Picture

pdj29

Overstyrmand lollansfærgefart

Sakskøbing

Indlæg: 14

PB

motor i my 1145-1159

hej alle sammen håber at i kan hjælpe med et spørgsmål jeg har gået med. MY 1145 og frem har en motor med 1950 hk som hedder GM 567D. fregatten Peder Skram har den samme motor GM 567D men her yder den 2400 hk de er bygget samtidigt.. Hvorfor valgte DSB ikke de ektra krafter. holdbarheden i en skibsmotor er jo det man lægger mest vægt på, så det kan ikke være derfor.

Hilsen Peter Glædelig Jul til alle Smile Smile

- 2 stk. 16 cylindrede, enkeltvirkende turboladede, 2-takt General Motors dieselmotorer, type 16- 567D. Normalydelse fra hver hovedmotor 2,400 BHK ved 800 omdr./min. svarende til 160 omdr./ min. på drivskruen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.485

PB  Blog  Hjemmeside

Så vidt jeg husker fra bogen om GM-maskinerne, så angav bl.a. GM at motoren har et antal hk. Af dem går der nogen hk til el-generator, varme, dampkedel m.m., derefter har motoren en antal hk til at trække med, som dsb arbejdede med.

Det er nok det samme du oplever, hvor skibsmotoren er angivet med det totale antal hk.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg mener helt sikkert at have læst at 567 motoren ville have 2400 HK når man satte en turbo på den. Hvorfor DSB ikke købte dem med turbo ved jeg ikke.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Jeg mener helt sikkert at have læst at 567 motoren ville have 2400 HK når man satte en turbo på den. Hvorfor DSB ikke købte dem med turbo ved jeg ikke.

Holdbarhed. DSB, og mange andre, var ikke vilde med turbo dengang fordi der var mange nedbrud men 645 motoren (med turbo)der ligger i MZ er en direkte videreudvikling af 567eren så man kan sige at de købte en senere. Wink

MY blev sammenlignet med en E maskine dengang så man har vel vurderet at den var "kraftig nok" uden at skulle have en kompliceret turbo med i spillet.

I øvrigt var motoren oprindelig udviklet til undervandsbåde under 2. verdenskrig.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JHA

Indlæg: 3

PB

"pdj29" skrev:
hej alle sammen håber at i kan hjælpe med et spørgsmål jeg har gået med. MY 1145 og frem har en motor med 1950 hk som hedder GM 567D. fregatten Peder Skram har den samme motor GM 567D men her yder den 2400 hk de er bygget samtidigt.. Hvorfor valgte DSB ikke de ektra krafter. holdbarheden i en skibsmotor er jo det man lægger mest vægt på, så det kan ikke være derfor.Hilsen Peter Glædelig Jul til alle Smile :)- 2 stk. 16 cylindrede, enkeltvirkende turboladede, 2-takt General Motors dieselmotorer, type 16- 567D. Normalydelse fra hver hovedmotor 2,400 BHK ved 800 omdr./min. svarende til 160 omdr./ min. på drivskruen.

Hej

Sådan fra hukommelsen mener jeg at kunne huske, at GM også leverede også motorer til Falser klassen, som havde problemer med svinghjulet. Så jeg stødte på dette link. Der er også angivet navnet på en bog hvor du skulle kunne finde ud af det.

Linky.:

http://pub50.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=4287808284&frmid=14&msgid=600000&cmd=show

Mvh Jan

__________________

------------------------

Jan Hansen

H0 2-skinne, Epoke III-IV.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"pdj29" skrev:
Hvorfor valgte DSB ikke de ektra krafter.

Vel fordi generator og banemotorer ville blive ødelagte, hvis de skulle overføre den ekstra effekt?

567 er en modulopbygget motor, ville man have mere effekt uden turbo var det blot at tilføje flere cylindre

Læs evt ogeå:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"pdj29" skrev:
Hvorfor valgte DSB ikke de ektra krafter.
Vel fordi generator og banemotorer ville blive ødelagte, hvis de skulle overføre den ekstra effekt?567 er en modulopbygget motor, ville man have mere effekt uden turbo var det blot at tilføje flere cylindreLæs evt ogeå:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.htmlKlaus

Det var jo sådan set det man gjorde. MX er en 10 cylindret udgave af samme motor og i MZ havde den 16 hhv 20 cylindre men altså MED turbo.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

pdj29

Overstyrmand lollansfærgefart

Sakskøbing

Indlæg: 14

PB

tak for svarene så DSB troede ikke på turbo den køber jeg :idea: :idea:

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.