Picture

tog-tosse

Indlæg: 86

PB

Litra S og E lokomotiver på Märklin m-skinner.

Hej

Er der nogle der har erfaringer med at kører med Hobbytrade litra S og Heljan litra E, nyeste udgave, på Märklins m-skinner ??

Mvh.

Leif 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg vil fraråde det. Både til S- og E-maskinerne bliver der anbefalet 42 cm i mindste radius. Og så er der også lige sporskifterne, hvor M-skinner har nogen meget skarpe radier.

Det vil med garanti kun give problemer og maskinerne er heller ikke beregnet til det.

Godt nok har den nyeste version af E-maskinen i AC forbedrede hjul og ophæng, men anbefalet mindsteradius er stadigvæk 42 cm. Bruger selv radius 4 som det mindste og udelukkende slanke K-sporskifter, fordi jeg vil køre med disse maskiner. Jeg synes også det er fantastisk flotte modeller (har to E-maskiner og en S-maskine) og de er bestemt nogle af "perlerne" i min samling. Men de kræver altså de slanke skinner, dette har jeg meget bevidst valgt, mod ikke at få helt så mange spor på min bane.

Her vil du fx nok være bedre tjent med den Märklinmodel der er lavet om til E-maskine, som tidl. har været i handlen.

Og det er ikke kun trækkraft der vil give problemer på M-skinner eller små radier i det hele taget, det vil mange lange vogne også. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Lige præcis! En mere simpel (og realistisk?) sporplan kræver disse store maskiner. Jeg mener i øvrigt at have læst, at E-maskinerne i virkelighedens verden, slet ikke måtte køre på samme strækninger, som var godkendt til S-maskinerne, af tekniske årsager. Det, er der måske nogen, der kan fortælle noget mere om? Hvilket man måske også bør have med i overvejelserne ved planlægningen af sin modeljernbane.
__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

på denne side kan man læse om hvor de forskellige maskiner måtte køre i virkeligheden

http://www.jernbane-tib.dk/home/1-tib-oe-v/1-1-tib-oe-v-nyudgaver

og så huske på at på modelbanen kan næsten alt lade sig gøre med visse forbehold

men tager vi fx E kontra S - hvor de måtte køre

jo - ser I, ser I  Smile Shock Innocent

fx Helsingør - København kunne både E og S køre - problemet var så bare at E maskinen kunne ikke vendes i Helsingør - Hg havde kun 17m drejeskive og E maskinen kræver en 20m

på København - Korsør/Gedser/Kalundborg kørte der både S og E maskiner

og tager vi jylland - hvor der ikke var S maskiner kunne de fx godt køre på fx strækninger

Nyborg - Fredericia/Aarhus/Aalborg/Frederikshavn

Nyborg - Lunderskov/Esbjerg/Padborg

og som måske nogen ikke forstillede sig kunne de begge også befarer strækningen Langå - Struer mfl

at så man ikke brugte dem der at så en anden sag

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.