hej alle sammen håber at i kan hjælpe med et spørgsmål jeg har gået med. MY 1145 og frem har en motor med 1950 hk som hedder GM 567D. fregatten Peder Skram har den samme motor GM 567D men her yder den 2400 hk de er bygget samtidigt.. Hvorfor valgte DSB ikke de ektra krafter. holdbarheden i en skibsmotor er jo det man lægger mest vægt på, så det kan ikke være derfor.
Hilsen Peter Glædelig Jul til alle
- 2 stk. 16 cylindrede, enkeltvirkende turboladede, 2-takt General Motors dieselmotorer, type 16- 567D. Normalydelse fra hver hovedmotor 2,400 BHK ved 800 omdr./min. svarende til 160 omdr./ min. på drivskruen.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Så vidt jeg husker fra bogen om GM-maskinerne, så angav bl.a. GM at motoren har et antal hk. Af dem går der nogen hk til el-generator, varme, dampkedel m.m., derefter har motoren en antal hk til at trække med, som dsb arbejdede med.
Det er nok det samme du oplever, hvor skibsmotoren er angivet med det totale antal hk.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg mener helt sikkert at have læst at 567 motoren ville have 2400 HK når man satte en turbo på den. Hvorfor DSB ikke købte dem med turbo ved jeg ikke.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Holdbarhed. DSB, og mange andre, var ikke vilde med turbo dengang fordi der var mange nedbrud men 645 motoren (med turbo)der ligger i MZ er en direkte videreudvikling af 567eren så man kan sige at de købte en senere.
MY blev sammenlignet med en E maskine dengang så man har vel vurderet at den var "kraftig nok" uden at skulle have en kompliceret turbo med i spillet.
I øvrigt var motoren oprindelig udviklet til undervandsbåde under 2. verdenskrig.
Gods skal da transporteres på skinner...
JHA
Indlæg: 3
Hej
Sådan fra hukommelsen mener jeg at kunne huske, at GM også leverede også motorer til Falser klassen, som havde problemer med svinghjulet. Så jeg stødte på dette link. Der er også angivet navnet på en bog hvor du skulle kunne finde ud af det.
Linky.:
http://pub50.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=4287808284&frmid=14&msgid=600000&cmd=show
Mvh Jan
------------------------
Jan Hansen
H0 2-skinne, Epoke III-IV.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vel fordi generator og banemotorer ville blive ødelagte, hvis de skulle overføre den ekstra effekt?
567 er en modulopbygget motor, ville man have mere effekt uden turbo var det blot at tilføje flere cylindre
Læs evt ogeå:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Det var jo sådan set det man gjorde. MX er en 10 cylindret udgave af samme motor og i MZ havde den 16 hhv 20 cylindre men altså MED turbo.
Gods skal da transporteres på skinner...
pdj29
Overstyrmand lollansfærgefart
Sakskøbing
Indlæg: 14
tak for svarene så DSB troede ikke på turbo den køber jeg :idea: :idea: