Jeg vil fraråde det. Både til S- og E-maskinerne bliver der anbefalet 42 cm i mindste radius. Og så er der også lige sporskifterne, hvor M-skinner har nogen meget skarpe radier.
Det vil med garanti kun give problemer og maskinerne er heller ikke beregnet til det.
Godt nok har den nyeste version af E-maskinen i AC forbedrede hjul og ophæng, men anbefalet mindsteradius er stadigvæk 42 cm. Bruger selv radius 4 som det mindste og udelukkende slanke K-sporskifter, fordi jeg vil køre med disse maskiner. Jeg synes også det er fantastisk flotte modeller (har to E-maskiner og en S-maskine) og de er bestemt nogle af "perlerne" i min samling. Men de kræver altså de slanke skinner, dette har jeg meget bevidst valgt, mod ikke at få helt så mange spor på min bane.
Her vil du fx nok være bedre tjent med den Märklinmodel der er lavet om til E-maskine, som tidl. har været i handlen.
Og det er ikke kun trækkraft der vil give problemer på M-skinner eller små radier i det hele taget, det vil mange lange vogne også.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
0 kan lide
Skrevet af Jan Nøhrgaard Søndag d. 14/4/2013 - 12:41
Lige præcis! En mere simpel (og realistisk?) sporplan kræver disse store maskiner. Jeg mener i øvrigt at have læst, at E-maskinerne i virkelighedens verden, slet ikke måtte køre på samme strækninger, som var godkendt til S-maskinerne, af tekniske årsager. Det, er der måske nogen, der kan fortælle noget mere om? Hvilket man måske også bør have med i overvejelserne ved planlægningen af sin modeljernbane.
og så huske på at på modelbanen kan næsten alt lade sig gøre med visse forbehold
men tager vi fx E kontra S - hvor de måtte køre
jo - ser I, ser I
fx Helsingør - København kunne både E og S køre - problemet var så bare at E maskinen kunne ikke vendes i Helsingør - Hg havde kun 17m drejeskive og E maskinen kræver en 20m
på København - Korsør/Gedser/Kalundborg kørte der både S og E maskiner
og tager vi jylland - hvor der ikke var S maskiner kunne de fx godt køre på fx strækninger
Nyborg - Fredericia/Aarhus/Aalborg/Frederikshavn
Nyborg - Lunderskov/Esbjerg/Padborg
og som måske nogen ikke forstillede sig kunne de begge også befarer strækningen Langå - Struer mfl
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg vil fraråde det. Både til S- og E-maskinerne bliver der anbefalet 42 cm i mindste radius. Og så er der også lige sporskifterne, hvor M-skinner har nogen meget skarpe radier.
Det vil med garanti kun give problemer og maskinerne er heller ikke beregnet til det.
Godt nok har den nyeste version af E-maskinen i AC forbedrede hjul og ophæng, men anbefalet mindsteradius er stadigvæk 42 cm. Bruger selv radius 4 som det mindste og udelukkende slanke K-sporskifter, fordi jeg vil køre med disse maskiner. Jeg synes også det er fantastisk flotte modeller (har to E-maskiner og en S-maskine) og de er bestemt nogle af "perlerne" i min samling. Men de kræver altså de slanke skinner, dette har jeg meget bevidst valgt, mod ikke at få helt så mange spor på min bane.
Her vil du fx nok være bedre tjent med den Märklinmodel der er lavet om til E-maskine, som tidl. har været i handlen.
Og det er ikke kun trækkraft der vil give problemer på M-skinner eller små radier i det hele taget, det vil mange lange vogne også.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
på denne side kan man læse om hvor de forskellige maskiner måtte køre i virkeligheden
http://www.jernbane-tib.dk/home/1-tib-oe-v/1-1-tib-oe-v-nyudgaver
og så huske på at på modelbanen kan næsten alt lade sig gøre med visse forbehold
men tager vi fx E kontra S - hvor de måtte køre
jo - ser I, ser I
fx Helsingør - København kunne både E og S køre - problemet var så bare at E maskinen kunne ikke vendes i Helsingør - Hg havde kun 17m drejeskive og E maskinen kræver en 20m
på København - Korsør/Gedser/Kalundborg kørte der både S og E maskiner
og tager vi jylland - hvor der ikke var S maskiner kunne de fx godt køre på fx strækninger
Nyborg - Fredericia/Aarhus/Aalborg/Frederikshavn
Nyborg - Lunderskov/Esbjerg/Padborg
og som måske nogen ikke forstillede sig kunne de begge også befarer strækningen Langå - Struer mfl
at så man ikke brugte dem der at så en anden sag
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved