Jeg har erhvervet mig en håndfuld A, B, Bk (med striber), Bab, BD og Adns.
Og dem skal der da laves lidt forskellige oprangeringer med
Til at trække rundt med dem har jeg to MY.
Henholdsvis 1107 og 1124.
Så spørgsmålet er jo egentlig hvad der er nær forbilledet, og om det skal være med en eller to lokomotiver.
Jeg har snust lidt rundt på diverse sider og billedgallerier, og har fundet frem til følgende oprangeringer af vogne...
1: IC431 MY-A-B-B-B-B
2: IC120 MY-MY-B-B-B-A
3: P1564 MY-B-B-B-B-Adns
4: P275 MZ-Bab-Bab-BD-A-B-B-B
5: Re2244 MZ-B-B-B-Adns
6: IP276 MZ-MZ-B-B-B-B-A-BD-Bab
7: IP275 MZ-MZ-MZ-B-B-B-A-BD
8: IP275 MZ-MZ-Bab-B-B-B-A-BD
Det er oprangeringer fra vores virkelige verden.
Da jeg ikke har mere end tre B vogne til rådighed lige PT, tænker jeg at man kan tillade sig at justere lidt, så det kommer til at være som følgende...
1: MY-(MY)-A-B-Bk-B-B (IC grundstamme)
2: MY-(MY)-B-B-B-A
3: MY-(MY)-B-B-Bk-B-Adns
4: MY-(MY)-Bab-Bab-BD-A-B-B-B
5: MY-(MY)-B-B-B-Adns
6: MY-(MY)-B-B-Bk-B-A-BD-Bab
7: MY-(MY)-B-B-B-A-BD
8: MY-(MY)-Bab-B-B-B-A-BD
Andre forslag, tips og tricks er også velkomne
Mvh.
Frank Olesen
Cargoman
Indlæg: 498
Skal du køre efter forbilledet, vil jeg mene at, det er den rigtige tilgang du har.
Som udgangspunkt har DSB nok haft planer for, hvordan togene skulle oprangeres til de forskellige løb. Men det hænder jo, at en vogn skulle på værksted, og at man derfor måtte finde en erstatningsvogn. Denne erstatningsvogn var måske ikke altid den som stod på papiret, så man tog det næstbedste. Man satte måske en AB-vogn ind i stedet for en A-vogn. Det er sådan nogle huller vi kan bruge, når vi oprangerer vores små tog, så de stadig ligner forbilledet. Du kan også spørge dig selv, om det havde været sandsynligt, at nogle tog var oprangeret med de forslag du selv nævner.
Oprangeringen 3: MY-(MY)-B-B-Bk-B-Adns: Bk-vognen ville nok fortrinsvis blive sat ind i IC-tog, mens styrevognen giver mere karakter af regionaltog. Jeg ville nok bruge en BD.
Du kan også se lidt på, i hvilke år de forskellige vogne har kørt. ADns er en forholdsvis ny kreation i din sammehæng. Den fremkom omkring 1990, mens BD forsvandt omkring 1993. Ba og Bab fremkom første gang i 1991.
Du kan også have en "nedbrudt" styrevogn, og må derfor køre med MY + Bab (Ba) + B + B + B + ADns + MY.
Moderne tog på danske skinner
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Tak for svar Cargoman. Det har givet lidt stof til eftertanke.
Første oprangering jeg finder ekstra interessant er nr. 6, som er IP276.
Dog vil jeg skifte en B ud med Bk. Og så to de to MY foran. Men spørgsmålet er om det så er noget man kan kalde IP276. Eller var det kun MZerne der kørte disse tog?
Mvh.
Frank Olesen