Picture

lehnemann

Indlæg: 50

PB

Litra D fra Hobbytrade

Hobbytrade har lavet litra D for en del år siden.

Det var et lokomotoiv lavet i en pæn modelbane udgave. 

Dengang var jeg dog slet ikke imponeret over dens trækevner. Jeg leverede et købt eksemplar tilbage. Blot 3 procents stigning med et par vogne kunne den ikke klare.

 

Det skyldes formodentligt, at den ingen hæfteringe havde. For alle andre af mine loks kan sagtens klare optalte stigninger. Selv den seneste lille Fleischmann Lok  481371 Dampflok „BERG“ (bay. D VI) der K.Bay.Sts.B. in Ep. III, som end ikke har hæfteringe, klarer stigningerne med et par vogne. 

Men har I kendskab til, om Litra D undervejs i produktionen blev forbedret i forhold til trækkraft og/eller blev den udstyret med hæfteringe?

I så fald: Kan den købes endnu som ny?

 

Hilsen

Jørgen L.

- kører digtial DC 2 skinne

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

lehnemann skrev:

Hobbytrade har lavet litra D for en del år siden.

Det var et lokomotoiv lavet i en pæn modelbane udgave. 

Dengang var jeg dog slet ikke imponeret over dens trækevner. Jeg leverede et købt eksemplar tilbage. Blot 3 procents stigning med et par vogne kunne den ikke klare.

 

Det skyldes formodentligt, at den ingen hæfteringe havde. For alle andre af mine loks kan sagtens klare optalte stigninger. Selv den seneste lille Fleischmann Lok  481371 Dampflok „BERG“ (bay. D VI) der K.Bay.Sts.B. in Ep. III, som end ikke har hæfteringe, klarer stigningerne med et par vogne. 

Men har I kendskab til, om Litra D undervejs i produktionen blev forbedret i forhold til trækkraft og/eller blev den udstyret med hæfteringe?

I så fald: Kan den købes endnu som ny?

 

Hilsen

Jørgen L.

- kører digtial DC 2 skinne

 

 

Hej Jørgen

Der er hæfteringe på et drivhjuls sæt.. De kører rigtigt pænt, trækkraft er dog begrænset.

Ekstra bly i røgkammer og under førerhus tag hjælper på det, men stigninger er ikke dens livret.

Jeg tror ikke du kan finde nye, men de Ses jævnligt som brugt.

mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BLK_AARH

it

Indlæg: 128

PB

I må ikke hænge mig op på det, men synes jeg har set D & S-maskiner hos Finn Lekbo. Om det så er solgt siden f.eks. i Købe skal jeg lade være usagt.

Men prøv da at ringe til ham.

__________________

V.h.
Bent L.K.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lehnemann

Indlæg: 50

PB

Jeg har fået besked fra Finn Lekbo. Han har ikke flere D-maskiner i DC.

 

Det er ærgerligt, at lokomotiver så som D-maskinen reelt kun kan køre på helt vandrette flader. Har virkelig ingen stigninger på deres baner? Efterligninger af danske landskaber vil da betyde, at der skal være moderate stigninger.

Jeg læser nu også i  Spor og baner nr. 2013, at den nye F-maskine i 2 skinne udgave ingen hæfteringe har og at trækkraften er meget begrænset - 45 g for AC, men kun 24 g for DC udgaven.

 

Det er trist.


Men tak for jeres input.

 

Hilsen

 

Jørgen L.

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

lehnemann skrev:

 Det er ærgerligt, at lokomotiver så som D-maskinen reelt kun kan køre på helt vandrette flader. Har virkelig ingen stigninger på deres baner? Efterligninger af danske landskaber vil da betyde, at der skal være moderate stigninger.

Efterligninger af danske landskaber vil give stigninger på maks 14 promille (Grejsdalen, Storebælt tæller næppe som et landskab i den forstand, og i hvert fald slet ikke for en D maskine Smile ). Alt andet er et kompromi man gør med sig selv, og så må man jo nogle gange være klar til at tage konsekvenserne af det kompromi Smile

Like 2 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvis man laver stigninger på max 2,2 %, så kan D-maskinen klare i hvert fald 10-12 godsvogne, dette er min erfaring med en D i AC. Og så har jeg ikke lagt vægt ind i førerhuset. 

Laves stigningen stejlere går det drastisk ud over trækkraften.

Jeg har set D-maskiner til salg i en netbutik hos en mindre sjællandsk forhandler i både DC og AC, men kan ikke huske hvilken. Men udelukkelsesmetoden vil ikke være helt umulig.

Hobbykæden har også ligget inde med nogen, men om der er flere tilbage er jeg ikke klar over.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsgrenaa

Underviser

Virum

Indlæg: 73

PB

HobbyKaeden har Litra D - eller er det bare en dårligt opdateret side?? http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=22&u...

Har i øvrigt selv en Litra D. Den kører fint med et par CU og en EH også op ad en stigning, der er lidt mere skrap end

den ville have været, hvis jeg havde haft lidt mere plads.  Den har hæfteringe og er det bedst kørende 'dansk producerede' damplokomotiv jeg har

set. Lyden er også helt god.

Har nu  testet den med 12 2 akslede vogne og det gåt fint også ved start fra stilstand på den hældende del af banen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

nielsgrenaa skrev:

HobbyKaeden har Litra D - eller er det bare en dårligt opdateret side?? http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=22&u...

