Picture

Underhuset

Studerende

PB

Hobby Trade DSB MZ 1401 (281401)

Hej ny her

Jeg skriver fordi at jeg her forleden købte mit første modeltog, efter at havde fået økonomisk kapital til at opfylde mit største barnedrøm om at få en modeltogsbane. 

Da jeg helt ny i feltet, så jeg nogle spørgsmål som jeg håber nogle kan hjælpe med. 

1. Hvilken type lim, anbefales at bruge til montering af løse dele? 

2. Jeg vil gerne kører så realistisk som muligt med personvogne, dermed er jeg meget i tvivl om hvilket typer som passer til MZ har både kigget på bn vogne og libra a og b røde vogne. 

3. Betyder det noget hvilket mærke vogne man køber, ved at mit MZ kører på Märklin skinner, men synes ikke jeg kan finde mange Märklin vogne, som passer ind i den stil jeg gerne vil kører. 

4. Jeg har læst mig frem til der findes 2 og 3 skinner, eller som de skivrer AC og DC, ved at lokomotivet jeg købte er AC, men kender ikke forskellig til at kunne beslutte mig om hvilken type er bedst, og om det er muligt og skifte fra AC til DC. 

Jeg takker på forhånd ☺️

Mvh

Lucas 

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

PB

1. Da du skal lime på flere forskellige materiale, vil mange sikkert foreslå 10 sek. limen, men jeg synes, at den er besværlig, da limningen skal sidde lige skabet, så jeg vil i stedet foreslå en lim, som kan købes med fordel fra Kina - B7000 - som er en klar usynlig type, hvor du kan arbejde med stedet et stykke tid, og limningen er først rigtig tør efter ca. 24 timer. Køb små tuber og gerne flere ....

2. Du har en ide om dansk kørsel, så brug hjemmesiden Jernbanen.dk, hvor du kan tidsbestemme dit lokomotiv ( i modeltog leger vi med periode, og din MZ'er er epoke IV, medens jeg kører epoke III, der er fra WW2 til ca. 1970 ). På hjemmesiden kan du så finde vogne fra samme periode, men der er også hjælp via googling !

3. Næsten alle fabrikanter kan køre sammen, da du skal tilpasse en DC vogn's hjul til AC/Märklin's skinne bredde for at det skal gå godt. Afhængig af dine skinneradier er der også begrænsninger på vognens længde o.s.v.

4. Den store beslutning om du skal sælge din MZ'er og skifte til DC - den er svær - så mon ikke andre vil hjælpe dig her !  Jeg kører selv AC, og det bliver ikke ændret i min alder, men måske ville jeg have startet op med DC for femten år siden, hvis jeg kunne lave det om !  Men afhængig af dit tekniske ståsted, vil det sikkert være lettere med AC !

5. Dit køb af en MZ'er kræver plads - et stort lokomotiv + mange store vogne - så en plade på 1,2 x 2,4 passer ikke rigtig til det lokomotiv / epoke. Så min blev solgt på trods af 45 kvm tomrum !

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.