Så er der nyt om PerfectTrains model af DSB EB’eren - produceret af L.S. Models - med test af trækkraftevner - se videoen i linket nedenfor! Det bliver the golden standard af DSB EB modeller med alle de detaljer og nye lyde

Håber at folk får bakket op om projektet, så de bliver sat i produktion!
https://www.perfecttrains.com/dsb-eb-i-model/

LasseSteen
Indlæg: 1.821
Jeg har selv to Vectron modeller fra LS Models i AC udførelse og jeg er ihvertfald yderst tilfreds med dem.
Detaljeringsgraden ligger helt i top og er måske endda en lille bitte anelse bedre end Roco´s model af Vectronen. De ligger dog meget tæt op ad hinanden synes jeg.
På LS Models er alle løsdele allerede monteret, hvilket jeg synes er en lille fordel, set i forhold til Roco´s model.
Køreegenskaberne er også i orden synes jeg. Dog har jeg måtte justere strømoptaget på den ene model en anelse, da det ikke var 100% i orden. Det kan selvfølgelig have været en lille produktionsfejl, da jeg ellers ikke har oplevet det problem på mine andre lokomotiver fra LS Models.
Motor er mere lydsvag end Roco´s og trækkraft er ok. Men jeg kunne faktisk savne et ekstra sæt hæfteringe på yderligere en aksel. Der er egentlig ingen større problemer med trækkraften som så, men med en godstogsstamme på 3 meter og en stigning på lige under 2,5%, der skal alle vogne i stammen rulle godt og let, ellers kan lokomotivet godt "hakke" en lille smule i kørsel. Det har jeg ikke oplevet med
Roco´s model af Vectron.
En lille sidebemærkning:
LS Models er absolut den dyreste model på markedet, så jeg synes faktisk, at de burde have udstyret lokomotiverne med en powerpack, ligesom Roco nu gør. Det er lidt "dumt", at det egentlig er det eneste der mangler, når vi nu taler om en model i ypper-klassen. (Det kan selvfølgelig være at det er kommet til, siden jeg har købt mine to Vectron lokomotiver.)
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Fin video der demonstrerer køgeegenskaber og trækkraft, men et lille hurtigt spørgsmål:
Er DD vognene fra Hobbytrade i denne her video stadig udstyret med en slæbesko under hver vogn ? Eller er slæbesko fjernet pga modificering med strømførende koblinger ? Der er en meget stor verden til forskel i forhold til hvor let DD vognene kan rulle/skubbes/trækkes (Det ved jeg af egen erfaring) Uden slæbesko ruller de virkelig let, men med slæbesko er de dæleme "tunge" og giver meget modstand på sporet.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 421
Jeg synes, det ser ud, som om der er en speciel kobling mellem det skubbende lokomotiv og vognene. Man kan kun se forbindelsen mellem lok og vogne i korte glimt, men det ligner en form for flad stang.
Toftegaard
Norway
Indlæg: 121
Jeg synes, det ser ud, som om der er en speciel kobling mellem det skubbende lokomotiv og vognene. Man kan kun se forbindelsen mellem lok og vogne i korte glimt, men det ligner en form for flad stang.
Måske https://www.perfecttrains.com/vare/stroemfoerende-q-kobling/ ?
Mvh Toftegaard
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 421
Ja noget i den stil. På videoen er den bare ikke sort.
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Måske https://www.perfecttrains.com/vare/stroemfoerende-q-kobling/ ?
Mvh Toftegaard
Præcis det samme tænkte jeg nemlig
Men hvis det er tilfældet, så sidder der ikke en slæbesko under hver DD vogn . . og det gør altså en kæmpe forskel med hensyn til træk/skub kræfter på lokomotivet.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Hvor ikke spørge dem selv .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Langelandsbanen
Indlæg: 134
Det kan der sagtens gøre. Q-koblingen har 2 ledere, og er ikke beregnet til at lokomotivet styrer vognes lys, men at hele stammen har et fælles og ekstremt solidt strømoptag. Så slipper man får lokomotiver der går i stå og lys der blinker i vogne.
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hvis valget står på køreregenskaber er Märklins bedre, men L.S.MOdels er bedre end ROCO og PIKO..
Hvis valget går på detaljerings graden, så vinder den over både ROCO, PIKO og Märklin.
Hvis valget står på prisen, så er L.S. Models (2975,-) noget dyre end både ROCO (2219,-) , PIKO (2249,-) og Märklin (2339,-).
Hvis valget står på støj, så laver L.S. Models mindst støj.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hvis valget står på køreregenskaber er Märklins bedre, men L.S.MOdels er bedre end ROCO og PIKO..
Hvis valget går på detaljerings graden, så vinder den over både ROCO, PIKO og Märklin.
God formiddag Erik,
Fine betragtningener, men jeg er ikke 100% enig med dig. (Men ganske tæt på
)
Jeg har som sagt 2 stk Vectron fra LS Models og en større bunke Vectron fra Roco. Jeg synes ikke LS Models har bedre køreegenskaber end Roco´s. Det er nogenlunde det samme. Men motoren i LS Models er mere lydsvag, det er helt sikkert. (Roco´s larmer og "snurrer" gevaldig meget)
LS Models kan dog som tidligere nævnt have en lille-bitte udfordring med hensyn til trækkraft på større vognstammer, da den i AC version kun leveres med i alt 2 stk hæfteringe, hvorimod Roco´s nyere Vectron modeller leveres med i alt 4 stk hæfteringe på AC modellerne. Det giver en fordel til Roco mht trækkraften. Det har jeg selv erfaret.
Mine LS Models Vectron lokomotiver kan kun udstyres med vogne der ruller meget let, hvis jeg skal op på mine sædvanlige 3 meter stammer. Så det er som sagt ikke et kæmpe problem, men jeg synes det skal nævnes og tages med i betragtning, når valget skal træffes.
Mht detaljeringsgrad, ja . . så er LS Models måske en lille anelse bedre. Men det er ikke meget.
Men det der som tidligere beskrevet undrer mig meget, er hvorfor LS Models ikke udstyrer deres Vectron med en powerpack/strøm buffer, ligesom Roco gør. Vi taler om et lokomotiv der koster næsten Kr. 1.000,- mere end Roco´s, så synes jeg godt man kan forvente, at der er tænkt på alt. Jeg er selv meget stor fan af de her powerpacks i moderne lokomotiver.
Men når alt kommer til alt og når alt tages i betragtning, så er jeg meget stor fan af Vectron lokomotiverne fra både Roco og LS Models. Men findes samme lokomotiv fra begge producenter, så vælger jeg altid Roco. Jeg har svært ved at retfærdiggøre en prisforskel på næsten Kr. 1.000,- for en lidt højere detaljeringsgrad og Loksound lyd. Men det er selvfølgelig en individuel beslutning
Toftegaard
Norway
Indlæg: 121
Nu beskriver Perfecttrains selv, at modellen leveres med fire hæfteringe. Om der er forskel på, hvor mange der leveres med for hhv. DC og AC, står der ikke noget om. Så lad os tage udgangspunkt i, at der leveres fire.
https://www.perfecttrains.com/dsb-litra-eb-vectron/
Mvh Toftegaard
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Hvis I har adgang til Facebook, så er der et lille video af vognstammen, mens den ligger ned - kom til at spørge mht. kobling.
Facebook
Umiddelbart ser det ud til at der er slæbesko på vognene, så trækkraften må være ok.
Og så tænker jeg at lokomotivet jo umiddelbart ikke er nogen grund til at teste den med 50 tunge godsvogne, hvis man vil køre nogenlunde realistisk :)
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Nu beskriver Perfecttrains selv, at modellen leveres med fire hæfteringe. Om der er forskel på, hvor mange der leveres med for hhv. DC og AC, står der ikke noget om. Så lad os tage udgangspunkt i, at der leveres fire.
https://www.perfecttrains.com/dsb-litra-eb-vectron/
Mvh Toftegaard
Det var en god nyhed synes jeg
Det kan være at LS Models har gjort samme erfaring som Roco, at 2 x hæfteringe ikke er nok.
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hvis I har adgang til Facebook, så er der et lille video af vognstammen, mens den ligger ned - kom til at spørge mht. kobling.
Facebook
Umiddelbart ser det ud til at der er slæbesko på vognene, så trækkraften må være ok.
Det lyder godt
)
Men jeg kan forstå, at Vectron lokomotivet nu er udstyret med 4 x hæfteringe. Så er der ihvertfald ingen problemer mht trækkraft.
(Og 4 x hæfteringe giver altså ikke problemer med strømoptag
Og så tænker jeg at lokomotivet jo umiddelbart ikke er nogen grund til at teste den med 50 tunge godsvogne, hvis man vil køre nogenlunde realistisk :)
Nej, jeg giver dig helt ret. Det har jeg altid synes var "hysterisk", når der blev lavet sådanne test. Man vil aldrig køre med 50 x godsvogne med anlægget.
Men lokomotiverne skulle meget gerne kunne klare en godsvognsstamme på 3 meter uden problemer. Ellers ville jeg da være utilfreds :)
Cooldad
Indlæg: 27
Jeg synes ikke at en test på vandret bane viser noget som helst om trækkraften. Selv en Köf kan slæbe hvad som helst rundt på vandret bane. Smid 2-3m vognstamme på den og træk den så op af en 2,5-3% stigning... det må være en fair test.
Fint at der testes på C-skinner med slanke skiftespor (som jeg har en del af), men prøv lige at køre langsomt over og se om den stopper eller kortslutter.
Man kan også fundere lidt om hvordan at det ser ud med reservedele om 5 år... er det lige så ringe som MCK eller lige så godt som Roco?
Og så blot lige et p.s. til Corona nybyggerne
Bemærk på videoen hvor uskønt at det ser ud når lange vogne løber igennem S-kurver. Så gør jer selv en tjeneste at undgå S-kurver for enhver pris, når I anlægger jeres nye baner.
Mvh
Klaus L