 

Det er kun AC versioner.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

lehnemann

Indlæg: 50

PB

Tak for jeres bestræbelser for at hjælpe.

Jeg har sendt en mail til Hobbykaeden. Mon ikke jeg hører nyt i morgen.

 

PS: Kan jeg indstille min profil, så jeg automatisk får en mail, når der er besked i forum til mig?

 

Hilsen

Jørgen L.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Hej Jørgen

 

Hvis du tænker på om du kan modtage en email, når der er lavet et indlæg i en tråd du ønsker at følge (måske en tråd du selv har oprettet), så ja...

Du skal under din konto, klikke på fanen Meddelelser. Her kan du oprette abonnementer baseret på: tråd, forfatter, eller emnetype.

Det kræver naturligvis at du har indtastet en gyldig emailadresse Wink

 

Mvh

Kristian

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

lehnemann skrev:

Tak for jeres bestræbelser for at hjælpe.

Jeg har sendt en mail til Hobbykaeden. Mon ikke jeg hører nyt i morgen.

 

PS: Kan jeg indstille min profil, så jeg automatisk får en mail, når der er besked i forum til mig?

Hilsen

Jørgen L.

 

 

Hvis det ikke lykkedes med en D-maskine hos Hobbykæden, så ser Din og Min Hobby i Bagsværd ud til at have en D-maskine i AC med lyd;

http://trains-r-us.dk/nyt-390/h0-1-87-ac-393/hobbytrade-459/hobbytrade-260804-dsb-d-804-ac-1153.html

(kopier adressen med musen og sæt ind i adressefeltet)

Mvh

Claus

 

 

 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lehnemann

Indlæg: 50

PB

Jeg kører 2-skinne DC digital.

Så det hjælper desværre ikke.

 

Hilsen

Jørgen L

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

lehnemann skrev:

Jeg kører 2-skinne DC digital.

Så det hjælper desværre ikke.

 

Hilsen

Jørgen L

 

Ja det er jo ret væsentligt. Jamen så er Risløv Hobby din ven, de har en DC D med lyd til salg, det står der i hvert fald i webshoppen;

http://www.shop.risloev-hobby.dk/product.asp?product=1640

Mvh

Claus

 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsgrenaa

Underviser

Virum

Indlæg: 73

PB

Blev inspireret af debatten og hægtede 12 2-akslers godsvogne af blandet etnisk herkomst på den, hvorefter den pænt forcerede min 2.5-3 %  stigning.

Selv den svære disciplin stop på stigning og igangsætning derfra blev klaret uden synligt hjulspin af min D811 DC-maskine:
Generelt kører den rigtigt nydeligt og skal normalt bare trække et par CU- og en EH på mit ret lille layout.
Måske ikke helt korrekt, men det ser godt ud.

Vel nok den danske konstruktion, jeg er mest glad for.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Og kan bekræfte at Hobbykæden har D-maskiner med forskellige numre endnu, det er i AC. Kom forbi forleden, det blev dog ikke til en D-maskine mere, men derimod til en SNCF-personvogn der har kørt i Danmark i internationale tog og en belgisk godsvogn, begge fra Ree Models. Det er i øvrigt vogne af virkelig høj kvalitet.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lehnemann

Indlæg: 50

PB

Jeg har kontaktet risloev-hobby.

Han har DC udgave, som er den jeg skal bruge.

Men prisen er 2998,- kr.

Det mener jeg er for meget.

Han svarer, at jeg kan komme forbi, så kan vi måske finde en pris. Altså ikke give et tilbud via mail.

Men det kan ende med et meget dyrt lokomotiv, hvis jeg skal rejse fra den anden ene af landet. Og hvis det slet ikke bliver til en handel er det spildte rejseudgifter.

Så jeg må droppe D-maskinen.

Tak for jeres indlæg.

 

Hilsen Jørgen L,.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ellers hold øje med internetauktionerne. På QXL sker det at der dukker en DC D-maskine op til salg, til en rimelig penge. Det burde ikke være helt umuligt.

Et par af facebookgrupperne var også en mulighed. Her kan man lægge en forespørgsel ud i fx. "Modeltog handel" og "modeltog på auktion".

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsgrenaa

Underviser

Virum

Indlæg: 73

PB

lehnemann skrev:

Jeg har kontaktet risloev-hobby.

Han har DC udgave, som er den jeg skal bruge.

Men prisen er 2998,- kr.

Det mener jeg er for meget.

Han svarer, at jeg kan komme forbi, så kan vi måske finde en pris. Altså ikke give et tilbud via mail.

Men det kan ende med et meget dyrt lokomotiv, hvis jeg skal rejse fra den anden ene af landet. Og hvis det slet ikke bliver til en handel er det spildte rejseudgifter.

Så jeg må droppe D-maskinen.

Tak for jeres indlæg.

 

Hilsen Jørgen L,.

 

Det har været muligt at få D-maskinen billigere på tilbud. Men på den anden side: Hvad koster en Heljan E-maskine med lyd eller den nye  MO med lyd?  Efter min mening er D-maskinen et langt mere gennemarbejdet produkt.
Og hvornår kan man igen få en D-maskine?

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

 

har du prøvet Kystbanen - mener at jeg har set for nylig at der var et par D maskiner - men vil ikke lægge hovedet på blokken

men en mulighed

 

mvh

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.