Picture

Rottenikken

Indlæg: 10

PB  Hjemmeside

Overgang til kortkobling på Marklin Nohab DSB

Jeg lager en overgang til kortkobling (eller andre moderne koblinger) for Marklin Nohab DSB. Der var det jo pare en krok som hengerfeste. Det jeg lager er en overgang som man bytter ut den originale kroken med denne overgangen og da er det bare "klikk" og så har du Markin kortkobling. Se dette bildet så skjønner dere bedre. Den blir i rustfritt stål og vil koste 15 euro per stk.

Er det marked for det?

Smile

 

 

Overgang Moderne kobling

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Rottenikken skrev:

Jeg lager en overgang til kortkobling (eller andre moderne koblinger) for Marklin Nohab DSB. Der var det jo pare en krok som hengerfeste. Det jeg lager er en overgang som man bytter ut den originale kroken med denne overgangen og da er det bare "klikk" og så har du Markin kortkobling. Se dette bildet så skjønner dere bedre. Den blir i rustfritt stål og vil koste 15 euro per stk.

Er det marked for det?

Smile

 

 

Overgang Moderne kobling

Hej!

Maerklin har tidligere fremstillet noget tilsvarende i ombukket stål. Kender desvære ikke reservedels nr.

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Hejsa

 

Den Märklin reservedel Peter omtaler har nummer: 302660.

Kender dog ikke prisen, men kan ikke forestille mig at det er mange håndører. Spørgsmålet er måske mere om denne del stadigvæk kan skaffes hos den lokale mj pusher.

Så om der er et marked for en sådan del i rustfrit stål, tja...

 

Mvh

Kristian

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hejsa,

HP 16 skrev:

Den Märklin reservedel Peter omtaler har nummer: 302660.

Kender dog ikke prisen, men kan ikke forestille mig at det er mange håndører. Spørgsmålet er måske mere om denne del stadigvæk kan skaffes hos den lokale mj pusher.

Så om der er et marked for en sådan del i rustfrit stål, tja...

302660 kan såmend sagtens skaffes fra Märklin - slog den lige op her: http://www.maerklin.de/de/service/suche/ersatzteile.html

Af screenshottet nedenfor kan ses at Märklin's egen nem-skakt til MY'en koster 6€ for 2 stk... Smile

Mvh,

Peter

Billede

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

Maerklins egne virker udmærket, der er dog stadig forholdsvis stor afstand imellem  2 MY, jeg har ikke lige 2 My ved min side , men jeg vil tro omkring 11-13 mm ,så hvis du vil lave noget så skal den afstand ned på et nutidigt niveau, så kunne jeg bruge en 12 stk og jeg kender andre som kan bruge en del, men prisen på 15 euro pr stk vil jeg lave om til 10 euro for to , mvh Lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Enig med Lars Hansen og jeg er aftager af 6 stk eller 3 par om man vil

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej,

lars hansen skrev:

Maerklins egne virker udmærket, der er dog stadig forholdsvis stor afstand imellem  2 MY, jeg har ikke lige 2 My ved min side , men jeg vil tro omkring 11-13 mm ,så hvis du vil lave noget så skal den afstand ned på et nutidigt niveau, så kunne jeg bruge en 12 stk og jeg kender andre som kan bruge en del, men prisen på 15 euro pr stk vil jeg lave om til 10 euro for to , mvh Lars

Nu er tanken med dimsen vel snarere at opnå mulighed for frit valg imellem koblinger efter NEM norm? For en egentlig kortkobling bliver det jo ikke uden "kulissestyring" - hvilket hverken Märklins eller Rottenikken's vel har? Smile (Lidt kortere sammenkobling kan man sikkert godt opnå, men ikke meget - så går det i hvert fald ud over muligheden for at køre på de snævreste kurveradier og igennem S-kurver... )

Mvh,

Peter

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

peterw skrev:

Hej,

lars hansen skrev:

Maerklins egne virker udmærket, der er dog stadig forholdsvis stor afstand imellem  2 MY, jeg har ikke lige 2 My ved min side , men jeg vil tro omkring 11-13 mm ,så hvis du vil lave noget så skal den afstand ned på et nutidigt niveau, så kunne jeg bruge en 12 stk og jeg kender andre som kan bruge en del, men prisen på 15 euro pr stk vil jeg lave om til 10 euro for to , mvh Lars

Nu er tanken med dimsen vel snarere at opnå mulighed for frit valg imellem koblinger efter NEM norm? For en egentlig kortkobling bliver det jo ikke uden "kulissestyring" - hvilket hverken Märklins eller Rottenikken's vel har? Smile (Lidt kortere sammenkobling kan man sikkert godt opnå, men ikke meget - så går det i hvert fald ud over muligheden for at køre på de snævreste kurveradier og igennem S-kurver... )

Mvh,

Peter

Hej Peter

Jeg er grundlæggende enig i dine kommentarer. Effekten kan ses her http://kvv73.dk/Ombygninger/Tips/Modeljernbane_tips.htm#maerklinmykk

Det er i øvrigt en fordel ved styrevognskørsel (skubbende lokomotiv), hvis man anvender en "stiv" koblingstype.

Den er begrænset (men synlig), men man får valget om andre koblingstyper herunder de strømførende, hvis man ønsker det.

Man skal passe på med for tæt kobling, hvis man ikke har kulisse, idet man ellers risikerer afsporing særligt i S-kurver og ved snævre radier, som du beskriver det.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 2 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

pejft skrev:

Det er i øvrigt en fordel ved styrevognskørsel (skubbende lokomotiv), hvis man anvender en "stiv" koblingstype.

Nå ja, det er da forøvrigt en rigtig god ide til faste stammer - f.eks. med faste attrap-koblinger som Märklins 7204 (efterhånden sjælden), Symoba's 104 eller Brawas 2250. Smile

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.