Picture

Underhuset

Studerende

PB

Hobby Trade DSB MZ 1401 (281401)

Hej ny her

Jeg skriver fordi at jeg her forleden købte mit første modeltog, efter at havde fået økonomisk kapital til at opfylde mit største barnedrøm om at få en modeltogsbane. 

Da jeg helt ny i feltet, så jeg nogle spørgsmål som jeg håber nogle kan hjælpe med. 

1. Hvilken type lim, anbefales at bruge til montering af løse dele? 

2. Jeg vil gerne kører så realistisk som muligt med personvogne, dermed er jeg meget i tvivl om hvilket typer som passer til MZ har både kigget på bn vogne og libra a og b røde vogne. 

3. Betyder det noget hvilket mærke vogne man køber, ved at mit MZ kører på Märklin skinner, men synes ikke jeg kan finde mange Märklin vogne, som passer ind i den stil jeg gerne vil kører. 

4. Jeg har læst mig frem til der findes 2 og 3 skinner, eller som de skivrer AC og DC, ved at lokomotivet jeg købte er AC, men kender ikke forskellig til at kunne beslutte mig om hvilken type er bedst, og om det er muligt og skifte fra AC til DC. 

Jeg takker på forhånd ☺️

Mvh

Lucas 

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

PB

1. Da du skal lime på flere forskellige materiale, vil mange sikkert foreslå 10 sek. limen, men jeg synes, at den er besværlig, da limningen skal sidde lige skabet, så jeg vil i stedet foreslå en lim, som kan købes med fordel fra Kina - B7000 - som er en klar usynlig type, hvor du kan arbejde med stedet et stykke tid, og limningen er først rigtig tør efter ca. 24 timer. Køb små tuber og gerne flere ....

2. Du har en ide om dansk kørsel, så brug hjemmesiden Jernbanen.dk, hvor du kan tidsbestemme dit lokomotiv ( i modeltog leger vi med periode, og din MZ'er er epoke IV, medens jeg kører epoke III, der er fra WW2 til ca. 1970 ). På hjemmesiden kan du så finde vogne fra samme periode, men der er også hjælp via googling !

3. Næsten alle fabrikanter kan køre sammen, da du skal tilpasse en DC vogn's hjul til AC/Märklin's skinne bredde for at det skal gå godt. Afhængig af dine skinneradier er der også begrænsninger på vognens længde o.s.v.

4. Den store beslutning om du skal sælge din MZ'er og skifte til DC - den er svær - så mon ikke andre vil hjælpe dig her !  Jeg kører selv AC, og det bliver ikke ændret i min alder, men måske ville jeg have startet op med DC for femten år siden, hvis jeg kunne lave det om !  Men afhængig af dit tekniske ståsted, vil det sikkert være lettere med AC !

5. Dit køb af en MZ'er kræver plads - et stort lokomotiv + mange store vogne - så en plade på 1,2 x 2,4 passer ikke rigtig til det lokomotiv / epoke. Så min blev solgt på trods af 45 kvm tomrum !

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Det er et kæmpe område at besvare. Du skal vælge et skinnesystem 3 skinne (märklin) eller 2 skinne. Det kaldes henholdsvis AC (3 skinne) og DC (2 skinne). Men i digital drift, som du skal bruge, er det samme type "digital" strøm. Med dit MZ lokomotiv må det blive 3 skinne og så skal du have en kontrolboks mm. F.eks. En Mobil Station 2 til at styre og køre toget.

Ikke for at reklamere men på kystbanen.dk kan du i søgefeltet skrive dsb og få nogle eksempler på dsb vogne.

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Angående lim og løsdele. Som ofte er diverse løsdele der medfølger i en pose beregnet til, hvis modellen skal stå til pynt (såkaldt vitrinebrug). Det er ikke engang sikkert, det er nødvendigt med lim, hvis delene kan klikkes eller klemmes på plads.

Et PS til bygger01 nedenfor: det er heller ikke for at sige at hans svar var forkert.

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Herning

PB

Jeg forstod spørgsmålet med småting - som f.eks. en vinduesvisker - der falder af igen ......

Vi er enige om, at de fleste ting i poserne, blot skal hægtes på. Og de er i de fleste tilfælde kun til vitrinemodeller.

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

Lucas. Innen du køber mere vil jeg råde dig til nogle overvejelser. Ikke mindst om du vil undgå at ende i samme sted som jeg og rigtigt mange andre er. Nemlig at vi er fanget i Märklin skinnehelvedet. Mit råd til dig vil klar være at skifte til DC/2-skinne.

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide

Picture

ptmadsn

PB

Hej Lucas!

For at hjælpe dig lidt på vej vil jeg efter bedste evne svare på dine spørgsmål:

!) Når du taler om løsdele mener du vel ting som håndtag, vinduesviskere eventuelle puffer og andre løsdele som typisk følger med i en lille plast pose som brugeren selv kan montere efter ønske.

