Hej
Er det bekendtgjort hvornår ACME udsender 2026 nyhedsprospekt/katalog? De har haft mange spændende intentioner men synes der er nogle hængepartier der mangler at blive meldt ud om? Ala de opdaterede og nye varianter af DSB EA lokomotiver var annonceret i flere år uden at komme på markedet.
Hilsen CT

Fredag d. 23/1/2026 - 8:12
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
I de senere år har ACME kun offentliggjort nyhederne omkring marts/april.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Hej
Er det bekendtgjort hvornår ACME udsender 2026 nyhedsprospekt/katalog? De har haft mange spændende intentioner men synes der er nogle hængepartier der mangler at blive meldt ud om? Ala de opdaterede og nye varianter af DSB EA lokomotiver var annonceret i flere år uden at komme på markedet.
Hilsen CT
Det er bare typisk ACME og det kommer nok ikke til at ændre sig
Jeg har fortsat flere vognsæt I forudbestilling, hvoraf den ældste forudbestilling er 6 år gammel.
Måske nærmere typisk italiensk
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Containers: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/3761/acme-anonima-costruzioni-modellistiche-esatte-speciale-containers_pdf
mvh,
Gert
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Når du bruger 45 fods containere, skal du huske på følgende: I Europa og på internationale skibsruter (herunder Rotterdam/Antwerpen)
blev 45 fods containere først for alvor almindelige og udbredte i 2000'erne, med en betydelig acceleration efter 2005 på grund af ISO-
anerkendelse.
mvh,
Gert
LasseSteen
Meget meget spændende og hvor er det skønt at se, at A.C.M.E. fortsætter trenden med at sælge løse containers. Det gør mig glad
Uha der er røget meget på ønskelisten med bare det her lille "Container katalog". En 90 fod dobbeltvogn fra Eurowaggon, står højest på listen. Til andre interessede kan jeg fortælle, at de kører i DK. Blandt andet ofte i BODE toget med diverse 45 fods BODE containers samt kølecontainers.
Eneste lille minus ved A.C.M.E.´s ellers flotte og meget detaljerede containers, er at de ofte desværre ikke rammer de rigtige blå farver/nuancer. Jeg ved ikke hvorfor lige de blå farve nuancer volder dem problemer, men stort set alle blå containers som jeg har fra A.C.M.E. er ikke i den rigtige farve. De er ofte alt for "solafbleget" og lyse. Tæller blandt andet containers i min samling fra SAMSKIP, Unit45, Schawemaker, Transfennica, Triton, P&O Ferrymasters m.fl. Det har altid undret mig ? Men så er det jo fint, at man selv kan patinere sig lidt ud af det og der er jo ofte en container eller to i en vognstamme, som er lidt mere "afbleget" end de andre
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Pdf 2026: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/3766/acme-anonima-costruzioni-modellistiche-esatte-special-preview-2026_pdf
mvh,
Gert
LasseSteen
Pdf 2026: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/3766/acme-anonima-costruzioni-modellistiche-esatte-special-preview-2026_pdf
mvh,
Gert
Hej Gert,
Ved du om der kommer et fuldt 2026 katalog fra A.C.M.E. , eller må vi nøjes med de her to pre-view PDF filer ?
Mvh
Lasse
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Jeg forventer et fuldt katalog, når den vigtigste modeljernbanemesse afholdes i Italien.
mvh,
Gert
LasseSteen
Jeg forventer et fuldt katalog, når den vigtigste modeljernbanemesse afholdes i Italien.
mvh,
Gert
Fantastisk, vi venter i spænding
ct
Er vi enige om det er Model Expo Italia her i weekenden du hentyder til?
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Ja, ACME vil udstille på den messe. ACME er en af mine kunder (de sælger den dansk/italienske bog om TEE-tog, som jeg har udgivet).
ACME vil sandsynligvis annoncere flere nyheder i den kommende weekend i Italien.
mvh,
Gert
Lundgaard
Norway
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/view/3779/acme-anonima-co...
