Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Märklin 48795: sværtransportvogne med Danske Leopard 1 kampvogne.

McK MX 1021 (ny overdel) foran 2 sæt 48795.

link er der billeder m.v. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Det ser flot ud Smile

En lille betragtning: Hvorfor bytter du ikke bare hjul/aksler med én af os herinde ? Normalt ligger jeg altid selv inde med Trix hjul, så vi bare kunne have lavet en bytter. (Dog lige pt. har jeg ingen, men der kommer da løbende nye vogne i samlingen).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Desværre er godsvognene et pænt stykke fra at være korrekte:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1980&id=61

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

God eftermiddag til alle

DET var dog en underlig farve de LEO1 modeller har, vedhæftet den rigtige farve og som en LEO 1 ser ud klargjort for TP.

 Billede

Yderligere den officielle måde sløringsmønstret skal anvendes på køretøjer.

Billede 

God fornøjelse

 

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Steffen 

Den farve er 'Ihvertfald' mere "rigtig" end den farve et Østrigsk firma gav nogle PMV'er m.m. . Meen måske Hr Orsmstrup skulle tage nogle billeder ude under den "Store Lampe" - så kan de være at farverne falder mere heldigt ud. Og Jo måske en nymalet 'Vogn aka KVG - "Folie-bakke" - Lastbil - GD m.m.har seet sådan ud, men efter et par ture "Ude i terrænet" samt et par gange på vaskepladsen og så udsat for det gode danske vejr, så vil farvene blive mere falmet med tiden ..... - og hvis man ikke tro på det - Så Kom til Åben Hede i år - ude i Oksbøl øvelsesterræn, der er nok "Store Larmede Militærkøretøjer" ar se på - og det er forøvrigt gratis ..... mere her :   

http://www.aabenhede.dk/

mvh

OHJ20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, virkeligheden overgår som regel modellen og det kan da anbefales at komme til "Åben hede". Ellers er der jo PN museet i Oksbøl eller de forskellige veterankøretøjs foreninger, GHR og JDR mv., der har diverse køretøjer med de korrekte farver til sammenligning. Så der skulle være nok af steder at hente inspiration fra. Men skemaet gælder faktisk stadigt bortset fra ørkenbemalingen!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

KVGKMD CENT, LEO1, M10 og M41

 

 

NB: Iøvrigt bør man jo nok anvende et andet udtryk end "Sværlasttransporter", det er jo en tysk oversættelse for noget vi ikke anvender i Danmark. Det var jo bare en jernbanevogn for transport af kampvogne!

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Det minder mig lige om de (danske) militære begreber for størrelsesangivelser af personbefordringskøretøjer:

  • bus let
  • bus middel
  • bus svær

Udgangspunktet for ovenstående har sandsynligvis været en VW Transporter, der i versionen med maksimalt antal siddepladser hed "Buslet" (officielt fra fabrikantens side). "Bus svær" en almindelig normalstørrelse turistbus.

Det var i hvert fald normal LG-terminologi i 80'erne.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Toftegaard skrev:

Det minder mig lige om de (danske) militære begreber for størrelsesangivelser af personbefordringskøretøjer:

  • bus let
  • bus middel
  • bus svær

Udgangspunktet for ovenstående har sandsynligvis været en VW Transporter, der i versionen med maksimalt antal siddepladser hed "Buslet" (officielt fra fabrikantens side). "Bus svær" en almindelig normalstørrelse turistbus.

Det var i hvert fald normal LG-terminologi i 80'erne.

Mvh Toftegaard

Betegnelserne er rigtige, men logikken kommer ikke fra VW Transporter. Logikken kommer fra den måde Forsvarets materiellister læses og sortere:

Det hedder også:

KEDEL,ENKELTMANDS,LILLE DEL

KEDEL,ENKELTMANDS,STOR DEL

og

BØRSTE,PÅSMØRE M/97 FODTØJ

BØRSTE,BLANKE,M/97,FODTØJ

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Peter, jamen du har da helt ret i din bemærkning vedr. materiellister (dengang).

Man var jo først velklædt, når man havde sin "lommekniv komma folde" istukkert "føringsmiddel, lommekniv komma folde" og sådan kan vi blive ved.

Men tilbage til emnet, jernbanetransport af pansrede køretøjer.

ALLE køretøjer var ALTID surrede på den ene eller anden måde og man skal IKKE tro på historier om "Alarmaflæsning", altså at man kørte uden at køretøjerne var surrede, så man kunne komme hurtigt af hvis pludselig beskydning. Dette er bl.a. vist på noget Spor 1 diorama med hele den tyske Værnemagt. Glem det. Den mindste opbremsning eller slag i en kurve vil få et køretøj til at flytte sig sideværts eller i langsgående retning, normalt det hele på en gang. Tænk på bæltekøretøjer og enten plankebund eller metal i vådt vejr, frost mv. Det er som sæbe!!

Jeg har vedhæftet en skitsetegning af fastgørelsen af en let/middeltung kampvogn/SKH eller andet bæltekøretøj.

På indersiden af hvert bælte (begge sider) var der hamret tømmer (se målene på tegning) for at hindre sideværts forskydning. I hver ende af bælterne i begge sider fastsømmet en klods op mod bæltet, så bæltet var i spænd. Køre hen, stoppe, sætte klodsen, bagge lidt tilbage og tilsvarensde flytte klodsen ca. ½ til 1/3 længde tilbage, sømme den fast og så køre frem så bæltet kom i spænd. Det samme for metalklodser i de borede huller i metaldækket. Køretøjet har normalt to prodskroge i hver ende og her påsættes enten dertil beregnede metalkæder der kan spændes op, eller 5 mm jerntråd, der bliver viklet 3 til 5 gange frem og tilbage. Sættes som på tegningen i de "prodshuller" der er i jernbanevognen. Disse skal sikre en sideværts forskydning ikke sker samt selvfølgelig holde køretøjet fast i længderetningen ved pludselig holdt/stød. Og når så dette var gjort MÅLE at vognen stod FULDSTÆNDIGT lige på jernbanevognen. Hvis ikke blev man IKKE lukket ind i  f.eks. Tyskland eller kom afsted til Oksbøl (fritrumsprofilet). På Centurion var målet, at hvis længden en tændstikæske på langs passede hele vejen i begge sider under bæltet, var kampvognen korrekt anbragt (derfor røg mænd jo selvfølgelig Smile )

Billede

Der er ikke plads på tegningen, men kæderne/jerntråden skal ca. stå i 45 grader væk fra køretøjet og ud mod jernbanevognens sider

Så nu skal i som MJ´er bare igang med at få sat jeres køretøjer korrekt på plads, det er jo MODEL ikke sandt Big smile

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Peter, husk 10/2 (1762) "In Actis esto volucris"

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lars LH

Ingeniør

Indlæg: 14

PB

Hej Peter og Steffen,

Her er et billede af fastspændingen af Leopard'en.

Billedet er taget i Kolding 15. oktober 2008 - så vidt jeg erindre ifm. med transport af kampvognen til jernbanemuseet og det er MY1101, som er sat til at 'eskortere' leoparden til Odense.

Mvh

Lars

__________________

Dansk Epoke 3 og 4 - Märklin HO - Digital - K-skinner - Fast og modul anlæg

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars LH

Ingeniør

Indlæg: 14

PB

Med billede denne gang -:)

/Lars

 

AttachmentStørrelse
P1000756.JPG_.jpg 1.24 MB
__________________

Dansk Epoke 3 og 4 - Märklin HO - Digital - K-skinner - Fast og modul anlæg

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars

Perfekt! Smile :) Smile

Billeder viser nu engang mere end ord.

LEO´en er tilbage i jernbanemuseets rækker, men nu demilitariseret, altså uden motor og funktionsdygtig kanon. Men den skal jo heller ikke køre eller skyde, men vise hvad jernbanerne også havde af opgaver for forsvaret med dets transporter.

Bedste hilsener

Steff 

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.