Normalt hvis ellers producenten har en ordentlig kvalitetskontrol burde løsdele ikke kræve lim for at fastholde disse. Skulle det vise sig at delene sidder lidt løse vil jeg anbefale almindelig hvid snedkerlim som tørrer op klart og vil holde delene fast.

Så kaldt !0 sek. lim kan overhovedet ikke anbefales idet delene vil brække ved hårdhændet brug

2) Vedrørende realistisk og korrekt kørsel er der jo noget der hedder Epoke, hvilket vil sige tidsrummet / årstal hvor man ønsker at køre. Materiellet skal passe sammen med den ønskede epoke. Din MZ kan være en sen Epoke 4 eller Epoke 5 og så må du jo finde nogle vogne der passer til den. Søg selv Epoke på nettet.

3) Godt spørgsmål. Med mærke mener du vel fabrikant. Maerklin er jo Tysk og var vel én af de først der fremstillede tog som legetøj, senere forsøger man at hæve standarden og kalder det for modeltog. Maerklin prøver men har svært ved at forny sig.

I de senere år har Maerklin lavet nogle flotte tyske godsvogne som har fundet vej til min samling, men deres personvogne er fravalgt da de som regel har været ommalede tyske vogne i forkortet udgav.

Du skal også være opmærksom på at Maerklin har 14,0 mm i hjulafstand og andre fabrikanter har 14,2 mm, der måles imellem hjulene = imellem flangerne.

Nogle forhandlere tilbyder hjulskift efter ønske men ikke alle.

4) Ja!!! Det er jo nok den sværeste. Vi tager det man kalder for AC først. AC stammer jo nok fra at det var AC = vekselspænding man ønskede at bruge, det var jo simpelt ved hjælp af en transformator fra den lokale spænding ned til 12 / 18 volt. At man så var så fjollet at indføre en 3die skinne i midten nu senere punktkontakter gør jo at man er endt op med et skinnesystem der ikke harmonerer med noget ANDET.

DC er jævnspænding hvor man ved hjælp af en transformer nedsætter den lokale AC spænding til 12 / 18 volt og derefter sender spændingen igennem nogle ensrettere og får en DC = jævnspænding. Fabrikanter der har valgt at bruge DC har så også valgt kun at bruge 2 skinner og ikke punktkontakter. Skinner fra forskellige 2 skinne fabrikanter kan ved hjælp af specielle skinne lasker og lidt teknisk snilde kombineres.

I dag taler man vel ikke så meget om at det er AC eller DC, og da slet ikke hvis man kører digitalt, men mere om at man er til 2 eller 3 skinner.

Skulle du have mulighed for at møde op her i Peters garage i Haderslev er du velkommen. Der vil være lidelses fælder til stede der kan svare på alle dine spørgsmål. Lad mig høre hvis det har din interesse.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

Märklin slår mig ikk som en producent der har svært ved at forny sig. Det måske bedst dækkende og mest moderne digitalsystem, modeller i høj detaljegrad, mange af dem som overraskelsesmodeller. Samarbejde med andre producenter, så som Viessmann og PIKO.

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Herning

PB

Bent_P skrev:

Lucas. Innen du køber mere vil jeg råde dig til nogle overvejelser. Ikke mindst om du vil undgå at ende i samme sted som jeg og rigtigt mange andre er. Nemlig at vi er fanget i Märklin skinnehelvedet. Mit råd til dig vil klar være at skifte til DC/2-skinne.

Jeg kan kun tilmelde mig til gruppen af Märklin ( og tildels Trix ) kører - der endt i med et system - hvor Märklin næste fuldstændig holder os fast i de begrænsede muligheder med et meget smalt skinneprogram.

Her kører vi K skinner, og det er sikkert flere årtier siden, at det der er kommet nye sporskifter og den slags, så vi er med sporskifter endt med 2x V/H korte og 2x V/H lange sporskifter + 2x kurve, men vi må ikke glemme verdens grimmeste 3x sporskifte.

Vi har fordelen med en flexskinne fremfor C skinnerne,

Men her har Märklin glemt os, og holdt os fast i begrænsninger i diverse ind- / udkørsler fra diverse stations layouter.

K skinner har med flex givet fordele, men alligevel ender det i de typiske sporplaner med langs en kant & med en 90 grader kurve i enden ...

Så er vi tilbage ved hvilket valg mnn skal tage mellem AC & DC:

1. Skal det se rigtig ud

2. Skal det være let med det elektriske

Med dette vil jeg bebrejde Märklinn, at de ikke tilfører deres system med flere sporskifter i stedet vogne og "lidt" mærkelige loko'er.

I dag vile jeg også kigge mod DC !!!

Like 1 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.