Jag konverterade för ett tag sedan en Roco DRG C4ü-28 till en av de vagnar som trafikerade Köpenhamn, Stockholm och Oslo på 30-talet. Nu när modellern åter finns i Rococ sortiment tänkte jag även visa på ett danskt mj-forum hur jag gick till väga för att konvertera modellen till en vagn som kan användas på våra anläggningar.
Mer om min konvertering finns att läsa här; http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=32&t=73
Ola Ahlström/Malmö
UTJ
Indlæg: 438
Det ser lovende ud - du kan passende benytte bogierne fra den tyske vogn på en 30-tals SJ-vogn. Den tyske Bauart 28-vogn skal vist også have færgekroge på taget, hvilket kan ses på diverse ældre billeder af vognene, fx i bøgerne "Gennemgående tog ....."
Ola Ahlström
Indlæg: 7
Helt rätt, som jag skriver i min byggtråd http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=32&t=73 är boggierna lämpliga att flytta över till Heljans svenska 30-talsvagnar då man köpte Görlitzboggier som senare modifierades och licensbyggdes i Sverige.
Därutöver har jag monterat TB-koppel
och färjekrokar, något som jag även kommer att montera på mina svenska personboggievagnar, i alla fall de som trafikerade Danmark.
Färjekrokar på taket? Jo visst fanns det någon form för surrning men jag har tyvärr inte funnit bra bilder som visar dessa.
Ola Ahlström / Malmö
UTJ
Indlæg: 438
javist, så må vi jo finde nogle billeder af surringsøsknerne til dig - et andet godt projekt (ligger også i min skuffe!, dog en Liliput fra Liliputs østrigske tid) er en ABC4ü - bauart 28 som var meget almindelig på både Gedser- og Trelleborg-forbindelserne.
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Du kunne prøve at låne bogen:
*Internationale Tog Via Gedser*
På side 44 og 102 er der vist ABC4ü og en AB4ü.
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
Ola Ahlström
Indlæg: 7
*Internationale Tog Via Gedser*
På side 44 og 102 er der vist ABC4ü og en AB4ü.
Tack för tipset. Har aktuell bok, liksom övriga i serien, och tittade direkt i den. Förutom bilden på sidan 102 som ger en antydan hittade jag en bild på sidan 39 som tydligt visar någon form av "surrning". Med hjälp av bilden på en Mitropa vagn på sidan 41 börjar jag få klart för mig hur det ser ut.
Dock en fråga. Är det en fotplanka (?) för färjepersonalens arbete på vagnstaket som finns i anslutning till "surrningsöglan" eller sitter öglan i plankan?
Ola Ahlström / Malmö
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Winther også om sommeren
Ola Ahlström
Indlæg: 7
Bonusdetaljer på en egen etsplåt.
Ola Ahlström / Malmö