Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Tunnelvægge, hvordan?

Hej
Hvordan laver i tunneler indvendigt?
Den buede form.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.080

PB

I 1:1 eller 1:87 ??

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Jamen det sker da folk får lyst til stille spørgsmål ver 1:1 tunneler og dets vægge m.m.  i et modeltogsforum. det da klart.

Jeg glemte selvfølgelig at unstrege det er H0 vi taler om, ikke N Z eller andre.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.080

PB

Husk først på ikke at gøre den lukkede del af tunnellen for lang, for det gør det svært komme til ved afsporing

Hvis Du placere tunnellen i en krumning, så kan man ikke se langt ind, så skal tunnelvæggene ikke være så lange ..... 

På min gamle bane brugte jeg til en tunnel et paprør ( Ø 120 mm til et dobbelt spor ), hvor "bunden" var skåret af, så den fik et mere ellipseformet look

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 420

PB

Hej!

Ja, nu lever vi jo i computerens tidsalder hvor det er nemmere at spørge andre, i stedet for selv at søge den ønskede oplysning i bøger eller blade som kan findes og eventuelt lånes på nærmeste bibliotek. Man kunne jo også bruge hovedet selv inden man spørger. Har du tænkt dig at det skulle være en snæver tunnel hele vejen i det skjulte?. Og i bekræftende fald, hvordan vil du hente eventuelle afsporede tog / vogne ud fra en sådan tunnel.

 

Thrane skrev:

Jamen det sker da folk får lyst til stille spørgsmål ver 1:1 tunneler og dets vægge m.m.  i et modeltogsforum. det da klart.

Jeg glemte selvfølgelig at understrege det er H0 vi taler om, ikke N Z eller andre.

 

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Synes skam jeg selv søger de oplysninger der er tilgængelige. Bla har vi jo dette fremragende forum hvor det netop er meningen man kan stille spørgsmål til hianden uden at blive opfattet som en "doven hund". Disse spørgsmål kommer jo så andre brugere til gode også.
Hvad ville dette website være uden dets forum hvor man kan stille spørgsmål samt søge efter andere folks spørgsmål. Tror ikke det ville have mange besøgende. Og nu er vi jo nogle der har andet at lave end at rende på biblioteket. Så hvis du mener mit spørgsmål ikke er relevant må det stå for din egen regning.

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

bygger01 skrev:

Husk først på ikke at gøre den lukkede del af tunnellen for lang, for det gør det svært komme til ved afsporing

Hvis Du placere tunnellen i en krumning, så kan man ikke se langt ind, så skal tunnelvæggene ikke være så lange ..... 

På min gamle bane brugte jeg til en tunnel et paprør ( Ø 120 mm til et dobbelt spor ), hvor "bunden" var skåret af, så den fik et mere ellipseformet look

Hej

Tak for svar.

Det har du helt ret. Jeg har ikke særligt lange tunneler. Men det ser flottest ud hvis man alligevel kan se tunnelvægge "så langt øjet rækker".Din paprørsløsning lyder fornuftig,kan forestille mig sort maling ville gøre underværker + det jo har formen.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Thrane

Næsten alle rør kan benyttes, under forudsætning af at de til en vis grad er fleksible.
Plastrør fra gulvtæpper, en stump kloarkrør, der er mange muligheder.

Hvis du evt. skal benytte plastrør kan det være en fordel at opvarme dem inden tilskæring.
Til opvarmning kan bruges en ukrudtsbrænder til haven, de små blæselamper er ikke velegnede, de giver varmen på et sted medens ukrudsbrænderen har en større brænder og giver en blødere flamme.
Brænderen bevæges frem og tilbage langs røret til det er varmt, så kan det let skæres, feks med en hobbykniv.

Husk at få dine tunnelrør så lange, at der ikke kommer lys nede fra og skinner ud.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.