Picture

kim0449

Indlæg: 26

PB

Slanke N sporskifter, Fleischmann 22301 og 22303

Jeg har lige brug for lidt sparing. Kører både H0 og N, H0 på moduler, og N som fast installation herhjemme. Igennem tiden har jeg eksperimenteret med forskellige spor N skinnetyper, tidligere havde jeg et anlæg med Fleischmann/Roco skinner uden ballast. Så solgte jeg hele spor N samlingen fordi jeg troede at jeg havde plads til at køre H0 herhjemme, hvilket jeg måtte erkende ikke var tilfældet. Før jeg begyndte at bygge en ny og anderledes N bane op igen havde jeg nogle krav til skinnerne og specielt til sporskifterne. 1 jeg var træt af de klodsede sporskiftemotorer som Fleischmannskifterne havde på siden, uanset om det var til el- eller manuel betjening. Der blev derfor standardiseret på Minitrix. Her er jeg så løbet ind i at Minitrix ikke har slanke sporskifter, hvad gør man så køber et slankt Peco sporskifte og ingen diskussion om at det er et hamrende lækkert produkt. Men det var jo ikke ligefrem noget som virkede "out of the box" når man kører digitalt. Det krævede ikke bare isolering af skinneenderne fra hjertestykket, men også at man savede skinnestykkerne fra selve hjertestykket (electrofrog) og lavede polarisering af hjertestykket. Forsøget blev indstillet. I mellemtiden har jeg lavet en station i H0 hvor jeg med succes har anvendtd Tilligs Elite sporskifter, som også kræver polarisering, men hvor der ikke skal saves i noget men blot anvendes isolerende lasker på de to skinnestumper fra hjertestykket, og så ellers noget polarisering via et Tortoise drev. Og nu til mit spørgsmål: jeg har købt nogle brugte Fleischmann 22301 og 22303 10 graders slanke sporskifter. Hvordan forholder det sig med polarisering af disse, skal der blot anvendes plastiklasker på skinneenderne fra hjertestykket, og så laves polarisering via drev eller omskifter. Eller skal der også saves her? Grunden til at jeg er i tvivl er at der er to loddeflige på selve hjertestykket, og at metalbunden af hjertestykket er delt i to, så måske er det slet ikke nødvendigt med polarisering eller? Mvh Kim 

Like 0 kan lide
Top