Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Roco vogn med dekoder og slutlys - ombygning til AC

Jeg har for nyligt ombygget et par Roco styrevogne med frontlys fra DC til AC. Det er egentlig ikke et større projekt, når først man har fundet ud af, hvilken ledning der skal føres til midterleder/slæbesko  Laughing out loud

Nu har jeg kastet mig over en nyere Roco passagerervogn med indbygget dekoder og slutlys. Her er jeg kommet lidt på dybt vand, da jeg ikke er sikker på hvilken ledning der skal føres til midterleder. 

Jeg har vedhæftet et par billeder i håb om kyndig assistance herinde  Smile

Som man kan se på billederne, så er der i begge ender af vognen to ledninger til de to strømoptag på hver boogie. En brun ledning og en sort ledning. Alle ledninger er tilsluttet dekoderen, hvor de er monteret på forskellige output, ihvertfald som jeg lige ser det.

Jeg tænker det er én af de to brune ledninger, der skal føres til midterleder/slæbesko istedet for strømoptag. Men jeg er i tvivl om hvilken af de to brune ledninger jeg skal føre til slæbeskoen. De to brune ledninger sidder som sagt monteret forskelligt på dekoderen  . . og her er jeg dæleme ikke ekspert.

På forhånd tak for hjælp og assistance

Mvh
Lasse

BilledeBillede Billede

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 809

PB

Hej,

Jeg ville blot

1) "klippe" begge de brune ledninger under vognkassen som vist på dit 3. billede og forbinde dem samlet (evt. via en lille forlængelse) til den kommende slæbesko.

2) Den "anden" ende af de brune ledninger der jo sidder på strøm-optagene ved hjulene ville jeg så forbinde til deres sorte "kolleger", sådan at du samler 0 op fra begge sider af alle dine (tidligere) DC-aksler.

Pkt. 2 er selvfølgelig kun relvant hvis du fortsat bruger de isolerede DC-aksler. Smile

Mvh

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Hej Peter

Tak for input. Det vil jeg straks prøve.

Dog har jeg sat ac hjul på vognen, så jeg beholder bare de sorte ledninger på strømoptagene.

Mvh

Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Hvis man skal købe sådan en funktionsdekoder, som der sidder i ROCO vognen (Se billede), hvilken type/model skal man så vælge ?

(Den sidder ikke i et NEM stik)

Mvh

Lasse

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

** EDIT **

Jeg kan se PIKO har denne dekoder i deres sortiment. Den må vel kunne gøre tricket:   https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=308&vw_name=detail&vw_id=13959

Det er også dette sæt specielt til AC, men jeg tænker at dekoderen vel er den samme . . . så dette sæt kun er "krydret" med en slæbesko ?

https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=308&vw_name=detail&vw_id=21598

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.326

PB

Kan du ikke bare bruge den dekoder der er i vognen i forvejen? Vil du have en god funktionsdekoder, er det så ikke en ide at gå efter en funktionsdekoder fra ESU?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Hej Bent

Jo jeg bruger naturligvis den dekoder der sidder i vognen. 

Den anden dekoder er til en Roco styrevogn jeg vil ombygge fra dc til ac. Den har ingen vippekontakt under den ene boogie, så den kan skifte mellem hvidt og rødt frontlys. Så hvis jeg skal have den til at fungere til ac, må jeg vist indbygge en dekoder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Det ser ud til at dekoderen i vognen (Se billede i mit oprindelige indlæg) kun kan tænde og slukke slutlyset. Kan dekoderen virkelig være begrænset til kun at have denne ene funktion ? Eller vil det være muligt, at afmontere dekoderen og istedet anvende den i en anden vogn, hvor man så ville kunne skifte mellem hvidt og rødt frontlys ?

Så er min tanke nemlig, at anvende dekoderen i en styrevogn istedet og så blot have permanent rødt slutlys på denne her vogn på god gammeldags analog facon.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 421

PB

Hej Lasse

Det burde den kunne, tænker at det er samme funktionsdekoder, der sidder i Roco's MA & ICE-TD i 2 skinneudgaven.

Du skal dog være opmærksom på, at du kun kan benytte adresser op til adresse 99 på den dekoder, så personligt ville jeg ofre en ESU Funktionsdekoder.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

fkm skrev:

Hej Lasse

Det burde den kunne, tænker at det er samme funktionsdekoder, der sidder i Roco's MA & ICE-TD i 2 skinneudgaven.

Du skal dog være opmærksom på, at du kun kan benytte adresser op til adresse 99 på den dekoder, så personligt ville jeg ofre en ESU Funktionsdekoder.

Mvh
Flemming

Hej Flemming,

Tak for input.
Så vil jeg prøve mig lidt frem her i weekenden  Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Jeg er gået videre med dette projekt og besluttede mig for, at afmontere funktionsdekoderen og istedet bare tilslutte strøm direkte til slutlyset. Det er selvfølgelig lidt en smagssag, men jeg vil hellere have en god gammeldags analog løsning, når der "blot" er tale om rødt slutlys og ikke lysskift eller noget der kræver flere funktioner.

Så slutlyset er nu tilsluttet strøm til skinne samt en slæbesko og det virker . . .  MEN lyset blinker en enkelt gang ca hver 2. sekund. Ganske hurtigt og hele tiden med samme interval.

Hvad har jeg overset her ?  Det er jo oprindelig en DC vogn, så er der noget jeg har glemt her  . . . eller ikke taget i betragtning ?

Rød ledning fra lyspanelet er tilsluttet slæbesko/midterleder og den blå ledning til skinne. 

* Tilføjelse * Jeg har et lysprint fra en PIKO Styrevogn (dc) hvor lyset opfører sig på samme måde, hvis jeg bare tilslutter analogt udenom dekoder. Dvs. med rød ledning til midterleder og blå ledning til skinne.

Mvh
Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.326

PB

Dit flimrende lys er fordi du kører direkte på vekselspændingen i sporet.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Bent_P skrev:

Dit flimrende lys er fordi du kører direkte på vekselspændingen i sporet.

Hej Bent,

Ok . . . hvad er løsningen ?

Men lyset flimrer ikke. Det blinker og med ca 2 sekunders interval.

Det med flimerende lys, det er jeg stødt på tidligere og det ser anderledes ud.

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.