Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Broen til min drejeskive buer opad som et U - hjælp...

Hejsa

 

For nogle uger siden færdiggjorde jeg broen til min lille privatbane drejeskive, bygget i flere lag plastplade og med fastlimede skinner.

Nu da jeg finder den frem og vil montere den, ser jeg at broen buer opad som et U, hvis man kigger på dens tværsnit.

Kan jeg på nogen måde rette konstruktionen ud - måske noget med svag varme i ovnen eller lignende?

Og hvis ja, hvordan gør jeg?

 

Mvh

Kristian

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

HP 16 skrev:

Hejsa

 

For nogle uger siden færdiggjorde jeg broen til min lille privatbane drejeskive, bygget i flere lag plastplade og med fastlimede skinner.

Nu da jeg finder den frem og vil montere den, ser jeg at broen buer opad som et U, hvis man kigger på dens tværsnit.

Kan jeg på nogen måde rette konstruktionen ud - måske noget med svag varme i ovnen eller lignende?

Og hvis ja, hvordan gør jeg?

 

Mvh

Kristian

Hej Kristian

Det er nok lidt svært at svare på sådan lige, men jeg tror nogle billeder af din konstruktion ville hjælpe meget.
Det der med varme er farligt, jeg er ved at lave nye vægge til Roskilde Station, jeg troede jeg var smart, så da jeg skulle skære ud til døre/vinduer varmede jeg dem op, for at de skulle blive blødere at skære i, men de slog sig en del, så på'en igen. Sad(

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.083

PB

HP 16 skrev:

bygget i flere lag plastplade og med fastlimede skinner.

Hej Kristian

Er skinnestrengene limet direkte på plastic'en ?

I så fald er der her to forskellige materialer i "nærkontakt", som har forskellig udvidelseskoefficient, uden at der er mulighed for at materialerne kan bevæge sig i forhold til hinanden.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Hej Carsten og i andre Ja skinnerne er limet direkte på plastikken som jeg skriver, men da alle materialer har befundet sig i samme lokale lang tid inden bygge processen er udvidelse i længderetningen ikke noget problem. Som jeg også skriver er det på tværs af broen at den er gal - den buer opad som et U. Grundet ovenstående er jeg overrasket over at den overhovedet buer, og så på tværs. Jeg ville kunne forstå hvis det var i længderetningen, netop på grund af det med de forskellige materialer. Kan nogen fortælle hvordan jeg retter min bro ud? Problemet er at hvis jeg skal starte forfra, skal jeg købe en helt ny drejeskive og plukke byggedele derfra. Mvh Kristian
__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.134

PB

Du kan hae problemer med en "bimetaleffekt"

Prøv om muligt at laden den være i køleskab nogle timer 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.349

PB

Et billed siger mere end tusind ord. Må vi se, hvordan den buer?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Hejsa Ok, jeg oplader lidt billeder i aften. Og til Steff: Hvad er "bimetaleffekt"? Mvh Kristian
__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.134

PB

Alle materialer har forskellige udvidelseskoefficienter, og Du har nu sikkert fået lave en sandwichkonstruktion med metal og plast

Og så kunne man tænke sig, at skinnen udvider sig mere end plastikbunden og så vil Din konstruktion bue opad på midten

Det var derfor jeg ville have Dig til køle den ned og se om den bliver mere plan ....

Men Dit billed vil også vise om mit skriveri er rigtig

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

bygger01 skrev:
Du kan hae problemer med en "bimetaleffekt"

???? bimetal bøjer kun når 2 forskellige metaller med forskellig varmeudvidelseskoefficient støder imod hinanden (limet, loddet ..). For at virkningen skal være synlig skal der samtidigt ske en større ændring i temperaturen (anvendes f.eks i kaffemaskiner, kogekedler og visse termosikringer) og det er næppe tilfældet når der er tale om en lille hjemmelavet drejeskive. 

Derimod kan der være tale om spændinger i plasten opstået ved limningen - plastlim indeholder opløsningsmidler der opløser plastik - hvis det er sådanne der er tale om er skaden desværre uoprettelig.

Hvis din drejeskives bro er fra det lille OKT byggesæt - der er støbt i resin - virker trikket med varme. Brug vand der er varmet op til 70 - 80 grader. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Hej Flemming og i andre.

Hermed et billede taget fra enden af broen, og som i kan se bruer broen opad lige som et U.

Billede

Kan jeg redde den?

Hvis denne udgave ikke kan reddes: hvordan opbygger jeg så en ny konstruktion der ikke buer - for det må da kunne lade sig gøre?

