Hejsa
For nogle uger siden færdiggjorde jeg broen til min lille privatbane drejeskive, bygget i flere lag plastplade og med fastlimede skinner.
Nu da jeg finder den frem og vil montere den, ser jeg at broen buer opad som et U, hvis man kigger på dens tværsnit.
Kan jeg på nogen måde rette konstruktionen ud - måske noget med svag varme i ovnen eller lignende?
Og hvis ja, hvordan gør jeg?
Mvh
Kristian
__________________
Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Hejsa
For nogle uger siden færdiggjorde jeg broen til min lille privatbane drejeskive, bygget i flere lag plastplade og med fastlimede skinner.
Nu da jeg finder den frem og vil montere den, ser jeg at broen buer opad som et U, hvis man kigger på dens tværsnit.
Kan jeg på nogen måde rette konstruktionen ud - måske noget med svag varme i ovnen eller lignende?
Og hvis ja, hvordan gør jeg?
Mvh
Kristian
Hej Kristian
Det er nok lidt svært at svare på sådan lige, men jeg tror nogle billeder af din konstruktion ville hjælpe meget.
Det der med varme er farligt, jeg er ved at lave nye vægge til Roskilde Station, jeg troede jeg var smart, så da jeg skulle skære ud til døre/vinduer varmede jeg dem op, for at de skulle blive blødere at skære i, men de slog sig en del, så på'en igen. (
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
cbt
Indlæg: 1.160
bygget i flere lag plastplade og med fastlimede skinner.
Hej Kristian
Er skinnestrengene limet direkte på plastic'en ?
I så fald er der her to forskellige materialer i "nærkontakt", som har forskellig udvidelseskoefficient, uden at der er mulighed for at materialerne kan bevæge sig i forhold til hinanden.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Du kan hae problemer med en "bimetaleffekt"
Prøv om muligt at laden den være i køleskab nogle timer
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Et billed siger mere end tusind ord. Må vi se, hvordan den buer?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Alle materialer har forskellige udvidelseskoefficienter, og Du har nu sikkert fået lave en sandwichkonstruktion med metal og plast
Og så kunne man tænke sig, at skinnen udvider sig mere end plastikbunden og så vil Din konstruktion bue opad på midten
Det var derfor jeg ville have Dig til køle den ned og se om den bliver mere plan ....
Men Dit billed vil også vise om mit skriveri er rigtig
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
F.Ormstrup
Indlæg: 2.664
???? bimetal bøjer kun når 2 forskellige metaller med forskellig varmeudvidelseskoefficient støder imod hinanden (limet, loddet ..). For at virkningen skal være synlig skal der samtidigt ske en større ændring i temperaturen (anvendes f.eks i kaffemaskiner, kogekedler og visse termosikringer) og det er næppe tilfældet når der er tale om en lille hjemmelavet drejeskive.
Derimod kan der være tale om spændinger i plasten opstået ved limningen - plastlim indeholder opløsningsmidler der opløser plastik - hvis det er sådanne der er tale om er skaden desværre uoprettelig.
Hvis din drejeskives bro er fra det lille OKT byggesæt - der er støbt i resin - virker trikket med varme. Brug vand der er varmet op til 70 - 80 grader.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
Hej Flemming og i andre.
Hermed et billede taget fra enden af broen, og som i kan se bruer broen opad lige som et U.
Kan jeg redde den?
Hvis denne udgave ikke kan reddes: hvordan opbygger jeg så en ny konstruktion der ikke buer - for det må da kunne lade sig gøre?
Mvh
Kristian
tossetog
Døgenigt
Farum
Indlæg: 76
Hvilke plastmaterialer og hvilke tykkelser har du brugt?
Jeg har set problemet ifbm. indervægge i bygninger, bruges der for tynd polystyrolplade får hele væggen "banansyge". Desværre ved jeg ikke hvad man gør ved det når skaden er sket.
Med toglig hilsen
Jeppe
Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.
Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
Hejsa alle
Plastmateriale ukendt (spurgte ikke da jeg købte), men det er de store plader købt ved Model & Hobby på Frederiksborggade i Kbh.
Evergreen er jo alt for dyre...
Basispladen er "kun" 1 mm. og det er valgt for at få skinnehøjden til at passe med kanten af drejeskiven - men det er måske for lidt...
Under neden en 1½mm for stabilitet
Og på oversiden først en 1½mm og så en 0,25 evergreen med bræddemønster omkring skinnerne, som i øvrigt er stykker af K-skinne.
Så måske jeg må bide i det sure æble og lave en helt ny bro med en 2mm basisplade i stedet?
Og vil f.eks en tillig nysølv skinne være bedre en K-skinne sammen med plastiken?
Godnat
Kristian
bqg
Indlæg: 1.102
Hejsa alle
Plastmateriale ukendt (spurgte ikke da jeg købte), men det er de store plader købt ved Model & Hobby på Frederiksborggade i Kbh.
Evergreen er jo alt for dyre...
Basispladen er "kun" 1 mm. og det er valgt for at få skinnehøjden til at passe med kanten af drejeskiven - men det er måske for lidt...
Under neden en 1½mm for stabilitet
Og på oversiden først en 1½mm og så en 0,25 evergreen med bræddemønster omkring skinnerne, som i øvrigt er stykker af K-skinne.
Så måske jeg må bide i det sure æble og lave en helt ny bro med en 2mm basisplade i stedet?