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
LasseSteen
Jeg vil ikke engang juble over EG´eren i DB Schenker/Green Cargo designet . . . ihvertfald ikke før jeg har fået mine første 2 stk ACME EG´ere til at fungere tilfredsstillende
Men til gengæld er jeg meget lykkelig over at man endelig endelig endelig kan få fingre i vogn med Löblein containers . . . for dælen da, det har stået på min ønskeseddel i ihvertfald mindst 10 år
Bent_P
Jyllands hovedstad
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, vorfor du vil blive ved med at kaste penge efter en virksomhed som åbenlys leverer produkter der mest egner sig til at stå på en hylde.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, vorfor du vil blive ved med at kaste penge efter en virksomhed som åbenlys leverer produkter der mest egner sig til at stå på en hylde.
Jeg forstår hvad du mener.
Men jeg har heldigvis ikke modeller fra A.C.M.E. , som er endt med at stå på en hylde. At det så har krævet ekstra kræfter på en ombygning, for at få modellerne til at køre . . . det er en anden sag.
Det plejer at lykkes, efter at have brugt lidt (unødvendige) kræfter, så jeg forstår udemærket din pointe. Udefra kan jeg også se, at det virker lidt "tosset". Men der er for mig stort set altid tale om modeller, som ingen andre producenter har fremstillet. Så i min egen optik har jeg egentlig ikke noget valg, når der er tale om en model, som jeg ikke kan undvære i samlingen.
Undtagelsen er så måske EG lokomotivet. Men her står jeg mellem Heljan og A.C.M.E. og ingen af de to har efter min ydmyge mening leveret en fortræffelig model med elektronik og køreegenskaber i top.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Jeg støtter kun fabrikanter der leverer produkter der virker du af boksen. Hidtil har verken Märklin, Roco eller Heljan skuffet mig. Jeg gider ikke at købe noget der skal modificeres før jeg kan køre med det, så køber jeg hellere noget annet.
Hilsen Bent P.
LasseSteen
Jeg støtter kun fabrikanter der leverer produkter der virker du af boksen. Hidtil har verken Märklin, Roco eller Heljan skuffet mig. Jeg gider ikke at købe noget der skal modificeres før jeg kan køre med det, så køber jeg hellere noget annet.
Hej Bent,
Jeg er sådan set helt enig med dig og jeg ville egentlig også gerne selv praktisere samme facon.
Men forventningen om at få en model i samlingen, som man har ventet meget længe på og ikke kan leve uden, den overstiger for mig engang imellem ærgelsen over selv at skulle ombygge/modificere. Så kan modellen ikke købes hos Roco, Märklin, LS Models m.v. så er jeg "nødt til" at købe A.C.M.E.
Men bortset fra det, er du ærlig talt aldrig blevet skuffet over et Heljan produkt ?
Jeg er selv holdt op med at tælle de gange, hvor jeg har købt et Heljan produkt, der ikke har virket tilfredsstillende. I den sammenligning er Heljan i min optik langt værre end A.C.M.E.
Nogle Heljan modeller har jeg kunne "redde" andre har jeg simpelthen måtte levere retur eller sælge.
Trainspotting.dk
Hej,
Er der nogen der ved, hvornår man kan forvente at nattoget lander i forretningerne?
Søren
Bent_P
Jyllands hovedstad
mine Heljan produkter tæller game MX og MY samt en del MO, når det kommer til trækkraft. Derudover A og B vogne, samt dem der hører til norpilen, CC vogne
Hilsen Bent P.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Når der nu skrives om Heljan, så her jeg også været ind over det mærke, og der er frasolgt og mistet $$:
Mindst 12 stk røde personvogne, der er solgt, fordi de ikke kunne "lide" AC hjul
Forskellige godsvogne, der stadigvæk holder et eller andet sted - incl. de vogne, man selv skulle samler
MY 1202 - den første udgave - der er solgt
En MX'er - var den fra Lolland - som også er røget i svinget, men den kørte godt
En Triangel, der er købt i 2025, fordi vi holdte Guldbryllup på Bindeballe Station i den Triangel + personvognen ( kan anbefales )
Og så et vraltende Marcipanbrød, der er udrustet med et "batteri" for at kunne køre
Og så skal det ikke undre mig, at en firkant fra Frich's også kommer til J&B Rail !
Det er mine erfaringer med Heljan !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).