøg Faldtsted

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Z20500

student

Indlæg: 53

PB  Hjemmeside

Citat:
hvorimod der bl.a i Frankrig anvedes strømaftagere med en kulbanebredde på 1450 mm. Derudover anvendes der ikke kulbaner i alle lande, nogle steder benyttes istedet kobber.

Jeg tror, at, på visse strækninger i Sydfrankrig benyttes der stadigvæk strømaftager på 1,95m bredde. Ellers bruges der normalt en strømaftager med 1650mm kontaktoverflade under 1,5kV.

Med 1450mm bredde, bruger man flere stativer til at holde kørestrømledningen, på grund af vinden. Til gengæld har man brug for mindre fri rum ind i tunneller. Det er sikkert derfor, at Schweiz også bruger 1450mm bredde men Tyskland 1,95m.

I Frankrig bruges der ikke kulbaner under 1,5kV jævnstrøm, tror jeg.

Da de strømstyrke er større under Jævnstrøm er aftagerne også breddere.

Det kan man se på dette billed fra St-Lazare banegården (25kV): der er et bisystemlokomotiv, som har et strømafteger til 25kV (i brug) og den anden til 1,5kV (ned). I nødstildfælle kan den ene bruges til den anden, men med begrænset hastighed (1,5kV strømaftager ville slide 25kV ledning meget) eller strømstyrke.

Billede

Billdet kommer fra http://www.automotrice2000.123.fr/Sybic_dk.php

Her en tavle fra et emne på et franske forum med de forskellige lande og breddelser:

http://www.lrpresse.fr/trains/album_mod/upload/grandes/93234c67c564b8179a0c7abfc42c1db9.jpg

__________________

Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.