Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Velfærdsbygningen på Helsingør station 1:87

I pausen mellem to færgebyggerier, er jeg gået i gang med Velfærdsbygningen på Helsingør Station.

Grundmodellen bliver bygget op i pap, med plast strips til bindingsværk og plastcard til mursten.

Nu har jeg fået sat alt bindingdværk på gavlene (mangler de vandrette på begge sider)

Det bliver godt nok lidt af et pillearbejde at skære murstensvæggene til, så de passer ind imellem bindingsværket. jeg ved ikke rigtig hvordan jeg ellers skulle have gjort.

Billede  Billede

Billede  Billede

Til omklædningsrummene skal der være skabe, efter mange års brug, kunne de godt trænge til udskiftning, men det har DSB ikke råd til.

Nogle af banearbejderne har sat plakater op på deres skabe for at pynte dem lidt (tydeligt en mandeverden) Smile

Billede  Billede

Den ene plakat har vist hængt der længe, den trænger til udskiftning. Smile

Billede

Lasse

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 5 kan lide
Top

Picture

Holger D

Indlæg: 118

PB

Wauuu det ser rigtig godt og jeg er helt sikker på at detajlerne bliver helt i top.... jeg sidder stadig og beundrer og forundres over alle de små overraskelser, der findes på og i færgen langeland.. Det får et smil frem på læberne hver eneste gang blikket  fejer hen over færgen . Jeg  glæder mig til at følge Helsingør stations Velfærdsbygning opførelse i H0. God fornøjelse maestro..

 

__________________

Holger D

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Hej Holger D.

Tak for rosen. Dejligt af Langeland har fået et godt hjem Smile

Nu er jeg kommet lidt længere med velfærdsbygningen. Gavlene er færdigmonteret med mursten. Der mangler bare vinduer og dør, og lidt vedligeholdelse hist og pist.

Billede  Billede

Billede

Nu mangler jeg bare langsiderne. Der skal ialt udskæres 200 murstenspartier til at dække disse sider, så der kommer nok til at gå lidt tid.

Lidt detaljer fra kontoret. Pin up kalender viser Januar 1950. Den trænger til udskiftning, da bygningen blev udvidet til nuværende udseende i 1981 Smile, men ham der bestyrer kontoret kan åbenbart lide billedet.:) 

Billede  Billede

lasse

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 3 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

igen et flot stykke arbejde, ser frem til mere

 

her den oprindelige bygning fra 1891

Billede 

her bygningen fra sporside 2012

Billede

vedhæftet PDF/TIFF fil fra RBG mappe Helsingør DSB 13207

 

mvh

henning h087

 

 

 

 

AttachmentStørrelse
Helsingør RBG siderne 065 - 068 - Velfærdsbygning Bogerstuen.pdf 963.46 kB
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Hej Henning. Tak for billeder, det er netop det vedhæftede, jeg bruger som udgangspunkt til bygningen, med lidt ændringer.

Vh

Lasse 

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Er der nogen her på Sporskiftet som kan hjælpe mig, i forbindelse med udsmykningen af Velfærdsbygningen?

I to af rummene, kontor og spiserummet vil jeg godt have gardiner. Jeg kunne forestille mig at de på et tidspunkt brugte de brune gardiner, som jeg mener at passagervogne også var forsynet med.

Jeg har søgt på billeder på Google, men får ikke rigtigt noget frem.

Er der nogen som ved hvor jeg kan finde billeder ?

Hvis jeg er helt forkert på den, vedrørende gardinerne, må I gerne give mig et prej.

Der er jo ikke et køkkenrum i bygningen, men da der er et spiserum, må der vel også være køleskab og evt. et komfur / vask, eller tager jeg helt fejl?

Komfuret på billedet er kun løst sat ind, jeg ved ikke om der har været noget.

Billede  Billede

Prøveopstillinger

På forhånd tak.

 

vh

Lasse

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Så er indretningen ved at være på plads, lamper er monteret i loftet og det hele kan snart blive lukket inde.

Tak til henningh087 for ideen med tøjet i omklædningen.

Billede  Billede Billede

BilledeBillede

lasse

 

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Hej Lassefar

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige men mega flot og dine øjne må være noget særligt, dejlige detaljer, flot.

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Tak Fjorbak. Jeg er "Heldigvis" nærsynet, så fordelen er at smide brillerne, så kan jeg se de små detaljer. Den smutter godt nok en gang imellem, det kan tydeligt ses, når jeg har taget billeder og får dem op på computer skærmen, så er det ikke altid lige kønt Wink

Vh 

Lasse

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Så blev jeg færdig med Velfærdsbygningen på Helsingør Station.

Den vil blive udlånt til Helsingør modeljernbanemuseeum. Om den kommer til at indgå i projektet Helsingør Station, ved jeg ikke endnu, da bygningen desværre er blevet ca. 5 cm. for lang.

Antallet af fag i bindingsværket stemmer, men hvert fag er desværre ca. 2 mm for bredt.

På foto fra ca 1988, er en del af bygningen dækket af plantevækst (efeu?), jeg har tænkt på om jeg skal gøre det samme, men der er ingen fortrydelsesret hvis jeg strter på at lime planter på.

Så jeg spekulerer om der kan laves en tynd "skal" med det grønne, som så kan sættes uden på ca. halvdelen af bygningen, den skal selvfølgelig være til at tage af igen.

Nedløbsrør er lavet af metaltråd der er bukket i facon og væg beslag samt tagrendebeslag er lavet af pinden fra en vatpind.

Billede BilledeBillede

Billede Billede Billede

vh

Lasse

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Jamen så må man håbe, at du kan taget af, når du skal place HMM's anlæg indeni, eller er de lige flyttet ind .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Hej Jørgen

Ja min tekst kan selvfølgelig misforståes Wink

Taget er sat godt fast, så der er ikke noget som kan skilles ad. Med lidt vold og magt kan alt lade sig gøre, men så er der ikke nogen velfærdsbygning tilbage Smile

Har siddet og målt Helsingør Station op i 1:87, den bliver stor, det kunne selvfølgelig være sjovt at plavere en model af velfærdsbygningen i forhallen på Helsingør Station, selv om det ikke har været sådan i virkeligheden.

vh

Lasse

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

Så blev jeg færdig med Velfærdsbygningen på Helsingør Station.

Den vil blive udlånt til Helsingør modeljernbanemuseeum. Om den kommer til at indgå i projektet Helsingør Station, ved jeg ikke endnu, da bygningen desværre er blevet ca. 5 cm. for lang.

ahr, tror godt at vi kan afse de 5 cm, så den kan komme på Helsingør projektet, stationenssporplanen bliver jo heller ikke 100% korrekt, pt ser den sådan ud, men skal ændres lidt ved færgelejerne således at når den står i museet, så ligger færgerne på siden af stationen, men når den er ude af huset, så for enden, Wiebroe kommer jo også til at ligge hvor Tuborgdepotet lå ( det lilla spor på HHGB sporet). samt at vi sætter den nedbrændte rundremise ind istedet for firkantremisen pga pladsmangel osv. når vi nu kun har 6,5 m at gøre godt med, må der nødvendigvis ingås nogle kompromisser

Billede

 mvh

henning h087

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.