Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

PB  Hjemmeside

Busch 2024

https://www.busch-model.com/download/prospekte/2024/2024-news-1.pdf

mvh,
Gert

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

PB  Hjemmeside

Videoer: https://www.youtube.com/watch?v=fuQWIAxl0vk  og   https://www.youtube.com/watch?v=LQFioDhWIUc

mvh,
Gert

Like 0 kan lide

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

PB  Hjemmeside

https://www.busch-model.com/download/prospekte/2024/2024-news-2.pdf

mvh,
Gert

Like 0 kan lide

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

PB  Hjemmeside

Og også bilnyheder:

https://www.busch-model.com/download/prospekte/2024/2024-auto.pdf

mvh,
Gert

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Straks, jeg så disse etageboliger, tænkte jeg: Godt, det ikke er min epoke.

Meeennnn - det er det jo faktisk. Det var jo netop den slags rædsler, der skød op som nye forstæder i mange danske byer fra slutningen af 50erne, og det er netop min epoke. Skive er en af de byer, jeg bruger som inspiration, og i Skive blev der bygget et stort boligområde i denne stil netop i slut 50erne.

Så selvom de ikke er for kønne, er de lige i øjet til noget, der lige så godt kunne være bygget i Danmark. Og det er en fin måde at føre et koncept ud i livet.

Men jeg håber ikke, jeg finder plads til det...

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

PB

Lars Skjærlund skrev:

Straks, jeg så disse etageboliger, tænkte jeg: Godt, det ikke er min epoke.

Meeennnn - det er det jo faktisk. Det var jo netop den slags rædsler, der skød op som nye forstæder i mange danske byer fra slutningen af 50erne, og det er netop min epoke. Skive er en af de byer, jeg bruger som inspiration, og i Skive blev der bygget et stort boligområde i denne stil netop i slut 50erne.

Så selvom de ikke er for kønne, er de lige i øjet til noget, der lige så godt kunne være bygget i Danmark. Og det er en fin måde at føre et koncept ud i livet.

Men jeg håber ikke, jeg finder plads til det...

Hej Lars

Lige neop disse her behøver du ikke at snige ind på dit anlæg, da de er fra 1970 og frem (deraf navnet WBS 70 /Wohnblocksystem 70). 

Men korrekt at andre og let lignende byggerier allerede fandt vej til Danmark fra 1950erne og frem. 

Berømte arkitekter som Kay Fisker og Arne Jacobsen har såmænd exelleret i noget derhenad.

Med stor arkitektonisk entusiame

Cristian

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Cristian.

Pyha - tak for det. Smile

Men jeg har den der frygteligt nagende fornemmelse af, at noget tilsvarende kunne blive aktuelt på min bane - håber ikke, det kommer til at ske.

Det skræmmer lidt, at jeg også vil lave en del Østerbro på banen, og bygninger som Domus Portvs er fra 1960/61 - det er ikke godt. Jeg går egentligt efter 1962, men her kan jeg nok være nødt til at gå et par tilbage...

MVH
Lars

Like 1 kan lide

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

PB

Lars Skjærlund skrev:

Da' Cristian.

Pyha - tak for det. Smile

Men jeg har den der frygteligt nagende fornemmelse af, at noget tilsvarende kunne blive aktuelt på min bane - håber ikke, det kommer til at ske.

Det skræmmer lidt, at jeg også vil lave en del Østerbro på banen, og bygninger som Domus Portvs er fra 1960/61 - det er ikke godt. Jeg går egentligt efter 1962, men her kan jeg nok være nødt til at gå et par tilbage...

HEj Lars

Nåja du nævner Domus Portus, som Ole Hagen har tegnet. Det er også ham der har tegnet Domus Vista og Codanhus ved søerne. 

Bevares Domus Vista er for ny for dig. Men Codanhus kan du godt tage med, da den er fra ca 1960.  :D.

Personligt kan jeg også bedst lide mursten, men jeg er også af den holdning, at min verden skal være en genskabelse af både det pæne og det grimme, så jeg tager gerne et betonbyggeri med i farten. Hjemme på mit anlæg residerer fx en parafrase over Rialtobygningen på Frederiksberg.

Endnu flere arkitekturentusiastiske hilsner

Cristian

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Cristian.

CBorch skrev:
Personligt kan jeg også bedst lide mursten, men jeg er også af den holdning, at min verden skal være en genskabelse af både det pæne og det grimme, så jeg tager gerne et betonbyggeri med i farten.

Nu er beton jo ikke bare beton: Jeg voksede op i Brabrand udenfor Århus, og tilbragte hele min ungdom i et totalt Friis og Moltke inficeret miljø. Vores genbo - hvor jeg kom meget - var private venner med Moltke, og deres hus totalindrettet som Friis og Moltke plejede at gøre det. Jeg gik på gymnasiet på Langkær Gymnasium, der var det første i en hel serie af gymnasier fra Friis og Moltke - det blev bl.a. kopieret i Kalundborg og Silkeborg, og alle mine venner boede på Skjoldhøjkollegiet, dengang Danmarks største og et typisk betonarbejde fra Friis.

Når vi havde fri, gik vi i byen i Skolegade i Århus - det var her, gymnasieeleverne holdt til. Og næsten samtlige værtshuse var indrettet af - Friis og Moltke.

Nå, ja, og en af mine klassekammerater i gymnasiet boede også i en Friis og Moltke villa, der vist i dag har fået stjernestatus på artkitektskolerne.

Der var meget beton, men brugt på en lidt mere kreativ måde - synes jeg.

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

PB

De blokke ligner umiskendeligt dem fra PIKO nr 61146 , og der er til stadighed balade med invandrebanderne , pt er politiet til stede med flere patruljer og insatsleder , og almindelige beboere er ude af nyskerighed , det er en dag på min hjemmebane , blokkene er sat over en halv vendesløjfe , og trods alt mindre dominerene end dem i Holbæk hvor jeg var som ung .

Billede Christian

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

PB

[/quote] 

...Hjemme på mit anlæg residerer fx en parafrase over Rialtobygningen på Frederiksberg.

[/quote]

Nåja, jeg skylder måske et par fotos, når nu jeg nævner flot betonbyggeri på modelbanen. Det er Heljans "Moderne station", der danner murværket for bygningen, som jeg også har beskrevet i et andet opslag her på sporskiftet.

BilledeBillede

Billede

Med stor selvbyggerhilsner

Cristian

Like 2 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.