Picture

ct

Indlæg: 201

PB

Første update - PerfectTrains DSB EB af L.S. Models

Så er der nyt om PerfectTrains model af DSB EB’eren - produceret af L.S. Models - med test af trækkraftevner - se videoen i linket nedenfor! Det bliver the golden standard af DSB EB modeller med alle de detaljer og nye lyde Smile  Håber at folk får bakket op om projektet, så de bliver sat i produktion!

 

https://www.perfecttrains.com/dsb-eb-i-model/

 

Billede

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Jeg har selv to Vectron modeller fra LS Models i AC udførelse og jeg er ihvertfald yderst tilfreds med dem. 

Detaljeringsgraden ligger helt i top og er måske endda en lille bitte anelse bedre end Roco´s model af Vectronen. De ligger dog meget tæt op ad hinanden synes jeg.
På LS Models er alle løsdele allerede monteret, hvilket jeg synes er en lille fordel, set i forhold til Roco´s model.

Køreegenskaberne er også i orden synes jeg. Dog har jeg måtte justere strømoptaget på den ene model en anelse, da det ikke var 100% i orden. Det kan selvfølgelig have været en lille produktionsfejl, da jeg ellers ikke har oplevet det problem på mine andre lokomotiver fra LS Models. 

Motor er mere lydsvag end Roco´s og trækkraft er ok. Men jeg kunne faktisk savne et ekstra sæt hæfteringe på yderligere en aksel. Der er egentlig ingen større problemer med trækkraften som så, men med en godstogsstamme på 3 meter og en stigning på lige under 2,5%, der skal alle vogne i stammen rulle godt og let, ellers kan lokomotivet godt "hakke" en lille smule i kørsel. Det har jeg ikke oplevet med
Roco´s model af Vectron. 

En lille sidebemærkning:
LS Models er absolut den dyreste model på markedet, så jeg synes faktisk, at de burde have udstyret lokomotiverne med en powerpack, ligesom Roco nu gør. Det er lidt "dumt", at det egentlig er det eneste der mangler, når vi nu taler om en model i ypper-klassen. (Det kan selvfølgelig være at det er kommet til, siden jeg har købt mine to Vectron lokomotiver.)

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Fin video der demonstrerer køgeegenskaber og trækkraft, men et lille hurtigt spørgsmål:

Er DD vognene fra Hobbytrade i denne her video stadig udstyret med en slæbesko under hver vogn ? Eller er slæbesko fjernet pga modificering med strømførende koblinger ? Der er en meget stor verden til forskel i forhold til hvor let DD vognene kan rulle/skubbes/trækkes (Det ved jeg af egen erfaring) Uden slæbesko ruller de virkelig let, men med slæbesko er de dæleme "tunge" og giver meget modstand på sporet. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Jeg synes, det ser ud, som om der er en speciel kobling mellem det skubbende lokomotiv og vognene. Man kan kun se forbindelsen mellem lok og vogne i korte glimt, men det ligner en form for flad stang.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Godsbanen skrev:

Jeg synes, det ser ud, som om der er en speciel kobling mellem det skubbende lokomotiv og vognene. Man kan kun se forbindelsen mellem lok og vogne i korte glimt, men det ligner en form for flad stang.

Måske https://www.perfecttrains.com/vare/stroemfoerende-q-kobling/ ?

Mvh Toftegaard

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Ja noget i den stil. På videoen er den bare ikke sort.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Toftegaard skrev:

Måske https://www.perfecttrains.com/vare/stroemfoerende-q-kobling/ ?

Mvh Toftegaard

 

Præcis det samme tænkte jeg nemlig  Smile

Men hvis det er tilfældet, så sidder der ikke en slæbesko under hver DD vogn . .  og det gør altså en kæmpe forskel med hensyn til træk/skub kræfter på lokomotivet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Hvor ikke spørge dem selv .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

Det kan der sagtens gøre. Q-koblingen har 2 ledere, og er ikke beregnet til at lokomotivet styrer vognes lys, men at hele stammen har et fælles og ekstremt solidt strømoptag. Så slipper man får lokomotiver der går i stå og lys der blinker i vogne.

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hvis valget står på køreregenskaber er Märklins bedre, men L.S.MOdels er bedre end ROCO og PIKO..

Hvis valget går på detaljerings graden, så vinder den over både ROCO, PIKO og Märklin.

Hvis valget står på prisen, så er L.S. Models (2975,-) noget dyre end både ROCO (2219,-) , PIKO (2249,-) og Märklin (2339,-).

Hvis valget står på støj, så laver L.S. Models mindst støj.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

nyboder skrev:

Hvis valget står på køreregenskaber er Märklins bedre, men L.S.MOdels er bedre end ROCO og PIKO..

Hvis valget går på detaljerings graden, så vinder den over både ROCO, PIKO og Märklin.

