Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 512

PB

E maskiner fra Heljan

27.03.2013
Nye E maskiner

Så er det ganske vist....

 

Følgende nye E maskiner er ankommet til lageret:

 

DSB E 991 med lyd (enkelt skorsten)

DSB E 987 uden lyd (dobbelt skorsten)

 

Det gælder både DC og AC modeller!

 

Kan nu bestilles i vores webshop eller hos vores lokale HELJAN forhandler!

Tilbage

så har vi da noget nyt at se på når der er udstilling i Køge , vil se dem køre , har nu ellers været heldig med min fra første gang de lavede E maskiner , den har altid kørt pænt 

 Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Min med Faulhaber kører helt fint på det K-spor jeg har. Overvejer faktisk også en mere. E-maskinerne blev også brugt til godstog, og ikke kun i dampens sidste år i sidste halvdel af 1960´erne. De nye modeller har større hjulflanger på, hvilket skulle give færre problemer. Men man skal nok ikke køre i R1-R3-kurver og små sporskifter med den! 

Mvh

Claus 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 681

PB

 

Jeg har med stort held og enkle midler fået min guld E-maskine (AC) til at køre fint også gennem R2 sporskift.

Jeg har skiftet  til større hjulflanger (jeg brugte Fleischmann AC egerhjul) på forløber og tender. Fik drejet ringe til gummi på hjulene på tenderens 2 trækkende aksler. Større flanger på bagløber ved hjælp af Märklin løberhjul. - og meget  vigtigt justeret hjulafstanden til treskinnenorm. 

Helt perfekt ville det have været, hvis jeg også kunne justere hjulafstanden på drivhjulene til treskinnenormen, men det er desværre ikke umiddelbart muligt.

Jeg har også sat den foreste ekvilibrering delvis ud af kraft, så jeg har fået større vægt på forløberen.

Disse ændringer er alle nogle, som Heljan nemt vil kunne gennemføre uden store omkostninger. Om kort tid vil det så afsløres, hvilke ændringer, der reelt er foretaget. Wink

Gert

Like 1 kan lide
Top
Jeg er så en af de glade der købte 4 Viborg dæk, nå nej... En E 987 blev det til. Den kører umiddelbart ganske pænt direkte fra æsken, på både C og K skinner, men den bliver nok aldrig en supersværvægter, som Märklins N maskine. Her mener jeg bogstavlig talt vægtmæssigt. Der er mærkbar forskel i tyngde, hvilket nok vil have indflydelse på adhæsion/ trækkraft. Har endnu ikke lavet "max test". Men flot er den, og alle pengene værd til et kommende projekt. Tak, Heljan. God påske. Jan Nøhrgaard.
__________________

Venlige hilsner

Jan & Tim Nøhrgaard

Viborg Remise 1960 i 1:87

3-skinne drift

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Brødrene Nøhrgaard skrev:
Jeg er så en af de glade der købte 4 Viborg dæk, nå nej... En E 987 blev det til. Den kører umiddelbart ganske pænt direkte fra æsken, på både C og K skinner, men den bliver nok aldrig en supersværvægter, som Märklins N maskine. Her mener jeg bogstavlig talt vægtmæssigt. Der er mærkbar forskel i tyngde, hvilket nok vil have indflydelse på adhæsion/ trækkraft. Har endnu ikke lavet "max test". Men flot er den, og alle pengene værd til et kommende projekt. Tak, Heljan. God påske. Jan Nøhrgaard.

Tak for tippet, tror det ender med en E-maskine mere her.

Men den kan nu godt sagtens trække de tog den skal, på den plads de fleste af os har. Også på stigninger. Men enig, Märklins N-maskine er svær at overgå, den skal nok klare mosten uanset hvad.

Mvh

Claus 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.937

PB

Skovsøekspressen skrev:
Men enig, Märklins N-maskine er svær at overgå, den skal nok klare mosten uanset hvad.

 

Eller Roco's ditto - Havde engang mere end 7 meter vogne bag - No problem. Først op af stigninger begyndte maskinens egenvægt at skabe problemer, men trykkede man en smule ned på maskinen, trak den videre op af bakkerne også Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.165

PB

Skovsøekspressen skrev:

Märklins N-maskine er svær at overgå... .

Dens motor er i hvert fald svær at overdøve   Wink

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

nåååååååååå

i 1988 ved genåbningen af jernbanemuseet trak og kørte en Lima MZ med Lima motor et 11meter godstog, med opstart af en stigning 2 % og  2 m radius uden besvær - og kørte hele dagen og flere dage derefter - og der var absolut ingen brug for lyddecoder. så.......... :bigsmile:......kom ikke her (tak til monrad og rislund for "kom ikke her") - på det tidspunkt var Faulhabermotoren jo ligesom det eneste "must" - men ........ :bigsmile::bigsmile: - 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 2 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej

Ja det gjorde det sku godt de Lima MZ´ere vi fik pillet ved den gang Smile og så var de 100% analoge...

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

ja og så kostede Lima MZén kun 200 kr - det var skisme billigt den gang - kunne også fås i Bilka efter jul til 100 kr stk - så der blev købt en hulens masse dengang. - men det var også lidt sjovt at se folks ansigter dengang - især når det ikke var en Faulhaber, hvad de fleste troede - men en "elendig" Lima motor eller to - høhø

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

Hvorfor det hele ender op i E maskiner - der forøvrigt trækker af med 3 - 4 meter lange tog uden problemer - contra N maskiner - der såmænd også kan trække et langt tog.

Her er det Guld modellen - uden faulhabermotor - der trækker alle de godsvogne der stod på anlægget den dag (11/6 2010)

 

I skal heller ikke snydes for en Roco N maskine - her under fordanskning med ombygningssæt fra Freja - længden må i selv tælle jer frem til

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

h087 skrev:

hej

ja og så kostede Lima MZén kun 200 kr - det var skisme billigt den gang - kunne også fås i Bilka efter jul til 100 kr stk - så der blev købt en hulens masse dengang. - men det var også lidt sjovt at se folks ansigter dengang - især når det ikke var en Faulhaber, hvad de fleste troede - men en "elendig" Lima motor eller to - høhø

mvh

henning h087

Ja, man kunne købe et begyndersæt indeholdende LIMA MZ + B-vogne for 100 kr - også i OBS. Selv dengang (sidst i 70´erne) var det billigt!

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.