Picture

Gnavpot

Indlæg: 8

PB

Neddrosling af analog mærklin br 78

Hej alle

Allerførst tak et særdeles spændende og lærerigt forum.

Jeg har fornylig anskaffet en brugt analog Mærklin Br 78. Den fremstår som ny og kører og skifter fortrinligt. Problemet er imidlertid at den kører alt for godt - den kan simpelthen ikke køre langsomt, så mit spørgsmål går på om man kan bygge en modstand ind i den, så den får en lidt mere kultiveret gang og hvor stor en modstand skal man i givet fald vælge. Hvis dette er løsningen formoder jeg at modstanden(e) skal sidde mellem omskifter og magnet og ikke mellem slæbesko og øvrige forbrugere, da omskifter og lys så formentligt ikke vil få strøm nok?

På forhånd tak for svar

Gnavpot

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.650

PB

En modstand vil gøre det samme som når du skruer ned for transformatorern Du har 3 valgmuligheder enten skifter du tandhjul, ellers monterer du en digitaldekoder der kan styre motoren ellers lever du med at Märklin har bygget dit lokomotiv forkert.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

En 4. mulighed ville være at vikle motoren om, så motoren løber langsommere rundt.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

Gnavpot skrev:

Hej alle

Allerførst tak et særdeles spændende og lærerigt forum.

Jeg har fornylig anskaffet en brugt analog Mærklin Br 78. Den fremstår som ny og kører og skifter fortrinligt. Problemet er imidlertid at den kører alt for godt - den kan simpelthen ikke køre langsomt, så mit spørgsmål går på om man kan bygge en modstand ind i den, så den får en lidt mere kultiveret gang og hvor stor en modstand skal man i givet fald vælge. Hvis dette er løsningen formoder jeg at modstanden(e) skal sidde mellem omskifter og magnet og ikke mellem slæbesko og øvrige forbrugere, da omskifter og lys så formentligt ikke vil få strøm nok?

På forhånd tak for svar

Gnavpot

Hej Gnavpot,

Selv til analog drift kan det betale sig at ombygge med en permanent magnet og dekoder (LokPilot M4), som kan styres for starthastighed m.m. også i analog drift.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 426

PB

 

Det er slet ikke nødvendigt med en dekoder.

Du kan drosle de fleste analoge Märklin lokomotiver ved at svække feltspolen med en diode. Du lodder en diode på hver side af feltspolen og halverer på den måde dens kraft. Det er lige meget hvordan dioderne vender. 

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gnavpot

Indlæg: 8

PB

Tak for svar, Thomas og til jer andre også - Nu skulle jeg selvfølgelig have oplyst at jeg kører med HSV transformere, så derfor ingen dekodere her. Har jeg forstået det ret at dioderne skal sidde på trådene mellem magnet og omskifter, altså de to tråde, der bestemmer om motoren skal løbe henholdsvis forlæns eller baglæns. Og hvilken slags dioder, når jeg nu skal en tur ind til Brinck og købe dem. Og hvorfor egentlig dioder og ikke modstande, hvis det handler om at reducere strømmen til magneten og dermed magnetfeltet. Beklager, hvis jeg spørger dumt, men jeg er lidt mongol på elektronikområdet - Jeg kan finde ud af at lodde det sammen og det er vist det.

Og om loket er bygget forkert skal jeg lade være usagt, men selv med det mindste transformerne kan give fra sig, farer den af sted, om det så er fordi en HSV giver en relativ høj minimumsstrøm fra sig, skal jeg ikke kunne sige - også sammenlignet med nogle af mine øvrige lidt nyere modeller med tromlekollektor. Nåh-ja, nye og nye, det er måske så meget sagt, men i hvert fald fra den generation, der kom efter pladekollektor motorerne.

Hilsen Gnavpot

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

Gnavpot skrev:

Tak for svar, Thomas og til jer andre også - Nu skulle jeg selvfølgelig have oplyst at jeg kører med HSV transformere, så derfor ingen dekodere her. Har jeg forstået det ret at dioderne skal sidde på trådene mellem magnet og omskifter, altså de to tråde, der bestemmer om motoren skal løbe henholdsvis forlæns eller baglæns. Og hvilken slags dioder, når jeg nu skal en tur ind til Brinck og købe dem. Og hvorfor egentlig dioder og ikke modstande, hvis det handler om at reducere strømmen til magneten og dermed magnetfeltet. Beklager, hvis jeg spørger dumt, men jeg er lidt mongol på elektronikområdet - Jeg kan finde ud af at lodde det sammen og det er vist det.

Og om loket er bygget forkert skal jeg lade være usagt, men selv med det mindste transformerne kan give fra sig, farer den af sted, om det så er fordi en HSV giver en relativ høj minimumsstrøm fra sig, skal jeg ikke kunne sige - også sammenlignet med nogle af mine øvrige lidt nyere modeller med tromlekollektor. Nåh-ja, nye og nye, det er måske så meget sagt, men i hvert fald fra den generation, der kom efter pladekollektor motorerne.

Hilsen Gnavpot

Dioden ændrer fra fuld sinus vekselspænding til halvbølge jævnspænding. Du får derfor kun halv kraft til lokomotivet, også trækkraft op af bakke!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Jeg bruger faktisk denne metode!

Mere konkret benytter jeg parvis modsat-rettede dioder. Ikke til feltspolen, men til ankeret. Det er helt systematiseret;

1) Nyere DELTA og digitale lokomotiver faar ingen diodepar.
2) Aeldre lokomotiver og/eller godstogslokomotiver som SKAL koere langsomt faar 2 par i serie. (et enkelt eller to loks har maaske faaet 3 par i serie)
3) Aeldre lokomotiver faar et enkelt par.

Saaledes koerer alle lokomotiver med den "rigtige" hastighed ved samme spaending.
Det er naturligvis fuldstaendigt individuelt hvad hvor mange diodepar hvert enkelt lokomotiv skal have, da mange faktorer spiller ind; gaering, vaegt, type  og efter-loebshastighed. (et par loks har enddog faaet en "skaev" balancering; 1 diode i den ene retning, 2 i den anden. Se det som en lidt "finere" justering)

Mine trafos er dermed indstillet efter "worst case", som lader til at vaere nogle 1. og anden-generations DELTA damp-loks. (BR03 og BR41); De kan lige akkurat s-n-e-g-l-e sig afsted paa sidste bremsestraekning foer et hp0 signal.
Det lyder sikkert meget underligt i digital-folkenes oeren, men i praksis har det vist sig at vaere ganske brugbart...

Fordelen her er at det er en nem og EKSTREMT billig maade at justere togene. Jeg indroemmer at i nogle 3-akslede losk kan det vaere svaert at finde plads, men saa maa man jo bruge fantasien lidt... Wink

...

Hvorfor skal det vare dioder, og IKKE modstande; Fordi spaendingsfaldet over en modstand afhaenger af hvor megen stroem der gaar igennem den.
Med dioder er spaendingsfaldet ALTID 0,7V (per komponent).

Metoden med en diode paa hver vikling af feltspolen blev faktisk anvendt af Märklin-fabrikkerne! I de loks hvor jeg finder denne loesning, lodder jeg dem simpelthen af, og indbygger mit eget system. -Halvering af feltspolens styrke er et ordentligt indhug i lok´ets kraft...

 

 

 

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gnavpot

Indlæg: 8

PB

Tak for uddybning af emnet - Så skulle jeg vist være velforberedt til at experimentere lidt.

- Flot og inspirerende hjemmeside du har i øvrigt -

Hilsen Gnavpot

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.