 

Mvh

Kristian

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

tossetog

Døgenigt

Farum

Indlæg: 76

PB  Blog

Hvilke plastmaterialer og hvilke tykkelser har du brugt?

Jeg har set problemet ifbm. indervægge i bygninger, bruges der for tynd polystyrolplade får hele væggen "banansyge". Desværre ved jeg ikke hvad man gør ved det når skaden er sket.

__________________

Med toglig hilsen

Jeppe

Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.

Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Hejsa alle

 

Plastmateriale ukendt (spurgte ikke da jeg købte), men det er de store plader købt ved Model & Hobby på Frederiksborggade i Kbh.

Evergreen er jo alt for dyre...

Basispladen er "kun" 1 mm. og det er valgt for at få skinnehøjden til at passe med kanten af drejeskiven - men det er måske for lidt...

Under neden en 1½mm for stabilitet

Og på oversiden først en 1½mm og så en 0,25 evergreen med bræddemønster omkring skinnerne, som i øvrigt er stykker af K-skinne.

 

Så måske jeg må bide i det sure æble og lave en helt ny bro med en 2mm basisplade i stedet?

Og vil f.eks en tillig nysølv skinne være bedre en K-skinne sammen med plastiken?

 

Godnat

Kristian

 

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

HP 16 skrev:

Hejsa alle

Plastmateriale ukendt (spurgte ikke da jeg købte), men det er de store plader købt ved Model & Hobby på Frederiksborggade i Kbh.

Evergreen er jo alt for dyre...

Basispladen er "kun" 1 mm. og det er valgt for at få skinnehøjden til at passe med kanten af drejeskiven - men det er måske for lidt...

Under neden en 1½mm for stabilitet

Og på oversiden først en 1½mm og så en 0,25 evergreen med bræddemønster omkring skinnerne, som i øvrigt er stykker af K-skinne.

 

Så måske jeg må bide i det sure æble og lave en helt ny bro med en 2mm basisplade i stedet?

Og vil f.eks en tillig nysølv skinne være bedre en K-skinne sammen med plastiken?

Ud fra billedet er jeg sikker på det er fuldstændigt ligegyldigt hvilke skinner du vælger, da det buer den anden vej.

Jeg ved ikke om du har limet alle 4 lag samtidig, eller et lag af gangen med hærdetid.
Har du haft dem i pres under hærdning?
Kan du presse dem tilbage igen?
Det kunne tyde på spændinger mellem de forskellige lag plast.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Finn Lekbo

Selvstændig

Indlæg: 109

PB

 Hej Kristian

 Når du skal lave en ny bro, vil jeg foreslå at du laver og limer den i printplade med metal på begge sider, husk at lave et lille spor i mellem skinnerne for afisolering,

 skinnerne kan loddes på øverste lag.

 mvh

 Finn

__________________

Bedste Futhilsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Hej Hans, Finn og i andre. Hans: Vil jeg få et bedre resultat, hvis jeg kun limer et lag plast på ad gangen, lægger i pres og med hærdetid på f.eks 48 timer? (bruger alm kontaktlim) Finn: Nu kører jeg godt nok 3-skinne så isolering mellem skinnerne er ikke nødvendig, men er det en bestemt slags printplade med metal på begge sider jeg skal have - jeg kender ikke noget til at købe printplader i løs vægt? Mvh Kristian
__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.083

PB

HP 16 skrev:

Hej Flemming og i andre.

Hermed et billede taget fra enden af broen, og som i kan se bruer broen opad lige som et U.

Billede

Kan jeg redde den?

Hvis denne udgave ikke kan reddes: hvordan opbygger jeg så en ny konstruktion der ikke buer - for det må da kunne lade sig gøre?

 

Mvh

Kristian

Billeder siger som bekendt mere end 1000 ord - og dit billede siger med al tydelighed, at du har lavet drejeskivebroen alt, alt for spinkel...

HP 16 skrev:
Hej Hans, Finn og i andre. Hans: Vil jeg få et bedre resultat, hvis jeg kun limer et lag plast på ad gangen, lægger i pres og med hærdetid på f.eks 48 timer? (bruger alm kontaktlim)

...og det næste problem er, at du har brugt kontaktlim. Kontaktlim har meget vanskeligt ved at hærde mellem sådan to meget tætte materialer. Plastic til modelbygning (som regel Polystyren og nogle gange også ABS) er ganske vist amorft, dvs. at der er plads mellem molekyle-"kædestrengene" til f.eks. farvepigmenter, men ved sammenlimning af store flader kan opløsningsmidlerne i kontaktlimen (benzen og toluen) tilsyneladende ikke diffundere ud (eller igennem plastic'en) og fordampe, så de "gnaver" fortsat løs i materialerne - og skulle du være i tvivl om, hvad jeg mener, så prøv at "spilde" en dråbe kontaktlim på et stykke flamingo (der jo består af opskummet Polystyren) - der kan blive et pænt stort hul, hvor det bliver ved med at "syde og boble" indtil opløsningsmidlerne er fordampet.

Hvis jeg skulle lave en drejeskivebro som din, skulle der laves tværafstivninger mellem de to hoveddragere ved hjælp af plader, og på brodækket ville jeg bruge skinner på sveller, hvor svellerne skjules af brædderillet plasticard.

For at brodækket ikke skal blive alt-for-tykt at se på, så lægges skinnerne (med sveller) i en undersænkning (et "trug") mellem hoveddragerne.

Finn's forslag om at bygge hele drejeskivebroen af printplader lyder også som en rigtig god idé - delene bør dog loddes sammen, frem for limes - tværafstivningerne kan ligeledes laves af printplade, som loddes direkte på.

Fortsat god byggelyst   Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 963

arbejdsløs

Slagelse

Indlæg: 181

PB

Hejsa

Der findes et godt trick når man skal lime plastcart sammen, som feks i dette tilfælde til en drejeskive bro, i kun 2 lag, så opstår der en spænding i materialet som får det til at bue opad.

Lim derfor 3 tynde plader sammen - evt. 0,3 , 0,4 eller 0,5 mm. smør lim på begge sider den midterste plade. og klæb dem alle 3 sammen, og læg det i pres, så vil det ikke slå sig eller bue som et U. Ved at lime 3 plader sammen i stedet for kun 2, gør at der opstår spændinger fra begge sider, og pladen vil forblive lige.

 

__________________

Mvh. R 963

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tossetog

Døgenigt

Farum

Indlæg: 76

PB  Blog

Hej

Printplader kan købes i elektronikforretninger.

F.eks www.brinck.dk  og www.el-supply.dk

Jeg handler meget hos el-supply (så sent som i dag). De har alt indenfor elektronikkomponenter til rimelige priser + hurtig levering.

__________________

Med toglig hilsen

Jeppe

Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.

Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Winther

snefnug tæller

Indlæg: 73

PB

Hej

Glasfiber printplade er den bedste.

Mvh

Bent

__________________

Winther også om sommeren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Finn Lekbo

Selvstændig

Indlæg: 109

PB

 Hej igen Kristian

 Det er korrekt at glasfiberprintplade er det du skal bruge, lim det sammen med Witzels Gul Rocket. Og da du er tre- skinne mand kan du jo bare lime et eller to stykker strimler op som midterleder med egen strømtilførsel. Det er altid en god ide at spænde emnerne hårdt sammen under hærdningen.

mvh

finn

__________________

Bedste Futhilsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Hej Alle.

 

Nu da jeg allerede har 0,5 mm plade liggende forsøger jeg først med den foreslåede løsning med at lime 3 plader sammen som basis.

Har lige lagt det i pres og regner med at lade det ligge der den næste uges tid inden montering af skinner.

 

Virker det heller ikke, ja så må jeg jo nok til lommerne og skaffe det der glasfiberprintplade som i snakker om. Hvordan er de printplader at skære i (med dremmel eller..)?

 

Mvh

Kristian

 

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 238

PB

Hej alle Hvis jeg vælger at lave en bro med det der glasfiberprint. Kan jeg bruge et af produkterne fra Elektronik Lavpris, eller er det så sådan en her: http://www.el-supply.dk/?Gid=303&VNr=7602G jeg skal have fat på? Hvordan skære jeg i den - med min dremmel? Mvh Kristian
__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.349

PB

Du kan lige så godt tage sådan et her http://www.el-supply.dk/?Gid=304&VNr=7610.160100. De beste forarbejdningsværktøjer er nedstryger og fil. Dremmel med skæreskive er mere ebsværligt, men kan selvfølgelig bruges til mindre udskæringer, på samme vis om man kan bore i printet. Vis du laver den af printplade, kan du også lodde eksempelvis piko skinnestrenge direte på printpladen, du skal blot huske at isolere skinner og eventuel midterleder fra hinanden, en stållineal og en skarp hobbykniv kan klare det.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.