God formiddag Erik,

Fine betragtningener, men jeg er ikke 100% enig med dig.  (Men ganske tæt på  Smile)

Jeg har som sagt 2 stk Vectron fra LS Models og en større bunke Vectron fra Roco. Jeg synes ikke LS Models har bedre køreegenskaber end Roco´s. Det er nogenlunde det samme. Men motoren i LS Models er mere lydsvag, det er helt sikkert. (Roco´s larmer og "snurrer" gevaldig meget)
LS Models kan dog som tidligere nævnt have en lille-bitte udfordring med hensyn til trækkraft på større vognstammer, da den i AC version kun leveres med i alt 2 stk hæfteringe, hvorimod Roco´s nyere Vectron modeller leveres med i alt 4 stk hæfteringe på AC modellerne. Det giver en fordel til Roco mht trækkraften. Det har jeg selv erfaret.
Mine LS Models Vectron lokomotiver kan kun udstyres med vogne der ruller meget let, hvis jeg skal op på mine sædvanlige 3 meter stammer. Så det er som sagt ikke et kæmpe problem, men jeg synes det skal nævnes og tages med i betragtning, når valget skal træffes.

Mht detaljeringsgrad, ja . . så er LS Models måske en lille anelse bedre. Men det er ikke meget.

Men det der som tidligere beskrevet undrer mig meget, er hvorfor LS Models ikke udstyrer deres Vectron med en powerpack/strøm buffer, ligesom Roco gør. Vi taler om et lokomotiv der koster næsten Kr. 1.000,- mere end Roco´s, så synes jeg godt man kan forvente, at der er tænkt på alt. Jeg er selv meget stor fan af de her powerpacks i moderne lokomotiver.

Men når alt kommer til alt og når alt tages i betragtning, så er jeg meget stor fan af Vectron lokomotiverne fra både Roco og LS Models. Men findes samme lokomotiv fra begge producenter, så vælger jeg altid Roco. Jeg har svært ved at retfærdiggøre en prisforskel på næsten Kr. 1.000,- for en lidt højere detaljeringsgrad og Loksound lyd. Men det er selvfølgelig en individuel beslutning  Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

LasseSteen skrev:
LS Models kan dog som tidligere nævnt have en lille-bitte udfordring med hensyn til trækkraft på større vognstammer, da den i AC version kun leveres med i alt 2 stk hæfteringe, hvorimod Roco´s nyere Vectron modeller leveres med i alt 4 stk hæfteringe på AC modellerne. Det giver en fordel til Roco mht trækkraften. Det har jeg selv erfaret.

Nu beskriver Perfecttrains selv, at modellen leveres med fire hæfteringe. Om der er forskel på, hvor mange der leveres med for hhv. DC og AC, står der ikke noget om. Så lad os tage udgangspunkt i, at der leveres fire.

https://www.perfecttrains.com/dsb-litra-eb-vectron/

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

Hvis I har adgang til Facebook, så er der et lille video af vognstammen, mens den ligger ned - kom til at spørge mht. kobling.

Facebook 

Umiddelbart ser det ud til at der er slæbesko på vognene, så trækkraften må være ok.

Og så tænker jeg at lokomotivet jo umiddelbart ikke er nogen grund til at teste den med 50 tunge godsvogne, hvis man vil køre nogenlunde realistisk :) 

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Toftegaard skrev:

Nu beskriver Perfecttrains selv, at modellen leveres med fire hæfteringe. Om der er forskel på, hvor mange der leveres med for hhv. DC og AC, står der ikke noget om. Så lad os tage udgangspunkt i, at der leveres fire.

https://www.perfecttrains.com/dsb-litra-eb-vectron/

Mvh Toftegaard

Det var en god nyhed synes jeg  Smile

Det kan være at LS Models har gjort samme erfaring som Roco, at 2 x hæfteringe ikke er nok. 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

fkm skrev:

Hvis I har adgang til Facebook, så er der et lille video af vognstammen, mens den ligger ned - kom til at spørge mht. kobling.

Facebook 

Umiddelbart ser det ud til at der er slæbesko på vognene, så trækkraften må være ok.

Det lyder godt  Smile
Men jeg kan forstå, at Vectron lokomotivet nu er udstyret med 4 x hæfteringe. Så er der ihvertfald ingen problemer mht trækkraft.
(Og 4 x hæfteringe giver altså ikke problemer med strømoptag  Wink)

fkm skrev:

Og så tænker jeg at lokomotivet jo umiddelbart ikke er nogen grund til at teste den med 50 tunge godsvogne, hvis man vil køre nogenlunde realistisk :) 

Nej, jeg giver dig helt ret. Det har jeg altid synes var "hysterisk", når der blev lavet sådanne test. Man vil aldrig køre med 50 x godsvogne med anlægget.

Men lokomotiverne skulle meget gerne kunne klare en godsvognsstamme på 3 meter uden problemer. Ellers ville jeg da være utilfreds   :)

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cooldad

Indlæg: 26

PB

Jeg synes ikke at en test på vandret bane viser noget som helst om trækkraften. Selv en Köf kan slæbe hvad som helst rundt på vandret bane. Smid 2-3m vognstamme på den og træk den så op af en 2,5-3% stigning... det må være en fair test.

Fint at der testes på C-skinner med slanke skiftespor (som jeg har en del af), men prøv lige at køre langsomt over og se om den stopper eller kortslutter.

Man kan også fundere lidt om hvordan at det ser ud med reservedele om 5 år... er det lige så ringe som MCK eller lige så godt som Roco?

Og så blot lige et p.s. til Corona nybyggerne Smile Bemærk på videoen hvor uskønt at det ser ud når lange vogne løber igennem S-kurver. Så gør jer selv en tjeneste at undgå S-kurver for enhver pris, når I anlægger jeres nye baner.

Mvh

Klaus L

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.