McK MX 1021 (ny overdel) foran 2 sæt 48795.
På link er der billeder m.v.
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Det ser flot ud
En lille betragtning: Hvorfor bytter du ikke bare hjul/aksler med én af os herinde ? Normalt ligger jeg altid selv inde med Trix hjul, så vi bare kunne have lavet en bytter. (Dog lige pt. har jeg ingen, men der kommer da løbende nye vogne i samlingen).
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Desværre er godsvognene et pænt stykke fra at være korrekte:
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1980&id=61
Svend
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 243
God eftermiddag til alle
DET var dog en underlig farve de LEO1 modeller har, vedhæftet den rigtige farve og som en LEO 1 ser ud klargjort for TP.
Yderligere den officielle måde sløringsmønstret skal anvendes på køretøjer.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Steff
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Steffen
Den farve er 'Ihvertfald' mere "rigtig" end den farve et Østrigsk firma gav nogle PMV'er m.m. . Meen måske Hr Orsmstrup skulle tage nogle billeder ude under den "Store Lampe" - så kan de være at farverne falder mere heldigt ud. Og Jo måske en nymalet 'Vogn aka KVG - "Folie-bakke" - Lastbil - GD m.m.har seet sådan ud, men efter et par ture "Ude i terrænet" samt et par gange på vaskepladsen og så udsat for det gode danske vejr, så vil farvene blive mere falmet med tiden ..... - og hvis man ikke tro på det - Så Kom til Åben Hede i år - ude i Oksbøl øvelsesterræn, der er nok "Store Larmede Militærkøretøjer" ar se på - og det er forøvrigt gratis ..... mere her :
http://www.aabenhede.dk/
mvh
OHJ20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 243
Ja, virkeligheden overgår som regel modellen og det kan da anbefales at komme til "Åben hede". Ellers er der jo PN museet i Oksbøl eller de forskellige veterankøretøjs foreninger, GHR og JDR mv., der har diverse køretøjer med de korrekte farver til sammenligning. Så der skulle være nok af steder at hente inspiration fra. Men skemaet gælder faktisk stadigt bortset fra ørkenbemalingen!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
KVGKMD CENT, LEO1, M10 og M41
NB: Iøvrigt bør man jo nok anvende et andet udtryk end "Sværlasttransporter", det er jo en tysk oversættelse for noget vi ikke anvender i Danmark. Det var jo bare en jernbanevogn for transport af kampvogne!
Steff
Toftegaard
Norway
Indlæg: 120
Det minder mig lige om de (danske) militære begreber for størrelsesangivelser af personbefordringskøretøjer:
Udgangspunktet for ovenstående har sandsynligvis været en VW Transporter, der i versionen med maksimalt antal siddepladser hed "Buslet" (officielt fra fabrikantens side). "Bus svær" en almindelig normalstørrelse turistbus.
Det var i hvert fald normal LG-terminologi i 80'erne.
Mvh Toftegaard
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Det minder mig lige om de (danske) militære begreber for størrelsesangivelser af personbefordringskøretøjer:
Udgangspunktet for ovenstående har sandsynligvis været en VW Transporter, der i versionen med maksimalt antal siddepladser hed "Buslet" (officielt fra fabrikantens side). "Bus svær" en almindelig normalstørrelse turistbus.
Det var i hvert fald normal LG-terminologi i 80'erne.
Mvh Toftegaard
Det hedder også:
KEDEL,ENKELTMANDS,LILLE DEL
KEDEL,ENKELTMANDS,STOR DEL
og
BØRSTE,PÅSMØRE M/97 FODTØJ
BØRSTE,BLANKE,M/97,FODTØJ
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 243
Kære Peter, jamen du har da helt ret i din bemærkning vedr. materiellister (dengang).
Man var jo først velklædt, når man havde sin "lommekniv komma folde" istukkert "føringsmiddel, lommekniv komma folde" og sådan kan vi blive ved.
Men tilbage til emnet, jernbanetransport af pansrede køretøjer.
ALLE køretøjer var ALTID surrede på den ene eller anden måde og man skal IKKE tro på historier om "Alarmaflæsning", altså at man kørte uden at køretøjerne var surrede, så man kunne komme hurtigt af hvis pludselig beskydning. Dette er bl.a. vist på noget Spor 1 diorama med hele den tyske Værnemagt. Glem det. Den mindste opbremsning eller slag i en kurve vil få et køretøj til at flytte sig sideværts eller i langsgående retning, normalt det hele på en gang. Tænk på bæltekøretøjer og enten plankebund eller metal i vådt vejr, frost mv. Det er som sæbe!!
Jeg har vedhæftet en skitsetegning af fastgørelsen af en let/middeltung kampvogn/SKH eller andet bæltekøretøj.
På indersiden af hvert bælte (begge sider) var der hamret tømmer (se målene på tegning) for at hindre sideværts forskydning. I hver ende af bælterne i begge sider fastsømmet en klods op mod bæltet, så bæltet var i spænd. Køre hen, stoppe, sætte klodsen, bagge lidt tilbage og tilsvarensde flytte klodsen ca. ½ til 1/3 længde tilbage, sømme den fast og så køre frem så bæltet kom i spænd. Det samme for metalklodser i de borede huller i metaldækket. Køretøjet har normalt to prodskroge i hver ende og her påsættes enten dertil beregnede metalkæder der kan spændes op, eller 5 mm jerntråd, der bliver viklet 3 til 5 gange frem og tilbage. Sættes som på tegningen i de "prodshuller" der er i jernbanevognen. Disse skal sikre en sideværts forskydning ikke sker samt selvfølgelig holde køretøjet fast i længderetningen ved pludselig holdt/stød. Og når så dette var gjort MÅLE at vognen stod FULDSTÆNDIGT lige på jernbanevognen. Hvis ikke blev man IKKE lukket ind i f.eks. Tyskland eller kom afsted til Oksbøl (fritrumsprofilet). På Centurion var målet, at hvis længden en tændstikæske på langs passede hele vejen i begge sider under bæltet, var kampvognen korrekt anbragt (derfor røg mænd jo selvfølgelig )
Der er ikke plads på tegningen, men kæderne/jerntråden skal ca. stå i 45 grader væk fra køretøjet og ud mod jernbanevognens sider
Så nu skal i som MJ´er bare igang med at få sat jeres køretøjer korrekt på plads, det er jo MODEL ikke sandt
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Peter, husk 10/2 (1762) "In Actis esto volucris"
Steff
Lars LH
Ingeniør
Indlæg: 14
Hej Peter og Steffen,
Her er et billede af fastspændingen af Leopard'en.
Billedet er taget i Kolding 15. oktober 2008 - så vidt jeg erindre ifm. med transport af kampvognen til jernbanemuseet og det er MY1101, som er sat til at 'eskortere' leoparden til Odense.
Mvh
Lars
Dansk Epoke 3 og 4 - Märklin HO - Digital - K-skinner - Fast og modul anlæg
Lars LH
Ingeniør
Indlæg: 14
Med billede denne gang -:)
/Lars
Dansk Epoke 3 og 4 - Märklin HO - Digital - K-skinner - Fast og modul anlæg
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 243
Hej Lars
Perfekt! :)
Billeder viser nu engang mere end ord.
LEO´en er tilbage i jernbanemuseets rækker, men nu demilitariseret, altså uden motor og funktionsdygtig kanon. Men den skal jo heller ikke køre eller skyde, men vise hvad jernbanerne også havde af opgaver for forsvaret med dets transporter.
Bedste hilsener
Steff
Steff