Picture

schellerup

Lokomotivfører, Radiomekaniker

Indlæg: 36

PB

Roco mZ 1414 ombyg AC til DC

 

Jeg kigger lidt på en roco mz 1414, AC digital, men jeg kører 2 skinne digital.

Er akslerne isolerede, så det "bare" er at fjerne slæbeskoen?

Er der nogen der ved det?

PS der er ingen 2 skinne til salg.

Bh

Torben

__________________

Mvh

Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Hej,

Jeg mener helt sikkert der er AC hjul uden isolering på AC modellen af MZ 1414. Det er der normalt på Roco´s AC lokomotiver . . . . hvilket er skønt for os AC folk Smile
(Selvom Roco nu ikke er "slemme" med deres DC hjul, når man kører på Märklin skinner . . . men det er andre producenter desværre)

Som reservedele er der ihvertfald også forskel på varenummer for hjulene til henholdsvis AC og DC modellen af MZ 1414.

https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/68713_11165.pdf

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Du ahr en privat besked..

 

Venlig hilsen

Thomas Jespersen

Like 1 kan lide
Top

Picture

BLK_AARH

it

Indlæg: 128

PB

Skal det være en 1414, hvad med en
Roco 62710 DSB MZ 1402 - Digital - kr 1175 (har kørt, men er i fin stand).

Har nu også en 1414, men den er med lyd.
Roco 62713 DSB MZ 1414 - m. lyddekoder - kr. 1895  (har aldrig kørt).

 

__________________

V.h.
Bent L.K.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

LasseSteen skrev:

Hej,

Jeg mener helt sikkert der er AC hjul uden isolering på AC modellen af MZ 1414. Det er der normalt på Roco´s AC lokomotiver . . . . hvilket er skønt for os AC folk Smile
(Selvom Roco nu ikke er "slemme" med deres DC hjul, når man kører på Märklin skinner . . . men det er andre producenter desværre)

Som reservedele er der ihvertfald også forskel på varenummer for hjulene til henholdsvis AC og DC modellen af MZ 1414.

https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/68713_11165.pdf

Jeg har kun oplevet at de leverer AC-hjul på deres MY samt motorvogne/togsæt (f.eks. BR605, BR628) osv.

BR185 f.eks. har jeg ombygget en del af, der var isolerede hjul på AC-modellerne.

Lige præcis MZ har jeg ikke ombygget fra AC til DC, så der er jeg ikke behjælpelig desværre..

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

mikkelwf skrev:

Jeg har kun oplevet at de leverer AC-hjul på deres MY samt motorvogne/togsæt (f.eks. BR605, BR628) osv.

BR185 f.eks. har jeg ombygget en del af, der var isolerede hjul på AC-modellerne.

Lige præcis MZ har jeg ikke ombygget fra AC til DC, så der er jeg ikke behjælpelig desværre..

Hej Mikkel,

Hjulene har ofte isolering på Roco´s AC modeller, men hjulafstand er tilpasset til Märklin kørsel. Jeg vil også tro, at det er grunden til, at der er forskel i varenummer som reservedele.

Jeg har også selv ombygget en del Roco BR 185, BR 189, BR 182 m.m. fra DC til AC og der er forskel på hjulafstanden mellem AC og DC modellerne. Når det så er sagt, så kører DC hjulene også fint på Märklin skinner. Men hjulene på de modeller, som jeg har ombygget til AC, giver et "hak" ved passage i sporskift pga. hjulafstanden. Det gør hjulene ikke på Roco´s AC modeller. 

Men hvorfor der så er isolering på AC hjulene, det ved jeg faktisk ikke ?

 Jeg har ikke haft min Mz 1414 skilt ad, så det kan faktisk være, at hjulene på den også er isolerede. Lad mig lige tjekke det engang.

Like 1 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

Det er lidt sjovt hvis den eneste forskel er hjulafstanden på Roco's AC og DC hjul (hvilket i øvrigt er ret nemt at indstille - jeg har købt et lille værktøj til det og sammen med en skylære er det nemt at justere).

Märklins skinnesystemer følger jo ikke samme norm som DC.

Jeg har lige kigget lidt i MOROPS normblade, (NEM310 for standard, og NEM340 for specielle, hjul- og spor).

Flangen på Märklin er anderledes end DC, den er højere og bredere.

Det tror jeg nu endnu ikke jeg er stødt på hos Roco AC.

Men bl.a. ACME AC har det. Jeg oplever bl.a. min EA der er ombygget til DC kører lidt på svellerne når den kører Smile

Hobbytrade har jeg så til gengæld oplevet at sætte hjulafstanden til absolut maks af hvad stanarden tillader, så hvis man sætter den på Märklinskinner, så klemmer hjulsættet næsten fast mellem skinnerne og kan knapt køre.

Men sådan er der jo så meget, det ville jo ikke være rigtig modeltog før man selv har pillet ved det for at få det til at virker ordenligt.. Laughing out loud

Her er link til de to normer, det er nu meget sjovt at læse lidt på:

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem310_d.pdf

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem340_d.pdf

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Hej Mikkel,

Tak for links, det må jeg læse op på.

mikkelwf skrev:

Flangen på Märklin er anderledes end DC, den er højere og bredere. 

Det tror jeg nu endnu ikke jeg er stødt på hos Roco AC.

Nej, det er jeg faktisk heller ikke stødt på. 

mikkelwf skrev:

Men sådan er der jo så meget, det ville jo ikke være rigtig modeltog før man selv har pillet ved det for at få det til at virker ordenligt.. Laughing out loud

Haha nej, lige præcis  Big smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.