Hej.
I min klub (OMJK) bygger vi selv sporskifterne. Tvangsskinnen er lidt højere end sporoverkant - af en eller anden grund! Sådan har det bare været altid. Men hvorfor?
Nu vil vi gerne til at køre med en skinnerensevogn, men det er problematisk når tvangsskinnen er højere end skinnen.
Kan vi bare file tvangsskinnerne ned eller......
Er der nogen som har noget viden om "tvangskinnehøjde" - så kom frit frem.
m.v.h.
Elmer
TogSvendsen
Indlæg: 469
Så lad være med at gøre tvangsskinnen højere. Jeg har selv bygget sporskifter og har aldrig haft det behov. Så det vil jeg mene du kan undlade.
Hvis ingen af jer ved hvorfor, så fjern det. Jeg kan slet ikke se det give mening.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.714
Den del af hjullet, som er berøring med tvangsskinnen, har den største diameter, så jeg mener ikke, at tvangsskinnen skal være højere en køreskinnen !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gerhard V.
ingeniør
Stuttgart Germany
Indlæg: 113
Hej Elmer,
det kommer slets fra forbilledet, fra den stroe bane, hvor tvangsskinner er højere end de øvrige skinner. Det har så vet jeg hvid noget at gøre med udformnigen af jernbanehjulets bagside og dets udforming. Hos sporvogne og letbaner er det anderledes, de har tvangsskinnerne normalt på samme høje som de andre skinner.
Mvh
Gerhard.
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej Gerhard,
Har du evt. et foto, der viser at tvangskinner er højere end selve køreskinnerne? Jeg har ikke kunne finde et sådant.
Venligst
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
trainmad
Indlæg: 162
Hej Gerhard,
Har du evt. et foto, der viser at tvangskinner er højere end selve køreskinnerne? Jeg har ikke kunne finde et sådant.
Venligst
Niels
Halløj Niels og andre..
Jeg har lige søgt www.google.dk på dsb sporskifte, og der var der mange billeder der dels viste tvangsskinner med samme højde som skinneoverkant samt tvangsskinne der var højere.. (men billederne var med copyright, og derfor ville jeg ikke 'oppe' nogle her!!)
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
gejo
Indlæg: 681
Niels, du kan få svaret i denne bog fra Banedanmark "Sporteknik, Danske jernbanespors opbygning, konstruktion og komponenter". Den kan hentes på nettet. Og, jo - der er tvangsskinner, der flugter med skinneoverkant, men også tvangsskinner der er højereend skinneoverkant.
Hilsen Gert
Ole
Indlæg: 246
Der er noget om emnet i "Banernes bygning og udstyrelse".
https://jernbanearkivalier.dk/dsb-banealaeg/Banens_bygning_og_udstyrelse_1965.pdf
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk