Hej alle
Allerførst tak et særdeles spændende og lærerigt forum.
Jeg har fornylig anskaffet en brugt analog Mærklin Br 78. Den fremstår som ny og kører og skifter fortrinligt. Problemet er imidlertid at den kører alt for godt - den kan simpelthen ikke køre langsomt, så mit spørgsmål går på om man kan bygge en modstand ind i den, så den får en lidt mere kultiveret gang og hvor stor en modstand skal man i givet fald vælge. Hvis dette er løsningen formoder jeg at modstanden(e) skal sidde mellem omskifter og magnet og ikke mellem slæbesko og øvrige forbrugere, da omskifter og lys så formentligt ikke vil få strøm nok?
På forhånd tak for svar
Gnavpot
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
En 4. mulighed ville være at vikle motoren om, så motoren løber langsommere rundt.
Med venlig hilsen
Skott
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hej alle
Allerførst tak et særdeles spændende og lærerigt forum.
Jeg har fornylig anskaffet en brugt analog Mærklin Br 78. Den fremstår som ny og kører og skifter fortrinligt. Problemet er imidlertid at den kører alt for godt - den kan simpelthen ikke køre langsomt, så mit spørgsmål går på om man kan bygge en modstand ind i den, så den får en lidt mere kultiveret gang og hvor stor en modstand skal man i givet fald vælge. Hvis dette er løsningen formoder jeg at modstanden(e) skal sidde mellem omskifter og magnet og ikke mellem slæbesko og øvrige forbrugere, da omskifter og lys så formentligt ikke vil få strøm nok?
På forhånd tak for svar
Gnavpot
Hej Gnavpot,
Selv til analog drift kan det betale sig at ombygge med en permanent magnet og dekoder (LokPilot M4), som kan styres for starthastighed m.m. også i analog drift.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Det er slet ikke nødvendigt med en dekoder.
Du kan drosle de fleste analoge Märklin lokomotiver ved at svække feltspolen med en diode. Du lodder en diode på hver side af feltspolen og halverer på den måde dens kraft. Det er lige meget hvordan dioderne vender.
mvh
Thomas
Gnavpot
Indlæg: 8
Tak for svar, Thomas og til jer andre også - Nu skulle jeg selvfølgelig have oplyst at jeg kører med HSV transformere, så derfor ingen dekodere her. Har jeg forstået det ret at dioderne skal sidde på trådene mellem magnet og omskifter, altså de to tråde, der bestemmer om motoren skal løbe henholdsvis forlæns eller baglæns. Og hvilken slags dioder, når jeg nu skal en tur ind til Brinck og købe dem. Og hvorfor egentlig dioder og ikke modstande, hvis det handler om at reducere strømmen til magneten og dermed magnetfeltet. Beklager, hvis jeg spørger dumt, men jeg er lidt mongol på elektronikområdet - Jeg kan finde ud af at lodde det sammen og det er vist det.
Og om loket er bygget forkert skal jeg lade være usagt, men selv med det mindste transformerne kan give fra sig, farer den af sted, om det så er fordi en HSV giver en relativ høj minimumsstrøm fra sig, skal jeg ikke kunne sige - også sammenlignet med nogle af mine øvrige lidt nyere modeller med tromlekollektor. Nåh-ja, nye og nye, det er måske så meget sagt, men i hvert fald fra den generation, der kom efter pladekollektor motorerne.
Hilsen Gnavpot
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Tak for svar, Thomas og til jer andre også - Nu skulle jeg selvfølgelig have oplyst at jeg kører med HSV transformere, så derfor ingen dekodere her. Har jeg forstået det ret at dioderne skal sidde på trådene mellem magnet og omskifter, altså de to tråde, der bestemmer om motoren skal løbe henholdsvis forlæns eller baglæns. Og hvilken slags dioder, når jeg nu skal en tur ind til Brinck og købe dem. Og hvorfor egentlig dioder og ikke modstande, hvis det handler om at reducere strømmen til magneten og dermed magnetfeltet. Beklager, hvis jeg spørger dumt, men jeg er lidt mongol på elektronikområdet - Jeg kan finde ud af at lodde det sammen og det er vist det.
Og om loket er bygget forkert skal jeg lade være usagt, men selv med det mindste transformerne kan give fra sig, farer den af sted, om det så er fordi en HSV giver en relativ høj minimumsstrøm fra sig, skal jeg ikke kunne sige - også sammenlignet med nogle af mine øvrige lidt nyere modeller med tromlekollektor. Nåh-ja, nye og nye, det er måske så meget sagt, men i hvert fald fra den generation, der kom efter pladekollektor motorerne.
Hilsen Gnavpot
Dioden ændrer fra fuld sinus vekselspænding til halvbølge jævnspænding. Du får derfor kun halv kraft til lokomotivet, også trækkraft op af bakke!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Jeg bruger faktisk denne metode!
Mere konkret benytter jeg parvis modsat-rettede dioder. Ikke til feltspolen, men til ankeret. Det er helt systematiseret;
1) Nyere DELTA og digitale lokomotiver faar ingen diodepar.
2) Aeldre lokomotiver og/eller godstogslokomotiver som SKAL koere langsomt faar 2 par i serie. (et enkelt eller to loks har maaske faaet 3 par i serie)
3) Aeldre lokomotiver faar et enkelt par.
Saaledes koerer alle lokomotiver med den "rigtige" hastighed ved samme spaending.
Det er naturligvis fuldstaendigt individuelt hvad hvor mange diodepar hvert enkelt lokomotiv skal have, da mange faktorer spiller ind; gaering, vaegt, type og efter-loebshastighed. (et par loks har enddog faaet en "skaev" balancering; 1 diode i den ene retning, 2 i den anden. Se det som en lidt "finere" justering)
Mine trafos er dermed indstillet efter "worst case", som lader til at vaere nogle 1. og anden-generations DELTA damp-loks. (BR03 og BR41); De kan lige akkurat s-n-e-g-l-e sig afsted paa sidste bremsestraekning foer et hp0 signal.
Det lyder sikkert meget underligt i digital-folkenes oeren, men i praksis har det vist sig at vaere ganske brugbart...
Fordelen her er at det er en nem og EKSTREMT billig maade at justere togene. Jeg indroemmer at i nogle 3-akslede losk kan det vaere svaert at finde plads, men saa maa man jo bruge fantasien lidt...
...
Hvorfor skal det vare dioder, og IKKE modstande; Fordi spaendingsfaldet over en modstand afhaenger af hvor megen stroem der gaar igennem den.
Med dioder er spaendingsfaldet ALTID 0,7V (per komponent).
Metoden med en diode paa hver vikling af feltspolen blev faktisk anvendt af Märklin-fabrikkerne! I de loks hvor jeg finder denne loesning, lodder jeg dem simpelthen af, og indbygger mit eget system. -Halvering af feltspolens styrke er et ordentligt indhug i lok´ets kraft...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Gnavpot
Indlæg: 8
Tak for uddybning af emnet - Så skulle jeg vist være velforberedt til at experimentere lidt.
- Flot og inspirerende hjemmeside du har i øvrigt -
Hilsen Gnavpot