Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Peco og 3 skinne

Jeg ville kort og godt høre om der er nogle, der har erfaringer med brug af pecos sporskifter og enten deres tre-leder eller en hjemmelavet. Hvordan er driftssikkerheden? Kan det bruges på en synlig del?

Endvidere vil jeg høre hvordan det fungerer med pecos sporskifter og have dem håndbetjente: Jeg har kun brugt c-skinner før og kan jo regne ud at den mekanik, der er under disse ikke kan være under skinner uden ballast. Er der en anden løsning eller er det kun drev, der dur?

Jeg påtænker en bane med primært c-skinner men et sted skal der være en hel englænder og denne kan man stadig (til min ubegrænsede undren) stadig ikke få fra märklin. Ligeledes skal der være et kurvesporskifte (jeg ville ikke engang betegne marklins som værende det, men det er en anden diskussion) som gerne skulle have en radius på mindst 50 cm og meget gerne 70 på den snævreste. Er der andre spor, der måske ville være bedre at vælge og så selv lave en midterleder? Evt. Rocos med ballast for lettere at komme i samme højde som c-skinnerne? Jeg er naturligvis klar over at englænderen kan løses med et K-skifte og tænker at dette måske er det bedste valg her selvom profilen ikke er helt den samme?

Ja jeg kunne jo bare købe en masse forskellige spor fra fabrikater og så prøve mig frem, men som studerende vil jeg nu gerne spare, hvor det er muligt, og håber nogle har enten nogle erfaring eller gode råd (de af slagsen, der ikke er dyre)

 

Mvh

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

DCC

Indlæg: 359

PB

Cowi skrev:

Jeg ville kort og godt høre om der er nogle, der har erfaringer med brug af pecos sporskifter og enten deres tre-leder eller en hjemmelavet. Hvordan er driftssikkerheden? Kan det bruges på en synlig del?

Endvidere vil jeg høre hvordan det fungerer med pecos sporskifter og have dem håndbetjente: Jeg har kun brugt c-skinner før og kan jo regne ud at den mekanik, der er under disse ikke kan være under skinner uden ballast. Er der en anden løsning eller er det kun drev, der dur?

Jeg påtænker en bane med primært c-skinner men et sted skal der være en hel englænder og denne kan man stadig (til min ubegrænsede undren) stadig ikke få fra märklin. Ligeledes skal der være et kurvesporskifte (jeg ville ikke engang betegne marklins som værende det, men det er en anden diskussion) som gerne skulle have en radius på mindst 50 cm og meget gerne 70 på den snævreste. Er der andre spor, der måske ville være bedre at vælge og så selv lave en midterleder? Evt. Rocos med ballast for lettere at komme i samme højde som c-skinnerne? Jeg er naturligvis klar over at englænderen kan løses med et K-skifte og tænker at dette måske er det bedste valg her selvom profilen ikke er helt den samme?

Ja jeg kunne jo bare købe en masse forskellige spor fra fabrikater og så prøve mig frem, men som studerende vil jeg nu gerne spare, hvor det er muligt, og håber nogle har enten nogle erfaring eller gode råd (de af slagsen, der ikke er dyre)

 

Mvh

Daniel

 

Som jeg har forstået på vores 3 skinne medlem ( i en 2 skinne klub) bruger han peco skiftere med et tilfredstillende fint resultat, åbenbart var han ligeså træt af Märklin begrænsede udvalg af skiftere.

__________________

 

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9, 

Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT  RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01

Peco Spor kode 75

 

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 684

PB

Hej Daniel

Jeg har prøvet både Peco og Tillig (normal), men det er ikke så enkelt. Du skal regne med at afstanden mellem tvangsskinnerne er mindre ved treskinenormen på grund af treskinnenormens andre hjulmål. Det betyder, at du skal slibe i hjertestykke og eller tvangsskinner. Når de er fremstillet af metal (Tillig), så går det, men er de i plast, så er den ganske svært at ramme det rigtige mål.

Du nævner også dobbeltkrydssporsskift. Dem kan du roligt glemme. De elektriske forbindelse i toskinne og treskinne er så forskellige i et så kombliceret sporkryds, att du næppe vil få det til at virke - brug i stedet Märkilns K-skinne.

De bedste hilsner

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg takker jer begge jeres besyv

Jamen så er en ting i hvert fald på plads: Englænderen bliver fra Marklin!

Med hensyn til tvangsskinner så havde jeg helt glemt dette. Har prøvet at køre med Heljans KommuneKemi med originale hjul og de afsporer selv gennem de slanke sporskifter. Nu da der er forskel mellem Marklin og 2-skinne producenterne, er der så også forskel 2-skinne producenterne imellem eller følger de alle en NEM-norm?

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 684

PB

Hej Daniel

For at være helt præcis - så er der forskel. Peco fremstillede (og fremstiller måske stadig) sporskift, der har så stor afstand i hjjertestykket, at Märklin hjul kan passere. Märklins K-skift havde helt op i 80'erne tilsvarende storre hjertestykke, så to-skinne hjul kunne køre igennem uden problemer. Så helt umuligt er det ikke, men du skal se efter de sporskift med lidt klodsede hjertestykker.

Jeg har brugt et Peco skift med held, men det er sværere, at isolere de skinnestykker, der passeres af slæbeskoen på Peco. Derfor har jeg fortrinsvis anvendt Tillig (tidligere i DDR-tiden hed de Pilz), som jeg har købt i byggesæt, når det ikke var muligt at bruge Märklin K-skift.  Ved at købe dem i byggesæt er det lettere at file 0.3 mm af hjertestykkets tvangsskinnedel og isolere de skinnestykker, der ikke må være strømførende i et treskinnesporskift.

Der findes en gammel bog fra 1957, som har titlen: "Jernbaneanlæg for modelbyggere", hvor forskellen på to- og treskinnesporskift er beskrevet og illustreret. Den er skrevet af Poul O. Hansen. Jeg tror du kan finde den på nettet.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Hej Gert

Så denne løsning med Tillig er altså stadig aktuel, da de stadig laver byggesæt til sporskifter? Uden at jeg har sat mig for meget ind i det, har de en lidt anden opbygning end andre 2-skinne med hensyn til hvordan hjertestykke osv. er isoleret?

Jeg går ud fra at du mener finde den på en webshop og vel ikke direkte med fri adgang på nettet? Jeg vil i hvert fald lige se efter den næste gang jeg er på biblioteket. (har bestilt den på bibliotek.dk)

 

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 684

PB

 

Bogen mener jeg, du kan søge direkte på nettet. Det er muligt jeg husker forkert, men det forekommer mig, at lå i en indskannet form.

Tillig har stadig visse sporskift i byggesæt, men hele samlingen fra det tidligere Pilz har de desværre ikke. Disse sporskift udmærker sig ved at hjertestykket er støbt i metal og for tre-skinne er det en fordel - både når du skal file det til og senere elektrisk, da det jo altid skal have stel. Vi har jo ikke brug for skiftende polarisering af hjertestykket. Ombygning er forholdsvis nem så god fornøjelse.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

bogen ligger her

http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mbog.htm

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Så kan jeg ikke sige andet end mange De'herre !

 

mvh

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 426

PB

Jeg har eksperimenteret lidt med Pecos sporskifter i code 100. Det burde ikke være nødvendigt at file disse. Jeg kan ihvertfald få mine vogne til at løbe over uden problemer. Märklin har reduceret sine flanger i flere omgange. Især 1975 er vigtig, da materiel fremstillet efter ikke giver problemer, men før giver.

Jeg tog engang et Märklin lokomotiv 3314, en belgisk 50´er og pillede motoren ud og den trillede fint på klubanlægget, 2 skinne med Peco code 75 og Tillig Elite. Der vær næsten ingen plads ned til svellerne, men det var ikke noget problem. Hvorvidt det fungerer i praksis med en hjemmebygget midterleder ved jeg ikke, da jeg ikke har plads til et anlæg.

Iøvrigt laves Tillig Elite som byggesæt og man kan få løse skinnestrenge til code 100. Det ville være mit udgangspunkt for at eksperimentere videre. 

Ellers er der ham her, men det bliver det ikke billigere af:

http://www.weichen-walter.de/

 

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 684

PB

 

Jeg har her på det seneste også eksperimenteret med Tillig elite i byggesæt og skinnestrenge fra Märklin C-skinne. Det er ikke bare lige at montere skinnestrengen, da den fylder lidt for meget i svellebåndet, men ikke umuligt. Til gengæld kræver det lidt mere, at isolere skinnestrengen de rigtige steder, da Tilling elite har en gennemgående skinnestreng som tunge og frem til hjertestykket.

Jeg har indtil videre sat projektet i bero og  venter nu på at Märklin kommer med en opdatering af det over 50 år gamle K-skinne system. Modellen findes i Märklins spor I i de tidligere Hübner skinner. De skal blot sættes ned i den rigtige målestok.

De bedste hilsner

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 426

PB

Du gør det alt for kompliceret. Tilligs code 100 profil sælges i løs vægt og passer perfekt i elites svellerist. Problemet er at når man laver tungerne skal der fræses af skinnerne på den ene side og der skal laves en tap, der passer ned i den svelle, der holder tungerne. Tungerne bruges, som midterleder. De skal bare være tilkoblet et sporskiftedrev med kontakter på samme måde, som to skinnefolket gør når de polariserer et hjertestykke. 

http://www.nexusboard.net/sitemap/2408/doku-zusammenbau-bausatz-tillig-elite-weiche-85441-t318131/

Men ja det havde været nemmest hvis nu Märklin havde lavet noget nyt, men det tror jeg ikke man skal regne med lige med det første og slet ikke nu de er blevet overtaget af en en legetøjsproducent.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 684

PB

Det kan da godt, at jeg gør det for kompliceret, men hvad er fordelen ved Tillig elite, når du anvender samme skinneprofil, som Tillig standard?

Jeg ville forsøge med  en mindre profil, ellers er jeg godt tilfreds med Tillig standard, men jeg leder mig gerne overbevise om noget andet.

Hilsen

Gert.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg må indrømme jeg begynder at overveje en anden indkørsel til min station for helt at undgå selvbyg.

Selvom jeg forstår tankerne bag hvordan strømmen skal løbe i sporskiftet må jeg samtidig indrømme, at det var min drøm/ide at have en så simpel opbygning som muligt, da jeg er mere interesseret i at lave landskab og egentlig køre med togene. Der går stadig lidt tid inden jeg skal have besluttet mig for om jeg skal igang med lidt 'selvbyg' så det er glædeligt at have jeres gode råd i baghovedet når beslutningen skal tages.

 

Mvh

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.