Og vil f.eks en tillig nysølv skinne være bedre en K-skinne sammen med plastiken?
Ud fra billedet er jeg sikker på det er fuldstændigt ligegyldigt hvilke skinner du vælger, da det buer den anden vej.
Jeg ved ikke om du har limet alle 4 lag samtidig, eller et lag af gangen med hærdetid.
Har du haft dem i pres under hærdning?
Kan du presse dem tilbage igen?
Det kunne tyde på spændinger mellem de forskellige lag plast.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Finn Lekbo
Selvstændig
Indlæg: 117
Hej Kristian
Når du skal lave en ny bro, vil jeg foreslå at du laver og limer den i printplade med metal på begge sider, husk at lave et lille spor i mellem skinnerne for afisolering,
skinnerne kan loddes på øverste lag.
mvh
Finn
Bedste Futhilsen
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
cbt
Indlæg: 1.160
Hej Flemming og i andre.
Hermed et billede taget fra enden af broen, og som i kan se bruer broen opad lige som et U.
Kan jeg redde den?
Hvis denne udgave ikke kan reddes: hvordan opbygger jeg så en ny konstruktion der ikke buer - for det må da kunne lade sig gøre?
Mvh
Kristian
Billeder siger som bekendt mere end 1000 ord - og dit billede siger med al tydelighed, at du har lavet drejeskivebroen alt, alt for spinkel...
...og det næste problem er, at du har brugt kontaktlim. Kontaktlim har meget vanskeligt ved at hærde mellem sådan to meget tætte materialer. Plastic til modelbygning (som regel Polystyren og nogle gange også ABS) er ganske vist amorft, dvs. at der er plads mellem molekyle-"kædestrengene" til f.eks. farvepigmenter, men ved sammenlimning af store flader kan opløsningsmidlerne i kontaktlimen (benzen og toluen) tilsyneladende ikke diffundere ud (eller igennem plastic'en) og fordampe, så de "gnaver" fortsat løs i materialerne - og skulle du være i tvivl om, hvad jeg mener, så prøv at "spilde" en dråbe kontaktlim på et stykke flamingo (der jo består af opskummet Polystyren) - der kan blive et pænt stort hul, hvor det bliver ved med at "syde og boble" indtil opløsningsmidlerne er fordampet.
Hvis jeg skulle lave en drejeskivebro som din, skulle der laves tværafstivninger mellem de to hoveddragere ved hjælp af plader, og på brodækket ville jeg bruge skinner på sveller, hvor svellerne skjules af brædderillet plasticard.
For at brodækket ikke skal blive alt-for-tykt at se på, så lægges skinnerne (med sveller) i en undersænkning (et "trug") mellem hoveddragerne.
Finn's forslag om at bygge hele drejeskivebroen af printplader lyder også som en rigtig god idé - delene bør dog loddes sammen, frem for limes - tværafstivningerne kan ligeledes laves af printplade, som loddes direkte på.
Fortsat god byggelyst
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hejsa
Der findes et godt trick når man skal lime plastcart sammen, som feks i dette tilfælde til en drejeskive bro, i kun 2 lag, så opstår der en spænding i materialet som får det til at bue opad.
Lim derfor 3 tynde plader sammen - evt. 0,3 , 0,4 eller 0,5 mm. smør lim på begge sider den midterste plade. og klæb dem alle 3 sammen, og læg det i pres, så vil det ikke slå sig eller bue som et U. Ved at lime 3 plader sammen i stedet for kun 2, gør at der opstår spændinger fra begge sider, og pladen vil forblive lige.
Mvh. R 963
tossetog
Døgenigt
Farum
Indlæg: 76
Hej
Printplader kan købes i elektronikforretninger.
F.eks www.brinck.dk og www.el-supply.dk
Jeg handler meget hos el-supply (så sent som i dag). De har alt indenfor elektronikkomponenter til rimelige priser + hurtig levering.
Med toglig hilsen
Jeppe
Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.
Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Glasfiber printplade er den bedste.
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
Finn Lekbo
Selvstændig
Indlæg: 117
Hej igen Kristian
Det er korrekt at glasfiberprintplade er det du skal bruge, lim det sammen med Witzels Gul Rocket. Og da du er tre- skinne mand kan du jo bare lime et eller to stykker strimler op som midterleder med egen strømtilførsel. Det er altid en god ide at spænde emnerne hårdt sammen under hærdningen.
mvh
finn
Bedste Futhilsen
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
Hej Alle.
Nu da jeg allerede har 0,5 mm plade liggende forsøger jeg først med den foreslåede løsning med at lime 3 plader sammen som basis.
Har lige lagt det i pres og regner med at lade det ligge der den næste uges tid inden montering af skinner.
Virker det heller ikke, ja så må jeg jo nok til lommerne og skaffe det der glasfiberprintplade som i snakker om. Hvordan er de printplader at skære i (med dremmel eller..)?
Mvh
Kristian
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Du kan lige så godt tage sådan et her http://www.el-supply.dk/?Gid=304&VNr=7610.160100. De beste forarbejdningsværktøjer er nedstryger og fil. Dremmel med skæreskive er mere ebsværligt, men kan selvfølgelig bruges til mindre udskæringer, på samme vis om man kan bore i printet. Vis du laver den af printplade, kan du også lodde eksempelvis piko skinnestrenge direte på printpladen, du skal blot huske at isolere skinner og eventuel midterleder fra hinanden, en stållineal og en skarp hobbykniv kan klare det.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner