Hejsa,
Jeg vil høre om der findes et program hvor man indtaster de skinner man har og så laver programmet en bane ??
Hilsen Allan
Hejsa,
Jeg vil høre om der findes et program hvor man indtaster de skinner man har og så laver programmet en bane ??
Hilsen Allan
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
Det har jeg aldrig stødt på. Inden jeg valgte Scarm for et par år siden, undersøgte jeg det meste af, hvad der var til rådighed. Det tætteste på automatik er, at nogle programmer (eller måske blot et enkelt) har den mulighed, at kunne beregne, hvilke skinnestykker der skal til for at forbinde to frie skinneender med hinanden.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 599
Nej, det kan man ikke.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Manden på risten
Indlæg: 27
Blandt andet fordi et "dumt" program kan have rigtig svært ved at vide, hvad du gerne vil. Lave en "rundbane", "punkt-til-punkt", hvor mange stationer osv.
Lad os nøjes med det meget simple tilfælde, at du har 12 kurve skinner. De kan hver især lægges til højre eller til venstre. Det giver 4.096 forskellige muligheder for at lægge bare disse 12 stykker skinne.
Nej, du må i gang med at bruge fantasien Jeg tænker du ikke skal bruge programmet til at bygge en fast bane - men vil bygge en ny bane på gulvet/spisebordet fra gang til gang?
Anskaf dig et gratis sporlægningsprogram, læg de skinner du har ind i programmet og "tegn" så løs ved at flytte dine skinner ind på banen. Det vil også vise dig, hvad du mangler for at få lige DET layout, der kunne være det helt rigtige for dig...
God fornøjelse med fantasien fra
Risten
I transition
Sporhunden
Indlæg: 71
Bare mit input og erfaring:
Det bedste er at lave din plade eller dine plader som afgrænser din bane fysisk. Dernæst laver du en sporplan på den gerne manuelt optegnet. Det svarer også mere til virkeligheden idet sporet bliver fastlagt i forhold til landskabet. Det har jeg gjort og det virker. Jeg havde egentlig et program og lavede også nogle udkast, men problemet ved programmer er at de helst laver konstante kurver hvilket er urealistisk. En kurve er aldrig konstant men bliver gradvis mere bøjet indtil midten af kurven hvorefter den igen aftager. Det kan man lave med nogle programmer og med flexskinner og det er en væsentlig forskel idet det fjerner 'legetøjs'-looket fra banen at få de konstante kurver væk.
Du er også nødt til at lave superelevation dvs. hældning i kurverne der også er gradvis efter hvor meget kurven bøjer. Her kan man prøve sig frem. Det er et stort arbejde men det gør det hele mere realistisk.
HO bane DK kørsel epoke IV
Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
Hvis man laver sporplaner i frihåndstegning skal man nok have nogle skabeloner omkring forskellige sporskifter og lignende og forskellige kurveradier for ikke at tegne noget, der ikke kan lade sig gøre i virkeligheden. Computerprogrammer plejer også at kunne arbejde med flexskinner.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Hold nu op: Hvis man er interesseret i et sporforslag til de skinner, man har liggende, taler vi jo nok ikke om fleksskinner, vel?
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Det gælder ikke de programmer, jeg kender og bruger - det er netop derfor, jeg bruger dem.
I mit program, 3rd PlanIt, kan jeg endda selv vælge om jeg vil have oldstyle overgangskurver, eller jeg vil have de mere moderne og komplekse overgangskurver baseret på moderne matematik.
MVH
Lars
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hold nu op: Hvis man er interesseret i et sporforslag til de skinner, man har liggende, taler vi jo nok ikke om fleksskinner, vel?
Hej!
Pas nu på Lars. Du er på kanten af en måneds karantæne hvis én af dine følsomme Moderatorer ser dine bombastiske skriverier.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 996
Somsagt findes dette IKKE.
Men du kan med fordel kigge i katalogerne hvor der oftest vises grundlaeggende sporplaner. Sporplaner som bliver indenfor visse standard maal (f.eks. 8´x4´), sporplaner som bygges op med starterset-udviddelser, etc...
De fleste modeltogs udbyderes kataloger kan downloades i PDF form paa nettet. Ogsaa aeldre aargange som kan have flere/andre planer.
Endelig har nogle af udbyderne udgivet samlinger af sporplaner i bogform. Nogle af disse kan ofte osse findes paa nettet.
Folk her paa forum kan ogsaa hjaelpe dig med mere specifikke eksempler, men saa maa du hoste op med hvad plads du har til raadighed, hvilket spor-system du bruger, hvor mange sporskifter og tog der tales om. Om du kan bygge broer eller ej, etc...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Egonhund
Veksø
Indlæg: 158
En kurve er aldrig konstant men bliver gradvis mere bøjet indtil midten af kurven hvorefter den igen aftager.
Det er så ikke helt korrekt.
I den virkelige verden er kurverne en perfekt cirkelbue. Knækket mellem hovedkurven og det rette spor udlignes med en såkaldt overgangskurve, hvor kurveradius langsomt stiger fra uendeligt til hovedkurvens radius.
I den virkelige verden skal en overgangskurve indlægges når R = V2/9, så hvis strækningshastigheden er 100 km/t skal der være en overgangskurve når radiussen er mindre end 1100 m, eller 13 m radius i 1:87. Så hvis man vil køre forbilledtro skal alle kurver i hovedspor have overgangskurve.
Og tilsvarende bør et kort lige stykke mellem to kurver udformes som en overgangskurve.
Men dette kan naturligvis kun udføres med fleksskinner, som naturligvis er mere besværlige at lægge end Märklin C-spor
Hvis man vil lave overhøjde skal det ikke være mere end få mm, da den størst tilladte overhøjde i virkeligheden er 150 mm som er knap 2 mm i 1:87
Større overhøjde kommer blot til at se mærkeligt ud.
Mvh. William
2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB